Kirkeudvalget 2015-16
KIU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1629849_0001.png
VEJLEDNING OG UNDERVISNINGSMATERIALE
IL PRÆSTE
T
R
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0002.png
INDHOLD
Introduktion ................................................... 3
Unge og mental sundhed og trivsel .......... 4
Workshop ..................................................... 4
Inspiration til forløb ....................................... 6
Undervisningsmateriale ............................... 7
Kolofon
mindU 2015 © Det Sociale Netværk 2015
Kopiering tilladt til undervisningsbrug mod kildeangivelse
Indhold: Lena Møller og Nadia Juulskov Aarø med sparring
fra Merete Johansen
Layout: Line K
Foto: Vorherre på lokum: Rasmus Rønne
Plakat: Vorherre på lokum: Evanly Media
Illustrator tegneserier: Morten Løfberg
Grafisk arbejde styrkekort: Marco Zama Dannerfjord
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 2
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0003.png
INTRODUKTION
Projekt mindU er et forebyggende oplysningsini-
tiativ udviklet af Det Sociale Netværk om psykisk
sårbarhed og mental trivsel blandt unge 13-15-åri-
ge, der går til konfirmandforberedelse. Målet er
at øge unges viden om mental sundhed og trivsel
samt styrke unge i at tale om de udfordringer, de
selv slås med og se, hvilke muligheder de har for at
hjælpe hinanden.
Unge har behov for at tale om både de alvorlige
og de mindre alvorlige sider af livet. Det er bare
ikke altid, at man kan tale med sine venner, lære-
re eller familie om det, der trykker. Konfirmander
har i præsten en anden voksenautoritet at spille
op imod, ligesom talen om tro og følelser - både
de svære og de umiddelbare - får en helt anden
og naturlig dimension hos præsten. Med mindU
skaber vi et nyt rum for at tale om mental sundhed
uden for klasseværelset – på nye præmisser og
med tid til fordybelse.
mindU er et tilbud til præster og sogne, der er inte-
resseret i at arbejde med mental trivsel og psykisk
sårbarhed som led i konfirmationsforberedelsen
og skal ses som et supplement til den almindelige
konfirmandundervisning. Det er først og fremmest
et tilbud om en gratis workshop om mental trivsel,
der sætter spot på de følelser, tanker og den sår-
barhed, som følger med det at være ung.
TRO, TANKER OG TRIVSEL
”Når man går til konfirmandforbere-
delse, skal man både tumle med store
eksistentielle spørgsmål om identitet og
spørgsmål om, hvordan man passer ind
i den verden, der omgiver én. Har man
en lille skævhed, i forhold til gennemsnit-
tet, kan teenageårene let blive tungere
end nødvendigt. Det ville være så dej-
ligt, hvis kirken både kunne få og give
en håndsrækning, så der kunne være
bedre plads til vore unge.”
Sognepræst Susanne Voss Pedersen
I forlængelse af workshoppen har vi udarbejdet
et undervisningsmateriale med forslag til opgaver
og øvelser, du som præst kan arbejde videre med
efter workshoppen. Det er selvfølgelig valgfrit, om
du ønsker at bruge materialet i den videre under-
visning og er tænkt som inspiration til dit arbejde.
Undervisningsmaterialet er udviklet med udgangs-
punkt i ’De Fælles Mål’ og trinmål for sundheds- og
seksualundervisning og familiekundskab, herunder
trivsel og mental sundhed.
Vi har desuden udarbejdet et undervisningsma-
teriale til folkeskolen. Du kan med fordel hente
inspiration til dit arbejde her også. Endelig har du
muligheden for at krydre undervisningen med te-
aterstykket ’Vorherre på lokum’ om tro, tanker og
trivsel fra Det Kommende Teater.
mindU er finansieret med støtte fra Lauritzen
Fonden og Augustinus Fonden.
OM DET SOCIALE NETVÆRK
Det Sociale Netværk er en forening,
der arbejder for, at psykisk sårbare og
pårørende i Danmark kan få nem-
mere og bedre hjælp. Det Sociale
Netværk har et stærkt ungefokus og
har flere års erfaring med at oplyse
og hjælpe psykisk sårbare unge. Ud
over en lang række projekter målret-
tet unge driver Det Sociale Netværk
også headspace – ni anonyme og
gratis rådgivningscentre for unge.
