Kirkeudvalget 2015-16
KIU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1570359_0001.png
Reformations-
jubilæet
1517-2017
Udvalgte temaer 1-10
Charlotte Appel (red.), Bo Kristian Holm (red.),
Hanne Kolind Poulsen, Hanne Sanders,
Anna Vind
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0002.png
TEMA 1: Reformationen – tro og gerninger
1
TEMA 1: Reformationen – tro
og gerninger
Spor i dag:
Tro og gerninger
Er religion en privat sag? Sådan er der mange, som ser på det i dag og mener, at tro kun angår
den enkelte. Når der skal samles ind til svage og nødstedte, diskuteres det på den anden side tit,
om der er en sammenhæng mellem kristen næstekærlighed og konkrete handlinger. Før i tiden
udgjorde kristendommen den helt naturlige baggrund for samfundsmoral og samfundsindretning.
Hvordan – og hvilke spor det har sat frem mod i dag – har meget med reformationens historie at
gøre.
Luther og de reformatoriske ideer: Tro og gerninger
”Hvordan finder jeg en nådig Gud?” Det var det vigtigste spørgsmål for Martin Luther. Hvis
Gud er den, der viser nåde, kan frelsen ikke være afhængig af, hvad mennesket selv gør. Den
erkendelse kom Luther til ved at læse Paulus. Han sammenfattede sin nye forståelse ved at sige, at
mennesket retfærdiggøres af tro alene, ikke ved gerninger. Ifølge Luther kan intet menneske
nemlig helhjertet gøre, hvad det skal – der vil altid være en skjult, selvoptaget interesse.
Mennesket kan kun blive befriet fra sin egoisme og evige kredsen om sig selv ved at modtage
Guds tilgivelse, hans 'benådning'. Derfor er mennesket ikke sin egen lykkes smed, men
mennesket tager imod, hvad Gud giver.
Luther blev anklaget for at ignorere gode gerningers betydning. Men han mente selv, at han
tværtimod befriede mennesket, så det kunne gøre gode gerninger for andres skyld – uden at gøre
dem for sin egen frelses skyld.
Reformationens historie og det danske samfund:
Tro og gerninger
I 1500-tallet levede mennesker i et magisk-religiøst verdensbillede, som var styret af spændingen
mellem Gud og Djævel. Disse to greb til stadighed ind i verdens gang, og mennesker opfattede
det sådan, at de kunne påvirke dem gennem deres egne handlinger. Selvom troen på Gud ifølge
reformationens teologer blev sat over gerningerne, var – og er – den protestantiske verden stadig
fuld af religiøse gerninger med stor betydning for det enkelte menneske og samfundet.
Efter reformationen tænkte man stadig, at Gud kunne straffe med krig, misvækst eller sygdom,
hvis mennesker opførte sig syndigt. Men han kunne også belønne ved at give fred, sikre en god
høst eller gøre mennesker raske. Mange mennesker anstrengte sig derfor for at leve et godt
kristent liv; man bad til Gud og gennemførte ritualer til hans glæde. Gode, protestantiske
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0003.png
TEMA 1: Reformationen – tro og gerninger
gerninger, også kaldet ”troens frugter”, kunne være almisser til de
fattige eller næstekærlig omsorg for familie og naboer.
Djævelen blev set som ond og ligeså aktiv som Gud. Det betød, at
mennesker hele tiden skulle være på vagt overfor Djævelens fristelser
eller hans krav om troskab og hjælp. Man frygtede, at hvis man var
svag, kunne straffen blive stor både i dette liv og efter døden.
Fra midten af 1700-tallet troede man mindre på Guds og Djævelens
direkte indgreb i denne verden. For pietisterne og for 1800-tallets vækkelser blev den personlige
omvendelse vigtigst. Men også her havde gerningerne stor betydning, fordi man kunne genkende
et omvendt menneske på, hvad han eller hun lavede. Hvis fx en spillemand ødelagde sin violin,
blev det set som tegn på afstandtagen fra et syndigt liv. De sidste århundreders filantropi har også
rødder i ønsket om gøre gode gerninger. Her ses et spor frem mod velfærdsstatens udvikling.
2
Reformationen i kunsten: Tro og gerninger
Lucas Cranach den Yngre:
"Unterscheid zwischen der waren Religion Christi vnd falschen Abgöttischen lehr des Antichrists
in den fürnemsten stücken" (Forskellen mellem den sande Kristi religion og Antikrists falske,
afgudsdyrkende lære), 1546. Træsnit, 2 stokke.
En af de vigtige forskelle mellem den gamle romerkirke og Luthers ny teologi var, hvordan man
forstod de to centrale begreber i kristendommen; tro og gerninger. Troen var vigtig for begge
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0004.png
TEMA 1: Reformationen – tro og gerninger
parter, men de gode gerningers betydning var man uenige om. I den
gamle kirke mente man, at det var afgørende for frelsen at udføre gode
gerninger. Luther mente derimod, at gode gerninger kom helt af sig
selv, når man havde fundet troen. Gerningerne var altså ikke længere
en præmis for frelsen, men en følge af den.
Propagandabilledet viser forskellen på den gamle og den nye måde at
dyrke Gud på. I højre side ser man satiriske og spottende motiver, der
viser den gamle – og i lutherske øjne forkerte – gudsdyrkelse: På
prædikestolen står en velnæret munk. Han inspireres af en lille djævel bag ham, der puster ord ind
i hans øre. Han prædiker om, hvad der skal til af gode gerninger for at blive frelst, og det ser vi i
billedet: man skal fx købe aflad, gå i procession med hellige billeder og relikvier, tage på
pilgrimsfærd og sørge for, at der afholdes messer for de døde.
Men Gud griber ind over for denne misforståede form for kristendom. Øverst til højre sender
han hagl ned over dem alle, og Den Hellige Frans’ forbøn til venstre hjælper ikke.
Motiverne til venstre viser den rigtige måde at dyrke Gud på, nemlig den lutherske. Luther selv
står på prædikestolen og taler, inspireret af Helligånden (duen), om den direkte vej til Gud via
Kristus. Man ser de sakramenter, som Luther anerkendte – barnedåben og nadveren.
Menigheden lytter til Guds ord, tror på det og derfor bliver de frelst. Her er gode gerninger ikke
nødvendige for frelsen.
3
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0005.png
TEMA 2: Reformationen – staten og kirken
4
TEMA 2: Reformationen –
staten og kirken
Spor i dag: Staten og kirken
Hvordan er forholdet mellem stat og kirke? Flertallet af den danske
befolkning er medlemmer af Folkekirken og dermed del af et luthersk trossamfund. At
Folkekirken står så stærkt, har historiske rødder tilbage til reformationen og til grundloven af
1849, der gav Folkekirken en særlig status. I andre protestantiske lande har man indrettet sig
anderledes, og i Sverige blev kirke og stat f.eks. helt adskilt for få år siden. Er der grund til at gøre
som svenskerne? Tolkninger af traditioner og udviklingslinjer fra reformationstiden dukker
løbende op, når forholdet mellem stat og kirke bliver diskuteret.
Luther og de reformatoriske idéer: Staten og kirken
Luthers forståelse af forholdet mellem stat og kirke var komplekst. På den ene side skelnede han
skarpt mellem det åndelige og det verdslige, på den anden side mente han, at der var en tæt
sammenhæng mellem det religiøse og det politiske. For Luther var andelig retfærdighed noget
ganske andet end verdslig, juridisk retfærdighed: Åndelig retfærdighed får man ifølge Luther
skænket af Gud. Verdslig retfærdighed afhænger af, hvad man gør. Luther så det sådan, at Gud
styrede verden på to måder: For det første åndeligt gennem sit ord, der både rettede sig mod
mennesket som lov og fordømte synderen, og som evangelium, der tilgav synderen; For det andet
verdsligt ved hjælp af fyrsten og samfundets love. På den måde skelnede Luther mellem det
åndelige (religion) og det verdslige (politik) i den såkaldte ”to-regimente-lære”.
