Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1636903_0001.png
Krydsstogtsturisme i Arktis
Tidspunkt
torsdag den 26. maj 2016 kl. 10.30
Deltagere
Folketingets Forsvarsudvalg, samt
Udvalg vedr. grønlandske forhold
Gæst
Ilja Leo Lang, Office Manager Denmark
Association of Arctic Expedition Cruise Operators
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0002.png
Indholdsfortegnelse
Ansvarlig og bæredygtig turisme i Grønland .................................................................. 3
Markant færre krydstogtsturister i Grønland ................................................................. 4
AECO, baggrund .............................................................................................................. 6
AECO’s geografiske område ............................................................................................ 6
AECO’s definition af Arktis .............................................................................................. 6
AECO’s overordnede formål ........................................................................................... 6
Medlemmer .................................................................................................................... 7
Medlemmer (fortsat) ...................................................................................................... 8
Antal AECO passagerer i Arktis ....................................................................................... 8
Antal krydstogtspassagerer i Arktis ................................................................................ 9
Guidelines ....................................................................................................................... 9
Retningslinjer for besøgende i Arktis .............................................................................. 9
Animerede retningslinjer på 14 sprog .......................................................................... 10
AECO’s stedspecifikke retningslinjer ............................................................................ 10
Wildlife Guidelines ........................................................................................................ 10
Biosecurity Guidelines .................................................................................................. 10
Operational Guidelines ................................................................................................. 10
AECO’s Cruise Database ................................................................................................ 11
Deling af ’collective sailing plans’ ................................................................................. 12
Post visit reports ........................................................................................................... 13
Statistik.......................................................................................................................... 14
AECO’s Vessel Tracker ................................................................................................... 15
Crowd Sourcing af dybdemålingsdata .......................................................................... 16
Joint Arctic SAR TTX – AECO initiativ ............................................................................ 17
AECO processer og samarbejder .................................................................................. 18
2
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0003.png
Ansvarlig og bæredygtig turisme i Grønland
AECO (Association of Arctic Expedition Cruise Operators) er en organisation for
ekspeditionskrydstogtsoperatører i Arktis. AECO repræsenterer i dag hovedparten af
ekspeditionskrydstogtsoperatørerne i Grønland. AECO’s medlemmer opererer
altovervejende mindre skibe, som tager under 250 passagerer og ikke er afhængig af
infrastruktur. Disse skibe gør det muligt at besøge mindre byer og bygder, samt helt
ubeboede steder i Grønland.
I samarbejde med Visit Greenland arbejder AECO for at fremme ansvarlig
ekspeditionskrydstogtsturisme, som tager hensyn til såvel lokalbefolkning, natur,
kulturarv, miljø og sikkerhed. På de følgende sider vil vi beskrive vores arbejde mere
udførligt.
Når man beskæftiger sig med arktisk ekspeditionskrydstogtsturisme er det vigtigt at
være opmærksom på, at forskellige arktiske områder har forskellige udfordringer. Inden
vi går videre vil vi gerne starte med at nævne de mest aktuelle udfordringer i forhold til
en udvikling henimod ansvarlig og bæredygtig turisme Grønland.
Større fokus på ansvarlige operatører
Medlemmer af AECO har i tillæg til de internationale, regionale og lokale love og regler,
de er underlagt, forpligtet sig til at følge en række detaljerede retningslinjer (guidelines),
som sikrer at deres operationer udøves på forsvarlig vis (læs mere om AECO’s guidelines
på de efterfølgende sider). De her omtalte forpligtelser strækker sig langt ud over de
juridiske rammer og bringer AECO’s medlemmer langt foran særligt i forhold til
områderne miljø og sikkerhed.
Er man som operatør ikke medlem af AECO er man ikke underlagt samme forpligtelser
eller ansvar som AECO’s operatører; man har dog fortsat samme rettigheder, såfremt
man ønsker at operere f.eks. i Grønland. Dette skaber en skævhed, som vi ønsker at de
danske og grønlandske myndigheder bidrager til at gøre mindre. Med andre ord, ser vi
en fordel for alle parter, hvis myndighederne aktivt arbejder på at gøre det mere
attraktivt at være en ansvarlig operatør, som lever op til andet og mere end de lavest
mulige operationelle standarder.
3
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0004.png
Støtte til bæredygtige industriinitiativer
AECO har taget initiativ til og gennemført en række projekter, som bidrager til
bæredygtig turisme i Arktis til glæde for både lokalbefolkningen, det lokale erhverv,
samt miljø og dyreliv.