Læs mere om os på
www.detsocialenetvaerk.dk
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 3
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0004.png
UNGE OG
MENTAL SUNDHED OG TRIVSEL
Der er mange unge, som synes, det er svært at
tale med forældre eller venner om de svære
tanker og følelser. I hver klasse sidder der en til to
unge, som føler sig ensomme og uden for fælles-
skabet. Samtidig er der en stor gruppe unge, som
føler, at de slet ikke har nogen, de kan tale med
om deres problemer.
Hver femte unge oplever mistrivsel i sådan en
grad, at det har indflydelse på hverdagen. Teen-
ageårene er en periode, hvor unge er særligt
sårbare over for svære følelser som ensomhed,
mindreværd, stress, præstationsangst og lignende.
Følelser, som de ofte oplever at stå meget alene
med, og som de sjældent taler med andre om.
Unge skjuler ofte deres problemer og virker udadtil
som om, de er glade og har styr på tingene, mens
de indadtil kæmper med negative tanker. For
nogle unge påvirker de negative tanker dem så
kraftigt, at det går ud over deres mentale trivsel.
Det kan give sig udslag i symptomer som angst,
social isolation, selvskade, spiseforstyrrelser eller
depression.
Hver fjerde unge, som henvender sig i Det Sociale
Netværks anonyme rådgivningscentre headspa-
ce, kommer, fordi de føler sig triste, usikre, angste,
bekymrede eller ensomme. I nutidens kultur hylder
vi det kompetente menneske og forestillingen om
det ’perfekte liv’, og vi gør meget for at skjule de
ting, vi selv opfatter som tegn på utilstrækkelighed.
Mange har ikke lyst til at fortælle deres omgivelser,
hvordan de har det. De er ofte bange for, hvad
andre vil tænke om dem.
Problemer
vokser i
tavshed!
WORKSHOP
Som led i projekt mindU tilbyder vi en gratis to-
timers ung til ung-workshop om mental trivsel. I
mindU er det frivillige unge fra Det Sociale Net-
værk, der gennem oplæg om egne erfaringer
med psykisk sårbarhed skaber dialog og øger un-
ges opmærksomhed på egen og andres mentale
trivsel og sårbarhed.
Med workshoppen ønsker vi at synliggøre og ita-
lesætte psykisk sårbarhed, trivsel og det at have
det svært med afsæt i virkelige historier fra unge. I
løbet af workshoppen får de unge mulighed for at
diskutere og reflektere over emner som ensomhed,
trivsel/mistrivsel, selvværd, pres fra omverdenen,
forestillinger om det perfekte, venner osv. samtidig
med, at de arbejder med egne styrker og handle-
muligheder.
FAKTA OM UNGE OG MENTAL SUNDHED OG TRIVSEL:
• Angst, ensomhed, stress og depression er de hyppigste årsager til, at unge ikke trives
• To til tre elever i hver klasse får på et tidspunkt psykiske problemer
• Mange unge har svært ved at klare en ungdomsuddannelse som følge af psykisk
mistrivsel
Mistrivsel blandt 11-15-årige:
• 20 % fortæller om psykisk mistrivsel
• 15 % er ensomme og isolerede
• Over 50.000 børn og unge mellem 11 og 15 år har det psykisk rigtig dårligt
De mest almindelige problemer, unge kæmper med, er:
Tristhed, ensomhed, kærestesorg, angst, selvskade, spiseforstyrrelser, perfektionisme,
stress, pres og høje forventninger.
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 4
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0005.png
Fra unge til unge
Hvordan tackler du svære følelser? Hvor kan du
søge hjælp, hvis problemerne vokser dig over
hovedet? Og hvad vil det sige at være psykisk
sårbar? Det er nogle af de spørgsmål, som Det
Sociale Netværks rejsehold af unge hjælper med
at sætte på dagsordenen, når de holder oplæg.
