Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1653563_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Grønlandsudvalg
Dato: 06-07-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMBGB
Sagsnr.: 1605754
Dok. nr.: 130093
Orientering vedrørende Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses besvarel-
se af 27. november 2008 af spørgsmål 4 fra Udvalget vedrørende Grønland-
ske Forhold vedrørende lovforslag nr. L 52 fra 2008 om ændring af lov om
sundhedsvæsenet i Grønland
1.
Folketinget vedtog i 2008 lovforslag nr. L 52 om ændring af lov om sundhedsvæse-
net i Grønland, hvorved sagsområdet om anvendelse af tvang i psykiatrien blev over-
ført til Grønlands hjemmestyre.
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget stillede Udvalget vedrørende Grøn-
landske Forhold (Grønlandsudvalget) spørgsmål nr. 4 vedrørende lovforslaget, om der
i den grønlandske lovgivning er sikret et særligt tilsyn med behandlingen af admini-
strativt frihedsberøvede personer på linje med det i grundlovens § 71 bestemte til-
syn.
Det daværende Ministerium for Sundhed og Forebyggelse besvarede den 27. novem-
ber 2008 spørgsmålet således:
”Spørgsmålet har været forelagt Grønlands hjemmestyre, Departemen-
tet for Familie og Sundhed, der har oplyst:
”Grønland følger Grundlovens bestemmelser og psykiatrilovgivningen
fra 1938. I forbindelse med lovgivningsarbejdet vedrørende en grøn-
landsk psykiatrilovgivning vil det naturligvis blive sikret, at der er et
særligt tilsyn med behandlingen af administrativt frihedsberøvede per-
soner”.
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Grønlands hjemmestyre,
Departementet for Familie og Sundhed.”
2.
Grundlovens § 71 vedrører frihedsberøvelse. Det følger af § 71, stk. 6, at udenfor
strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af den
dømmende myndighed (domstolene), og som ikke har hjemmel i lovgivning om ud-
lændinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller den, der handler på
hans vegne, forelægges de almindelige domstole eller anden dømmende myndighed
til prøvelse. Det følger endvidere af bestemmelsen, at nærmere regler herom fast-
sættes ved lov.
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 76: Orientering vedrørende Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses besvarelse af 27. november 2008 af spørgsmål 4 fra Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold vedrørende lovforslag nr. L 52 fra 2008 om ændring af lov om sundhedsvæsenet i Grønland, fra sundheds- og ældreministeren
Efter grundlovens § 71, stk. 7, skal behandlingen af de i § 71, stk. 6, nævnte personer
undergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende skal have adgang til at
rette henvendelse.
Det følger af § 7, stk. 6, i Folketingets Forretningsorden, at Folketinget ved begyndel-
sen af hver folketingssamling vælger 9 medlemmer til at føre tilsyn med behandlin-
gen af personer, der er underkastet frihedsberøvelse af den i grundlovens § 71, stk. 6,
nævnte art (§ 71-tilsynet).
3.
I forbindelse med en konkret henvendelse er Sundheds- og Ældreministeriet blevet
opmærksom på, at besvarelsen af 27. november 2008 af spørgsmål nr. 4 fra Grøn-
landsudvalget vedrørende lovforslag nr. L 52 manglede nogle oplysninger.
Som det fremgår af besvarelsen, lagde Grønlands hjemmestyre op til at oprette sit
eget tilsyn med behandlingen af administrativt frihedsberøvede personer. Dette er
grundloven ikke til hinder for, men det burde have været anført i besvarelsen, at fordi
§ 71-tilsynet udleder sin kompetence direkte af grundloven, vil § 71-tilsynet også
fortsat være kompetent til at behandle sager om administrativt frihedsberøvede per-
soner i Grønland, selv om Grønlands hjemmestyre opretter sit eget tilsyn herom.
Sundheds- og Ældreministeriet har i forbindelse med den nævnte henvendelse rettet
henvendelse til Justitsministeriet, der har bekræftet, at det tilsyn, som er nævnt i
grundlovens § 71, stk. 7, er kompetent i forhold til personer, der er frihedsberøvet i
psykiatrien i Grønland, selv om Grønland har overtaget det pågældende sagsområde.
Det skyldes, at grundloven finder anvendelse for alle dele af riget, jf. grundlovens § 1.
Det vil sige, at grundlovens § 71, stk. 7, finder anvendelse, uanset hvor i riget de på-
gældende frihedsberøvede personer befinder sig, herunder i Grønland. Der henvises i
øvrigt til § 71-tilsynets beretning for sin virksomhed i folketingsåret 2000-01, pkt. 9,
hvoraf det bl.a. fremgår, at det er § 71-tilsynets opfattelse, at tilsynets kompetence
også omfatter Grønland, eftersom grundloven gælder for alle dele af Danmarks Rige.
Sundheds- og Ældreministeriet har endvidere rettet henvendelse til Departementet
for Sundhed i Grønland, som har oplyst, at Grønlands Selvstyre ikke har oprettet et
tilsvarende tilsyn i Grønland, men at ombudsmanden for Inatsisartut i kraft af sin
funktion som national forebyggende mekanisme kan afholde inspektioner på blandt
andet Dronning Ingrids Hospitals psykiatriske afdeling A 1.
Sundheds- og Ældreministeriet vil med kopi af dette brev tillige orientere § 71-
tilsynet og Departementet for Sundhed i Grønland om de supplerende oplysninger.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Birgitte Gram Blenstrup
Side 2