Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1585536_0001.png
STATSMINISTERIET
CHRISTIANSBORG
Prins Jørgens Gård 11,1218 København K
Telefon 33 92 33 00 - Telefax 33 11 16 65
C V R - N R . 10-10-39-40
EAN-lokationsnummer 5798000000032
Dato:
Sagsnr.:
Sagsbeh.:
3
2015 - 5869
NA/Omr. II
T i l samtlige ministerier
Folketingets G r ø n l a n d s u d v a l g har henvendt sig t i l statsministeren o m lovgivningsproce-
duren f o r G r ø n l a n d . Udvalget anmoder om, at ministerierne g ø r e s o p m æ r k s o m m e p å ud-
valgets holdning t i l s p ø r g s m å l e t om samtidig behandling a f lovforslag i Inatsisartut
(Landstinget) og i Folketinget. Udvalgets brev er vedlagt t i l orientering.
Statsministeriet skal benytte anledningen t i l at g ø r e o p m æ r k s o m p å de g æ l d e n d e regler
om samarbejdet mellem G r ø n l a n d s Selvstyre og rigsmyndighedeme v e d r ø r e n d e love i §
17 i lov nr. 473 af 12. j u n i 2009 o m G r ø n l a n d s Selvstyre (selvstyreloven).
Det f r e m g å r a f selvstyrelovens § 17:
§ 17. Regeringens forslag til love, der omfatter eller v i l kunne sættes i kraft for Grønland,
skal inden fremsættelsen for Folketinget fremsendes til Grønlands Selvstyre t i l udtalelse.
Stk. 2. Regeringen afventer selvstyrets udtalelse inden fremsættelsen for Folketinget af re-
geringsforslag t i l love, der indeholder bestemmelser, som udelukkende gælder for Grøn-
land eller har særlig betydning for Grønland.
Stk. 3. Der kan fastsættes en frist for afgivelse af udtalelser omfattet af stk. 2.
Bl.a. f ø l g e n d e f r e m g å r af pkt. 8.2. i de almindelige b e m æ r k n i n g e r t i l lovforslag nr. L 128
af 5. februar 2009 o m G r ø n l a n d s Selvstyre:
"Regeringens forelæggelsespiigt giver selvstyret mulighed for at øve indflydelse i forbin-
delse med den danske lovgivningsproces, bl.a. således, at selvstyrets udtalelser vil kunne
føre t i l ændringer i et lovforslag. Baggrunden for udvidelsen af forelæggelsespligten er et
ønske om at styrke Grønlands Selvstyres indflydelse."
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Statsministerens svar på udvalgets henvendelse om behandlingen af lovforslag vedrørende Grønland.
1585536_0002.png
-2
For så vidt a n g å r det n æ r m e r e indhold af f o r e l æ g g e l s e s r e g l e m e i f o r h o l d t i l lovforslag
henvises der t i l pkt. 8.3. og 8.5. i de almindelige b e m æ r k n i n g e r t i l lovforslag nr. L 128 a f
5. februar 2009 om G r ø n l a n d s Selvstyre. B e m æ r k n i n g e r n e er vedlagt t i l orientering.
Som det f r e m g å r , skal regeringen afvente selvstyrets udtalelse inden f r e m s æ t t e l s e n for
Folketinget af regeringsforslag t i l love, der indeholder bestemmelser, som udelukkende
g æ l d e r f o r G r ø n l a n d eller har særlig betydning f o r G r ø n l a n d .
Der er dog praksis for, at s å d a n n e lovforslag, hvor de efter selvstyrets egne regler skal
behandles i Inatsisartut, i særligt hastende t i l f æ l d e og efter n æ r m e r e aftale med selvstyret
kan behandles parallelt i Inatsisartut og i Folketinget. Ministeriet b ø r i disse t i l f æ l d e søge
behandlingen a f lovforslaget tilrettelagt således, at selvstyrets endelige udtalelse f o r e l i g -
ger, inden det relevante udvalg i Folketinget afgiver b e t æ n k n i n g f o r u d f o r andenbehand-
ling a f lovforslaget. Ministeriet b ø r derfor v æ r e i dialog med selvstyret om, h v o m å r selv-
styrets endelige udtalelse kan forventes at foreligge. Det b e m æ r k e s , at der m å p å r e g n e s at
m e d g å en vis t i d t i l behandlingen af lovforslaget i Inatsisartut med henblik p å at overhol-
de selvstyrets regler herfor, herunder fristregler.
Herudover b ø r ministeriet tidligst muligt orientere det relevante udvalg i Folketinget om
behovet f o r parallelbehandling. Det b ø r endvidere f r e m g å af den skriftlige f r e m s æ t t e l s e s -
tale, at det fremsatte lovforslag behandles parallelt i Inatsisartut.