Når unge formidler til andre unge bliver det nem-
mere for unge at bryde isen og sætte ord på de
svære ting i livet og den sårbarhed, vi alle bærer
rundt på, fordi de kan spejle sig i de unge oplægs-
holdere og relatere til deres problemer. De unge
finder ud af, at de ikke er de eneste, der går rundt
og har det, som de har det.
Det Sociale Netværk har flere års erfaring med at
benytte ung til ung-metoden i vores oplysningsar-
bejde. Det er en metode, vi har rigtig gode erfarin-
ger med. Vi har et fast korps af frivillige unge, der
selv har erfaringer med psykisk sårbarhed - person-
ligt eller som pårørende, som holder oplæg, hvor
de deler deres personlige historie og oplevelser.
Det giver en høj identifikationsfaktor i forhold til
målgruppen. Alle oplægsholdere har været igen-
nem et træningsforløb.
VI TILPASSER WORKSHOPPEN
TIL DIT BEHOV
Har du særlige ønsker til længde
eller temaer, vi skal tage op, så sig
til. Vi tilpasser workshoppen, så den
matcher dine ønsker og behov.
HVAD FÅR DE UNGE UD AF DET!
• Eleverne styrker deres evne til at reflektere og finde
løsninger på problemstillinger ifb. med mental trivsel.
• Vi skaber et rum og et sprog for at tale om proble-
mer og mistrivsel.
• Fokus på styrker og anerkendende tilgang skaber
større sammenhold og øget trivsel.
• Eleverne får indblik i egen og andres psykiske sårbar-
heder, og styrker deres handlekompetencer.
Målgruppe
Varighed
Indhold
7. - 8. klasse med afsæt i konfirmandforberedelsen (max 30 elever)
Minimum 2 x 45 min.
Vi arbejder med de unges styrker og ressourcer via styrkekort.
Unge holder oplæg – egen historie om det at have det svært.
Dilemma- og refleksionsøvelser.
Information, gode råd og dialog – Problemer vokser i tavshed.
Formål:
Styrke unges viden og handlekompetencer i forhold til mental sundhed
og trivsel, så de bliver fortrolige med, hvordan de kan håndtere personlige
problemer og psykisk sårbarhed. Workshoppen bidrager desuden til større
åbenhed om og forståelse af psykisk sårbarhed.
Ung til ung-formidling gennem personlige historier kombineret med refleksi-
ons- og dialogøvelser. Workshoppen faciliteres af en medarbejder fra Det
Sociale Netværk.
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 5
Metode:
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0006.png
INSPIRATION TIL FORLØB
Ønsker du at arbejde med temaet tro, tanker og
trivsel som et længere forløb, kommer her lidt inspi-
ration til, hvordan du kan kombinere workshoppen
med andre tiltag.
Projekt mindU indeholder tre elementer, som du frit
kan sammensætte efter egne ønsker og behov.
• Workshop
• Undervisningsmateriale
• Teater
Vi anbefaler, at du starter med workshoppen og
et besøg i konfirmandstuen af vores unge oplægs-
holdere. De unge er dygtige formidlere, der er
trænet til tale om psykisk sårbarhed og gå i dialog.
Workshoppen er med til at skabe større åbenhed
på konfirmandholdet samt et fælles sprog. Det
giver et rigtig godt udgangspunkt for at arbejde
videre med temaet.
Følg op på workshoppen med opgaver fra under-
visningsmaterialet. Vælg de opgaver, du synes
passer bedst til dit konfirmandhold. Opgaverne
udfordrer eleverne på egne holdninger og tanker
om psykisk sårbare unge og mental trivsel og skal
bl.a. styrke elevernes evne til at reflektere over di-
lemmaer og svære emner. Samtidig styrkes elever-
ne i at finde gode løsninger, der kan øge trivslen
og fællesskabet.
Endelig kan du krydre undervisningen med tea-
terforestillingen Vorherre på lokum – en forestilling
om tro, tanker og trivsel, der sætter spot på betyd-
ningen af at have nogle at tro på og støtte sig op
af, når livet er svært.