Luther forstod imidlertid også verden ud fra sin lære om ”tre stænder”. De tre stænder er kirke,
familie og stat. Alle tre stænder står sideordnede og er med til at opretholde det gode
samfundsliv. De er dermed alle lige vigtige. Kombinationen af to-regimente-læren, der først og
fremmest skelner mellem religion og politik, og tre-stands-læren, der betoner sammenhængen
mellem de tre stænder, er i høj grad med til at give lutherdommen dynamik.
Reformationen medførte med det samme ændringer for staten, ikke mindst for retsvæsenet. Da
Luther i 1520 brændte den kanoniske ret (dvs. den kirkelige lovgivning med rødder i den antikke
romerret) brød han forbindelsen til den pavelige domstol i Rom. Nu måtte den verdslige domstol
overtage ansvaret for familieret og dermed også arveret. Før reformationen var
ægteskabslovgivning en del af den kirkelige ret, men Luthers to-regimente-læren forbyder kirken
at have egne domstole. Da den nye reformatoriske retspraksis skulle lægges fast i 1500-tallet var
der stor uenighed om, hvorvidt man kunne bygge en ny retsorden på Bibelen alene, eller om man
også var nødt til at genbruge væsentlige elementer fra den gamle romerret.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0006.png
TEMA 2: Reformationen – staten og kirken
5
Reformationens historie og det danske samfund:
Staten og kirken
Tilbage i senmiddelalderens Danmark havde kirken ejet mere end en
tredjedel af jorden, og navnlig bisperne havde stor politisk indflydelse.
Reformationsbevægelsen ville begrænse denne magt og ikke mindst
indflydelsen fra paven i Rom. Med Christian 3.s reformation i 1536
overtog kongemagten kirkejorde og –ejendomme; kirkens verdslige
magt blev afskaffet, og kongen var nu øverste myndighed. Nogle steder kom der synlige
ændringer, f.eks. hvor klostre blev nedlagt, eller overflødige bykirker blev brudt ned. Kirken
havde dog fortsat sin egen betydningsfulde organisation med præster, provster og bisper, og de
gejstlige udgjorde stadig en særlig samfundsstand med privilegier og en høj grad af
selvbestemmelse. Fattighjælp og skolegang var blandt de områder, som kirkens mænd tog sig
særligt af.
Kongen blev opfattet som en øvrighed, der var indsat af Gud. Derfor havde han et særligt ansvar
over for Gud, kirken og sine undersåtter. Når han gav nye love, fungerede som øverste dommer
eller gik i krig, blev det ofte begrundet med dette ansvar. Og når præsterne formidlede det
religiøse verdensbillede til deres menigheder, lagde de stor vægt på den orden og gensidige
respekt og lydighed, der skulle herske i et godt luthersk samfund.
I mere end tre århundreder havde Danmark en luthersk statskirke, som alle landets indbyggere
havde pligt til at tilhøre. Grundloven af 1849 afskaffede statskirken, og religionsfrihed blev en
demokratisk rettighed. Ingen kunne dog dengang forestille sig et samfund uden kirke og kristen
samfundsmoral. Den evangelisk-lutherske kirke fik en særlig status af ”Folkekirke”, som skulle
understøttes af staten. Den bebudede lovregulering af forholdet mellem Folkekirken og staten
fandt dog aldrig sted. Det giver med jævne mellemrum anledning til fornyet debat.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0007.png
TEMA 2: Reformationen – staten og kirken
6
Reformationen i kunsten: Staten og kirken
Lorenz Benedickt,
Frederik 2 som lovens vogter,
træsnit.
Titelblad til Niels Nielsen Kolding:
De besynderligste Historier, Sententzer oc
Exempler, som findis i den hellige Scrifft om Øffrighedz Kald: ….,
København
1567.
I 1567 skrev Niels Nielsen Kolding en bog om, hvordan kongen skulle handle som Guds
stedfortræder på jorden. Nielsen var hofpræst for Frederik 2. I den nye lutherske tro var kongen
udvalgt
af Gud, fordi han var den bedst egnede til at regere. Han skulle sørge for, at Guds bud
blev overholdt i hans land og regere det i overensstemmelse med Bibelens ord. Motivet viser
dette forhold ved at lade Frederik 2. optræde som både dømmende og straffende myndighed.
Han holder retfærdighedens sværd og vægt i hænderne, og har Moselovens 10 bud hængende i en
kæde om halsen.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0008.png
TEMA 3: Reformationen – kirkerum og gudstjeneste
7
TEMA 3: Reformationen –
kirkerum og gudstjeneste
Spor i dag: Kirkerum og gudstjeneste
Kirken er den ældste bygning i mange lokalsamfund. Den har stor
betydning for den lokale identitet, samtidig med at den oftest tjener sit oprindelige formål som
religiøst rum. Kirkebygningerne lader os følge forandringer i kristendommens betydning fra
1100-tallet til i dag. Man kan bl.a. se, hvordan lutherske idéer har bidraget til forandringer i
kirkerummet, og man får også mulighed for at fornemme en anderledes tid, hvor kirken på en
helt anden måde end i dag var et centrum i menneskers liv, både åndeligt og verdsligt.
Luther og de reformatoriske idéer: Kirkerum og gudstjeneste
Reformationen betød, at gudstjenesten måtte tænkes om, og at kirkerummet måtte ændre
udseende og funktion. Hvis mennesket var modtager i sit forhold til Gud, så skulle gudstjeneste
og kirkerummet afspejle det.
Prædikestolen fik en fremtrædende plads, og gudstjenesten ændrede karakter. Det var vigtigt, at
menigheden blev døbt, tog del i hele nadveren, sang med, og hørte den prædiken, der skulle sætte
alt på plads. Ord kom til at fylde meget i den lutherske gudstjeneste, både præstens og
menighedens. Den lutherske forståelse af gudstjenesten ligger således bag fx oversættelserne af
Bibelen til nationalsprog og den store danske salmetradition.
På reformationstiden blev helgenbilleder fjernet fra kirkerne og afløst af billeder, der gengiver de
bibelske beretninger om Jesus, eller dåb, nadver og prædiken. I den nye forståelse af gudstjeneste
står dåb, nadver og prædiken som udtryk for, at Gud kommer mennesket i møde.
Reformationens historie og det danske samfund: Kirkerum og
gudstjeneste
Kirken er et gammelt hus, som altid er blevet fornyet efter religiøse behov, og den har gennem
tiden været et mødested for sognets boere og mellem præst og menighed. Man forestiller sig ofte,
at reformationen radikalt ændrede kirkerummet, men forandringerne kom langsomt.
Den lutherske gudstjeneste var først og fremmest menighedens samling, under præstens ledelse,
for at høre Guds ord. Derfor fik kirken stolestader, som menigheden kunne sidde på, og en
prædikestol midt i kirkerummet, som præsten talte fra. Sidealtre forsvandt, fordi messer knyttet til
forskellige helgener ikke kunne godtages i den lutherske kirke. Kalkmalerier blev først kalket over
i løbet af 1600- og 1700-tallet.
Mange steder fik højalteret en ny altertavle med bibelcitater på dansk og måske med billeder som
knyttede an til nadveren, det ene af den protestantiske kirkes to sakramenter. Dåben var det andet
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0009.png
TEMA 3: Reformationen – kirkerum og gudstjeneste
sakramente, hvor barnet blev optaget i det kristne fællesskab og fik en
relation til Gud; derfor fik døbefonten også en central placering.
Menneskers liv blev knyttet til kirkerummet – fra dåb til begravelse.