Det b e m æ r k e s f o r god ordens skyld, at tilsvarende g æ l d e r f o r parallel behandling i L a g -
tinget og i Folketinget af lovforslag v e d r ø r e n d e F æ r ø e r n e .
M e d venlig hilsen
Anne D a n n e r f j o r d
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Statsministerens svar på udvalgets henvendelse om behandlingen af lovforslag vedrørende Grønland.
1585536_0003.png
FOLKETINGET
Statsminister Lars Løl<ke Rasmussen
Statsministeriet
Grønlandsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
TIf.
Fax
+45 33 37 55 00
+45 33 32 85 36
www.fLdk
[email protected]
Behandlingen af lovforslag vedr. Grønland
Kære statsminister,
foranlediget af den nylige præsentation af regeringens lovprogram har Folke-
tingets Grønlandsudvalg haft en drøftelse af, hvilke lovforslag vedr. Grønland,
der forventes fremsat i det kommende folketingsår.
I den forbindelse blev udvalget enige om at gøre regeringen opmærksom på,
at udvalget vil fortsætte den praksis, som det forrige Grønlandsudvalg havde
om, at lovforslag, der omfatter, eller vil kunne sættes i kraft for Grønland, og
som skal behandles i Grønlandsudvalget i forbindelse med Folketingets be-
handling, ikke kan forventes at blive færdigbehandlet i Grønlandsudvalget, før
der foreligger en udtalelse til det pågældende forslag fra Grønlands selvstyres
side.
Det følger af selvstyreloven, at lovforslag, der indeholder bestemmelser, som
udelukkende gælder for Grønland, eller har særlig betydning for Grønland, først
fremsættes for Folketinget, når Grønlands selvstyre har udtalt sig om forsla-
get. Der har imidlertid været enkeltstående tilfælde i de senere år, hvor et lov-
forslag er blevet fremsat i Folketinget samtidig med, at det er blevet sendt til
udtalelse hos Grønlands selvstyre.
I disse tilfælde er det imidlertid stadig vigtigt for Grønlandsudvalget at kende
holdningen hos selvstyret, hemnder om der evt. er ønsker om ændringsfor-
slag, før udvalget og Folketinget tager endelig stilling til det givne lovforslag.
Udvalgets holdning i disse enkeltstående tilfælde har været - og er fortsat - at
Folketingets første behandling ikke bør finde sted, eller at udvalget ikke afgi-
ver betænkning, før selvstyret har udtalt sig om forslaget.
Baggrunden er, at selvstyrets interne behandling af et lovforslag vedr. Grøn-
land foregår ved, at naaiakkersuisut fremsætter det som beslutningsforslag i
Inatsisartut, hvor det gennemgår en behandling og afsluttende afstemning, før
selvstyret udtaler sig om det givne forslag. Det kan i den forbindelse fore-
komme, at Inatsisartut anbefaler ændringsforslag til et lovforslag, og det er
10. oktober 2015
Kontakt
Jesper Thinghuus
udvalgssekretær
Dir. tif.
+45 3337 5514
[email protected]
1/2
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Statsministerens svar på udvalgets henvendelse om behandlingen af lovforslag vedrørende Grønland.
1585536_0004.png
vigtigt for Grønlandsudvalget at l<ende til sådanne mulige ønsl<er fra selvsty-
rets side, før Foketinget færdigbehandler det givne forslag.
Grønlandsudvalget håber, at du vil være behjælpelig med at gøre regeringens
ministre opmæritsomme på udvalgets holdning.
Med venlig hilsen
Marcus Knuth
Udvalgsformand
Kopi til: Foll<etingets formand, Pia Kjærsgaard
2/2
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Statsministerens svar på udvalgets henvendelse om behandlingen af lovforslag vedrørende Grønland.
1585536_0005.png
Ekstrakt af bemærkningerne til lovforslag nr. L 128 af 5. februar 2009 om Grønlands
Selvstyre
8.3. Nærmere om forelæggelsesreglerne
lovforslag
i forhold til
Der er i dag følgende muligheder i danske love med hensyn til deres geografiske
anvendelsesområde: 1) loven gælder for Grønland, 2) loven gælder ikke for Grønland, men kan ved
kgl. anordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger, og 3) loven gælder ikke for Grønland.
Nedenfor omtales de foreslåede forelæggelsesregler nærmere i forhold t i l de nævnte
kategorier af love.
1) Loven gælder for Grønland
Hvis der er behov for en ens retstilstand i riget, bør loven, foruden at gælde for Danmark og
Færøerne, gælde umiddelbart for Grønland. Eksempler herpå er lov om dansk indfødsret,
tronfølgeloven, lov om Danmarks Nationalbank, møntloven og lov om udenrigstjenesten.