Forestillingen er refusionsgodkendt. Det vil sige, at
fx skoler kan få refunderet halvdelen af forestillin-
gens pris. Læs mere og se priser på
www.kommendeteater.dk/vorherre.htm
VORHERRE PÅ LOKUM
Hvordan ser verden ud set fra en 11-årig drengs perspektiv?
Tro, etik og moral er svære størrelser – især hvis man er 11 år. Med forestillingen
Vorherre på lokum giver Det Kommende Teater et humoristisk bud på, hvor-
dan 11-årige Kim tackler de emner, og hvad der kan ske, når hverdagsproble-
merne hober sig op, og verden bliver uoverskuelig. En humoristisk og filosofisk
fortælling om 11-årige Kim, der bærer på en masse bekymringer. De konkrete,
de svære, de usagte og de udefinerbare. Dem, der bare fylder.
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 6
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0007.png
UNDERVISNINGSMATERIALE
Vores undervisningsmateriale lægger op til at
udvikle elevernes refleksionsevner og løsningsorien-
terende stillingtagen samt starte en dialog mellem
dig og de unge om det at have det psykisk svært.
Vi har udformet opgaver, som både kan bruges af
dig som præst til at starte snakken, men også til at
starte en refleksion hos de unge om svære emner.
Undervisningsmaterialet skal styrke den forbyggen-
de indsats i forhold til mental trivsel blandt unge,
så de bliver fortrolige med, hvordan de håndterer
personlige problemer og psykisk sårbarhed. De læ-
rer at italesætte deres problemer og får skabt et
rum og sprog, som kan tages med videre i andre
sammenhænge.
Øvelserne i materialet sætter både fokus på
psykisk sårbarhed og mistrivsel, men også positive
styrker og egenskaber, der kan være med til at
fremme de indbyrdes relationer mellem unge, så
de bliver bedre til at hjælpe hinanden, og dermed
skabe et stærkere fællesskab samt øge trivslen
generelt.
Materialet præsenterer reelle problemstillinger
hos unge. Vi bruger spørgsmål og eksempler fra
det virkelige liv, skrevet og fortalt af unge selv.
Eksemplerne er hentet fra vores rådgivningscentre
headspace og Børnetelefonens brevkasse. Tekster-
ne forholder sig til en række problemstillinger, som
unge har haft i det virkelige liv.
Undervisningsmaterialet er udviklet med ud-
gangspunkt i De Fælles Mål for sundheds- og sek-
sualundervisning og familiekundskab samt trinmål
inden for kompetenceområdet trivsel og mental
sundhed.
Materialedatabase
Vi har samlet en online materialedatabase. Her
kan du downloade alle artikler, sangtekster, musik,
film, tegneserier og lignende, som er beskrevet i
øvelserne. Vi har også lavet et inspirationsark med
links til mere viden og sider med yderligere ma-
teriale, der sætter fokus på mental trivsel hos de
unge.
GODE RÅD
Hvis du oplever, at der er
unge, som har det rigtig
svært, eller det åbner op for
nogle følelser, som kan være
svære at bearbejde alene, er
der råd og vejledning at få i
vores ni headspace-centre,
der tilbyder online anonym
rådgivning til unge.
www.headspace.dk.
DU KAN HOLDE DIG OPDATERET OM
DET SOCIALE NETVÆRKS ARBEJDE PÅ:
• Facebook Det Sociale Netværk. Vi up-
loader nyheder, artikler og billeder fra
workshops, m.m.
• Instagram #Detsocialenetværk. Vi up-
loader billeder fra arrangementer, og når
vi er ude på skoler, gymnasier og konfir-
mandforberedelse.
• www.detsocialenetvaerk.dk. Her kan du
kan læse mere om vores andre tilbud til
unge psykisk sårbare og pårørende.
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 7
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0008.png
OPG
AVE
R
OG
Ø
VEL
SER
OPGAVER OG ØVELSER
På de næste sider kan du finde forslag til, hvordan
mentalt trivsel kan blive et punkt i konfirmandfor-
beredelse. Det anbefales, at du udvælger det
materiale, du synes giver bedst mening og passer
bedst til dit hold.
