Kirkeudvalget 2015-16
KIU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1574389_0001.png
RAPPORT FRA:
TÆ N K E TA N K V E D R . U D R E D N I N G O G
A N B E FA L I N G E R O M
R E L I G I O N S M Ø D E K VA L I F I K AT I O N E R
I FREMTIDENS UDDANNELSESFORLØB
FOR PRÆSTER I FOLKEKIRKEN
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0002.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
RAPPORT FRA:
TÆNKETANK VEDR. UDREDNING OG ANBEFALINGER OM
RELIGIONSMØDEKVALIFIKATIONER I FREMTIDENS
UDDANNELSESFORLØB FOR PRÆSTER I FOLKEKIRKEN
2015
-
2
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0003.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
INDHOLD
Forord
1. Indledning
2. Dannelsesprofil
3. Nye udfordringer for præsten i et samfund med forskellige
religioner og livssyn
3.1 Arenaer hvor religion spiller en rolle i samfundet
i dag
3.2 Religion hører i dag ikke kun til i den private sfære,
men også i det offentlige rum
3.3 Sognekirken i det flerreligiøse samfund
3.4. Hvilken rolle spiller religiøsitet for forskellige
segmenter af den danske befolkning i dag?
4. Hvordan uddannes præster i dag til at varetage
religionsmødeudfordringen?
5. Hvordan kan dannelsesprofilen blive til virkelighed i folkekirken?
Bilag
4
5
7
9
9
13
16
19
23
25
28
-
3
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0004.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
FORORD
BISKOP MARIANNE CHRISTIANSEN,
FORMAND FOR TÆNKETANKEN
I midten af 90’erne skulle jeg som ung præst fortælle lidt om tro og kirke i Danmark for
et hold hovedsageligt flygtninge på en sprogskole. Jeg husker ikke, hvad jeg selv bidrog
med, men jeg husker spørgsmålet fra en af de formentligt irakiske flygtninge: ”Hvordan
kan det være, at danskerne ikke ved, hvad de har for en religion? Vi kender godt Jesus, for
han er en højtæret profet, men danskerne kender ham ikke”
.
Siden har mødet med andre religioner i stigende grad gjort danskfødte opmærksomme
på, at der findes religion, og at vi måske også selv har en – eller en tro? Holdningen til
dette fænomen svinger fra officielle udsagn som: ”Religion er en privatsag” til ”Danmark
er et kristent land” Religionsmødet kristnede danerne – men fik vi også et sprog til at for-
.
stå det og fortælle om det? Det gælder folkekirkens medlemmer og præster: Hvad sker
der, når det selvfølgelige ikke længere er selvfølgeligt. Hvordan fortæller man om det,
som blufærdigheden og traditionen byder en at tie om? Hvordan formidles der et møde
mellem en kristen tro, der hævder at være usynlig og trives i et sekulært samfund, som
den selv har opelsket, og så andre former for tro og religiøs overbevisning, der har det
synlige, det ikke-sekulariserede som kendetegn?
Disse spørgsmål må også indgå i præsteuddannelsen og i folkekirkens dagligdag i det
hele taget. De bliver kun mere aktuelle med tiden. Måske skal de også have nogle svar.
Derom handler denne rapport.
-
4
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0005.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
1. INDLEDNING
Folkekirke og Religionsmødes bestyrelse besluttede i 2014 at nedsætte en ”Tænketank
vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddan-
nelsesforløb for præster i folkekirken” Formålet med Tænketanken var:
.
At få overblik over og analysere det nuværende uddannelses- og efteruddannelses-
forløb for præster i folkekirken i forhold til at varetage embedet i et religiøst mang-
foldigt samfund.
At identificere særlige og nye teologiske og pastorale problemstillinger i et religiøst
mangfoldigt samfund.
At kunne fremsætte konkrete anbefalinger for fremtidens præsteuddannelse vedr.
teologiske og praktiske kvalifikationer, der kan styrke varetagelsen af embedet i en
folkekirke i et religiøst og mangfoldigt samfund.
TÆNKETANKEN TRÅDTE SAMMEN TRE GANGE:
13. november 2014 i Haderslev Bispegård
6. februar 2015 på Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet
25. marts 2015 på Pastoralseminariet i Aarhus
Nærværende rapport giver et indblik i Tænketankens arbejde. Først præsenteres en dan-
nelsesprofil med titlen: ”Dannelse og uddannelse af folkekirkens præster i et
samfund
med forskellige religioner og livssyn” som Tænketankens medlemmer i fællesskab har
,
udarbejdet. Derefter redegøres der gennem oplæg fra fire af Tænketankens medlemmer
for de udfordringer, der danner baggrund for behovet for at arbejde med spørgsmålet
om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster. Fjerde af-
snit giver indblik i, hvordan der allerede i dag på uddannelsesinstitutionerne arbejdes
med de udfordringer, som mødet med et religiøst mangfoldigt samfund indebærer. I
femte og sidste afsnit præsenteres ideer til, hvordan den foreslåede dannelsesprofil kan
omsættes til virkelighed.
-
5
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0006.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
TÆNKETANKENS
MEDLEMMER
Marianne Christiansen, biskop over Haderslev Stift blev udpeget til
formand for Tænketanken. I Tænketankens arbejde deltog følgende:
MARIANNE CHRISTIANSEN
BISKOP OVER HADERSLEV STIFT
ANNETTE B. BENNEDSGAARD
FORMAND FOR FOLKEKIRKE OG RELIGIONSMØDE
ULLA MORRE BIDSTRUP
UDDANNELSESKOORDINATOR FOR FOLKEKIRKENS UDDANNELSES- OG VIDENSCENTER
KÅRE SCHELDE CHRISTENSEN
GENERALSEKRETÆR FOR FOLKEKIRKE OG RELIGIONSMØDE
NIELS GRUNNET
MEDLEM AF PRÆSTEFORENINGENS HOVEDBESTYRELSE
BIRGITTE STOKLUND LARSEN
AKADEMILEDER FOR GRUNDTVIG-AKADEMIET
ANDERS LAUGESEN
JOURNALIST, DANMARKS RADIO
JESPER TANG NIELSEN
STUDIELEDER, DET TEOLOGISKE FAKULTET, KØBENHAVN UNIVERSITET
KIRSTEN BUSCH NIELSEN
DEKAN, DET TEOLOGISKE FAKULTET, KØBENHAVN UNIVERSITET
ULRIK BECKER NISSEN
AFDELINGSLEDER PÅ TEOLOGI, AARHUS UNIVERSITET
MICHAEL KROGSTRUP NISSEN
NÆSTFORMAND FOR FOLKEKIRKE OG RELIGIONSMØDE
HANS VIUM MIKKELSEN
REKTOR FOR FOLKEKIRKENS UDDANNELSES- OG VIDENSCENTER
INGE LISE PEDERSEN
FORMAND FOR LANDSFORENINGEN AF MENIGHEDSRÅD
JØRGEN SKOV SØRENSEN
SEKRETARIATSLEDER FOR FOLKEKIRKENS MELLEMKIRKELIGE RÅD
MOGENS S. MOGENSEN
SEKRETÆR FOR TÆNKETANKEN
NB: Tænketankens medlemmer er benævnt med de titler, som var gældende, da Tænke-
tanken blev nedsat.
