Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1557472_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Folketingets Kulturudvalg
Der refereres i svarene til følgende to tidligere
oversendelser fra ministeren til Kulturudvalget:
1. Notat om forslag til finanslov 2016 for § 21.
Kulturministeriet
2. Konsulentfirmaet Deloittes analyse af Det
Kongelige Teater
Samråd om planlagte besparelser på
kulturområdet
Åbent
7. oktober 2015 kl. 11 - 12
Folketinget
29. september 2015
Kontaktperson:
Samrådsspørgsmål A:
Ministeren bedes redegøre for regeringens
planlagte besparelser for knap 600 mio. kr. på
Kulturministeriets drift i 2017, 2018 og 2019,
samt hvordan kulturministeren vil leve op til
sin målsætning i Politiken den 4. september
2015 om, at "kerneaktiviteterne så vidt muligt
skal friholdes". Ministeren bedes herunder
redegøre for, hvordan ministeren definerer
"kerneaktiviteter". Der henvises til interview i
Politiken den 4. september 2015:
”Kulturminister: Regeringens håb er jo, at vi
ikke mister noget”.
Dok. nr. 15/00375-4
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 2
Svar:
Tak for samrådsspørgsmålet.
Lad mig indledningsvist bemærke, at
regeringen ønsker at sikre penge nok til
kernevelfærden og til særligt prioriterede
områder. Det er en betydelig udfordring med
de nuværende økonomiske rammer.
Regeringen beskrev allerede i
regeringsgrundlaget, at alle større statslige
driftsområder fremover skal være omfattet af
det såkaldte omprioriteringsbidrag på 2 pct.
årligt.
Omprioriteringsbidraget har man kendt siden
1980'erne, men kultur- og i øvrigt også
uddannelsesområdet - har i en årrække været
omfattet af særordninger. Ordningerne har
bestået i, at institutionerne enten kunne nøjes
med at aflevere et reduceret
omprioriteringsbidrag på 0,5 pct. eller, at de
helt har været friholdt fra
omprioriteringsbidrag.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 3
På Kulturministeriets område har man
generelt fulgt den første model. Dvs. at
kulturinstitutionerne årligt har afleveret et
bidrag på 0,5 pct. til statskassen.
Undtagelsen har været de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, folkehøjskolerne og
universitetsbibliotekerne, hvor vi parallelt
med andre uddannelsesområder har haft et
system, hvor omprioriteringsbidraget er
blevet opsamlet i reserver inden for
ministerområdet og efterfølgende anvendt
inden for de pågældende områder. I praksis
betyder det, at institutionerne har været
friholdt for omprioriteringsbidraget, da
pengene jo over tid har været ført tilbage til
de institutioner, de kommer fra.
Regeringen mener ikke, at der er grund til
fortsat at opretholde disse særordninger. Vi
mener, at kultur- og uddannelsesområderne
fremadrettet skal have de samme vilkår, som
andre statslige driftsområder.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 4
Af samrådsspørgsmålet fremgår, at
besparelsen har virkning i 2017, 2018 og
2019, men jeg tror, at spørgeren er klar over,
at besparelsen på 2 pct. allerede træder i
kraft fra 2016. Det fremgår også af det
finanslovsforslag, som finansministeren
fremlagde på regeringens vegne i sidste uge.
Lad mig knytte en kort og måske lidt mere
teknisk bemærkning til beløbet på de 600 mio.
kr. Beløbet fremgår af det interview i
Politiken, som spørgeren henviser til.
Beløbet fremkommer ved en regnemetode som
har været anvendt i flere nyhedsmedier, hvor
man lægger besparelserne sammen for de
enkelte år på en måde, som jeg er bange for
kan lægge op til misforståelser.
Jeg har den 2. oktober oversendt et notat til
Kulturudvalget om finanslovsforslaget for
2016, hvoraf det fremgår, at
omprioriteringsbidraget i 2016 udgør ca. 87
mio. kr. Over de 4 år, som finanslovsforslaget
dækker, stiger det med 2 pct. årligt og vil
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 5
udgøre knap 8 pct. i 2019. Det svarer til ca.
340 mio. kr. set i forhold til udgangspunktet i
2015.
Jeg tror, det er den rigtige måde at opgøre
beløbet på, hvis man ønsker at se besparelsen
samlet over den fireårige periode.
Formålet med omprioriteringsbidraget på 2
pct. er at fremme effektiviseringer på de
statslige driftsområder. Det er i sig selv et
mål, at have effektivt drevne institutioner,
men en større effektivitet giver samtidigt et
råderum for politiske prioriteter.
Spørgeren henleder opmærksomheden på, at
jeg i interviewet i Politiken giver udtryk for,
at kerneaktiviteterne på kulturområderne så
vidt mulig skal friholdes. Spørgeren vil også
gerne vide, hvordan jeg definerer
”kerneaktiviteter”.