For de fleste unge kan det være svært og sårbart
at tage snakken. Der kan være emner, som kan
relateres til deres eget liv. Det er vigtigt at være
opmærksom på, at det for nogle unge kan sætte
følelsesmæssige reaktioner i gang at arbejde med
mental trivsel og psykisk sårbarhed. Vi anbefaler,
at der sættes ekstra tid af efter hver opgave til at
tage hånd om eventuelle reaktioner hos de unge.
Skab et tryg rum
Vi anbefaler, at der skabes en god og tryg
ramme for arbejdet med mentalt trivsel. Det skal
foregå i et trygt socialt miljø, hvor de unge er
trygge ved at udtrykke sig. For mange unge kan
det være uvant at snakke om de emner, som
undervisningen handler om. Måske sidder der
nogle i klassen, som selv har oplevelser med i
bagagen, som kan være ubehagelige at snakke
om. De unge kan være bange for, at de andre
vil grine af dem på grund af det, de siger og
spørger om. Det er vigtigt, at der i klassen bli-
ver skabt et trygt forum, hvor der er plads til at
udfolde sig. Det Sociale Netværk opfordrer til, at
du overvejer, hvordan du kan arbejde med det
trygge rum i klassen.
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 8
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0009.png
OPG
AVE
R
NETRÅDGIVER
Formål
Styrke unges evner til at reflektere, analysere
samt finde gode råd og løsninger på problem-
stillinger. Dilemmaspørgsmål er virkelige pro-
blemstillinger hentet fra headspace-centre og
Børnetelefonens brevkasse. Med øvelsen bliver
de unge selv ’eksperter’, der skal tage stilling til
problemerne.
OG
Ø
VEL
SER
Mål
• At eleverne kan reflektere over dilemma-
spørgsmål og udfordringer.
• At eleverne lærer at italesætte problemstillin-
ger for og med hinanden.
• Styrke unges evne til at tænke
løsningsorienteret.
Målgruppe
Tidsforbrug
Forberedelse
7. – 8. klasse.
30-45 min. afhængig af antallet af dilemmaer, der arbejdes med
Hent ark med dilemmaspørgsmål på materialedatabasen på
www.detsocialenetvaerk.dk/mindU/materialer
Print et sæt ud til hver gruppe.
Ark med dilemmaer og spørgsmål fra headspace og Børnetelefonens brev-
kasse
Materialer
Beskrivelse
De unge inddeles i grupper af tre til fire perso-
ner. Hver gruppe skal arbejde med to dilemma-
spørgsmål, der tages et ad gangen. Efter hvert
dilemma diskuteres arbejdsspørgsmålene, og de
unge vender mulige løsninger. Svarene skrives
ned. Der samles op på arbejdet med dilemma-
erne i fælles diskussion med holdet.
Eleverne kan tage udgangspunkt i følgende
spørgsmål:
• Hvad handler dilemmaet om?
Beskriv problemet eller dilemmaet.
• Hvad tænker I om problemet?
Hvor alvorligt er det?
• Hvad ville I selv svare på spørgsmålet,
hvis I skulle skrive et svar?
TIPS
Din rolle her er at understøtte dialo-
gen i gruppearbejdet gennem åbne,
undersøgende og uddybende spørgs-
mål. Udgangspunktet for opgaven
er, at der ikke er en rigtig løsning, men
flere måder at løse konflikten på. Vær
opmærksom på, at emnerne kan
være svære at snakke om for nogle
unge. Derfor er det vigtigt at prioritere
den fælles opsamling og diskussion.
• Hvilke råd ville I give?
Fælles opsamling
Hver gruppe læser deres dilemmaer højt
• Hvad snakkede I om i gruppen?
• Hvilke løsninger er I nået frem til?
• Hvilke gode råd ville I give?
• Har I formuleret et svar? Læs højt
• Tror I, at de dilemmaer og problemer,
vi har arbejdet med, er noget,
som mange unge kan genkende?
• Hvad tror I, at unge bekymrer sig mest om?
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 9
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0010.png
OPG
AVE
R
OG
Ø
LAV DIN EGEN TEGNESERIEHISTORIE
Formål
Øvelsen skal være med til at skabe refleksi-
on hos de unge om konkrete situationer, som
kan være velkendte fra deres egen hverdag.