-
6
-
RAPPORT FRA TÆNKETANK
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0007.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
2. DANNELSESPROFIL
- DANNELSE OG UDDANNELSE AF
FOLKEKIRKENS PRÆSTER I ET SAMFUND
MED FORSKELLIGE RELIGIONER OG LIVSSYN
”Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i
fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken” anbefaler, at præster i fol-
kekirken for at kunne varetage præsteembedet i et samfund med forskellige religi-
oner og livssyn gennem uddannelses- og efteruddannelsesforløb bliver fortrolige
med følgende emneområder:
1. KONTEKSTUEL TEOLOGISK DANNELSE
At kunne gennemtænke og tolke kristendommen ind i den komplekse kontekst,
der udgøres af et demokratisk og sekulært samfund, hvor forskellige religioner og
livssyn spiller en væsentlig rolle.
At tilegne sig en grundlæggende indsigt i forskellige religioner og livssyn og de-
res betydning for mennesker og samfundsliv, samt have indgået i samtaler med
mennesker med anden tro eller andet livssyn.
At kunne reflektere teologisk og religionskritisk over mødet med anden tro eller
andet livssyn.
2. ERFARINGSTEOLOGISK DANNELSE
At kunne reflektere teologisk over egen praksis på baggrund af erfaringer fra mø-
det med andre religioner og livssyn.
At være i stand til at skønne og agere i konkrete situationer på basis af teologisk
refleksion og praksis.
-7-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0008.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
3. DIALOGISK DANNELSE
At kunne skabe rum for eksistentielle samtaler og at kunne samtale om
åndelige og religiøse spørgsmål samt fælles anliggender med mennesker
med anden tro eller andet livssyn.
At være fortrolig med forskellige typer af dialog om såvel almenmen-
neskelige, samfundsmæssige, teologiske og åndelige spørgsmål.
I samtalen med mennesker med anden religion eller andet livssyn - både
individuelt og i det offentlige rum - at kunne navigere mellem konsensus
og kritik, nye indsigter og profetisk vidnesbyrd.
4. MISSIONAL DANNELSE
At kunne repræsentere kirke og kristendom i forhold til institutioner og i offentli-
ge sammenhænge.
At kunne præsentere kristendom over for mennesker af anden tro, herunder at
kunne tilbyde indøvelse i kristendom og relevant dåbsoplæring.
5. LITURGISK DANNELSE
På baggrund af teologisk refleksion at kunne tilrettelægge liturgiske forløb, her-
under kirkelige handlinger, hvor en eller flere af deltagerne har anden tro eller
andet livssyn.
At kunne reflektere teologisk over eksklusivitet og/eller åbenhed i gudstjenesten,
kirkelige markeringer, deltagelse i nadver og samarbejde med institutioner.
-8-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0009.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
3. NYE UDFORDRINGER
FOR PRÆSTEN I ET SAM-
FUND MED FORSKELLIGE
RELIGIONER OG LIVSSYN
I dette afsnit præsenteres oplæg fra fire af Tænketankens medlemmer om
de udfordringer, der danner baggrund for behovet for at arbejde med
spørgsmålet om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelses-
forløb for præster i folkekirken. Oplæggene blev holdt mundtligt på Tæn-
ketankens første møde og gengives her i skriftlig form.
3.1 Arenaer hvor religion spiller en rolle i
samfundet i dag
AF ANNETTE B. BENNEDSGAARD
Samfundet har et ambivalent forhold til tro. Historisk set har kristentro haft en særdeles
stærk placering i det offentlige rum. Gennem bibelen har man lært at læse, og med evan-
geliet som motivation er der opbygget sygehuse og skoler. Ikke desto mindre har vi haft
kikkerten kollektivt for det blinde øje, og skabt en fælles fortælling om, at troen hører til
i det private, og ikke i det offentlige rum.
Først blev det en idealfordring, at kristentro var gået i danskernes DNA, og samtidig blev
det ikke gjort eksplicit uden for det kultiske rum. Det er blevet en internaliseret norm i
mainstreamfolkekirken, hvor det er blevet en selvfølge at bortset fra de særligt hellige,
så holder vi primært religionspraksis i kirkerummet eller i andre stærkt ritualiserede kol-
lektive former eller i den enkeltes lønkammer. Og helt enkelt har man i det offentlige
system tænkt, at religionen var ved at forsvinde til fordel for oplyste og veluddannede
borgere. Det er blevet en dyd i folkekirken at være mere folkelig end kirkelig. Forståelsen
er den, at alle ved, at kirken er der, og hvis man er ude efter en rituel eller religiøs vare, så
kommer man og banker på, og alt andet er egentligt intimiderende.
-
9
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0010.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
HVOR SPILLER RELIGIONEN EN ROLLE I SAMFUNDET I DAG?
Kirke/moské/religiøse udbydere:
Religion er ikke forsvundet. I kirken, moskéen
og templet spiller religion stadig en rolle. 10 % går i kirke en gang om måneden,
og flere er begyndt at gå i kirke, bare færre gange (Europæiske Værdiundersøgel-
se 2008)
Uddannelsessteder (folkeskolen og ungdomsuddannelser):
Undervisningen
er ikke som før forkyndende, men tro spiller alligevel en stor og større rolle pga.
den religiøse mangfoldighed i elevsammensætningen. Det drejer sig fx om kanti-
nemad, organisering af gymnastik, tilrettelæggelse af fridage.