Et eksempel herpå er AECO’s stedspecifikke retningslinjer (site-specific guidelines) som
også beskrives nedenfor. Site-specific guidelines er retningslinjer for, hvad man som
besøgende bør og ikke bør gøre for at mindske sit ’fodaftryk’ ved besøg på en række
steder i Arktis. AECO har foreløbigt udviklet sådanne guidelines for Svalbard og Franz
Josef Land (i samarbejde med de lokale myndigheder). AECO er projektpartner på et
canadisk projekt, som skal udvikle et antal lignende site guidelines i Arktisk Canada.
Efter et vellykket forprojekt er vi også klar til at starte arbejdet med udvikling af sådanne
site guidelines for Grønland – desværre har det vist sig vanskeligt at finde finansiering.
Nedenfor er et link til en såkaldt: ’site-specific-guidelines-feasibility-study-rapport’ som
giver en meget klar ide om mulighederne i.f.t. et sådant projekt i Grønland:
http://www.aeco.no/wp-content/uploads/2013/06/Site-guidelines-Greenland-
Feasibility-study-rapport.pdf
Markant færre krydstogtsturister i Grønland
Til trods for et vedvarende grønlandsk ønske om udvikling af Grønland som
krydstogtsdestination, er den forventede vækst udeblevet. Selvom Visit Greenland har
ydet en stabil og meget professionel indsats i.f.t. markedsføringen af Grønland, er dette
ikke lykkedes. Heller ikke selvom Grønland som destination har rigtig meget at tilbyde,
når det gælder natur- og kulturoplevelser. Årsagerne til den udeblevne vækst skal
sandsynligvis findes andetsteds. I det nedenstående vil vi gerne påpege nogle af disse
områder:
4
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0005.png
Usikre rammebetingelser
Ekspeditionskrydstogtsoperatørerne planlægger typisk 2-3 år frem i tiden, og togter
prissættes og sælges ofte adskillige år i forvejen. Det skaber derfor stor usikkerhed for
operatørerne, hvis rammebetingelserne ændrer sig med kort varsel. Desværre er
rammebetingelserne for sejlads i Grønland og diverse afgifter flere gange blevet ændret
med blot få ugers varsel, hvilket spiller en negativ rolle for Grønlands troværdighed og
attraktivitet som krydstogtsdestination. Usikkerheden med hensyn til
rammebetingelserne har biddraget til det store fald i antallet af krydstogtsturister i
Grønland, som har fundet sted de sidste 5 år. Fra industriens side er vi ikke
modstandere af hverken skærpede regler til sejlads eller omlægninger af
afgiftsstrukturen. Når man regulerer en industri med en lang planlægningshorisont, vil
det dog være en klar fordel at informere om evt. ændringer i rammebetingelserne i god
tid. Herudover vil det være hensigtsmæssigt med en implementeringshorisont, som gør
det muligt for industrien at planlægge uden risiko for uforudsete ændringer. Hvis man
ikke gør det, ender man med at skræmme operatørerne væk.
Kostbar lospligt
Når man fra 1. juli 2016 har valgt at indføre lospligt for skibe som medbringer mere end
250 passagerer i grønlandsk farvand, har det som udgangspunkt ikke mødt stor
modstand i krydstogtsindustrien. Til gengæld har det vakt opmærksomhed, at man har
valgt at indføre de nye regler med kun 6 måneders varsel, og at der på trods af, at der i
skrivende stund er mindre end 6 uger til de nye regler er gældende, ikke forefindes
hverken vejledning i, hvordan reglerne skal fortolkes eller implementerings-
retningslinjer.
Det viser sig yderligere, at omkostningerne for brug af los i farvandet ud for Grønland
sagtens kan komme op på mange hundrede tusinde kroner for selv korte ture, da man
er afhængig af, at losen tilbringer op til flere uger ombord.
Ovenstående omstændigheder bidrager ikke til at styrke Grønlands renommé som
krydstogtsdestination og vil nok biddrage til at enkelte krydstogtsoperatører vælger ikke
at besøge Grønland, såvel på kort som langt sigt.
5
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0006.png
AECO, baggrund
AECO blev etableret i 2003 og er en medlemsorganisation for internationale
ekspeditionskrydstogtsoperatører og relaterede virksomheder. Organisationens formål
er at sikre, at turisme i Arktis foregår på sikker, miljøvenlig og forsvarlig vis - med særligt
fokus på lokale kulturer, kulturminder, plante- og dyreliv, samt sikkerhed til søs.