Situationerne kan opfattes forskelligt fra person
til person, og er derfor gode til at skabe dialog
om, hvordan man opfatter specifikke situatio-
ner. Det vil vise sig, at eleverne ikke opfatter si-
tuationerne ens. Øvelsen sætter fokus på trivsel
og god adfærd over for hinanden, og bidrager
dermed til at styrke fællesskabet.
VEL
SER
Mål
• At eleverne kan reflektere over og aflæse
sociale relationer og situationer.
• At eleverne lærer at italesætte og forholde
sig løsningsorienteret til udfordringerne om-
kring situationerne.
Målgruppe
Tidsforbrug
Forberedelse
7. – 8. klasse.
45 min.
Hent tegneserier på www.detsocialenetvaerk.dk/mindU/materiale
Beskrivelse
De unge inddeles i grupper af tre til fire personer.
Hver gruppe skal have en tegneserie udleveret.
Grupperne skal skabe deres egen historie ved
at udfylde tale- og tankeboblerne i tegneserien.
Tegneserien har ingen slutning. Den skal de unge
selv beskrive og finde en løsning på. Der samles
op på arbejdet fra grupperne i plenum. Hver
gruppe fremlægger deres historie, og undervis-
er og elever stiller opklarende og uddybende
spørgsmål om tolkninger og forståelser af de
forskellige situationer i tegneserien samt valg af
løsninger.
TIPS
Hvis øvelsen med tegneserien funge-
rer godt med holdet og er med til at
skabe god dialog og debat, kan du
arbejde videre med tegneserier i un-
dervisningen. Du kan fx bede eleverne
om at lave deres helt egen tegneserie
eller tegnefilm fra bunden om mental
sundhed og trivsel. Der findes masser af
gode tegneserieprogrammer, du kan
hente fra nettet.
Du kan også finde hjælp og inspiration
på http://www.emu.dk/
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 10
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0011.png
OPG
AVE
R
OG
Ø
ER DU OKAY?
Formål
Øvelsen skal styrke den enkelte elevs viden om
mistrivsel, lære eleverne at genkende tegn på
mistrivsel samt udvikle deres evne til at tackle
mistrivsel. Øvelsen er velegnet til at italesæt-
te svære følelser og i fællesskab finde gode
løsninger, der kan være med til at styrke fælles-
skabet og øge trivslen.
VEL
SER
Mål
• At eleverne kan sætte ord på og diskutere de-
res egne forestillinger og følelser om emnerne.
• At eleverne via hinanden får skabt en dialog
omkring mental trivsel.
Målgruppe
Tidsforbrug
Forberedelse
7. – 8. klasse.
Ca. 45 min.
Du kan hente en beskrivelse af de forskellige emner på
www.detsocialenetvaerk.dk/mindU/materialer
Der er otte emner at vælge mellem. Print et emne ud til hver gruppe.
Ark med kort beskrivelse af emnerne
Materialer
Beskrivelse
De unge inddeles i grupper af tre til fire perso-
ner. Hver gruppe får et emne udleveret, som
de diskuterer og arbejder med. Grupperne kan
tage udgangspunkt i spørgsmålene:
• Hvad sætter emnet i gang af tanker hos jer?
• Hvorfor tror du, man får det sådan?
• Hvordan kan man hjælpe en ven, som har
det sådan?
• Skal man snakke om det? Hvis ja, med hvem?
Hvis nej, hvorfor ikke?
• Hvad ville du selv gøre, hvis du havde det
sådan?
• Hvad kan man selv gøre for at få det bedre?
Øvelsen rundes af med, at hver gruppe præ-
senterer sit emne og svar på spørgsmålene.
Herefter kan du samle op i plenum og slutte af
med spørgsmålene:
• Hvordan kan vi som gruppe støtte op om hin-
anden, hvis en kammerat føler sig trist, ensom,
vred, genert eller andet?
• Hvad skal man være opmærksom på hos
andre?
TIPS
Din rolle i arbejdet med emnerne er
at støtte dialogen hos de unge i grup-
pearbejdet gennem åbne, undersø-
gende og uddybende spørgsmål. Det
er vigtigt, at den efterfølgende dialog
mellem eleverne i fælles forum prio-
riteres og at støtte op om en dialog
om gode forslag til løsninger og hjælp
efter hvert emne.