Sygehuset (fængslet eller andre institutioner):
Kristendommen havde tidligere
en legitim plads i disse institutioner, og det er stadig tilfældet. Man kan ringe efter
præsten, når der er brug for ham eller hende. Men nu er der bud efter flere for-
skellige religiøse repræsentanter pga. den religiøse mangfoldighed i befolknin-
gen. Ligesom på skolen er der en række praktiske områder, hvor religion spiller en
rolle.
Det religiøse i mellemrummene i det offentlige:
Tidligere var der udbredt kon-
sensus om, at medmindre man var i den ekstreme ende af folkekirken, så holdt
man sig fra dette rum. I dag er religiøse aktører mere til stede i det offentlige rum.
På gågaderne i de større byer som fx Århus er der en missionsoffensiv fra både
muslimsk og kristen side. Fra den kristne side er det fx Århus Valgmenighed, der
står på Clemens Bro og spørger folk, om de har lyst til en bøn. Tro er nu i en valgsi-
tuation, og man agiterer for sin sag på markedsvilkår. Det er ikke kun en særlig
type aktører, der agerer i det offentlige rum. Det gælder også mainstreamfolke-
kirker og mainstreammuslimer. Når moskéerne samlet inviterer til moskéernes
-
10
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0011.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
dag, eller når kirkerne på Vesterbro (Vesterbro Bykirke) nu tilbyder meget af det,
der tidligere foregik inde i kirkerummet, ude på torvet, med processioner, fordi
der er en lavere tærskel til kirken der. Eller en kirke i Sydhavnen, hvor man bygger
et klatretårn for at sige, at de børneaktiviteter, man før havde i kirken, flyttes ud i
”mellemrummet”
.
Kommunen:
Kommunen var førhen det sekulære sted. I dag sker der fx by-bran-
ding i København i samarbejde med Det Jødiske Samfund og Muslimernes Fæl-
lesråd. I samarbejde lancerede de en kampagne, der hed ”Københavner” hvor
,
spørgsmålet var, om tro og religiøse aktører skulle være med til at fremme tole-
rance, medborgerskab og ikke-terror. De religiøse samfund repræsenterer social
kapital lige som alle mulige andre foreninger og skal derfor være med til at op-
bygge civilsamfund.
Ledelsesuddannelser og fitnesscentre:
På ledelsesuddannelser og i fitnesscen-
tre spiller religion og spiritualitet en voksende rolle (fx det autentiske menneske),
men kirken har stort set været fraværende.
Internettet:
Oven over, hvad der foregår i samfundet, er der denne sky – undersø-
gelser blandt unge muslimer viser, at de primært henter forståelse af deres iden-
titet fra fora på internettet og ikke fra imam og moské.
HVILKE NYE UDFORDRINGER GIVER DET PRÆSTEN?
Præster er veluddannede til at agere på den platform, som kirken er, hvor folk i forvejen
er med, og hvor det de skal, er at dybdeforkynde den kristne tro. På de øvrige platforme
er præster på nogle forhandlede arenaer, hvor andre typisk har nogle andre dagsorde-
ner, end vi har. Det er nødvendigt og legitimt, at vi er her, for det er her, troen spiller en
stor rolle, men det skal vi have teologiske redskaber og teologisk refleksion til at hjæl-
pe med. Kirken agerer allerede ude på de andre platforme, men det foregår typisk ved
autodidakter og er ikke særligt teologisk reflekteret. Her er der brug for megen teologisk
-
11
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0012.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
refleksion og også redskabsudvikling.
Præster har et stort religiøst efterslæb. Mange andre har gået i klasse med andre religiøse
på uddannelsen og i praktikken og er dermed stødt på de samme praksis-religiøse dia-
logplatforme, som man gør i folkeskolen, på sygehuse osv., som man typisk som præst
ikke har været i kontakt med, fordi man har gået i et reservat, hvor man kunne tro, at man
stadig lever i dette homogene enhedssamfund. Vi har brug for hjælp til at komme over
den forlegenhedskrise, der skyldes, at det religiøse alligevel ikke er forsvundet.
Der findes mange praksisløsninger, men folk siger, at når man så har fundet disse løs-
ninger, så taler vi ikke mere om det (om religion). Der er en mangel på samtale om det
religiøse, i stedet taler man om det faglige, fx i skolen og på sygehuset. Det religiøse er
blevet det nye tabu.
Religionssociologen Ina Rosen konkluderer, at det, man som dansker ikke vil abonnere
på, er religion som institution. Derimod er man positiv over for tro med plads til samtale
og eksistens, foreløbighed, det søgende. Det afgørende er autenticitet. Et krav, at man
opererer på jeg-banen.
Det er attraktivt, at der er religiøse nøglepersoner, som er vidende, men de skal fremstå
som autentiske.
Vi har brug for hjælp til at komme over
den forlegenhedskrise, der skyldes, at det
religiøse alligevel ikke er forsvundet.
-
12
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0013.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
3.2 RELIGION HØRER I DAG IKKE KUN TIL I
DEN PRIVATE SFÆRE, MEN OGSÅ I DET
OFFENTLIGE RUM
AF ULRIK BECKER NISSEN
RELIGIONEN I DET OFFENTLIGE RUM
Mange spørgsmål vedr. religion er kommet tilbage også i en dansk sammenhæng med
stor styrke. Især efter 2006 fx med Anders Fogh Rasmussens udtalelser om, at religion
hører til i det private rum. Det var teologisk interessant, da Anders Fogh Rasmussen for-
søgte at begrunde sit synspunkt med henvisning til den lutherske toregimentelære. De
fleste teologer vil nok sige, at Anders Fogh Rasmussen ikke har forstået Luthers toregi-
mentelære.
Den liberale position, at det offentlige rum skal være religionsneutralt, er indflydelsesrig
langt ind i teologiske kredse, men jeg er meget kritisk over for den. Den position (fra Ha-
bermas), at religion skal oversættes, før den kan spille en rolle i det offentlige rum, synes
jeg er en fejlagtig og en forkert vej at gå. Talen om betoningen af autenticitet, derimod, er
betydeligt mere konstruktiv. Det finder man hos mere kommunitaristiske tænkere som
M. Walter, der har skrevet om autenticitet. Autenticitet kobler sammenhængen mellem
det sted, hvor noget kommer fra, og den måde, det så ytrer sig på. Og netop den tanke, at
der ikke er et ”view from nowhere” der er ikke et neutralt sted, det er en grundlæggende
,
kommunitaristisk tænkning. Og det er for mig helt afgørende. For når man som præst
og som kirke ønsker at spille ind i det offentlige rum, så er det vigtigt at sige, at man lige
præcis kommer et bestemt sted fra, og at det altså ikke er et ”view from nowhere”
.