Sognets rigeste slægter opsatte epitafier og gravstene. Fra
prædikestolen læstes nye love og efterlysninger, og alle havde pligt til at
deltage i gudstjenesten. I kirken mødte man venner og fjender, man
talte sammen, og på kirkegården kunne der foregå handel. Kirken var i
århundreder centrum for sognets liv. I moderne tid besøges gudstjenesterne i mindre grad og
deltagelse er frivillig, men nu som før er kirken måske det sted, hvor man stærkest kan følge et
sogns, og dermed også hele Danmarks, historie.
8
Reformationen i kunsten: Kirkerum og gudstjeneste
Erhard Schön
„Klagrede
der armen vervolgt Götzen und – tempelpilder ...“ (”De stakkels, forfulgte guds- og
tempelbilleders beklagelser …”), omkring 1530. Træsnit.
Efter reformationen kom kirkerummet til at se anderledes ud. Den hastighed, forandringerne
skete med, varierede i de forskellige lande og områder. Nogle steder gik det hurtigt, andre
langsomt. Den mest synlige forskel på før og efter var, at de mange helgenaltre blev nedlagt, fordi
man i den nye lutherske tro ikke længere dyrkede helgenerne.
De billeder og statuer, som helgenaltrene havde været udsmykkede med, fjernede man fra altrene.
I visse tilfælde blev tingene ødelagt, fordi man var bange for, at de igen skulle blive tilbedt som i
den gamle kirkes tid. Andre steder blev de gemt af vejen, eller leveret tilbage til de folk, der i sin
tid havde betalt for dem. Ofte beholdt man dog billederne og figurerne i kirkerne. De blev fx
hængt op på væggene, hvor de kunne fungere som eksempler på gode kristne.
Ifølge titlen på Erhard Schöns træsnit er det selve de religiøse billeder, der beklager sig over den
behandling, de bliver udsat for, når de bliver ødelagt. Vi ser, hvordan de hugges i stykker og
bliver brændt. Men billederne siger, at de ikke selv er skyld i, hvis de bliver tilbedt. Det er
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0010.png
TEMA 3: Reformationen – kirkerum og gudstjeneste
menneskenes skyld. Erhard Schön viderebringer herved Luthers idé
om, at billeder i sig selv hverken er onde eller gode. Det er derimod
den måde, mennesker bruger billederne på, der afgør deres
eksistensberettigelse inden for lutherdommen.
9
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0011.png
TEMA 4: Reformationen – præst og menighed
10
TEMA 4: Reformationen –
præst og menighed
Spor i dag: Præst og menighed
De fleste af nutidspræstens opgaver går helt tilbage til
reformationstiden. Men mange af de funktioner, som præsten tidligere varetog, er efterhånden
blevet overtaget af andre: fra skolelærere, jurister og journalister til læger, psykologer og
familieterapeuter. Hvad er de vigtigste opgaver for en luthersk præst ved begyndelsen af det 21.
århundrede? Når gamle traditioner fortolkes og nye arbejdsopgaver diskuteres, sker det ofte på
baggrund af reformationshistorien og Luthers tanker om præst og menighed.
Luther og de reformatoriske idéer: Præst og menighed
Den katolske kirkes præster var blevet særligt indviet og havde stået som et uundværligt
mellemled mellem Gud og mennesker. Nu understregede Luther det direkte forhold mellem Gud
og den enkelte troende. Han lancerede ”det almindelige præstedømme”, dvs. at alle kristne
principielt selv kunne fortolke Guds ord og være præst for deres næste. Luther sagde bl.a., at ”alle
der krøbet ud af dåben, er både præst, biskop og pave”. Principielt var der derfor ingen forskel på
præst og lægfolk.
Samtidigt mente Luther, at det var nødvendigt, at nogen prædikede, og mest praktisk, at det var
en person, der varetog præsteembedet til gavn for de andre. For Luther var det vigtigt, at ingen
blot stillede sig frem på eget initiativ. Der skulle være nogen, som ”kaldte”. I Luthers forståelse er
det menigheden, der kalder en præst. Menigheden har brug for at høre evangeliet og de udpeger
derfor den, de finder bedst egnet, til at forkynde det. Præst og menighed hænger på den måde tæt
sammen. Også i dag er præster i Folkekirken altid præster for en bestemt menighed.
Reformationens historie og det danske samfund: Præst og menighed
Den tyske reformationsbevægelses slagord om ”det almindelige præstedømme”, der stillede præst
og lægfolk lige, nåede også til Danmark. Men efter reformationens indførelse var det ikke til
diskussion, at gudstjenester skulle gennemføres på ret luthersk vis, og at Guds ord måtte forklares
for menigheden. Derfor blev den enkelte sognepræst næsten endnu vigtigere end før. Han var
kirkens og statsmagtens lokale repræsentant, og samtidig sognefolkets hyrde og lærde ekspert.
Efter reformationen blev det også forventet, at præsten var en gift mand med egen familie i
præstegården, og at han skulle fungere som forbillede for alle kristne husfædre.
Sognepræsten havde et stort og voksende antal ansvarsområder. Ud over prædiken og
gudstjeneste stod han også for sognets fattighjælp og sygepleje, opdragelse af ungdommen, tilsyn
med lokale skoler, disciplinering af syndere, mægling blandt ægtefolk og kundgørelse af ny
lovgivning. Med de mange opgaver voksede kravene til præsternes uddannelse, og det løbende
tilsyn fra provst og biskop blev skærpet.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0012.png
TEMA 4: Reformationen – præst og menighed
Selvom det formelt var menigheden, der efter reformationen skulle
kalde en ny præst til embedet, havde sognefolket ofte kun begrænset
indflydelse. Det var gerne herremand, konge eller biskop, der havde
det afgørende ord. Med 1700-tallets pietisme og 1800-tallets gudelige
vækkelser fik idéerne om den enkeltes direkte forhold til Gud
imidlertid nyt liv, og flere satte spørgsmålstegn ved præsternes
autoritet. Nogle år efter Grundlovens indførelse fik alle ret til at løse
sognebånd, dvs. at søge en præst uden for deres eget sogn. Det blev
også muligt at danne frie menigheder, hvor medlemmerne selv sluttede sig sammen og valgte
deres præst. Senere endnu kom der valgte menighedsråd i alle sogne.
Præsterne bevarede deres centrale plads i kultur- og samfundsliv op igennem 1800-tallet. Den
videre samfundsudvikling, især den voksende sekularisering, har siden været med til at ændre
vilkårene for præsternes virke.
11
Reformationen i kunsten
: Præst og menighed
Lucas Cranach den Ældre og værksted: Altertavle i Stadtkirche St. Marien, Wittenberg, 1547
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0013.png
TEMA 4: Reformationen – præst og menighed
Wittenberg-altertavlen er et af reformationens vigtigste monumenter.
Den blev opsat i 1547 (året efter Luthers død) i den kirke i Wittenberg,
hvor Luther havde prædiket. Det er formentlig Luther selv, det har
udtænkt det teologiske indhold. Tavlen viser de vigtigste elementer i
Luthers teologi. Fra venstre mod højre ses først de lutherske
sakramenter: (barne)dåben og nadveren i begge dens former (vin og
brød) og dernæst det vigtige skriftemål, der skulle gå forud for
nadveren. Nederst ses prædikenen, der ligeledes var en afgørende del
af det kristne liv.
Vi ser reformationens førende teologer i Wittenberg udføre præstens gerninger blandt
menighedens medlemmer. Til venstre døber Philipp Melanchthon et lille barn, til højre har
Johann Bugenhagen menigheden til skrifte, og nedenunder prædiker Luther selv for menigheden.
