NOTAT
INDREJSEFORBUD FOR UDENLANDSKE FORKYNDE RE
Der har i flere år været et politisk ønske om at forhindre religiøse
prædikanter, der formodes at kunne bidrage til radikalisering, i at rejse
ind i Danmark. Senest har Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet i maj 2016 udarbejdet et udspil til et indrejseforbud for
udenlandske forkyndere. Regeringen lægger i udspillet op til, at de
religiøse forkyndere, der anses for en trussel mod den offentlige orden,
vil fremgå af en sanktionsliste, og at indrejseforbuddet rent praktisk vil
ske ved at nægte personerne visum eller afvise dem ved grænsen. Et
lovforslag planlægges fremsat i oktober 2016.
Spørgsmålet om et indrejseforbud udgør et menneskeretligt dilemma
med individets ret til ytringsfrihed og religionsfrihed på den ene side og
statens ret til at undgå indrejse af personer, som anses for at være en
trussel, på den anden side. Dette notat har til formål at beskrive de
menneskeretlige aspekter, som især bør tillægges opmærksomhed, når
et lovforslag i de kommende måneder skal udformes.
Statens mulighed for at begrænse individers rettigheder
Det klare udgangspunkt er, at stater – ifølge folkeretten – har ret til at
kontrollere udlændinges indrejse og ophold i staten. Det kaldes
staternes ’adgangsret’, og retten anerkendes også af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD).
Indledningsvist kan det nævnes, at det ifølge Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) er muligt for stater at undtage
visse handlinger den beskyttelse, som konventionen ellers sikrer. Derfor
vil blandt andet grove ytringer, der har til hensigt at undergrave EMRK's
formål, aldrig være dækket af ytringsfrihedsbeskyttelsen. Denne
undtagelse er dog forbeholdt meget grove ytringer, så som ytringer, der
opildner til terrorisme, had, drab eller forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed. Instituttet vurderer i den forbindelse, at
generelle anti-demokratiske ytringer ikke falder inden for denne særlige
bestemmelses anvendelsesområde.
Derudover giver EMRK mulighed for, at stater kan indskrænke
rettigheder som ytrings-, forsamlings- og foreningsfriheden og
diskriminationsforbuddet, når det kommer til udlændinges politiske
virksomhed. Altså er det muligt for stater at foretage en begrænsning i
udlændinges ytringsfrihed og dermed også indrejse. Men muligheden
1/7
20. MAJ 2016
DOK. NR. 16/01603-1