Da jeg i sidste uge deltog i et seminar i Strasbourg arrangeret af Kirkenes Europæiske
Konference, slog det mig, da jeg fløj hjem hen over europæiske byer, at kirken står i mid-
ten af byerne. Det forhold, at kirken er i centrum og ikke i periferien, synes jeg, er et for-
hold, det er nyttigt at minde sig selv om engang imellem. Det er godt nok en historisk
iagttagelse, men spørgsmålet er, om vi ikke har brug for at minde hinanden om, hvor det
er, vi kommer fra.
-
13
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0014.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Der tales om, at når man bevæger sig i det
offentlige rum, så skal man søge konsensus.
Hvorfor skal man dog det? For mig er det
vigtigt også at tænke i andre begreber.
UDFORDRINGER FOR PRÆSTEN
Hvilke udfordringer stiller det til præsten? Sofie Carsten Nielsen (red: forh. uddannel-
ses- og forskningsminister) har talt om, at nu skal forskere til at være mere synlige i den
offentlige debat. Men dette er jo også noget, som langt hen ad vejen må gælde præster.
Der er al mulig grund til, at præster spiller ind i debatter som ”public theologians”
.
For nylig var der en kraftig polemik mod sygehuspræster i etiske komiteer på sygehuse,
fordi man ikke ønsker, at etiske diskussioner skal blive præget af religiøse antagelser.
Man kommer ikke uden om, at der er et massivt pres på, at præster ikke skal være i det
offentlige rum. Især kommer presset fra rabiate humanistiske ateistiske organisationer.
Måske en reaktion, som primært har været foranlediget af islams synlighed i den offentli-
ge debat. Men det betyder også noget for, hvordan vi kan være til stede i debatten.
De udfordringer, som det særligt stiller præsten overfor, er for mig at se bl.a. følgende:
Der tales om, at når man bevæger sig i det offentlige rum, så skal man søge konsensus.
Hvorfor skal man dog det? For mig er det vigtigt også at tænke i andre begreber.
Konsensustanken har en god pointe, men problemet med mange af de liberale positio-
ner er, at de kan blive undertrykkende. De kan være undertrykkende i forhold til religiøse
livsanskuelser.
I stedet for bare at tale om konsensus, skulle man måske tale om samtale, at man har en
samtale, hvor man i udgangspunktet får lov at sige, hvad man vil, men at man selvfølge-
lig skal være beredt på at argumentere for det. Vi må heller ikke glemme et stort begreb
”det profetiske vidnesbyrd” Der er situationer, hvor hverken konsensus eller samtale er
.
nok, og hvor det profetiske vidnesbyrd må stå stærkt som det, der modsiger det, der er
forkert i samfundet. Modsigelsen af livssyn eller tendenser i samfundet, som man mener
ud fra kirkelig eller teologisk/præstelige opfattelse. Der kan der være situationer, hvor
det kan være berettiget at sige fra.
-
14
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0015.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Præster er uddannet i en sammenhæng, hvor det primære, de skulle forholde sig til, var
det relativt homogene og langt hen ad vejen sekulariserede samfund. Og i den situation
har mange af dem set sig selv som Areopagos-kristne. De skulle som Paulus på Areopa-
gos kunne tale ind i en anden sammenhæng, de skulle kunne oversætte og knytte til
kulturen. Jeg tror, at mange af os er gode til at forfølge Areopagos-motivet.
Men spørgsmålet er, om vi er lige så gode til at forfølge det, som man kunne kalde præ-
steskabsmotivet. Som i Første Petersbrev, hvor han taler om og bruger begrebet ’det
hellige præsteskab’, at man altid skal være beredt til at forsvare ens overbevisning. Er vi
lige så gode til at forfølge præsteskabsmotivet?
Det er en af udfordringerne at finde balancen mellem Areopagos-motivet og præste-
skabs-motivet. Det er en udfordring, der gælder for teologer; jeg tænker, det også er
en udfordring, der gælder for præster. Det er også derfor, jeg betoner samtalebegrebet
snarere end konsensusbegrebet. Mange er veltrænede i at søge konsensus og det, der
kan få tingene til at fungere. Men måske mangler vi engang imellem ressourcer til at sige:
”Her er der forskelle, her må vore veje skilles” Det skal også have vægt.
.
-
15
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0016.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
3.3 SOGNEKIRKEN I DET FLERRELIGIØSE
SAMFUND
AF INGE LISE PEDERSEN
I betragtning af den demografiske virkelighed i Københavnsområdet må flertallet, om
ikke alle sogne, karakteriseres som flerreligiøse. Men at dømme efter den interesse som
præster i det københavnske område udviser over for området folkekirke og religionsmø-
de, så er der ingen ben i det. Eller også er udfordringerne så store, at de prøver at skubbe
det fra sig.
For mig at se er der to typer udfordringer:
1) Kirkelige handlinger hvor en eller flere af de pårørende har en anden religion end
kristendommen.
2) De uklare grænser der er for mange folkekirkemedlemmer mellem kristendom-
men og en diffus spiritualitet præget af østlige religioner, vel især buddhisme og
yoga.
Jeg mener altså, der både er tale om flerreligiøse rum i samfundet (hvor folkekirken kan
siges at udgøre et af dem) og inden for folkekirken. Den første udfordring er mere kon-
tant end den anden og optræder i enkeltsituationer. Den anden er der hele tiden og er
ikke kun en udfordring for præsten, men vel også for menigheden.
KIRKELIGE HANDLINGER HVOR EN ELLER FLERE AF DE PÅRØRENDE HAR EN
ANDEN RELIGION END KRISTENDOMMEN
I dette tilfælde skal præsten her og nu og ofte (fx ved begravelser) i en sjælesørgerisk
situation finde ud af, hvordan den kirkelige handling kan afvikles, så det er en tydelig
kristen og folkekirkelig gudstjeneste, men samtidig helst være så forståelig og imøde-
kommende som muligt over for de deltagere i handlingen, som har en anden religion.