12
Cranach visualiserer den ny opfattelse af præsteskabet. Præsten blev forstået som et almindeligt
menneske og skulle derfor være ordinært klædt og ikke afvige fra menighedens øvrige
medlemmer. Selv Luther på prædikestolen bærer en typisk 1500-tals-dragt af den slags,
universitetets doktorer havde på. Præsten bliver på den måde blot én blandt menigheden og ikke,
som i den gamle kirke, et menneske udstyret med en præstedragt, der udtrykte det særligt
begunstigede forhold, han havde til Gud.
På midtertavlen ses Luther deltage i den første nadver Skærtorsdag aften sammen med Jesus og
disciplene. Jesus sidder til venstre og Luther til højre. Han modtager netop vinen af en tjener.
Ved at blande to forskellige historiske tidspunkter sammen i motivet – altså Kristi tid og Luthers
tid – forbindes de nye lutherske præster, som de øvrige tavler præsenterer, med de første
oldkirkelige præster, nemlig disciplene. De lutherske præster bliver disciplenes sande arvtagere –
underforstået: i modsætning til den gamle kirkes præsteskab. Og de folk, der konkret deltager i
nadveren i Wittenberg og ser på billedet, bliver en del af samme nye fællesskab, hvor alle
principielt er præster.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0014.png
Tema 5: Reformationen – Bibelen og ordet
13
Tema 5: Reformationen –
Bibelen og ordet
Spor i dag: Bibelen og ordet
Hvilken rolle spiller Bibelen for mennesker i dag? Næsten alle kender fx historien om Adam og
Eva. Og vi bruger talemåder som ”at kaste perler for svin” uden at tænke over, at de stammer fra
Bibelen. Gennem mere end tusind år har Bibelens fortællinger og budskaber vævet sig ind i
menneskers måder at tænke og tale på. Reformationen fik en stor betydning for, at Bibelens ord
kom ud til alle.
Luther og de reformatoriske idéer: Bibelen og ordet
Renæssancen gjorde det til et ideal at gå tilbage til kilderne, når man skulle undersøge historisk
materiale. Dette ideal overtog reformationen. Men hvor renæssancens humanisme i høj grad var
for eliten, var reformationen også folkelig. Det var ikke kun teologerne, der skulle kunne læse og
forstå Bibelen. Det skulle i princippet alle. Derfor begyndte man også at læse og bruge Bibelen på
nye måder: Teologerne læste Bibelen på originalsprogene græsk og hebraisk for at sikre den
bedste forståelse. Og samtidig lavede man nye kritiske oversættelser til folkesprogene, så Bibelen
også kunne læses af folk uden lang uddannelse. Før reformationen havde bibeludlægning været
forbeholdt teologer, og de forholdt sig altid til den kirkeligt sanktionerede udlægning og byggede
videre på den. Nu blev det et ideal, at enhver kristen skulle kunne forstå og gøre rede for sin tro.
For Luther var det vigtigt, at Bibelen blev læst rigtigt, så man ikke læste sine egne meninger ned i
teksten. Han mente, at Bibelen skulle læses som ”lov” og ”evangelium”. Før havde man brugt
denne skelnen til at forstå forholdet mellem Gammel og Ny Testamente: Det gamle Testamente
indeholdt De Ti Bud og andre tekster om Guds påbud til mennesker, mens Det nye Testamente
samlede sig om beretningerne om Kristus og hans betydning. Nu gik lov og evangelium tværs
gennem hele Bibelen. Alt, hvad der krævede noget af mennesket, blev forstået som lov, uanset
om det stod i Det Gamle eller Det Nye Testamente. Tekster om lov ville altid afsløre, at
mennesket var en synder, som ikke kunne overholde Guds påbud. Alt, hvad der i Bibelen –
direkte eller indirekte – fortalte om Kristus og dermed skænkede Guds nåde, var derimod
evangelium.
For Luther var ”Guds ord” derfor aldrig identisk med Bibelens faktiske ordlyd. Det blev først
”Guds ord”, når det blev hørt og troet på den rigtige måde. Guds ord blev nemlig først levende,
når det blev bragt videre i prædiken, dåb og altergang, i sjælesorg og undervisning.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0015.png
Tema 5: Reformationen – Bibelen og ordet
14
Reformationens historie og det danske samfund
Bibelen og ordet
I slutningen af middelalderen havde man også haft prædikener på
modersmålet og oversættelser af Bibelen. Men efter reformationen fik
bibellæsning højeste prioritet. Det var ikke længere paven og den
gamle kirkes præster, som havde patent på den rigtige fortolkning.
Idealet var, at alle skulle have adgang til Guds ord og til selv at forstå
og tilegne sig dem. Blandt reformatorerne var der en stor iver efter at udbrede Bibelens ord –
men de ville også gerne sikre sig, at den rette protestantiske forståelse vandt frem. Nye
oversættelser og nye tolkninger blev udbredt med tidens nye teknologi, bogtrykkerkunsten. Nu
kunne samme tekst i løbet af kort tid spredes i hundred- eller tusindvis af identiske eksemplarer.
Det er ligefrem blevet sagt, at ”uden bogtryk – ingen reformation”.
I 1550 udkom den første danske bibeloversættelse, som var autoriseret af stat og kirke.
Salmebøger og andre ”nyttige” udgivelser, der formidlede Guds ord – på luthersk vis – blev også
støttet, mens ”skadelige” bøger blev censureret. Luthers Lille Katekismus var den allervigtigste.
Den blev set som menigmands bibel, dvs. som en håndbog i den rette bibelforståelse.
Guds ord skulle ikke kun læses. Det skulle først og fremmest forkyndes klart og forståeligt fra
landets prædikestole. Præsterne skulle uddannes bedre, og biskopper skulle kontrollere, at der
blev prædiket klart og godt, når de var på inspektion (visitats) ude i sognene.
I private hjem var Bibelens verden også til stede. Man kendte fortællingerne fra Det gamle og Det
nye Testamente. Bibelske ordsprog og citater indgik i hverdagens mundtlige kultur – og har
efterladt mange spor i sproget. I 1500-tallet fandt egentlig bibellæsning kun sted i lidt mere
velhavende hjem. Men i løbet af 1600- og 1700-tallet blev det almindeligt at kunne læse, og bibler
blev billigere. Derfor fik langt flere mennesker adgang til en bibel.
1700-tallets pietister arbejdede for, at alle mennesker skulle læse og forstå selve Bibelen – men
stadig med Luthers katekismus som anvisning på den rigtige læsemåde. Først med 1800-tallets
vækkelser blev selvstændig bibelfortolkning en reel mulighed for de mange. Samtidig var 1700- og
1800-tallet den periode, hvor en videnskabeligt baseret bibelkritik blev udviklet.
Meget forskellige bibelsyn har gjort sig gældende frem til i dag. I mere fundamentalistiske
læsninger bliver Bibelens ord brugt som belæg for, hvordan verden blev skabt og livet præcist
skal leves. Sådanne tolkninger var mere almindelige tidligere, men dukker frem, når der fx
argumenteres imod kvindelige præster ud fra Bibelens ord. Inden for folkekirken møder man
generelt mere åbne fortolkninger, der lægger vægt på ”det levende ord” i modsætning til det døde
bogstav. Grundtvig var en stærk fortaler for et sådant bibelsyn. I dag forstår de fleste først og
fremmest Bibelen som en historisk og litterær tekst med kulturhistorisk betydning.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0016.png
Tema 5: Reformationen – Bibelen og ordet
15
Reformationen i kunsten
:
- Bibelen og ordet
Lucas Cranach den Ældre / Lucas Cranach den Yngre,
Luther prædiker
for menigheden,
Wittenberg-altertavlen, predella, 1547. Olie på træ.