AECO repræsenterer majoriteten af de arktiske ekspeditionskrydstogtsoperatører. Som
organisation arbejder AECO på at sætte de højst mulige standarder for bæredygtighed
i.f.t. kultur, natur, miljø og sikkerhed. Til opnåelse af dette mål har AECO udarbejdet en
række retningslinjer, som medlemmerne og deres gæster er forpligtet til at følge under
operationer i Arktis. AECO indgår i en række samarbejder og projekter med lovgivere,
regionale og statslige institutioner, forvaltere, NGO’er, forskningsinstitutioner m.fl.
AECO’s geografiske område
AECO’s kerneområder er Svalbard, Jan Mayen, Grønland, Canada og
nationalparken “Russian Arctic” (som består af Franz Josef Land og den
nordelige del af Novaya Zemlya)
AECO’s definition af Arktis
AECO bruger IMO’s definition af Arktis,
dvs. 60 grader nord med undtagelser.
AECO’s overordnede formål
AECO’s overordnede formål er at sikre miljøvenlig, ansvarlig og sikker turisme, samt
advokere for ekspeditionskrydstogtsindustrien og AECO’s medlemmers interesser
6
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0007.png
Medlemmer
AECO har lidt over 50 medlemmer, hvoraf cirka 27 opererer omkring 34 ekspeditions-
krydstogtsskibe overalt i Arktis. Medlemmernes skibe tager alt imellem 8 og 400
passagerer. Hovedparten af skibene har en kapacitet på mellem 100 og 200 passagerer.
MEDLEM / LAND
Abercrombie & Kent - USA
Albatros Travel - Denmark
Algol Oceans - France
Aurora Expeditions - Australia
Blue Planet Expeditions - United Kingdom
G Adventures - Canada
Grand Espaces - Switzerland
Hanse Explorer - Germany
Heritage Expeditions
Hurtigruten - Norway
Lindblad Expeditions - USA
Noble Caledonia - United Kingdom
One Ocean Expeditions - Canada
Oceanwide Expeditions - The Netherlands
SKIB
Le Boreal
Ocean Nova
Sea Explorer
Algol
Polar Pioneer
Stockholm
Expedition
Polaris
Ortelius
Rembrandt van Rijn
Hanse Explorer
Spirit of Enderby
Fram
National Geographic Explorer
Caledonian Sky
Akademik Sergey Vavilov
Akademik Ioffe
Noorderlicht
Ortelius
Plancius
Rembrandt van Rijn
PASSAGERER
264
73
114
10
54
12
124
12
100
34
12
48
318
148
110
110
110
20
100
114
34
7
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0008.png
Medlemmer (fortsat)
MEDLEM / LAND
Origo Expeditions - Sweden
Polar Quest - Sweden
Poseidon Expeditions - Russia
Portuscale Cruises - Portugal
Quark Expeditions - Canada
SKIB
Stockholm
Stockholm
Quest
50 Years of Victory
Sea Spirit
Azores
Funchal
Sea Adventurer
50 Years of Victory
Sea Explorer
Ocean Nova
Seabourn Quest
Silver Explorer
Nordstjernen
Antigua
Sea Adventurer
Island Sky
Mae West
Southern Star
PASSAGERER
12
12
53
130
114
450
450
110
130
111
73
450
132
108
32
110
100
4
10
Seabourn - USA
Silversea Cruises - Monaco
Spitsbergen Travel - Norway
Tallship Company - The Netherlands
Zegrahm Expeditions - USA
Zeilen mit Mae West - The Netherlands
69 Nord - Norway
Antal AECO passagerer i Arktis
NB: Der er ikke tale om en dramatisk vækst p.g.a. ’flaskehalse’ i.f.t. antallet af tilgængelige
skibe, samt generelt øgede omkostninger i.f.t. ekspeditionskrydstogtsoperationer i Arktis
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0009.png
Antal krydstogtspassagerer i Arktis
NB: Der er ikke tale om en dramatisk vækst i antallet af krydstogtspassagerer i Arktis
Guidelines
AECO’s medlemmer har forpligtet sig til at operere i overensstemmelse med nationale
og internationale love og regler, samt, i tillæg til disse, at følge en række detaljerede
retningslinjer (guidelines) for at sikre at medlemmernes operationer er i
overensstemmelse med AECO’s overordnede formål. AECO’s retningslinjer for
besøgende i Arktis beskrives nedenfor.
Uindviede opfordres til at starte med at se AECO’s korte animerede video på:
https://vimeo.com/109582416
derefter se nærmere f.eks. på AECO’s stedspecifikke
retningslinjer, som er tilgængelige for alle AECO-medlemmer.