Og hvis det er en begravelse, så er der ikke mange dage til at forberede handlingen.
At klare den udfordring kræver kendskab ikke blot til kristendommen, men også til den
anden religion, og det kræver ikke mindst, at præsten har gjort sig religionsteologiske
overvejelser.
-
16
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0017.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Jeg ved jo ikke, hvor mange præster der har gjort sig disse overvejelser, men jeg er ikke
overbevist om, at det er en meget stor gruppe, og derfor har det virkelig undret mig, at
så få i Københavnsområdet, hvor man som allerede sagt nemt kan komme i en situation,
hvor der er behov for det, som har vist sig interesserede i de tilbud, der har været om
kurser o.l. i religionsteologi.
At klare den udfordring kræver kendskab ikke blot til
kristendommen, men også til den anden religion, og
det kræver ikke mindst, at præsten har gjort sig
religionsteologiske overvejelser.
Alene det praktiske at få gennemført den pågældende kirkelige handling på en god
måde må være udfordrende. Der kunne folkekirken så også komme lidt op på dupper-
ne med praktisk hjælp. Fx i stil med en håndbog, som Svenska Kyrkan har udgivet, med
forslag til ritualer der (uden at give køb på at det er en kristen handling) kan være mere
imødekommende for de deltagere, som har en anden religion.
DE UKLARE GRÆNSER DER ER FOR MANGE FOLKEKIRKEMEDLEMMER MELLEM KRI-
STENDOMMEN OG EN DIFFUS SPIRITUALITET
Med dette punkt tænker jeg bl.a. på det, som Morten Thomsen Højsgaard kalder
Google-buddhisme, og som jo har en ikke ringe udbredelse inden for folkekirken. Den er
jo også repræsenteret i mange menighedsråd.
Min hensigt med at nævne dette fænomen er ikke at efterlyse klare grænser men snarere
at pege på, at grænserne er ”fuzzy” og det må de også godt være, men vi skal i folkekir-
,
ken være bedre rustet til at tage religionssamtalen i folkekirken.
Vi kan vel dårligt være bekendt at blive ved med at kalde dette en ny udfordring, men det
gør jeg alligevel, om ikke andet så fordi vi jo mig bekendt ikke har taget den op i noget
imponerende omfang.
-
17
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0018.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Det er klart, at det også i dette tilfælde først og fremmest er præsterne, der møder ud-
fordringen, men vel ikke kun præsterne (spørger jeg)? Her er den teologiske position,
præsten selv indtager, måske af endnu større betydning end under punkt 1.
En linjevogterteologi tror jeg ikke meget på. Udfordringen er her at være rodfæstet nok
til at være åben uden at blive relativist. Se kritisk på vores egen tradition fx dens intel-
lektualisme. Men også se mulighederne i vores egen tradition: Salmetekster som me-
ditationstekster, at det sakramentale står stærkere i folkekirken end i en hel del andre
lutherske kirker.
I begge tilfælde kræves:
Kendskab til religionsteologi, en religionsteologisk bevidsthed.
En liturgisk fingerspidsfornemmelse.
At præsten tør involvere sig.
-
18
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0019.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
3.4. HVILKEN ROLLE SPILLER RELIGIØSITET
FOR FORSKELLIGE SEGMENTER AF DEN
DANSKE BEFOLKNING I DAG?
AF ANDERS LAUGESEN
Præmisser for folkekirkens selvforståelse både mht. den måde, vi organiserer os på, og
den måde, vi bruger penge på, er:
Forvaltning af kristendom:
En forståelse af forvaltningen af kristendommen,
som stammer fra et relativt homogent samfund.
Sognet er den naturlige ramme:
Forvaltning af kristendommen ind i et relativt
homogent samfund, hvor den naturlige ramme er sognet.
Vi taler samme sprog:
Grundforståelse af det kristne sprog, når man åbner mun-
den som præst.
Forkyndelsen centreret om ordet:
Præsten som primær forvalter af en svagt ud-
trykt religiøsitet med et klart afsender- og modtagerforhold. Fælles forståelse af
at forkyndelsen er centreret omkring ordet.
Jeg oplever, at tiden grundlæggende er løbet fra mange af disse præmisser. Nogle af
de præmisser, vi er folkekirke og bygger vor selvforståelse på, er undergravet. Meget
få i folkekirken er klar over, hvor dybt der er gravet under disse grundlæggende præ-
misser. Og vi taler stadig om en evangelisk-luthersk folkekirke, men vi går ikke ind i den
diskussion, hvad det vil sige at være folkekirke i et samfund, hvor selvforståelsen ikke er
evangelisk-luthersk.
Samfundet er livstolkningsmæssigt uhomogent.
Sognet er en af mange rammer for religiøst fællesskab.
-
19
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0020.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Vi har i løbet af de sidste 30 år fået nogle veludviklede alternative religiøse sprog.
Der er sket en grundlæggende forandring i danskernes antropologi. Hvis man fx
siger: ”Energi” ”aura” ”karma” ”underbevidsthed” ”drømme” så er der pludselig
,
,
,
,
,
kommet en hel række andre sproglige elementer på banen, som mange danskere
behersker.
Præsten er ikke længere alene på banen. Vi har fået en ny stor gruppe af nye re-
ligiøse eksperter. Det er veluddannede mennesker, folk, som har været på banen
på deres felt i 25-30 år, og som ved rigtig meget. Og rigtig mange almindelige
mennesker er kommet på banen med lange studier i livsanskuelsestolkninger.
Præsten er ikke længere alene på banen, men har fået en modstand, nogle at spil-
le bold op ad, som formentlig ikke har været der på samme måde tidligere.
Jeg vil se på udfordringerne, den rolle religiøsitet spiller for forskellige segmenter i be-
folkningen, på to måder:
Den almene udfordring i et sogn generelt.
Den mere specifikke udfordring, som er knyttet til nogle af de forskellige gruppe-
ringer uden for det specifikt folkekirkelige, der er.
DEN ALMENE UDFORDRING I ET SOGN
Der er nogen ting, der bare er anderledes, der sker ting i dag, som ikke kunne ske tidli-
gere. Der er en åbenhed over for vores arv, men også en åbenhed, en grundlæggende
religiøsitet, der ikke er institutionelt baseret og for forskellige andre livstolkningsmulig-
heder.