Stadt- und Pfarrkirche St. Marien, Wittenberg
Luther prædiker for menigheden i Wittenberg. Billedet er placeret nederst i en stor altertavle fra
1547, som blev sat op den kirke, hvor Luther prædikede. Han forkynder Biblens ord, som i
lutherdommen er det absolutte fundament for troen – og menigheden lytter opmærksomt. Han
står på prædikestolen med den ene hånd på biblen. Med den anden peger han på den korsfæstede
Kristus, der viser sig for menigheden midt i billedet. Kristus er malet som de øvrige figurer, så det
ser ud som om, han er fysisk til stede. Det er ikke længere kun i nadveren, at Kristus bliver
nærværende, men også når skriftens ord forkyndes og menigheden tror på det.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0017.png
TEMA 6: Reformationen – familie og opdragelse
16
TEMA 6: Reformationen –
familie og opdragelse
Spor i dag:
Vor tids familieforståelse er stærkt præget af reformationen, fordi den
understregede familie- og dagliglivets betydning. Samtidig havde reformatorerne et syn på familie
og opdragelse, som betonede autoritet og lydighed. Det harmonerer ikke umiddelbart med
nutidens syn på børn, opdragelse og samvær. Er der træk og traditioner, som stadig har værdi,
selvom meget er forandret?
Luther og de reformatoriske idéer: familie og opdragelse
Klostrene blev afskaffet efter reformationen. Man blev ikke længere mere from eller hellig ved at
trække sig tilbage fra verden. I stedet blev familien og dagliglivet det sted, hvor det enkelte
menneske skulle leve i overensstemmelse med Guds vilje.
Familien blev idealet for menneskeligt fællesskab. Husfaderen havde ansvar for medlemmerne af
husstanden, dvs. både den biologiske familie og tjenestefolkene. Han fungerede også som præst i
husstanden. Det var hans ansvar, at børn og ansatte blev opdraget i den rette tro og lærte at
udfylde deres funktioner i livet.
I udlægningen af det fjerde bud, ”Du skal ære din far og din mor”, viste Luther, hvordan livet i
familien bør forme sig: Børn og underordnede skulle forstå deres plads som et kald fra Gud. Det
var vigtigt, at navnlig børn og tjenestefolk forstod, at der var forskel på dem, der skulle adlyde, og
dem, der havde myndighed og ansvar. Denne forskel skulle respekteres – også selvom det til tider
kunne forekomme urimeligt – for alternativet var kaos, efter Luthers mening. Luther mente, at
livet kun kunne udfolde sig til gavn for både høj og lav, når der var gensidig respekt og hierarkisk
orden.
Luthers syn på familien har nogle klare konservative træk, som virker helt forældede. I dag spiller
den svages ret fx en helt anden rolle. Og man er meget mere kritisk over for autoriteter. Samtidig
bygger samfundet stadig på den opfattelse, at mennesker har brug for ordnede rammer for at
kunne udfolde sig.
Reformationens historie og det danske samfund: Familie og opdragelse
Den lutherske huststand skulle være præget af gensidig respekt, pligter og rettigheder. I
Den lille
Katekismus,
som alle børn skulle opdrages efter, havde Luther nøje forklaret hvordan: Husfaderen
skulle adlydes af alle, herunder hustruen, mens børn og tjenestefolk skyldte husfader og -moder
respekt og lydighed. Til gengæld havde husfaderen ansvar for at opdrage og beskytte børn og
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0018.png
TEMA 6: Reformationen – familie og opdragelse
tjenestefolk. Han havde derfor også ret til at tugte dem. Såvel Guds
ord som fysisk afstraffelse blev set som vigtige opdragelsesmidler.
Konkret skulle husfaderen sørge for bordbøn, husandagt og for
børnenes oplæring i den kristne tro. Katekismen, salme- og
bønnebøger samt bibelen, især ordsprogene fra Det gamle Testamente,
skulle indgå i dagligdagen. Men først og fremmest blev det forventet,
at husfader og -moder var gode rollemodeller for kristen livsførelse.
Den lokale præstefamilie stod ofte som mønstret på en god luthersk husstand. Men idealerne
gjaldt for alle husfædre med foden under eget bord, også fx håndværkere og bønder.
I løbet af 1700- og 1800-tallet fik private husandagter en ny betydning. Det blev stedet, hvor de
nye vækkelsesbevægelser kunne samles om deres trosforståelse. De vakte så det selv som
fortsættelsen af en gammel luthersk tradition, mens myndighederne længe betragtede
vækkelsesmøder med mistro: De blev for store – og forkyndelsen foregik uden kirkeligt tilsyn.
Husstanden var samfundets grundenhed gennem århundreder – også økonomisk og socialt. Der
var en tydelig arbejdsdeling mellem mænd og kvinder. Det betød, at enker og enkemænd ofte
giftede sig igen hurtigt, mens mange ugifte blev tjenestefolk. Enlige blev i mange tilfælde set som
en trussel mod stabiliteten.
Industrialiseringen førte til opbrud i sociale strukturer og familiemønstre. Det skabte bekymring
for at hele samfundsmoralen skulle opløses, og mange kristne engagerede sig i privat filantropi.
De ville redde fattige og fortabte mennesker, som ikke længere var beskyttet inden for en bestemt
husstand.
I dag er det fortsat ofte sådan, at livet i en familie, med forældre og børn, ses som garanten for
stabilitet og trygge forhold. Men billedet af, hvordan en ”familie” og en ”husstand” kan se ud, har
ændret sig meget: Delebørn, sammenbragte børn, ægtefæller af samme køn og forskellige former
for kollektive boformer indgår i billedet af familieformer i 2010’erne. Desuden har man i dag helt
andre forestillinger om medbestemmelse og ligeværd, også inden for hjemmets fire vægge.
17
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0019.png
TEMA 6: Reformationen – familie og opdragelse
18
Reformationen i kunsten
:
- Familie og opdragelse
Lucas Cranach den Ældre,
Den Hellige Slægt,
ca. 1510 (trykt efter 1518
med tekst af Philip Melanchthon). Træsnit.
Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin – Preussischer
Kulturbesitz (inv.nr. 573-2)
"Den Hellige Slægt". I den gamle kirke var motivet af den ”hellige slægt” et udbredt afladsbillede
knyttet til den udbredte tilbedelse af den hellige Anna, Jomfru Marias mor. Anna var skytshelgen
med særlig betydning for familier, fordi hun både var hustru, husmor, mor og bedstemor.
Lutheranerne ny-tolkede ”Den Hellige Slægt” til at blive et uddannelses- og familieideal.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0020.png
TEMA 6: Reformationen – familie og opdragelse
Cranachs træsnit er udført i 1510 som afladsbillede. En gang i
begyndelsen af 1520´erne blev det forsynet med Philip Melanchthons
vers, skrevet på let forståeligt tysk, der henvendte sig til alle forældre.
Han skriver, at det er vigtigt, at børn går i skole og lærer at læse. Ellers
kan de ikke læse Bibelen, og dermed risikerer de
ikke
at forstå
Evangeliet på den rette måde. Vejen til den sande Kristus, går gennem
skolen, konkluderer verset.
”Den Hellige Slægt” bliver til Jesusbarnets ideelle familie, hvor børnene lærer at læse. Billedets
budskab er nu at påpege forældres pligt til at sørge for deres børns uddannelse, så de kan læse
Guds ord og kende Kristus.
19
FAKTABOKS:
Afladsbilleder var udbredte i middelalderens kirke. Det var billeder af helgener
med en tilføjet tekst, der gav anvisninger på, hvordan man kunne få tilgivelse for begåede synder
og på den måde afkorte tiden i skærsilden
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0021.png
TEMA 7: Reformationen – køn og kønsroller
20
TEMA 7: Reformationen –
køn og kønsroller
Spor i dag: Køn og kønsroller
I dagens Danmark støtter de fleste tanken om ligestilling mellem
kønnene. Alle skal have samme muligheder for at leve, som de ønsker. Det er ikke kun socialt
accepteret, men også økonomisk muligt at klare sig som eneforsørgende med børn, bl.a. fordi
staten træder støttende til. Men samtidigt ønsker mange at leve i et trygt og kærligt parforhold og
gerne med børn. Selvom nutidens samlivsformer og sociale systemer adskiller sig markant fra
forholdene på Luthers tid, har vores syn på køn og parforhold tydelige historiske rødder – også
tilbage til reformationstiden.
