Notat til brug ved forsvarsministerens samråd i Forsvarsudvalget Torsdag den 28. januar 2016
Grønnedal -Gør problemet til en del af løsningen
Oprensning efter olieforureningen kan blive starten på forskningsaktiviteter på stedet
Omkring olieforureningen i Grønnedal er det Forsvaret, der har haft ansvaret for drift og
vedligehold af Grønnedal fra 1951. Det blev først varetaget af Søværnets Bygningstjeneste. Senere
overdraget til Forsvarets Bygningstjeneste, som senest er blevet til Forsvarets EjendomsStyrelse,
forkortet til FES. De var ansvarlige for, at olietanke var sikret med alarmer, der virkede ved
overfyldning, samt at de havde et underlag i form af en sump eller membran, der opsamler olie, hvis
der alligevel er noget, der flyder over. Mig bekendt er det lov i Danmark og har været det i mange,
mange år. Så det er jo tidligere, de skulle have haft travlt, nemlig med at forhindre den
olieforurening, som nu koster samfundet en masse penge at rydde op. Men Forsvaret har haft knapt
så travlt efter at skaden var sket.
Frem til 1990 var der i princippet kun olieforurening ved de 6 store olietanke langs Havnebakken.
Olietanke fra amerikanertiden. Først omkring det tidspunkt blev man opmærksom på, at der var en
betydelig olieforurening fra disse tanke - og formentlig noget ved elværket.
Frem til 1990 var der en form for fjernvarmeanlæg i hele stationsområdet, som udnyttede
spildvarmen fra elværket. Det betragtes endnu i dag som en moderne forureningsfri
opvarmningsmetode. På ”Halvtolv” boligområdet i Grønnedal, var der ligeledes opvarmning med
gas fra store gasflasker.
Den decentrale varmeplan
Men omkring 1990 besluttede man at gennemføre den "decentrale varmeplan", som betød, at man
nedlagde fjernvarmen i en stor del af stationsområdet, samt sluttede med opvarmning med gas på
”Halvtolv”.
I stedet for fjernvarmeledninger blev der nu opsat 21 oliefyr fordelt over hele Grønnedals-området.
Med 19 olietanke. Det er disse tanke, der så efterfølgende har givet anledning til miljøforurening i
selve bygningsområdet i Grønnedal. Angiveligt på grund af overfyldning af olietankene, som kan
have noget med håndteringen at gøre. Måske tankalarmer, der ikke virkede eller ikke var der. Samt
et manglende underlag, som kunne opsamle olie, hvis det alligevel løb over. Olieforurening andre
steder var ikke ukendt på det tidspunkt. Der var også lovgivning om det i Danmark og formentlig
også i Grønland?
Hvem er det, der ikke har udvist ansvarlighed og rettidig omhu omkring professionel drift og
vedligehold? Og har valgt en så forældet opvarmningsform og el-produktion?