-
20
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0021.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Jeg tror, at måske 10-30 pct. af danskerne er søgende i en erfaringsorienteret proces i
deres trosunivers. Det gælder altså ikke alle folkekirkens medlemmer, men dog en del af
dem, der kommer i kirken.
Hvad vil det så sige? Det vil for det første sige, at religiøsitet er mere end udførelse af
en bestemt kirkegang. Religiøsitet i dag er at tage sin eksistens på sig og få en livssam-
menhæng knyttet ind i sin livshistorie og få en større meningsforståelse, livstydning. For
mange af disse mennesker er der tale om en proces, som ikke nødvendigvis har et mål,
men som har en stadig større afklaring, som både handler om begrebsmæssig afklaring
men også om at gå i dialog med det, der er indeni mig.
En grundlæggende præmis for denne religiøsitet er, at det indre er lige så væsentligt og
virkeligt som det ydre. Derfor kan man sige, at en religiøsitet, der har det store øre og
prædikestolen som sit centrale omdrejningspunkt, ikke er noget for denne type menne-
sker, fordi det kun svarer til en lille del af det, der er det menneskelige, det skal suppleres.
Den indre erfaring er troværdig. Menneskets bagside, synden, er objekt for transformati-
on. Det indre erfaringsunivers er troværdigt – modsat den tidehversk påvirkede teologi –
og menneskets bagside (det syndefulde menneske) er objekt for transformation (opgør
med syndsforståelsen). Livet er en proces. Helliggørelse kaldes måske i dag for individu-
ation. Derfor er der behov for et religiøst sprog, der er åbent over for aktiv deltagelse/
medleven, og som finder mulig deltagelse i den religiøse handling igennem symboler,
gestik, stilhed.
Her er behovet for en udvikling af nye liturgiske former. Det kræver af præsterne en er-
faringsbåret medvirken, man kan ikke bare som præst docere og gemme sig bag en uni-
versitetsuddannelse. Præstens uddannelse er ikke kun en intellektuel proces, men også
en personlig proces. Det afgørende er, at der foregår noget inde bagved, at man kan
fornemme, at der er en personlig dannelse, som har gjort, at man nu er der, hvor man er.
Det kræver af præsten en forståelse af liturgi som en forvaltning af et sakralt rum, som
er sakramentalt i sin natur, men ikke eksklusivt eller påtrængende. Det er folkekirkens
allerstørste mulighed.
I vores liturgiske kristne tradition har vi en enestående mulighed for at tale sprog, som i
-
21
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0022.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
det non-verbale er med til at gå i en dybdedialog med det søgende menneske, og som
måske bærer øjeblikke af det sakramentale med sig.
Her er der behov for udvikling af en række åbne fælles former at gå på opdagelse i, som
man fx har gjort i Natkirkerne, nye rum, den nye fleksibilitet i forhold til de kirkelige hand-
linger, erfaringsudveksling, etablering af bredere ad-hoc menigheder, events, pilgrims-
bevægelsen. Her kunne man forestille sig kirken som Guds folk på vandring. Her er der
brug for samtaleforum. Kirken som en virkelig eksistentiel religiøs dialogpartner i kraft af
engagerede mennesker.
DEN MERE SPECIFIKKE RELIGIØSITET
Her er der et område, som kræver særlige kompetencer af præsterne, hvis man vil gå ind
på det område. Gennem de sidste 35 år har der udviklet sig en trænings- og erfarings-
båret religiøsitet. Danskerne har udviklet en række spiritualiteter, som giver forskellige
segmenter. Her er der brug for mennesker i folkekirken, der kan gå ind i en dialog:
New Age - Krop, Sind og Ånd-messerne. Teosofisk inspireret religiøsitet.
Terapeutisk deisme – psykologisk orienteret. Individuationsforløb med indlæring
af bestemte forståelsesrammer.
Former som har rod i klassiske religionsformer, yoga, tantra, nordisk mytologi,
sufisme.
Buddhistisk inspireret livstolkning. Det er langt den væsentligste samfundsudvik-
ling, som vi er inde i, i forhold til det religiøse område.
Hvis folkekirken vil ind i en dybdesamtale med disse grupper, så forudsætter det ikke
bare viden om disse grupper, men det kræver mennesker, som er inde i deres egen krist-
ne meditative træningsproces. Man må have dyb rod i traditionen. Det stiller særlige
krav til integritet i forhold til udfoldelsen af ens kristentro. Man må have en eller anden
praksis.
- 22 -
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0023.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Det er en dialog i forhold til det spirituelt genkendelige kombineret med en specifik vi-
den, der her er brug for. Præster i dag er uddannet, så præsterne kan fungere, også selv
om man ikke er trosmæssigt særlig aktivt funderet. Men det kan man ikke ind i denne
nye sammenhæng. I præsternes kompetenceprofil bør man være opmærksom på, at der
er noget, der minder om musikalitet. Ligesom der er nogen, der er gode til at tænke, så
er der nogen, der er gode til at være til stede på denne her måde, sindet er åbent på en
anden måde.
Det er en proces, der tager tid og teologisk og praktisk fordybelse. Det er langtidsprojek-
tet, hvis man vil på banen her.
-
23
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0024.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
4. HVORDAN UDDANNES
PRÆSTER I DAG TIL AT
VARETAGE RELIGIONSMØ-
DEUDFORDRINGEN?
Både på Københavns og Aarhus Universitet og på Folkekirkens Uddan-
nelses- og Videnscenter arbejder man allerede i dag på forskellig vis med
at uddanne vordende og nuværende præster til religionsmødets udfor-
dringer. I det følgende gives der fra institutionerne eksempler på, hvor-
dan religionsmødekvalifikationer skabes på de enkelte uddannelsesinsti-
tutioner, og hvilken tænkning, der ligger bag.
KØBENHAVNS UNIVERSITET
”Opgaven er at fastholde et fokus på religions- og kulturmødets problemstillinger, et fo-
kus der løber ned gennem fagene. Det er imidlertid også kulturelle, livsanskuelsesmæs-
sige, naturvidenskabelige, økonomiske paradigmer, som skal tages med i betragtning
Det fag, der især reflekterer denne bevidsthed om, hvad det er konkret for et samfund,
teologien skal ”arbejde i” er formentlig praktisk teologi, som står stærkt i uddannelsen.