Med kerneaktiviteter mener jeg de opgaver
som institutionerne er på efter lovgivningen.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 6
På Kulturministeriets område er der
lovgivning på alle væsentlige kulturområder,
som udstikker hovedopgaver for de kulturelle
institutioner. Det gælder både for de største
af vores kulturinstitutioner, men også for hele
driftsområder under ét.
Jeg opfatter kerneaktiviteterne som de
aktiviteter, der skal til, for at institutionerne
kan løse de hovedopgaver, som formuleres
gennem lovgivningen.
Kan vi så stille krav til vores institutioner om
løbende effektivisering og samtidigt forvente,
at de kan løse deres hovedopgaver ?
Det mener jeg, at vi kan.
Vi har dygtige og kompetente ledelser på
vores kulturinstitutioner, der løbende
arbejder på at effektivisere driften, men vi må
aldrig sige: Hertil og ikke længere!
Udfordringen for kulturinstitutionerne bliver
derfor fortsat at undersøge, om man gennem
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 7
ny teknologi, smartere og bedre arbejdsgange,
samarbejde, stordriftsfordele, udlicitering,
bedre lokaleanvendelse osv. kan løse
opgaverne på en mere effektiv måde.
Samtidigt må vi også spørge, om der findes
opgaver, som institutionerne løser i dag, der
måske ligger på kanten af eller udenfor de
hovedopgaver, som institutionerne er sat til at
løse.
Og endelig må institutionerne overveje, om de
har mulighed for at øge deres egenindtægter.
Samrådsspørgsmål B
Ministeren bedes forklare, hvorfor
ministerens parti Venstre ikke forud for
folketingsvalget den 16. juni 2015 havde
oplyst kulturinstitutionerne og offentligheden
om, at man ville gennemføre en så omfattende
besparelse på kulturområdet som omtalt i
Politiken den 4. september 2015.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 8
Svar:
Spørgeren har ret i, at Venstre ikke eksplicit
gik ud og sagde, at kulturområdet skulle
omfattes af et forhøjet omprioriteringsbidrag.
Men jeg er nu sikker på, at den nuværende
statsminister under valgkampen igen og igen
gjorde opmærksom på, at vi i Venstre ville
finde penge til kernevelfærden, fx til
sundhedsområdet. Det er det, vi nu bl.a. gør
ved at stille de samme effektiviseringskrav på
kultur- og uddannelsesområdet, som vi stiller
til alle andre statslige driftsområder.
Samrådsspørgsmål C
Ministeren bedes forholde sig til den
bekymring, der af flere bliver rejst i Politiken
den 4. september 2015, for at regeringens
planlagte besparelser på kulturområdet vil få
konsekvenser for kulturaktiviteterne og
dermed de kulturtilbud, vi tilbyder borgerne.
Ministeren bedes herunder forholde sig
specifikt til bekymringerne fra Det Kongelige
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 9
Teater for, om teatret skal skære i
forestillingerne kvantitativt eller kvalitativt,
og bekymringerne fra Den Danske
Scenekunstskole om, at besparelserne vil
ramme undervisningen.
Svar:
For så vidt angår den første del af
spørgsmålet henviser jeg til
samrådsspørgsmål A, hvor jeg generelt har
forholdt mig til konsekvenserne af de
planlagte besparelser.
Med hensyn til Det Kongelige Teater gælder
der det samme for teatret, som for andre
statslige institutioner. Det Kongelige Teater
skal reducere sine omkostninger med 2
procent hvert år.
Den 5. oktober, sendte jeg Kulturudvalget den
rapport, som konsulentfirmaet Deloitte har
udarbejdet om Det Kongelige Teater.
Rapporten er bestilt af Kulturministeriet og
Finansministeriet under den tidligere
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 10
regering som led i forberedelsen til
finanslovsforslaget for 2016.
Rapporten beskriver den analyse af Det
Kongelige Teater, som konsulentfirmaet har
foretaget.
I rapporten er der et helt katalog over
muligheder for, hvordan teatret kan forbedre
sin økonomiske situation. Løsningsforslagene
påvirker i det store og hele ikke den
kunstneriske aktivitet. Jeg vil ikke
kommentere de enkelte løsningsforslag i
rapporten. Jeg vil nøjes med at konstatere, at
rapporten rummer forslag til
økonomiforbedringer, der ligger en del over
faldet i teatrets bevilling i den kommende
fireårsperiode.
Det er op til teatret at beslutte, hvilke
effektiviseringsmuligheder, der skal arbejdes
videre med.
Med hensyn til Den Danske Scenekunstskole
gælder der særligt den situation, at skolen i
2015 er dannet gennem fusion af en række
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Talepapir fra samrådet den 7. oktober 2015 om planlagte besparelser på kulturområdet, fra kulturministeren
Side 11
scenekunstuddannelser. Kulturministeriet er
naturligvis opmærksom på, at der er særlige
udfordringer forbundet med at få den nye
institution i drift, men udgangspunktet vil
være, at der stilles samme krav til
scenekunstskolen som til de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner i øvrigt.