Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1586073_0001.png
TEKNISK UDDANNELSES- OG KOMPETENCEOPBYGNING TIL
RÅSTOFUDVINDING I GRØNLAND
Foretræde for Folketingets Grønlandsudvalg 17. december 2015
1
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0002.png
Fremtidsscenarier for Grønland
​Antagelse: Råstofudvinding indgår i Grønlands økonomiske
fremtid.
To tænkelige modeller
• Indvinding og udnyttelse af råstoffer overlades til kræfterne i
det frie marked
• Råstofressourcen udnyttes af Rigsfællesskabet (OPP) som en
løftestang for en langsigtet og bæredygtig samfundsudvikling
2
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0003.png
Det frie marked - fordele
Indvinding og udnyttelse af råstoffer overlades til det frie marked
Fordele
- Aktion ved efterspørgsel
- Industrien tager de økonomiske risici
- Ingen betydelige up-front investeringer nødvendige
- Intet særskilt engagement fra Selvstyret er nødvendigt
- Den til et hvert tidspunkt valgte regering kan
implementere deres egen råstofspolitik
- Potentiale for maksimal umiddelbar indtægt
Minimering af effekten af råstofindvinding på samfundet
3
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0004.png
Det frie marked - ulemper
Indvinding og udnyttelse af råstoffer overlades til det frie marked
Ulemper
- Kortsigtede økonomiske markedsinteresser styrer; hvis,
hvornår, hvad, hvordan, ...
- Strategisk politisk styring afhængig af industriens
interesser
- Mulige politiske kursændringer påvirker det grønlandske
samfunds benefit af råstofudvindingen
- Mulige politiske kursændringer påvirker industriens
interesser
En tilsigtet bæredygtig samfundsudvikling er stærkt udfordret
4
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0005.png
OPP som løftestang - fordele
Råstofressourcen udnyttes af Rigsfællesskabet (OPP) som en
løftestang for en langsigtet og bæredygtig samfundsudvikling
Fordele
- Råstofaktiviteter kan tilrettelægges i tid og sted samt
beskaffenhed så de befordrer en bestemt tilsigtet
samfundsudvikling og bevarelse af værdier/kultur/natur
- Deling af risici mellem industrier og Rigsfællesskabet vil
øge en seriøs langsigtet industriel interesse
- Muliggør planlægning af processen så aktiviteterne
give maksimal synergi for lokal industri og befolkning under og
efter råstofindvindingen
- Faciliterer en målrettet kompetence og kapacitetsopbygning
- Mindre følsomhed for politiske skift i Selvstyret
Maksimal facilitering af bæredygtig samfundsudvikling
5
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0006.png
OPP som løftestang - ulemper
Råstofressourcen udnyttes af Rigsfællesskabet (OPP) som en
løftestang for en langsigtet og bæredygtig samfundsudvikling
Ulemper
- Mere afhængighed partnerne imellem i Rigsfællesskabet
- Potentielt mindre økonomisk udbytte på kort sigt
- Mindre mulighed for politiske omprioriteringer
- Kompleksitet ved at etablere en projektorganisation
Større engagement/forpligtigelse alle aktører imellem
6
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0007.png
ATV anbefalingsrapport maj 2015
ATV anbefalinger vedrørende uddannelse og kompetence-
opbygning i Grønland
1. Investering
2. OPP
3. Uddannelse
4. Mineindustrien som karrierevej
5. Arktisk teknologiudvikling
6. Kompetenceopbygning
7. Grønland som investeringsland
7
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0008.png
Anbefaling: Etablering af OPP
1. Det anbefales, at der etableres
offentlig private
partnerskaber (OPP)
efter inspiration fra organisationer
som f.eks. energiselskabet DONG Energy, der:
i.
ii.
kan sikre holistiske og langsigtede investeringer i
infrastruktur som energiforsyning og transportnet,
der har en varig samfundsværdi, og investering i
konkret kompetenceopbygning på alle niveauer.
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0009.png
Anbefaling: Kompetenceopbygning
2.
Fokus på kompetenceopbygning i arktisk teknologi for både
industri og offentlige myndigheder, der skal omfatte de:
i.
ii.
fagområder, der relaterer direkte til råstofudvinding
tekniske fagområder, der er centrale for
samfundsudviklingen i Grønland på langt sigt herunder;
- infrastruktur og byggeri
- energi
- miljø
- fiskeriteknologi
9
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0010.png
Det skal der til for at nå målet
​En række initiativer bør iværksættes
1.
Der skal udarbejdes en national (Grønlandsk)
kompetenceudviklingsstrategi, der koordineres og kobles
med de arktiske nabostater
Der etableres offentlige private partnerskaber (OPP) med
repræsentanter fra Selvstyret, den Danske Stat samt
industrielle interessenter
Udarbejdelse af en plan over projekter / råstof-
indvindingsaktiviteter; hvornår, hvad, hvor, hvordan, der
understøtter udviklingen af det grønlandske samfund
Rigsfællesskabet skal understøtte ved af etablere et
finansielt sikkerhedsnet for at minimere
investeringsrisikoen og styrke investeringsvilligheden
10
2.
3.
4.
GRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Henvendelse af 7/12-15 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber vedr. deres rapport om kompetenceløft på de tekniske område i Grønland.
1586073_0011.png
Akademiet for de Tekniske Videnskaber
• Uafhængig tænketank
• Akademi med 770 medlemmer og eksperter fra
vidensinstitutioner, virksomheder mv.
• Funderet på faglighed
• Fremmer uddannelse, forskning, teknologi og innovation
med afsæt i teknisk videnskab og naturvidenskab
• Styrker båndene mellem erhvervsliv og uddannelses- og
vidensinstitutioner
• Arbejder for værdiskabelse og velfærd
11