Hvad kom reformationen konkret til at betyde for køn og kønsroller? Blev samfundets
patriarkalske indretning styrket og kvinder henvist til rollen som hustru og mor? Eller var der
træk i reformationen, som bidrog til større ligeværdighed mellem mænd og kvinder?
Luther og de reformatoriske idéer: Køn og kønsroller
Reformationen fik betydning for forståelsen af køn og kønsroller. Når Luther læste
skabelsesberetningen, så han skabelsen af Adam og Eva som Guds vise indretning, der skulle
forebygge menneskelig ensomhed. Og han fastholdt, at Adam og Eva var lige over for Gud og
lige skyldige i syndefaldet. Samtidig fremhævede Luther manden som den primære og mest
forstandsprægede skabning. Han mente, at manden er sat til at føre an i livets forhold, mens
kvinden er skabt til at indordne sig. Kvinden har også et selvstændigt ansvar, men det retter sig
først og fremmest mod børn og hjem. Det lutherske syn indeholdt både en principiel ligestilling
og en praktisk over- og underordning.
Luther formulerede den såkaldte ”trestandslære”, som delte samfundet op i kirke, familie og stat.
Ifølge trestandslæren skulle alle samfundsordninger have den patriarkalske husstand som ideal.
dvs. en struktur, hvor faderen på samme tid skulle udvise autoritet og være omsorgsfuld
beskytter. Billedet er imidlertid flertydigt. Melanchthon førte fx teologiske samtaler med
højtbegavede kvinder. Og til trods for sin patriarkalske familieopfattelse fremhævede Luther fx, at
en husfader gør en kristelig gerning, når han vasker børnenes skidne bleer. Og han kaldte, som en
ros, sin egen kone for
Hr Käthe,
i anerkendelse af den rolle, hun udfyldte som husbestyrer for den
særdeles omfangsrige husstand.
Reformationens historie og det danske samfund: Køn og kønsroller
I den lutherske verden var mand og kvinde principielt set lige i forhold til Gud. Begge var syndige
som Adam og Eva havde været. Begge skulle bekende deres synd og begynde at tro. Derfor
rettede kirken sit arbejde mod både mænd og kvinder. De skulle deltage i gudstjenesten, modtage
sakramenterne og forstå Guds ord i Bibelen. Læseundervisning rettede sig også mod begge køn.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0022.png
TEMA 7: Reformationen – køn og kønsroller
21
I middelalderen havde både mænd og kvinder mulighed for at vælge et
liv i kloster. De fleste levede dog i en husstand. Da klosterlivet
forsvandt, stod husstanden tilbage som eneste mulighed og blev helt
central i det lutherske samfundsliv. Det betød, at kvinder mistede en
række livsmuligheder. Dyrkelsen af jomfru Maria og de mange
kvindelige helgener forsvandt – og dermed også en række positive
kvindeskikkelser. I de senere år er man blevet opmærksom på, at en del kvinder var aktive uden
for deres husstand, også efter reformationen. Flere begyndte at interessere sig for teologi og
lærdom og for at skrive og udgive opbyggelseslitteratur.
I hustanden havde husfaderen autoritet over alle og dermed også over sin hustru. Kun som enke
kunne kvinden fungere som husstandsoverhoved. Kvinder var altså næsten altid i praksis
underlagt en mand, og selvom det ved reformationen blev muligt at få skilsmisse, var det
sjældent. Med kirkens hjælp blev trolovelse og ægteskab reguleret og beskyttet. Både mand og
kvinde blev straffet for hor, og ingen kunne tvinges ind i et ægteskab. Man ønskede nemlig en
relation med gensidig respekt, hvor husfader og husmoder sammen kunne lede husstanden, men
med en klar kønsopdeling af arbejdsopgaverne. I forhold til produktion og økonomi var mand og
kvinde afhængige af hinanden, og hvis en ægtefælle døde, giftede enken eller enkemanden sig ofte
relativt hurtigt igen. Som i historien om Adam og Eva mente man, at kvinder var mere
modtagelige for Djævelens fristelser, og bl.a. derfor blev kvinder i højere grad end mænd anklaget
for at være hekse.
I reformationstidens samfund var alle afhængige af andre, og de fleste af deres husstand.
Lutherdommens fokus på det enkelte menneske fik ny betydning i 1700- og 1800-tallets
vækkelser, hvor både mænd og kvinder var aktive; kvinder dog sjældent som talere. Og i løbet af
1800-tallet gav religionen mange kvinder kraft og legitimitet til at indtage en større plads i
samfundet gennem filantropien og senere i kvindesagsskampen, som ikke sjældent blev ført af
kvinder med en religiøs baggrund. I religionen fandt de en tanke om lighed, som tydeligt adskilte
sig fra den biologiske ulighed mellem mænd og kvinder, som flere af samtidens videnskabsmænd
var optaget af.
I 1947 fik kvinder ret til at blive præster i den danske folkekirke. Men i løbet af 1900-tallet har der
været kirkelige miljøer, som mente, at traditionelle værdier omkring ægteskabet blev udfordret,
når kvinder kom ud på arbejdsmarkedet. Det blev også opfattet som udfordrende, at kvinder
takket være prævention kunne leve uden den skyld og skam, som et uægte barn tidligere havde
medført. Kirkelig vielse af to mennesker af samme køn var længe meget omdiskuteret, men blev
indført ved lov i 2012.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0023.png
TEMA 7: Reformationen – køn og kønsroller
22
Reformationen i kunsten
:
- Køn og kønsroller
Ubekendt maler, Dronning Dorotheas anetavler, omkring 1570. Det
Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot
Dronning Dorothea var Danmarks første lutherske dronning. I 1560érne bestilte hun to anetavler
til at pryde væggene i sit kapel på Sønderborg Slot. På tavlerne ses hendes og Christian 3s
forfædre fire generationer tilbage. Anetavler som disse var fyrsternes og adelens markedsføring
af deres fornemme herkomst.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0024.png
TEMA 7: Reformationen – køn og kønsroller
Der var primært to systemer at vælge imellem, når slægten skulle
visualiseres: ane-systemet og stam-systemet. Dorothea valgte
anesystemet, formentlig fordi det prioriterer kvinder på lige fod med
mænd. Både mandens og kvindens aner opregnes og tæller lige meget
– modsat stam-systemet, der kun følger den mandlige linje fra far til
søn.
I ane-systemet er kvinder ligeværdige med mænd. Denne
ligeværdighed kommer visuelt til udtryk bl.a. ved den måde, de forskellige ægtepar forholder sig
til hinanden på: de taler sammen, rører ved hinanden, holder om hinanden – mænd og kvinder
fylder lige meget, de er lige høje, og deres våbner og indskriftstavler er lige store.
Det er det lutherske ægteskabsideal, som Dorothea her viser frem. Hos Luther er ægtefolk ikke
ligestillede, men ligeværdige. Manden og kvinden har forskellige roller at udfylde, men det sker
inden for gudgivne områder, hvor de hver har autoritet. Det gudgivne bliver således formidlet
gennem en patriarkalsk samfundsorden, hvor manden er kvindens overordnede, men hvor også
samarbejdet mellem ægtefællerne er vigtigt.