Retningslinjer for besøgende i Arktis
AECO’s medlemmer har udfærdiget en række helt basale
regler, som alle passagerer ombord på AECO’s skibe skal være
bekendt med og følge.
AECO’s retningslinjer for besøgende i Arktis kan downloades
fra
www.aeco.no
i PDF-format på norsk, tysk og engelsk.
9
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0010.png
Animerede retningslinjer på 14 sprog
For at kommunikere AECO’s retningslinjer for besøgende
bedst muligt har AECO udfærdiget en 9 minutters animeret
video, som er tilgængelig med undertekster på 14 sprog.
Se:
https://vimeo.com/109582416
AECO’s stedspecifikke retningslinjer
AECO’s stedspecifikke retningslinjer (site-specific guidelines)
indeholder information om, hvad man som besøgende bør og
ikke bør gøre for at mindske sit ’fodaftryk’ ved besøg på en
række specifikke steder i Arktis.
Wildlife Guidelines
Gennem udarbejdelsen og implementeringen af ’Wildlife
Guidelines’ arbejder AECO for at modvirke potentielle
negative effekter af turisme, og for at sikre hensigtsmæssig
opførsel i nærheden af dyreliv.
Biosecurity Guidelines
For at hjælpe med at forhindre spredning af invasive arter har
AECO udarbejdet en række forskningsbaserede tiltag for
AECO’s operatører og deres gæster.
Operational Guidelines
Det vigtigste værktøj til at sikre, at AECO’s operatører
efterlever AECO’s overordnede mål, er, AECO’s udførlige og
bindende operationelle guidelines, som operationaliserer
enkeltdele af de juridiske rammer, men inkluderer mange
yderligere operationelle detaljer.
10
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0011.png
AECO’s Cruise Database
AECO’s cruise database har fungeret siden 2013-sæsonen. Cruise databasen giver et
overblik over AECO’s medlemmers sejlplaner og skibe. Den bruges til at generere
statistik og til såkaldte ’post visit reports’ til myndighederne i Arktis.
Eksempel på Cruise database information
Vessel information
Country of registry:
Year built:
Year(s) rebuilt:
Class notation:
Ice class:
Vessel telephone 1:
Vessel telephone 2:
Telefax:
E-mail:
GMDSS Area:
AIS:
VDR:
Length overall (meters):
LBP (meters):
Draft max (meters):
Pax capacity:
Crew capacity:
PSSC Total # of persons:
Gross tonnage (GT):
Net tonnage (NT):
Deadweight tonnage (DWT):
Speed max:
Helicopter deck:
Lifeboats:
Life rafts:
Tender boats, number of:
Tender boats, type:
Oily water discharge / Waste oil
Oily water separator:
Sludge oil holding capacity, cbm:
Sludge oil holding capacity, days:
Bilge water holding capacity, days:
IOPP certificates:
MARPOL, approved SOPEP:
MARPOL, oil record book:
Certified to operate within
MARPOL's special areas:
Garbage/Incineration
MARPOL, waste management plan:
Incinerator:
Incinerator capacity:
Incinerator frequent usage:
Incinerator burning temp, celsius:
Water
Fresh water
Fresh water maker capacity, cbm:
Fresh water consuption per 24 hrs, cbm:
Grey water
Grey water holding capacity, cbm:
Grey water holding capacity, hrs:
Any untreated greywater discharged
directly overboard:
Black water
Black water management plan:
Black water treatment plan certified:
Black water holding capacity, cbm:
Black water capacity hrs:
Ballast
Ballast water mangement plan:
Ballast capacity (tons):
Ballast amount,
normal operation (tons):
Ballast frequency,
normal operation, days:
Miscellaneous
Approved Polar Water Operation Manual:
Anti-fouling certificate:
Damage control equipment:
Oil spill containment equipment:
Oil spill response company:
Under water welding facilities:
Divers and equipment for polar waters:
Approved Towing Booklet:
P&I Insurance, amount (USD):
Pollution liability insurance, amount (USD):
SAR (Search & Rescue Insurance), amount (USD):
Member of IAATO:
Additional info:
Engine/Fuel information
Main engine(s):
Auxiliary engine(s):
Boiler:
Marine Gas Oil (MGO) capacity, tons:
Marine diesel oil (MDO) capacity, tons:
Heavy fuel oil (HFO) capacity, tons:
Lubricating oil (LO) capacity, tons:
Total fuel consumption per 24 hrs, tons:
Total fuel consumption per 24 hrs,
full speed (tons):
Total fuel consumption per 24 hrs,
penetrating ice (tons):
11
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0012.png
Deling af ’collective sailing plans’
AECO’s medlemmer genererer og deler deres sejlplaner i AECO’s cruise database. Dette
giver mulighed for f.eks. koordineret sejlads (så man undgår flere skibe samme sted på
samme tid), samt forbedrede risikoanalyser (da den enkelte operatør ved, hvilke andre
skibe som vil være i et givet område).
