Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Fælleserklæring mellem Udenrigsministeriet og Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel om sikkerhedskontrol med nukleare materialer
Formål
Formålet med nærværende fælleserklæring mellem Udenrigsministeriet og Departementet for
Erhverv, Arbejdsmarked og Handel om sikkerhedskontrol (safeguards) med nukleare materialer
og anlæg i Grønland (herefter Erklæringen) er at aftale strukturen for Kongeriget Danmarks
varetagelse af internationale sikkerhedskontrolforpligtelser i forbindelse med udvinding og
eksport af uran fra Grønland.
Kongeriget Danmarks internationale sikkerhedskontrolforpligtelser følger af Traktaten om
ikke-spredning af kernevåben (NPT), der blev ratificeret i 1968, og den deraf følgende
Sikkerhedskontrolaftale mellem Kongeriget Danmark og IAEA fra 1972, der er gældende for
Grønland, samt Tillægsprotokolaftalen vedrørende Grønland mellem Kongeriget Danmark og
IAEA, der blev underskrevet den 22. marts 2013.
Sikkerhedskontrol er betegnelsen for de tekniske foranstaltninger mv., der benyttes til at sikre
efterlevelsen af de traktatmæssige forpligtelser til, at nukleare materialer og anlæg udelukkende
anvendes til fredelige formål. Formålet med disse tekniske foranstaltninger mv. er rettidigt at
opdage omdirigering af nukleare materialer fra fredelige aktiviteter til kernevåben, til andre
nukleare sprænglegemer eller til ikke-kendte formål samt afskrækkelse fra sådan anvendelse af
nukleare materialer gennem risikoen for hurtig opdagelse.
Præambel
Med Erklæringen er parterne enige om i fællesskab at etablere en dansk-grønlandsk
sikkerhedskontrolstruktur mellem Udenrigsministeriet og Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel til at varetage sikkerhedskontrolforpligtelserne i Grønland.
Strukturen er baseret på samarbejde, gensidig respekt og ligeværd, hvor efterlevelse af
sikkerhedskontrolforpligtelser er en fælles opgave for Udenrigsministeriet og Departementet
for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel. Erklæringen ændrer ikke på den gældende
kompetencefordeling mellem Danmark og Grønland.
Regeringen har til hensigt at fremsætte lovforslag om sikkerhedskontrol af nukleare materialer
og anlæg i Grønland med henblik på at sikre overholdelse af NPT og Kongeriget Danmarks
1
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Grønlandsk-dansk uranaftale
1595417_0002.png
sikkerhedskontrolforpligtelser under IAEA samt at sikre, at de højeste internationale standarder
på området, som de bl.a. kommer til udtryk i Australien og Canada, følges. Den kommende
lovgivning skal blandt andet sikre de nødvendige beføjelser og foranstaltninger, der skal gøre
det muligt at leve op til IAEA’s rapporteringskrav, IAEA’s krav om at etablere et nukleart
bogholderisystem samt regler om IAEA’s inspektioner i Grønland, jf. forpligtelserne i
Kongeriget Danmarks sikkerhedskontrolaftaler med IAEA. Parterne er enige om, at det i den
kommende lovgivning og regulering fastsættes, at inspektører fra grønlandske myndigheder,
rigsmyndigheden og IAEA i nærmere bestemt omfang i overensstemmelse med Kongerigets
internationale forpligtelser skal have adgang til relevante lokaliteter og materialer, der er
undergivet sikkerhedskontrol i Grønland. Naalakkersuisut har til hensigt at fremsætte
beslutningsforslag til rigslovgivning, som vedrører Grønland, til udtalelse i Inatsisartut.
Naalakkersuisut har endvidere til hensigt at fremsætte den nødvendige lovgivning og regulering
på overtagne sagsområder med relevans for sikkerhedskontrol i Grønland.
Parterne er enige om, at sikkerhedskontrolmyndighederne i Danmark og Grønland skal være
funktionelt uafhængige af uretmæssig påvirkning, jf. IAEA guidelines om uafhængighed og
adskillelse af regulerende funktioner. Der er desuden enighed om, at en vigtig forudsætning for,
at sikkerhedskontrolmyndighederne kan udøve deres funktioner uafhængigt, er, at de har de
nødvendige ressourcer og den nødvendige tekniske kapacitet.