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 11
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0012.png
OPG
AVE
R
OG
Ø
VI ER HELTE – ANALYSE AF SANGTEKST
Formål
Øvelsen er god til at italesætte menneskelige
kvaliteter, egenskaber og værdier. Den sætter
fokus på positive handlinger og adfærd i hver-
dagen hos de unge selv og blandt kammera-
terne og bidrager til at fremme positive foran-
dringer, der er med til at styrke fællesskabet og
øge unges selvværd.
Sanghittet ’Vi er Helte’ af Bjørnskov er skrevet
til alle,
Målgruppe
sjælen og handler bl.a.
der har ar på
7. – 8. klasse.
om at lære at tro på sig selv, selv om livet kan
være hårdt og at komme videre
min.
finde det
Tidsforbrug
Ca. 30-45
og
positive i livet.
VEL
SER
Mål
• At eleverne kan genkende budskaber i
sangteksten og relatere dem til egne
handlinger i hverdagen.
• At eleverne bliver opmærksomme på
hinandens kvaliteter og styrker.
• At eleverne får skabt en anerkendende
dialog om styrker og positive handlinger.
Forberedelse
Materialer
Download ark med sangtekst
www.detsocialenetvaerk.dk/mindU/materialer
Ark med sangtekst og interview
Beskrivelse
De unge inddeles i grupper af fire til fem per-
soner. Hver elev får sangteksten, som de læser
og arbejder med i gruppen. Grupperne kan
tage udgangspunkt følgende spørgsmål:
• Hvad tror I sangen handler om? Beskriv
• Hvad er budskabet eller budskaberne i san-
gen?
• Hvad sætter sangen gang i af tanker hos jer?
• Hvad tror I, Bjørnskov vil sige med sangen?
• Hvad er en helt?
Du kan samle op på gruppearbejdet og ple-
numdiskussionen ved evt. at uddybe med
spørgsmålene:
• Findes der forskelige typer helte, fx hverdags-
helte, superhelte osv.?
• Hvilke karaktertræk, egenskaber eller styrker
har en helt?
• Kan man være en helt i sit eget liv?
• Kan man være en helt for sine venner eller i
skolen?
• Kan I komme I tanke om en situation, hvor
I selv eller en ven har gjort noget, I synes er
helteagtigt?
TIPS
Du kan afslutte øvelsen med et interview med
Bjørnskov, hvor han fortæller om sine tanker og
baggrunden for at skrive sangen.
Du kan downloade interviewartiklen på
www.detsocialenetvaerk.dk/mindU/materialer
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 12
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0013.png
OPG
AVE
R
OG
Ø
BRUG AF STYRKEKORT TIL ETISKE REFLEKSIONER
Formål
At udvikle elevernes etiske refleksionsevne gen-
nem fokus på personlige styrker, så de får talt
om nogle af de tanker, der rører sig, på et livs-
filosofisk niveau. Bevidstheden om egne styrker
er med til at øge unges tolerance, robusthed,
selvværd, glæde og mentale trivsel.
VEL
SER
Mål
• At eleverne kan omsætte kristne lignelser til en
moderne og samtidsorienteret kontekst.
• At eleverne kan tolke kristne budskaber og
relatere dem til egen hverdag.
Målgruppe
Tidsforbrug
Forberedelse
Materialer
7. – 8. klasse.
Ca. 15-20 min. til hver lignelse
Hent beskrivelse af styrkekort og printervenlig version på materiale-
databasen på www.detsocialenetvaerk.dk/mindU/materialer
Beskrivelse af styrkekort samt printervenlige styrkekort.
Beskrivelse
Styrkekort beskriver 24 almene menneskelige
karaktertræk eller styrker, som vi alle rummer
(se Om styrkekort). Du kan bruge kortene til at
skabe dialog om elevernes styrker, og hvordan
de kan bruges i praksis med udgangspunkt i
etiske refleksioner fra lignelser i biblen. På den
måde ser konfirmanderne sig selv og hinanden
fra flere vinkler ud fra et kristendomsfagligt
perspektiv, der bidrager til at give eleverne en
sammenhængende forståelse af, hvad det
vil sige at være menneske og at vi - selvom vi
har det svært – ikke er alene om det. Du kan fx
tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:
• Hvad er problemstillingen i lignelsen?