,
Det har en integrerende funktion i studiet; det er her, at mange sider af den faglige ud-
rustning løber sammen. Der skrives relativt mange BA-projekter og specialer i faget”
.
Fakultetet udbyder løbende valgfri kurser med relation til religionsspørgsmål.
AARHUS UNIVERSITET
”Der er områder i det her, der går tilbage til Johannes Aagaard, Viggo Mortensen og i dag
med Peter Lodberg, og der er koblinger til religionsvidenskab og Center for Samtidsreli-
gion. Mange af disse temaer ligger tæt på det, der har kendetegnet vort miljø, og derfor
er vi meget interesserede i det.”
”På bacheloruddannelsen skal alle studerende igennem:
Religionsfag – elementært kendskab til religionsvidenskabelig metode, religions-
teori og religionsfænomenologi (særligt islam, jødisk religion og kristendommen)
Religionsteologi – en eller flere ikke-kristne, nutidige religioner, religionsteologi,
analyser og refleksion over forholdet mellem dem.”
”Der er også valgfagsmuligheder på kandidatuddannelse mht. religionsmøde mv.”
-
24
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0025.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
FOLKEKIRKENS UDDANNELSES- OG VIDENSCENTER
”På pastoralseminariet har det ikke hidtil været et selvstændigt tema, men der kommer
fremadrettet en temadag om at være præst i det flerreligiøse samfund. For nu er pro-
blemstillingen ikke kun relevant for enkelte præster, nu gælder det alle. På den obliga-
toriske efteruddannelse vil vi overveje, om det skal tænkes med, men det vil i givet fald
blive i begrænset omfang af tidshensyn. På efteruddannelsen har vi allerede gjort en
del, med netværk og forløb og stiftskurser. Den frie efteruddannelse – her har vi de pri-
mære kurser inden for dette felt - har som formål at fremme den teologiske refleksion
(et af opdragene er her at udfolde dialektikken mellem teologi og kultur, kristendom og
samfund). Til den teologiske refleksion angår også religionsteologi, herunder forholdet
imellem forskellige religioner, og det er vigtigt at dette udfoldes på en måde, der også
medtænker en offentlighedsdimension – der er med andre ord ikke tale om en tilgang,
hvor religionen lukker sig om sig selv. ”
-
25
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0026.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
5. HVORDAN KAN
DANNELSESPROFILEN
BLIVE TIL VIRKELIGHED
I FOLKEKIRKEN?
Tænketanken har ikke udarbejdet konkrete anbefalinger om, hvad der
skal gøres for, at dannelsesprofilen skal blive til virkelighed i folkekirken,
men i det følgende præsenteres nogle af de ideer, som blev drøftet på
Tænketankens sidste møde.
ULRIK BECKER NISSEN
foreslog, at man skulle overveje at etablere en fleksibel master:
”Det vil vi i Århus gerne være med til at samarbejde omkring med FUV, et forløb, hvor
man tænker flere af disse punkter i dannelsesprofilen ind, og også den mere specifikt
præstelige del. Det, vi ikke giver de studerende, er, hvordan de overfører noget af deres
teoretiske ballast ind i en specifik pastoral og kirkelig sammenhæng. Der kommer det
missionale og det liturgiske ind. Der kunne man gøre sig overvejelser om, hvordan man
kunne skrue et fleksibelt masterforløb sammen, som folk, der var særligt interesserede i
dette område, kunne vælge. Efter min opfattelse skal det være noget, man kan vælge -
de generelle forudsætninger ligger der allerede på den måde, vi har skruet uddannelsen
sammen på i Århus - det skal man ikke gøre til noget, som alle skal”
.
HANS VIUM MIKKELSEN
orienterede om, at på pastoralseminariet har det ikke hidtil
været et selvstændigt tema, men der kommer fremadrettet en temadag om det at være
præst i det flerreligiøse samfund. ”For nu er problemstillingen ikke kun relevant for en-
kelte præster, nu gælder det alle. På den obligatoriske efteruddannelse vil vi overveje
om det skal tænkes med, men det vil i givet fald blive i begrænset omfang af tidshensyn”
.
NIELS GRUNNET
stillede spørgsmålet: ”Hvordan kommer dannelsesprofilen i spil i folke-
kirken? Ja, det begynder i høj grad på universitetet, hvor der er to spor, som der kan ar-
bejdes videre med i forhold til dannelsesprofilens implementering uddannelsesmæssigt,
også til gavn for folkekirken. I forhold til den kontekstuelle teologiske dannelse og uni-
versitetet, ja, der synes jeg, det er oplagt, at der et meget vigtigt generalistniveau og et
mere specialiseret niveau. Det er oplagt, at KU og AU generelt skal (og i vid udstrækning
allerede gør det) indtænke det religiøse baggrundstæppe undervejs i studieforløbet in-
den for de forskellige fag, men også, at man introduktionsmæssigt lader de studerende
få indsigt i de store religioner og nogle af de religiøse/filosofiske strømninger og ideer.
-
26
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0027.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Såfremt den studerende senere vil knytte sin teologiske fagdannelse sammen med
spørgsmål, der angår religionsmøde på et fagligt højere niveau, må dette naturligt ske
på overbygningen og på den senere efteruddannelse.”
INGE LISE PEDERSEN
pegede på behovet for en bevidstgørelse hos præster, på uddan-
nelsesinstitutioner og i menighederne. ”Det handler om, at gøre nuværende og vorden-
de præster bevidste om nødvendigheden af at danne og uddanne sig på dette område.
At skabe bevidsthed om spørgsmålene på uddannelsesinstitutionerne der, hvor det måt-
te mangle, og få integreret disse spørgsmål i uddannelserne. Det handler ikke så meget
om særlige kurser i disse spørgsmål som netop om at integrere vinklen i undervisningen.
Hvis præsterne er bevidste om, at det er nødvendigt at kende til dette område, vil det
også medvirke til at få det ind i efteruddannelsen, idet det vil blive efterspurgt på den frie
efteruddannelse. Der må også skabes bevidsthed om spørgsmålene i menighederne.
Det må gøres klart for menighedsrådene, at disse emneområder er relevante i alle sogne.