Der tages forbehold for den efterfølgende politiske godkendelsesproces i Folketinget og i
Inatsisartut af lovgivningen til implementering af sikkerhedskontrolforpligtelserne for nukleare
materialer og anlæg. Erklæringen indgås i tilknytning til samarbejdsaftalen mellem regeringen og
Naalakkersuisut om samarbejde vedrørende de særlige udenrigs-, forsvars- og
sikkerhedspolitiske forhold, der knytter sig til udvinding og eksport af uran og andre radioaktive
stoffer i Grønland.
Opgavefordeling i den dansk-grønlandske myndighedsstruktur for sikkerhedskontrol
med nukleare materialer og anlæg i Grønland
1. Dansk-grønlandsk myndighedsstruktur
1.1. Udenrigsministeriet er som rigsmyndighed for sikkerhedskontrol i Kongeriget Danmark,
”State Regulatory Authority”, det formelle kontaktpunkt til IAEA.
1.2. Udenrigsministeriet og Beredskabsstyrelsen aftaler den nærmere interne danske
opgavefordeling vedrørende sikkerhedskontrol under hensyn til respektive faglige
kompetencer. Beredskabsstyrelsen varetager på rigsmyndighedens vegne
sikkerhedskontrolopgaver, herunder etablering og vedligeholdelse af et fælles elektronisk
2
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Grønlandsk-dansk uranaftale
1595417_0003.png
nukleart bogholderisystem, der er en del af ”State
System of Accounting for and Control of
Nuclear Material”
(SSAC), jf. Erklæringens punkt 2, fastsættelse af
sikkerhedskontrolbestemmelse overfor operatører, jf. Erklæringens punkt 3.1 og punkt
5.1. samt tilsyn og inspektioner, jf. Erklæringens punkt 4.
1.3. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel samarbejder med
rigsmyndigheden og IAEA om at gennemføre sikkerhedskontrolforpligtelserne, jf.
Erklæringens punkt 2-6.
2. Fælles elektronisk bogholderisystem for nukleare materialer
2.1. Rigsmyndigheden skal i samarbejde med Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og
Handel etablere og drive et fælles elektronisk bogholderisystem for nukleare materialer,
der skal benyttes til at føre regnskab med og kontrollere nukleare materialer, herunder i
forhold til brug og bevægelser og monitorering af import og eksport med henblik på at
bidrage til rettidigt at opdage muligt tab eller uautoriseret brug eller fjernelse af nukleare
materialer, jf. sikkerhedskontrolaftalerne mellem IAEA og Kongeriget Danmark samt
IAEA’s guidelines.
2.2. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel modtager og indhenter på
rigsmyndighedens vegne data, oplysninger og rapporteringer fra operatører underlagt
sikkerhedskontrol i Grønland, jf. punkt 3.1, og validerer og indlægger disse i det fælles
elektroniske bogholderisystem. Hvis Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og
Handel på baggrund af operatørens indberetning konstaterer behov for at korrigere data
eller oplysninger, informeres rigsmyndigheden forinden herom. Originale data,
oplysninger og rapporteringer fra operatører videresendes i elektronisk form automatisk
til rigsmyndigheden.
2.3. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel sender løbende og i øvrigt efter
anmodning fra rigsmyndigheden påkrævede rapporter til rigsmyndigheden, der verificerer
informationerne med henblik på at sikre, at der er ført regnskab med alle nukleare
materialer, og at gældende sikkerhedskontrolregler er overholdt, jf. punkt 3.1 og 3.3.
3. Sikkerhedskontrolforpligtelser og definitioner
3.1. Rigsmyndigheden fastsætter i koordination med Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel rapporteringsforpligtelserne for sikkerhedskontrol på grundlag
af IAEA’s krav, herunder reglerne for operatørers regnskab med beholdning af nukleare
materialer, driftsoplysninger og øvrige rapporteringsforpligtelser.