• Hvilke budskaber og emner dukker op?
• Hvilke styrker synes I, der er på spil i lignelsen?
• Kan du relatere problemstillingen i lignelsen til
en situation i dag?
• Hvordan kan budskabet og styrkerne relateres
til livet i dag?
Forslag til lignelser:
- Den barmhjertige samaritaner (Luk. 10, 23-37)
- Den fortabte søn (Luk. 15, 11-32)
- Det mistede får og om den tabte mønt
(Luk. 15, 1 – 10)
OM STYRKEKORT
Styrkekort er baseret på VIA Institute on Characters klassificering
af 24 almene styrker eller karaktertræk hos os mennesker og be-
står af 24 kort, der hver repræsenter en styrke. Hvert kort har et
billede og en kort tekst som inspiration til bedre at forstå styrken.
Ved at arbejde med styrkekort lærer unge at se det positive i sig
selv og hinanden samtidig med, at det synliggør elevernes stær-
ke sider i fællesskab med andre elever. Se beskrivelse af styrke-
kort på www.detsocialenetvaerk.dk/mindU/materialer
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 13
KIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Henvendelse af 9/5-16 fra MindU om mental trivsel blandt unge, der går til konfirmandforberedelse
1629849_0014.png
OPG
AVE
R
OG
Ø
MENTAL TRIVSEL SET GENNEM TEMAER FRA KRISTENDOMMEN
Formål
At udvikle elevernes evne til at genkende og
relatere kristne budskaber og tekster til egne
oplevelser og hverdag ud fra en løsningsori-
enteret vinkel. Det er med til at styrke unges
handlekompetencer og mentale trivsel.
VEL
SER
Beskrivelse
Du kan med fordel tænke tematikker fra kri-
stendommen sammen med mental trivsel og
sundhed. Temaerne kan fx tage udgangspunkt
i kirkeåret, hvor hver søndag og helligdag har sit
særlige indhold, for eksempel Jesu fødsel, død
og opstandelse, Helligåndens komme, mm. Ne-
denfor finder du forslag til tematikker fra kristen-
dommen og tekster, der kan relateres til mental
sundhed og trivsel og emner som ’at høre til’,
fællesskab, tilgivelse, håb, tvivl, tro på sig selv,
ensomhed, ’at hjælpe andre’ og give andre en
ny chance.
Tematikker
En ny begyndelse (advent)
Peters fiskedræt (Luk. 5)
Peters fornægtelse (Matt. 29, 69-75)
Eksempler på andre emner og tekster,
du kan arbejde med:
Håb og lys
Ordet (Joh.1.)
Legemets Lys (Luk. 11, 33-36)
Håb ud af intet (jul)
Se derfor til at lyset i dig ikke er mørke
(Luk. 11:35)
Jordens salt og verdens lys (Matt. 5, 13 - 16)
Næstekærlighed
Kærligheden (1. Kor. 13)
En helt ny vej ud af fortvivlelsen (påske)
Herren er min hyrde (GT Salmernes bog 23)
Ensomhed
Salme af David (GT Salmernes bog 139, 1-12)
Missionsbefalingen (Matt. 28, 16-20)
Du er set og elsket, som du er (pinse)
Kainsmærket (1. Mos., kap.4)
Selv når du ikke kan se mig, er jeg hos dig
(Kristi Himmelfart)
Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende
(Matt 28, 20)
TIPS
Du kan inddrage styrkekort i arbejdet med te-
matikker. Med sit fokus på menneskelige karak-
tertræk, bidrager styrkekortene med nye vinkler
på tematikker, der gør det nemmere for elever-
ne at relatere dem til deres eget liv og hverdag.
Hent beskrivelse og styrkekort på
www.detsocialenetvaerk.dk/mindU/materialer
mindU – Tro, tanker og trivsel // SIDE 14