Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del Bilag 61
Offentligt
Tænketank : Oplysning giver viden – viden giver forståelse, forståelse giver bedre muligheder og accept.
Inklusion : går fra hjælp til selvhjælp.
1 Mit navn er Ulla Nielsen og jeg er her på vegne af Fællesforeningen Inuit.
Inuits bestyrelse erkender, at der har manglet synliggørelse og tydelighed om foreningens arbejde.
Hvilket mange her sikkert har læst om. En omtale vi ikke er glade for.
Men vi håber at denne høring kan medvirke til foreningens fremtidige arbejde og de nye tiltag, der bliver
taget fra Inuits bestyrelses side kan være med til at synliggøre vores forening og de 23 lokalforeninger .
Så vi igen komme til at fremstå som en styrket og mere synlig forening.
Samtidig håber vi gennem vores indlæg i dag kan være med til at skabe debat og synliggøre nogen
områder, der for alle herboende grønlændere har betydning .
Temaet at styrke og forbedre inklusion er et stort tema, som vi alle gør os mange tanker om og har mange
ideer og forslag til, men har i dag valgt at fokusere på
sprog og kultur.
2.
Oplysning bør starte i Grønland.
Forslag: skolen fra de små klasser. Ældste klasser :samfunds og kulturforståelse.
Bedre dansk undervisning.
Noget tilsvarende i Danmark 4 klasserne har i læseplanen om Grønland.
De ældste trin bør have et tema om det grønlandske samfund og kultur .Forskelle og ligheder med DK
3.
Grupper af tilflyttere. Forskellige behov for støtte til inklusion.
Der er forskellige baggrunde og årsager til, at man flytter til DK. Der er derfor 4 grupper i Danmark:
Integrerede. Tilpasset uden integration, socialt udsatte (brug for professionel hjælp)utilpassede unge.
(skole kombineret med erhvervsarbejde)
Der skal til gruppebruges forskellige vinkler og indfaldsmåder for at nå det ønskede mål.
Men for alle handler det om sprog og oplysning om samfund og kultur.
4.
Hvilke muligheder kan INUIT byde ind med for at være med til at styrke og forbedre inklusionen.
a.
Lokalforeningerne
er spredt i Danmark beliggende langt fra de grønlandske huse.
Derfor er det vigtigt at blive en del af foreningslivet- hvilket kan være med til lette inklusion og integration.
Lokalforeninger kan hjælpe med intro til sportsklubber og andet foreningsliv i lokalområdet.
a.*Undervisning: Fællesforeningen Inuit kan i et samarbejde med lokalforeningerne og Aftenskolerne.dk
udbyde undervisning specielt målrettet alle grønlændere i fagene: dansk og grønlandsk og
”samfunds/kulturorientering”. Egns/regionsopdelt.
Sproget er en vigtig faktor og en nødvendighed for at blive inkluderet.
Øger forståelsesrammerne.
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Præsentationer fra høringen om styrket inklusion af grønlændere i Danmark den 11. maj 2016
Derudover anbefaler vi at
Børnene
skal have lettet skolestarten ved et intensivt danskkursus enten alene eller hvor der er flere børn i
en lille basisklasse, hvor de samtidig er tilknyttet deres danske klasse, så de lærer den danske skolekultur og
vigtig intro til sproget. Dette forløb skal være af kortere varighed.
Der tilbydes regionsopdelt tilbud om grønlandsk i form af ”lørdagsskole” i vintermånederne eller 1 ugentlig
eftermiddag.
Familierne
kunne som intro den først kommende sommer efter ankomst eks. få et tilskud fra kommunen til
at deltage på en uges Familiehøjskolekursus med andre danskere,
b. kulturelle
arrangementer
Både de der bevarer det grønlandske sprog og kultur, men også arrangementer der inkluderer danskere
samarbejde med danskere. Søge kontakt og samarbejde med andre lokalforeninger, så arrangementer kan
gå på skift..
C.
Arrangementer på regionsplan
såsom ”Kulturdage” o. lign. lørdags arrangement i regionerne: Temadag
”Danskere møder grønlændere, grønlændere møder danskere”
(Eks. år tilbage: ” Grønland på Bornholm” lang weekend arrangement, hvor Grønland og grønlændere blev
synliggjort og danskerne fik større forståelse)
Konklusion
Økonomi:
hvis inklusion skal lykkes bl.a. gennem undervisning og arrangementer kræver det økonomisk
opbakning …
*Vi har allerede indledt et samarbejde med aftenskolerne.dk om at udbyde regionale kurser, men mangler
finansiering til lærerlønninger og det vil være nødvendigt, at kunne tilbyde hjælp til transport for de
deltagere der bor langt fra kursusstedet
VI har aftalt at i det omfang aftenskolerne.dk har mulighed for/ret til inden for loven, at bruge kommunale
tilskud gør de gerne dette, men der er nogle ret strikse begrænsninger når en aftenskole laver undervisning
på regionalt plan
Derfor
En
øremærket
pulje til formålet som administreres af Inuit eller Kulturministeriet.
Derudover
Evt. en pulje administreret af Kulturministeriet som alle kan søge, hvis de laver noget , der er målrettet
Grønlændere .
En fast bevilling til Inuit (Inuit er en mindre landsdækkende organisation, der aldrig vil kunne opnå Tips og
Lottomidler Netop på grund af størrelsen) Inuit er ikke desto mindre herboende Grønlænderes mulighed
for at deltage i idebestemte aktiviteter inden for undervisning. En sådan bevilling kunne lovmæssigt have
samme vilkår for tildeling og afregning som Idræt og oplysningsforbund har i forhold til Tips og Lottomidler.
Tak for lydhørhed.