3.2. Parterne er enige om, at rigsmyndigheden i forhold til den praktiske implementering af
sikkerhedskontrolforanstaltningerne anvender definitioner, der svarer til de definitioner,
3
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Grønlandsk-dansk uranaftale
1595417_0004.png
der fremgår af Kommissionens forordning (Euratom) nr. 302/2005 af 8. februar 2005 om
anvendelse af sikkerhedskontrol indenfor Euratom, (artikel 2) og tilsvarende krav, som
stilles til operatører inden for Euratom til anmeldelse af grundlæggende tekniske data
(kapitel II), regnskabs- og kontrolforpligtelser (kapitel III), rapporteringsbestemmelser for
malmproducenter (artikel 24) og forpligtelser om rapportering af affald (artikel 30, 31, og
32), jf. Euratom forordning 302/2005 og evt. kommende ændringer hertil. Der
forudsættes dog forhandlinger mellem parterne om det hensigtsmæssige ved sådanne
ændringer.
3.3. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel medvirker efter aftale til at sikre,
at operatøren lever op til de gældende sikkerhedskontrolregler, herunder vedrørende
regnskab med nukleare materialer og rapportering. Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel udarbejder bidrag til rapporter og information til IAEA, der
sendes til rigsmyndigheden.
3.4. Rigsmyndigheden opfylder rapporteringsforpligtelserne til IAEA og sender rapporter og
information om det nukleare regnskab og andre relevante oplysninger til IAEA.
4. Inspektioner fra IAEA og fra sikkerhedskontrolmyndighederne i Danmark og
Grønland
4.1. Inspektører fra rigsmyndigheden og fra grønlandske myndigheder, og i nærmere bestemt
omfang inspektører fra IAEA, har i overensstemmelse med Kongerigets internationale
sikkerhedskontrolforpligtelser og relevant lovgrundlag, adgang til relevante lokaliteter og
materialer, der er undergivet sikkerhedskontrol i Grønland med henblik på at udføre de
fornødne sikkerhedskontrolforanstaltninger.
4.2. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel varetager efter nærmere aftale
med rigsmyndigheden sikkerhedskontrolinspektioner på vegne af rigsmyndigheden. Dette
omfatter anmeldte sikkerhedskontrolinspektioner med passende mellemrum, men kan
også omfatte uanmeldte inspektioner eller inspektioner med kort varsel.
4.3. Rigsmyndigheden foretager anmeldte sikkerhedskontrolinspektioner med passende
mellemrum, men kan også foretage uanmeldte inspektioner eller inspektioner med kort
varsel i alle faser af uranhåndteringen. Det er normal procedure, at grønlandske
myndigheder deltager i rigsmyndighedens inspektioner for at styrke samarbejde og
vidensdeling.
4.4. Ved en sikkerhedskontrolinspektion foretaget af Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel udarbejder Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og
Handel en inspektionsrapport, der sendes til rigsmyndigheden. Rigsmyndigheden
udarbejder på baggrund af inspektionsrapporten og i koordination med Departementet
for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel en opfølgningsplan til operatøren.
4
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Grønlandsk-dansk uranaftale
1595417_0005.png
Opfølgningsplanen meddeles til operatøren af Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel. Ved en sikkerhedskontrolinspektion foretaget af
rigsmyndigheden udarbejder rigsmyndigheden en inspektionsrapport og efterfølgende i
koordination med Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel en
opfølgningsplan, som Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel meddeler til
operatøren. Ved en inspektion foretaget af IAEA modtager rigsmyndigheden IAEA’s
inspektionsrapport og deler den med Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og
Handel. Rigsmyndigheden udarbejder i koordination med Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel en opfølgningsplan, som Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel meddeler til operatøren.
4.5. Rigsmyndigheden orienterer Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel
inden rigsmyndigheden træffer afgørelser, herunder om påbud, forbud og standsning af
drift, som er nødvendige af hensyn til at sikre efterlevelse af
sikkerhedskontrolforpligtelserne. De kompetente grønlandske myndigheder på
råstofområdet træffer efterfølgende afgørelser om de konkrete foranstaltninger i
forbindelse med standsning af drift.
5. Sikkerhedskontrol ved transport, eksport og import af nukleare materialer
5.1. Rigsmyndigheden fastsætter regler om, at operatøren skal notificere rigsmyndigheden og
de grønlandske myndigheder forud for national og international transport af nukleare
materialer, ved nukleare materialers afsendelse og ankomst til destination samt hurtigst
muligt ved uforudsete hændelser under transport med nukleare materialer.