23
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0025.png
TEMA 8. Reformationen – skole og dannelse
24
TEMA 8. Reformationen –
skole og dannelse
Spor i dag: Skole og dannelse
I dag siger folkeskolens formålsparagraf, at skolen skal give eleverne
kundskaber og færdigheder. Skolen skal også forberede børnene ”til deltagelse, medansvar,
rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre”. Skolegang har altid drejet sig om, at
eleverne skal tilegne sig færdigheder og dannes som mennesker og samfundsborgere. Frem til
1975 stod det i lovgivningen, at skolens værdigrundlag skulle være kristent. Skolen er på mange
måder et barn af kirken – og af reformationens budskab om, at alle skulle have adgang til Guds
ord.
Luther og de reformatoriske idéer: Skole og dannelse
Luther mente, at der sker noget med et menneske, hver gang det tror på det gode budskab om
syndernes forladelse og frelse i Kristus. Personen ”omdannes”, fordi egoismen overvindes og
kærligheden til Gud og medmennesket tager over.
Det betød ikke, at Luther mente, at der med ét slag skete en ændring af menneskets natur. Han
forestillede sig snarere, at den nødvendige dannelse af det kristne menneske, var en stadig proces.
Derfor var der brug for, at den enkelte hørte og tilegnede sig evangeliets indhold igen og igen.
Det var naturligvis kirkens opgave at sørge for, at alle kunne møde Guds ord. Præsternes
forkyndelse skulle støttes af daglig katekismus-undervisning hjemme og i skolen. Idealet om
undervisning i kristendom for alle lå i direkte forlængelse af Luthers tanker om, at mennesket
blev frelst ved tro og ikke ved gerninger. Det var grundlaget for den store pædagogiske indsats,
som blev en meget væsentlig side af reformationen.
Luther skrev selv Den store og Den lille Katekismus. Navnlig den sidste fik kolossal udbredelse
som indbegrebet af ”den kristne børnelærdom”. Derudover var det især hans bedste ven og
medarbejder, Philipp Melanchthon, der udformede det pædagogiske materiale, som blev brugt til
undervisning i skoler og på universiteter. Melanchthon blev med tiden ligefrem kaldt
praeceptor
Germaniae,
dvs. ”Tysklands læremester”.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0026.png
TEMA 8. Reformationen – skole og dannelse
25
Reformationens historie og det danske samfund:
Skole og dannelse
I 1536 overtog kongemagten de gamle kirkeskoler sammen med det
øvrige kirkegods. Fremover skulle der være én god latinskole i alle
byer, sådan at drenge kunne blive oplært i luthersk kristendom og
latinsk skriftkultur. De dygtigste kunne fortsætte til universitetet og
blive præster i den nye kirke. Latinskolerne fungerede samtidig som
byernes fattigskoler. I de yngste klasser lærte børnene læsning og religion på
dansk
og blev på den
måde forsørget og opdraget et par år. I de ældste klasser, hvor latin dominerede, var der færre
elever. Her gik bl.a. en del præstesønner, der havde fået privatundervisning hjemme de første år.
Undervisning blev også prioriteret mere generelt. Forældre blev mindet om, at de skulle opdrage
deres børn til gode kristne. I alle sogne skulle degnen undervise børnene i ”den kristne
børnelærdom”. Det skete ud fra Luthers Lille Katekismus, som skulle sikre, at børnene lærte at
tro på rette lutherske vis. Hvis ikke man kunne sit Fadervor, De ti Bud og trosbekendelsen, dvs.
kernen i katekismen og grundlaget for troen, kunne man ikke komme til alters eller blive trolovet.
I løbet af 1500-, 1600- og 1700-tallet blev det mere almindeligt, at der lokalt blev ”holdt skole”
med egentlig
læseundervisning
for begge køn. Målet var, at drenge og piger kunne blive bedre til at
indlære katekismen. I samme periode var skriftkulturen blevet mere vigtig i samfundet generelt.
Der var efterspørgsel på skolegang, og mange drenge lærte også at skrive og regne.
For 1700-tallets pietister blev børns personlige tilegnelse af kristendommen afgørende. I 1736
blev konfirmation gjort obligatorisk ved lov, og alle børn fik pligt til skolegang, så de fik lært
tilstrækkelig læsning og kristendom. I 1814 kom en mere omfattende dansk skolelovgivning, der
stillede krav om syv års undervisning for alle børn, nu også i skrivning og regning.
Skole og kirke har været tæt forbundet langt op imod vor tid. Statens tilsyn med skolerne lå hos
præster og provster helt frem til 1933, og lokalt blev læreren længe set som ”kirkens mand” – og
kaldt for ”degnen”. Den kristne opdragelse var del af skolens formålsparagraf frem til 1975,
ligesom bibelhistorie, kristendom og salmesang længe fyldte meget i skolegangen.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0027.png
TEMA 9: Reformationen – disciplin og demokrati
26
TEMA 9: Reformationen –
disciplin og demokrati
Spor i dag: Disciplin og demokrati
I dag tænker vi på demokrati som et ubetinget fælles gode.
Demokratiet er blevet helt afgørende for vores måde at tænke samfund og politik. Alle voksne
mennesker skal have lige ret til at bestemme, fordi de har samme værd som politiske individer.
Ved første øjekast var reformationstidens samfund helt anderledes med sine mange og dybe
forskelle mellem mennesker fra konge til bonde. Samfundets øverste skulle beskytte kollektivet
med Guds hjælp, og derfor var der ikke plads til afvigende religiøse eller politiske holdninger for
den enkelte. I reformationstidens samfundsliv og menneskesyn kan man dog også se træk, der
peger frem imod vor tids demokratiske tænkning, fx forestillingen om menneskers ligeværd over
for Gud. Lutherdommen indeholder tanker, der har kunnet indgå i sammenhæng med både
autoritære og demokratiske samfundsformer.
Luther og de reformatoriske idéer: Disciplin og demokrati
Reformationen er fuld af paradokser. På den ene side indeholder den tanker om forskelle mellem
mennesker og nødvendig disciplin. På den anden side rummer den forestillinger om ligeværd og
frihed, der kan danne baggrund for demokrati.
Luther mente, at disciplin er nødvendig for høj som lav. Ethvert menneske har brug for at vide,
hvordan det undgår at gøre det forkerte. Alle mennesker er, ifølge Luther, i bund og grund
egoister, der hellere tænker på egen nytte end på deres næste og på Gud. Derfor mente han, at
disciplin var ethvert fællesskabs forudsætning.
For det gode samfundsliv er det nødvendigt, at alle befinder sig i relationer, hvor de enten befaler
eller adlyder. Det var en opfattelse, der stemte godt overens med livet i et feudalt samfund.
Luther mente også, at alle skal kende til kristendommens grundtanker. Det blev en forudsætning
for at indtræde på arbejdsmarkedet, at man havde et basalt kendskab til kristendommen og
kendte sine pligter. Med konfirmationens indførelse i 1736 fik denne tankegang endnu større
betydning.
Ifølge Luther er alle mennesker lige over for Gud. Her er der ingen forskel mellem høj og lav,
mand og kvinde. Og tanken, at enhver skal tilegne sig kristendommens hovedindhold, bidrager
på længere sigt til myndiggørelsen af almindelige mennesker. Her får tanken om ”det almindelige
præstedømme” stor betydning, dvs. ideen om, at der ikke er nogen principiel forskel på lægfolk
og præster.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0028.png
TEMA 9: Reformationen – disciplin og demokrati
27
Reformationens historie og det danske samfund –
disciplin og demokrati
Reformationen fandt sted i et samfund med mange forskelle mellem
mennesker. Man opfattede forskellighed som del af den orden, Gud
havde skabt. Der var forskelle og magthierarkier i standssamfundet
mellem adel, præst, borger og bonde – og i husstanden mellem
husfader og husmoder og resten af husstanden. Og øverst sad kongen.