Religionsmøde er meget andet end dialog med muslimer. Det går langt ind i folkekirkens
medlemsskare, og det er vigtigt at præsterne har arbejdsforhold, så der også er tid og
kræfter til dette arbejde. Uanset hvor perfekt præstens dannelsesprofil bliver, kan præ-
sten alene ikke tage sig af det. Der skal også foregå en samtale om tro og kristendom i
menigheden og i menighedsrådet, en samtale, som inddrager en bredere religiøsitet.”
-
27
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0028.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
BILAG
Kommissorium for ”Tænketank vedr. udredning
og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer
i fremtidens uddannelsesforløb for præster i fol-
kekirken”
ORGANISATORISK PLACERING
Tænketanken nedsættes af og refererer til Folkekirke og Religionsmødes bestyrelse.
Folkekirke og Religionsmødes sekretariat varetager sekretærfunktionen for Tænketan-
ken.
BAGGRUND
Store dele af det 20. århundredes teologi- og præsteuddannelse har været rettet mod
at kunne formulere og forkynde evangeliet i det sekulariserede og monokulturelle sam-
fund. Denne strømning er på ingen måde uaktuel for folkekirken i dag, men der er op-
stået nye kirkelige udfordringer i forlængelse af, at Danmark i dag er blevet et samfund
præget af både kulturel og religiøs mangfoldighed. Mangfoldigheden består meget syn-
ligt i, at der i Danmark i dag lever ca. 250.000 muslimer. Men mindst lige så afgørende er
det, at mange danskere (og folkekirkemedlemmer) henter tros- og livstydning i religiøse
tendenser inspireret af særligt østlige religioner såsom buddhisme og hinduisme, som
i en sammensmeltning med vestlig tankegods og dele af kristendommen ofte omtales
som nyåndelighed, google-buddhisme eller samtidsreligiøsitet. Folkekirken nyder med
andre ord ikke længere en taget-for-givet-autoritet, og mange af folkekirkens medlem-
mer anser det som en selvfølge, at det enkelte menneske sammenstykker sin tro som en
fusionsidentitet. Her vælges der frit på alle hylder, inkl. fra folkekirkens hylde, og centrale
pejlemærker for denne identitetsdannelse er livsfortolkning, autenticitet og mening.
En sådan udvikling kalder på, at præster i højere grad uddannes til ikke blot at kunne for-
mulere og forkynde evangeliet for det sekulariserede menneske, men også bliver i stand
til at varetage samme opgave i forhold til mennesker, der lever i et religiøst mangfoldigt
samfund med mange valgmuligheder og mulige identiteter.
-
28
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0029.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
Her skal præsten teologisk kunne gennemtænke fx varetagelse af kirkens ritualer i en
situation, hvor der i den nære familie måske findes forskellige religiøse identiteter; en
situation, hvor den pastorale praksis og valg forudsætter grundlæggende teologisk re-
fleksion som grundlag for en meningsfyldt ageren i situationen. Et religiøst mangfoldigt
samfund stiller også kirken og præsten over for nye udfordringer omkring mission, dåbs-
oplæring, religionsmøde samt folkekirkens plads, rolle og bidrag til (lokal-)samfundet.
FORMÅL
Tænketanken har til formål:
At danne overblik over og
analysere
det nuværende uddannelses- og efterud-
dannelsesforløb for præster i folkekirken i forhold til at varetage embedet i et
religiøst mangfoldigt samfund.
At
identificere særlige og nye teologiske og pastorale problemstillinger i et religi-
øst mangfoldigt samfund.
For på den baggrund at fremsætte konkrete anbefalinger for fremtidens præste-
uddannelse vedr. teologiske og praktiske kvalifikationer, der kan styrke varetagel-
sen af embedet i en folkekirke i et religiøst mangfoldigt samfund.
ARBEJDSFORM OG AFRAPPORTERING
Tænketanken udarbejder en rapport inkl. anbefalinger, der forelægges og over-
drages til Folkekirke og Religionsmødes bestyrelse.
Der tilknyttes en sekretær for Tænketanken fra F&R’s sekretariat.
Der lægges op til at Tænketanken afholder tre møder, der placeres på hverdage.
-
29
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0030.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
TÆNKETANKENS SAMMENSÆTNING
Tænketanken består af 14 medlemmer inkl. en formand og to repræsentanter for Fol-
kekirke og Religionsmødes bestyrelse. Der sigtes mod at inddrage centrale aktører og
institutioner fra præsternes uddannelses- og efteruddannelsesforløb samt eksterne res-
sourcepersoner, der kan bidrage med et andet perspektiv og refleksion i Tænketanken.
Følgende aktører og institutioner søges inddraget i Tænketanken:
Biskopperne
Aarhus Universitet
Københavns Universitet
Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter
Landsforeningen af Menighedsråd
Præsteforeningen
Arbejdsgruppen om Folkekirkens Mission under Folkekirkens mellemkirkelige
Råd
Eksterne ressourcepersoner
DET VIDERE FORLØB
Folkekirke og Religionsmødes bestyrelse behandler rapporten på et bestyrelsesmøde
og er ansvarlig for at videreformidle rapportens konklusioner i forhold til relevante sam-
arbejdspartnere og uddannelsesinstitutioner.
Kommissorium vedtaget af F&R’ bestyrelse, 26. februar 2014
-
30
-
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0031.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
www.religionsmoede.dk
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 30/11-15 fra Folkekirke og Religionsmøde om rapport fra Tænketank vedr. udredning og anbefalinger om religionsmødekvalifikationer i fremtidens uddannelsesforløb for præster i folkekirken
1574389_0032.png
RAPPORT FRA TÆNKETANK
RAPPORTEN ER UDGIVET AF:
Stiftssamarbejdet Folkekirke og Religionsmøde
Peter Bangs Vej 1
2000 Frederiksberg
Tlf. 38 38 49 91
www.religionsmoede.dk
[email protected]
Denne rapport må kun gengives med tydelig
kildeangivelse.
Flere eksemplarer kan rekvireres fra Folkekirke
og Religionsmødes sekretariat.
ISBN: 978-87-997997-0-1
Rapporten er udarbejdet af
Mogens S. Mogensen og Kåre Schelde Christensen
Foto: folkekirken.dk og Folkekirke og Religionsmøde
Layout: Ida Louise Vestergaard Nielsen
-
32
-