5.2. I forhold til den praktiske implementering af sikkerhedskontrolforanstaltningerne ved
overførsel af nukleare materialer mellem lande anvender rigsmyndigheden tilsvarende
forpligtelser, som stilles til operatører inden for Euratom, jf. kapitel IV i Euratom
forordning 302/2005, samt tilsvarende forpligtelser for forsendelser af malm (artikel 25)
og forpligtelser over for transportører, agenter og formidlere (artikel 26, 27 og 28), jf.
Euratom forordning 302/2005 og evt. kommende ændringer hertil. Der forudsættes dog
forhandlinger mellem parterne om det hensigtsmæssige ved sådanne ændringer.
5.3. Rigsmyndigheden notificerer IAEA ved international transport, import og eksport af
nukleare materialer.
6. Bestemmelser om foranstaltninger
6.1. I den kommende lov om sikkerhedskontrol med nukleare materialer og anlæg i Grønland
fastsættes i relevant omfang bestemmelser om foranstaltninger for overtrædelse af lovens
5
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Grønlandsk-dansk uranaftale
1595417_0006.png
bestemmelser. Bestemmelserne om foranstaltning har navnlig til hensigt at sikre, at
operatørerne overholder de forpligtelser, der påhviler dem i medfør af loven, herunder
eksempelvis forpligtelser til at afrapportere, afgive oplysninger og sikre adgang for
kontrolmyndigheder til ejendomme, udvindingsmateriel mv. For så vidt angår alvorlige
overtrædelser som f.eks. tyveri af eller ulovlig omgang med radioaktive stoffer mv. finder
bestemmelserne i kriminalloven for Grønland anvendelse.
7. Mellemstatslige modtagerstatsaftaler
7.1. Det er en forudsætning for eksport af nukleare materialer fra Grønland, at der foreligger
mellemstatslige modtagerstatsaftaler, forstået som bilaterale aftaler med tredjelande om
krav til landets efterlevelse af internationale ikke-spredningsforpligtelser og bindende
juridiske forpligtelser i forhold til håndteringen af det modtagne materiale i hele
brændselscyklussen. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel retter
henvendelse til Udenrigsministeriet, når der er grundlag for at udarbejde bilaterale aftaler
med tredjelande om krav til landets efterlevelse af internationale ikke-
spredningsforpligtelser. De mellemstatslige modtagerstatsaftaler udarbejdes af
Udenrigsministeriet i koordination med Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og
Handel.
7.2. Mellemstatslige modtagerstatsaftaler undertegnes i overensstemmelse med selvstyrelovens
§ 13, stk. 3.
7.3. De overordnede krav, som rigsmyndigheden som udgangspunkt vil stille i en
mellemstatslig modtagerstatsaftale, er blandt andet:
At uran alene eksporteres til stater, der har tiltrådt NPT.
At modtagerlandet er omfattet af IAEA’s sikkerhedskontrol og tillægsprotokollen,
eller – i tilfælde af de fem anerkendte kernevåbenmagter – disse staters tilsvarende
foranstaltninger.
At bilaterale aftaler om sikkerhedskontrol skal være gældende i tilfælde af, at
IAEA’s sikkerhedskontrol skulle bortfalde.
At internationale standarder for fysisk beskyttelse gælder for det modtagne nukleare
materiale.
At der foreligger forudgående tilladelse fra rigsmyndigheden til at overføre nukleare
materialer fra Grønland til et andet land end det forudsete modtagerland.
At handelskontrakter for eksport af uran fra Grønland skal indeholde en klausul
om, at kontrakten er betinget af en mellemstatslig modtagerstatsaftale.
6
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Grønlandsk-dansk uranaftale
1595417_0007.png
At importerende lande er ansvarlige for håndtering af affald og andre produkter,
som opstår ved brug af uran fra Grønland i de pågældende lande.
8. Samarbejde med internationale institutioner på sikkerhedskontrolområdet
8.1. Rigsmyndigheden deltager i samarbejdet med internationale institutioner på
sikkerhedskontrolområdet, der udover IAEA blandt andet kan være Euratom, Nuclear
Suppliers Group, Zangger-komiteen og FN.
8.2. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel inddrages i samarbejdet med
internationale institutioner på sikkerhedskontrolområdet og deltager sammen med
rigsmyndigheden i internationale møder som en del af kongerigets delegation i
overensstemmelse med selvstyreloven.
7