12
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0013.png
Post visit reports
Nogle arktiske myndigheder kræver såkaldte ’post visit reports’. AECO’s cruise-database
kan automatisk generere disse. De inkluderer informationer om nationaliteter ombord,
antallet af gæster, som er gået i land på et givet sted, samt hvilke aktiviteter operatøren
har haft de pågældende steder.
13
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0014.png
Statistik
AECO’s cruise-database genererer automatisk statistik. Udover den af AECO indsamlede
information findes der ikke megen statistik om dette område i Arktis. Selvom AECO
udelukkende indsamler statistik m.h.t. AECO’s medlemmers aktiviteter, er der grundlag
for, at AECO’s cruise-database kan bruges til at generere statistik i.f.t. al krydstogts-
virksomhed i Arktis.
14
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0015.png
AECO’s Vessel Tracker
For at øge sikkerheden til søs har AECO’s medlemmer implementeret en såkaldt ´vessel-
tracker’. Ved brug af denne er det muligt for operatørerne ’live’ at få et overblik over
rute, retning og hastighed på andre AECO operatørers skibe. En række ’Search and
Rescue’ autoriteter i Arktis har adgang til disse informationer, blandt andet Arktisk
Kommando.
15
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0016.png
Crowd Sourcing af dybdemålingsdata
AECO har igennem en årrække arbejdet på ”crowd sourcing” af dybdemålingsdata.
Gennem AECO’s crowd sourcing projekt er det blevet muligt at indsamle disse vigtige
data fra mange forskellige kilder, samt at dele disse. Medlem af AECO’s Executive
Committee, kaptajn Leif Skog fra Lindblad Expeditions, som er en af grundlæggerne af
AECO, har fungeret som primus-motor i dette projekt. På trods af, at de indsamlede
data udelukkende er referencedata, kan disse historiske data fra Arktis øge sikkerheden
betydeligt i.f.t. navigation i Grønland og andre steder med sparsomme officielle søkort.
16
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0017.png
Joint Arctic SAR TTX – AECO initiativ
17
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0018.png
AECO processer og samarbejder
AECO engagerer sig i en række reguleringsprocesser og andre aktiviteter med henblik på
at påvirke rammebetingelserne for arktisk ekspeditionskrydstogtsturisme. Dermed
indgår AECO også som høringspart i offentlige høringer og indgår i projektgrupper og
partnerskaber med henblik på at sikre miljøvenlig, ansvarlig og sikker turisme, samt
advokere for ekspeditionskrydstogts-industrien og AECO’s medlemmers interesser.
Eksempler på processer som AECO har engageret sig i (engelsk):
Amendment of Sea Safety Act, Greenland
Pilotage in Greenland
Executive Order on tourism in Greenland
Management plan for Greenland national park
Duty to carry observer in Greenland
Regulation relating to tourism in Svalbard
Management plan Jan Mayen
Duty to notify ship accidents and incidents
Pilotage requirements in Svalbard
NOx tax Norway
Protected areas regulations in Svalbard
Management plan for Eastern Svalbard nature reserves
Amendment Svalbard Environmental Protection Act
Regulation regarding duty to report position in Svalbard
Jan Mayen nature reserves
Norwegian ship safety Act
Norwegian harbor and fairway Act
Port state control in Svalbard
Regulation relating the use of Bellsound & vanMilen waters
Portable water regulations, Canada
Nunavut Tourism Strategy, Canada
Site Guidelines in Russian Arctic National Park
Various others
18
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 23/5-16 fra AECO om materiale til foretræde torsdag den 26/5-16
1636903_0019.png
Eksempler på samarbejder som AECO indgår i (engelsk):
AECO works, inter alia, with stakeholders such as IAATO (International Association of
Antarctic Tour Operators), CLIA (Cruise Liners International Association), ECC (European
Cruise Council), Cruise Norway, Svalbard Tourism and Visit Greenland.
AECO also have a number of other partners and serves on various committees and
advisory boards, such as:
19