I alle relationer krævede man lydighed, men den lydige kunne med samme ret kræve beskyttelse,
og tanken om individuel ret havde stor betydning. Det var et samfund gennemsyret af tanken om
gensidighed. I lokalsamfundet forpligtede fællesskabet, og man skulle hjælpe sin næste.
Med den lutherske kristendomsforståelse blev der lagt stor vægt på det enkelte menneske og
relationen til Gud. Men fremhævelsen af den enkelte var ikke i sig selv med til at skabe et
moderne demokrati. I de første århundreder efter reformationen betonede man snarere, at alle
var forpligtede på det sociale og moralske fællesskab, fordi den enkelte kunne forstå Guds ord og
derfor måtte tage ansvar.
Samfundets moral var religiøst begrundet. Man mente, at syndig adfærd kunne skade både den
enkelte og samfundet, fordi Gud kunne lade sin straf ramme alle med fx krig eller
naturkatastrofer. Kirkens mænd greb derfor ind mod usædelighed, uro, manglende omsorg for
andre og fejlagtige tolkninger af troen. Det skete med den såkaldte
kirkedisciplin,
der bestod af
belærende samtaler, skriftemål og i grove tilfælde udelukkelse fra fællesskabet i kirke- og sogneliv.
Der var dog næsten altid en vej tilbage til fællesskabet, hvis man angrede sin synd og overgav sig
til troen på Gud.
De lutherske tanker om individets betydning banede vejen for, at flere mennesker i løbet af 1800-
tallet turde sætte sig op imod kirken. I vækkelsesbevægelserne fik de mulighed for selv at
bestemme deres tro, og i de religiøse forsamlinger var der mange, som fik erfaringer med at skabe
egne organisationer. Efter grundloven kom en sognebåndsløsning, som gav mennesker ret til at
søge den præst, de syntes bedst om. Den lutherske tro på ligeværd var også med til at give
kvinder legitimitet til at kræve stemmeret, og den blev inddraget i opbygningen af en demokratisk
politisk kultur.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0029.png
TEMA 10: Reformationen – livet og døden
28
TEMA 10: Reformationen –
livet og døden
Spor i dag: Livet og døden
I dag søger mange mennesker til kirken ved livets begyndelse og
slutning, også selvom de ikke i øvrigt har et tæt forhold til kristendommen. Derfor er det især ved
dåb og begravelse, at mange mennesker møder lutherdommens forståelse af liv og død. De
samme ord om Guds barmhjertighed og menneskets genfødsel til et levende håb lyder begge
steder.
Mens nutidens forhold til døden er præget af distance og fortrængning, var døden på Luthers tid
et anderledes synligt livsvilkår med alvorlig religiøs betydning. På den baggrund er det slående, i
hvor høj grad reformationen retter fokus mod det daglige liv og de ”timelige” glæder, der hører til
livet på jorden.
Luther og de reformatoriske idéer: Livet og døden
Luther mente, at retfærdiggørelse ”ved tro alene” udelukkede, at gerninger kunne betyde noget
for frelsen. Det gjorde mennesker frie til at leve et almindeligt liv – med ægteskab, seksualitet,
familie, arbejde, venskab osv. For Luther skulle den kristne leve i ”kald og stand”, dvs. at han
eller hun skulle påtage sig de opgaver, som vedkommendes situation krævede.
Luther var selv kendt for at være en levemand, der ikke afholdt sig fra fornøjelser. I hans øjne var
der ingen kristelig grund til at leve afsondret fra verden. Tværtimod gjaldt det om at få så meget
som muligt ud af livet sammen med andre mennesker, først og fremmest for deres skyld – og
derigennem også til glæde for én selv. I det hele taget var glæde Luthers middel til at holde det
onde på afstand.
Reformationen ændrede også synet på døden. Luther forstod døden på to måder:
På den ene side som fysisk død. Den fysiske død blev ved med at anfægte Luther livet igennem.
Derfor var det vigtigt for ham at gøre op med forestillingen om skærsild og i stedet holde fast i
løftet om opstandelse og evigt liv. For den, der troede på Guds nåde og tilgivelse, var der ingen
straf efter døden. Derfor gjaldt det om at holde fast i troen.
På den anden side forstod Luther også døden og kampen
mod
døden som noget, der måtte foregå
hver dag. Det syndige i mennesket måtte dø hver dag. Den død var allerede begyndt i dåben og
sluttede først ved den fysiske død. Hver gang menneskets synd og egoisme blev besejret af Guds
nåde, betød det, at synderen i mennesket døde mere og mere. Samtidig var denne død også
begyndelsen på et nyt liv for mennesket: I troen på Kristus havde man allerede del i det evige liv.
Luthers forståelse af det kristne menneske er således altid dobbelt. Over for Gud er det både
synder og retfærdigt. Livet er både død og opstandelse.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Materiale omdelt under dagsordenens pkt. 1 vedr. Reformationsjubilæet i 2017 den 18. november 2015.
1570359_0030.png
TEMA 10: Reformationen – livet og døden
29
Reformationens historie og det danske samfund:
Livet og døden
Både før og efter reformationen levede mennesker med en klar viden
om, at de skulle dø. De gjorde sig andre tanker om døden, end man
gør i dag. Døden stod ikke som en definitiv afslutning på livet, og
derfor handlede det ikke om, at man måtte leve ”her og nu”, som
mange siger i dag. Livet fortsatte efter døden, og på den endelige
dommens dag ville man blive stillet til regnskab for sit liv inden døden. Symboler, der skulle
minde mennesker om dødeligheden (”Memento mori”), fx knogler og timeglas, var almindelige
både i kirker og andre steder.
Da det var normalt, at mennesker døde i en tidlig alder, og mange børn døde som helt små,
oplevede mange døden helt tæt på. I kirken var døden også nærværende gennem gravsten og
epitafier over døde mennesker fra sognet. I den katolske tid fandtes skærsilden som en
renselsesild for al synd man havde begået, og efterkommere kunne deltage i sjælemesser for at
forkorte tiden i skærsilden. For det lutherske menneske gjaldt det først og fremmest om at holde
fast i troen og bede til Gud. Men forestillinger om, at Gud ikke blot kunne straffe i dette liv, men
også ville lade syndige gerninger få betydning på dommens dag, var fortsat udbredte. Angsten for
døden og dommedag var derfor stor. Inden døden kunne man med en præsts hjælp angre sine
synder og få syndsforladelse, men derefter måtte man stole på Gud og hans tilgivelse.
Det var vigtigt at have en feltpræst med i krig. Han skulle give de døende soldater syndernes
forladelse, når de lå sårede på slagmarken. Selvmord var en utilgivelig synd, og efter et selvmord
kunne man ikke få syndernes forladelse. Der er derfor eksempler på, at mennesker udførte
alvorlig kriminalitet, som fx barnemord, for at blive dømt til døden og få syndernes forladelse,
inden dødsstraffen blev eksekveret.
Livet på jorden begyndte med en fødsel, og i den lutherske verden var det afgørende straks at få
det nyfødte barn ind i kirkens sikre fællesskab ved en dåb. Ved dåbsritualet forsagede man
Djævelen og overgav barnet til Gud. Forestillingen var, at det udøbte barn hørte djævelen til. Var
der risiko for, at en nyfødt skulle dø, måtte andre end præsten udføre en nøddåb, hvis det var
nødvendigt.
I løbet af 1900-tallet er angsten for djævel og dommedag stort set forsvundet. Men mange finder
stadig grund til at lade livet begynde med dåb og afslutte med begravelse fra en kirke, også
selvom de i øvrigt ikke er aktive i kirken. De senere år har debatten om, hvornår livet begynder,
fået præster til at overveje bl.a. ritualer omkring begravelse af dødfødte børn.