På andre (få) områder er retstilstanden ens mellem Danmark og Grønland, uden at der som i
de ovenfor nævnte eksempler foreligger noget egentligt behov for det. Også på sådanne områder v i l
loven gælde umiddelbart for Grønland. Dette gælder f eks. lov om realkreditlån og
realkreditobligationer. Også en række ændringer af luftfartsloven gælder - efter luftfartslovens
ikraftsættelse for Grønland ved kongelig anordning - umiddelbart for Grønland. Endvidere gælder
en række af bestemmelserne i lov om økonomisk støtte til politiske partier umiddelbart for
Grønland.
Efter forslagets § 17, stk. 1, skal regeringens lovforslag, som umiddelbart skal gælde for
Grønland (»omfatter Grønland«), forelægges for Grønlands Selvstyre til udtalelse inden
fremsættelsen for Folketinget. Regeringen skal afvente selvstyrets svar inden fremsættelsen for
Folketinget af disse lovforslag, hvis lovforslaget indeholder bestemmelser, der udelukkende gælder
for Grønland eller har særlig betydning for Grønland.
I de dlfælde, hvor et lovforslag ikke indeholder bestemmelser, som udelukkende gælder for
Grønland eller har særlig betydning for Grønland, kan regeringen fremsætte lovforslaget, selvom
selvstyret udtalelse ikke foreligger.
En anden kategori af love, der gælder umiddelbart for Grønland, er særlige love for Grønland.
Særlige love for Grønland anvendes typisk, hvor der er væsentlige eller principielle forskelle i
retstilstanden i Grønland og Danmark. Eksempler på særlige love for Grønland er retsplejeloven for
Grønland, kriminalloven for Grønland, færdselsloven for Grønland, våbenloven for Grønland, lov
om folketingsvalg i Grønland, lovgivningen om statens tjenestemænd i Grønland, arveloven for
Grønland, lov om arbejdsmiljø i Grønland og lov om tilskud til Grønlands hjemmestyre.
Også disse lovforslag skal efter forslagets § 17, stk. 1, forelægges for Grønlands Selvstyre t i l
udtalelse, inden fremsættelsen for Folketinget. Da disse love udelukkende gælder for Grønland, skal
regeringen afvente selvstyrets udtalelse, inden fremsættelsen for Folketinget, j f forslagets § 17, stk.
2.
I medfør af forslagets § 17, stk. 3, kan regeringen fastsætte en frist for selvstyrets afgivelse af
udtalelser efter stk. 2. Det forudsættes, at fristen fastsættes så lang, som forholdet i det konkrete
tilfælde tillader.
2) Loven gælder ikke for Grønland, men kan ved kgl. anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger
Hvis en lov skal gælde for Grønland med (mindre omfattende) afvigelser i forhold t i l
Danmark, kan der medtages en bestemmelse om, at loven kan sættes i kraft for Grønland ved
kongelig anordning helt eller delvist med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
1
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Statsministerens svar på udvalgets henvendelse om behandlingen af lovforslag vedrørende Grønland.
1585536_0006.png
Formuleringen »de særlige grønlandske forhold tilsiger « viser, at de afvigelser, der kan
foretages, skal være begrundet i forhold i Grønland, der adskiller sig fra forholdene i den øvrige del
af riget.
Der er enighed i Selvstyrekommissionen om, at formuleringen »de grønlandske forhold
tilsiger« bør benyttes fremover i stedet for formuleringen »de særlige grønlandske forhold tilsiger«.
Der er ikke herved tilsigtet nogen ændring i betydningen af udtrykket.
På langt de fleste områder under dansk lovgivningskompetence anvendes
anordningsmuligheden, da dette er en fleksibel og hurtig måde at gennemføre lovgivning med de
nødvendige tilpasninger i Grønland. Anordningsmuligheden anvendes bl.a. på følgende områder:
det finansielle og selskabsretlige område ( f eks. lov vedrørende finansiel virksomhed, aktie- og
anpartsselskabslovgivningen, hvidvasklovgivningen, lov om indskydergarantifonden, lov om
værdipapirhandel, årsregnskabslov), veterinærvæsen, fødevareområdet, det immaterielretlige
område (lovgivningen vedrørende industriel beskyttelse, patent-, varemærke-, mønster- og
ophavsrettigheder), arbejdsskadeforsikringsområdet, aftaleretten, offentlighedslov og
forvaltningslov for statens institutioner i Grønland, folkeregistrering, udlændingeområdet,
søfartsområdet, lovgivningen på person- og familieretsområdet samt området vedrørende fonde.
Efter forslagets § 17, stk. 1, skal regeringens lovforslag, som indeholder en bestemmelse om,
at de »vil kunne sættes i kraft for Grønland«, forelægges for Grønlands Selvstyre til udtalelse, inden
fremsættelsen for Folketinget.
Regeringen afventer selvstyrets svar inden fremsættelsen for Folketinget af lovforslag, der
ved kgl. anordning kan sættes i kraft for Grønland, hvis lovforslaget helt undtagelsesvist skulle
indeholde bestemmelser, som udelukkende gælder for Grønland eller har særlig betydning for
Grønland.
1 de sædvanlige tilfælde, hvor et lovforslag ikke indeholder bestemmelser, som udelukkende
gælder for Grønland eller har særlig betydning for Grønland, kan regeringen fremsætte lovforslaget,
selvom selvstyret udtalelse ikke foreligger.
Den høring, der iværksættes for lovforslag, som ikke indeholder bestemmelser, som
udelukkende gælder for Grønland eller har særlig betydning for Grønland, har karakter af en mere
teknisk præget høring, hvorunder der vil være mulighed for, at selvstyret kan fremsætte
bemærkninger til forhold vedrørende Grønland, som der bør tages hensyn til i loven, herunder
særligt udformningen af anordningsbestemmelsen.
Det bemærkes, at der ud over den høring, der iværksættes forud for lovforslagets fremsættelse
for Folketinget, efterfølgende v i l ske konkret forelæggelse for selvstyret af udkast t i l kongelig
anordning, der sætter den pågældende lov i kraft for Grønland. En sådan kongelig anordning er en
administrativ forskrift, og forelæggelsen af denne for selvstyret v i l ske i medfør af forslagets § 18,
j f . nedenfor. 1 disse tilfælde v i l udstedelsen af forskriften skulle afvente selvstyrets udtalelse, j f .
nedenfor.
Det bemærkes endvidere, at hvis selvstyret i forbindelse med udarbejdelsen af udkastet til
kongelig anordning skulle have ønsker t i l lovens indhold, som ikke v i l kunne imødekommes inden
for lovens rammer, kan man undlade at udnytte lovens mulighed for ikraftsættelse ved kongelig
anordning. Der vil i stedet kunne søges gennemført en særlig lov for Grønland på det pågældende
område. Denne mulighed ændres der ikke på med lovforslaget.
1 medfør af forslagets § 17, stk. 3, kan regeringen fastsætte en frist for selvstyrets afgivelse af
udtalelser efter stk. 2. Det forudsættes, at fristen fastsættes så lang, som forholdet i det konkrete
tilfælde tillader.
3) Loven gælder ikke for Grønland
Hvis en lov ikke gælder for og heller ikke vil kunne sættes i kraft for Grønland, kan der være
tale om lovgivning på et område, der hører under selvstyrets kompetence, f eks. skatteområdet. Der
kan imidlertid også være tale om lovgivning på et område, hvor rigsmyndighedeme har
2
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Statsministerens svar på udvalgets henvendelse om behandlingen af lovforslag vedrørende Grønland.
1585536_0007.png
lovgivningskompetencen, men hvor der findes en særlig lov for Grønland. Den danske færdselslov
indeholder således en bestemmelse om, at loven ikke gælder for Grønland, da området er reguleret i
den særlige færdselslov for Grønland, j f under pkt. 1.
Det forudsættes i forslagets § 17, stk. 1, at alene love, der gælder for eller vil kunne sættes i
kraft for Grønland, skal forelægges for Grønlands Selvstyre til udtalelse.
[...]
8.5. Tvingende omstændigheder
Der er med den foreslåede ordning tale om en væsentlig udvidelse af regeringens
forelæggelsespiigt. Der kan på den baggrund opstå tvingende omstændigheder, hvor forelæggelse af
regeringens lovforslag for Grønlands Selvstyre t i l udtalelse forinden fremsættelsen for Folketinget,
ikke er mulig. I forbindelse med sådanne tvingende omstændigheder bygger lovforslaget på den
forudsætning, at der kan undtages fra forelæggelsespligten i § 17, stk. 1. Regeringen kan i sådanne
tilfælde fremsætte lovforslaget uden forudgående høring af Grønlands Selvstyre. Lovforslaget
fremsendes i sådanne tilfælde snarest muligt til selvstyret, der dermed så vidt muligt får mulighed
for at afgive en udtalelse, inden lovforslaget vedtages i Folketinget.
På tilsvarende vis kan det i forbindelse med tvingende omstændigheder være nødvendigt at
undtage administrative forskrifter fra forelæggelsespligten i § 18, stk. 1.
For så vidt angår beslutningen om at fravige forelæggelsespligten under tvingende
omstændigheder, må regeringen i de situationer, hvor spørgsmålet måtte opstå, vurdere, om
fravigelsen er nødvendig. Det forudsættes i den forbindelse, at regeringen i sådanne tilfælde i muligt
omfang rådfører sig med selvstyret. Under alle omstændigheder forudsættes det, at en fravigelse fra
forelæggelsespligten kun sker i hett særlige tilfælde.