Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1611707_0001.png
København, den 17. marts 2016
Aftale mellem Regeringen (Venstre) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Stemmeaftale om udmøntningen af besparelserne i redningsberedskabet
Der er mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgået aftale om delvist
at tilbagerulle besparelserne på det statslige redningsberedskab, således at besparelsen fra
2017 reduceres fra 125 mio. kr. til ca. 45 mio. kr.
Med aftalen om kommunernes økonomi i 2015 og aftalen om Vækstpakke 2014 (Venstre,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre) blev der aftalt budgettilpas-
ninger på det statslige redningsberedskab på 25 mio. kr. i 2015, 75 mio. kr. i mio. kr. i 2016
og 125 mio. kr. i 2017 og fremefter.
Den statslige budgettilpasning på 25 mio. kr. i 2015 blev med Aftale om redningsberedska-
bet i 2015 (Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti) udmøntet i det statslige beredskab gennem en række midler-
tidige driftstilpasninger, herunder udskydelse af en række vedligeholdelsesarbejder og ma-
terielindkøb, samt selektivt ansættelsesstop inden for Beredskabsstyrelsens område.
En udmøntning af en besparelse på 125 mio. kr. ville forudsætte en tilpasning af den stats-
lige centerstruktur i form af lukning af op til fire beredskabscentre. Der er enighed om, at
dette ikke er hensigtsmæssigt.
Det statslige redningsberedskab assisterer de kommunale redningsberedskaber, politiet og
andre myndigheder ved større og længerevarende indsatser i Danmark, hvor der er behov
for meget mandskab eller specialmateriel. Det statslige redningsberedskab kommer således
alle til gode – også de kommunale redningsberedskaber – ikke mindst når der er behov for
større og længerevarende indsatser. Det er i de seneste år blevet understreget i forbindelse
med storme, oversvømmelser samt større ulykker, hvor et stærkt og robust beredskab er
afgørende for Danmarks sikkerhed og tryghed.
Der er enighed om, at Beredskabsstyrelsen fortsat skal have centre i alle dele af landet.
Ønsket om at fastholde Beredskabsstyrelsens centre i alle dele af landet står ikke i modsæt-
ning til etableringen af de nye større kommunale redningsberedskaber. Etablering af større
enheder var netop en af de centrale anbefalinger fra Redningsberedskabets Strukturudvalg i
2014. Strukturudvalget vurderede således, at større enheder kan bidrage til et styrket fagligt
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Stemmeaftale om udmøntningen af besparelserne inden for redningsberedskabet
1611707_0002.png
miljø og give stordriftsfordele. Et stærkt kommunalt redningsberedskab suppleret af et
stærkt statsligt overbygningsberedskab bidrager således samlet til et stærkere og mere ro-
bust dansk redningsberedskab.
Redningsberedskabets Strukturudvalg pegede ligeledes på en række principper, der kunne
fungere som omdrejningspunkt for fremtidens redningsberedskab. Det var fx et samlet risi-
kobillede, niveaudelt redningsberedskab, fri disponering, entydigt myndighedsansvar og en-
tydig kommandostruktur. Fastholdelsen af et stærkt overbygningsberedskab, etableringen af
nye større kommunale redningsberedskaber samt fri disponering bidrager til, at det fremti-
dige danske redningsberedskab baseres på strukturudvalgets principper.
Det følger af aftalen om kommunernes økonomi i 2015, at der mellem aftaleparterne er
enighed om, at kommunerne mest hensigtsmæssigt kan varetage nogle af de specialiserede
beredskabsfunktioner, der i dag varetages af staten. Det følger videre af aftalen og af afta-
len om Vækstpakke 2014, at der skal være en dialog om, hvordan der sikres en hensigts-
mæssig arbejdsdeling mellem det kommunale og statslige redningsberedskab. Regeringen
vil tage initiativ til, at der inden 1. marts 2017 udarbejdes en rapport om erfaringerne med
den nye struktur i redningsberedskabet med henblik på at vurdere behovet for justeringer.
Regeringen vil endvidere tage initiativ til, at der i samarbejde med Kommunernes Landsfor-
ening, inden udgangen af 2016 gennemføres en analyse af mulighederne for at effektivisere
og sammenlægge vagtcentralerne i beredskabet.
Det statslige redningsberedskab skal også fortsat være til stede på Bornholm, hvor ønsket
om at samordne det statslige og kommunale redningsberedskab til et ”ø-beredskab” som
foreslået af Bornholms Regionskommune vil blive søgt gennemført i samarbejde med kom-
munen.
Med en fastholdelse af Beredskabsstyrelsens centre i alle dele af landet er det ikke muligt at
udmønte de fulde besparelser på 75 mio. kr. i 2016 og 125 mio. kr. i 2017 og fremefter i
Beredskabsstyrelsen. Der kan således udmøntes et provenu på ca. 30 mio. kr. i 2016 og ca.
45 mio. kr. i 2017 og frem i Beredskabsstyrelsen. Provenuet forventes primært udmøntet
ved en fortsat organisationstilpasning af Beredskabsstyrelsen, øget anvendelse af fælles ad-
ministrative løsninger og kapaciteter inden for Forsvarsministeriets område, etablering af et
samordnet redningsberedskab på Bornholm samt regulering af kommunernes økonomi som
led i de ændrede regler om brandsynsterminer.
Den delvise tilbagerulning af besparelserne på det statslige redningsberedskab betyder en
finansieringsmanko på knap 45 mio. kr. i 2016 og ca. 80 mio. kr. i 2017 og fremefter. Man-
koen vil blive finansieret ved omprioriteringer inden for Forsvarsministeriets ramme, jf. ne-
denstående tabel.
Udmøntningen af besparelserne på redningsberedskabets område (Mio. kr. 2015 priser)
Besparelser i alt
Effektiviseringer i Beredskabsstyrelsen
Finansieringsmanko
Omprioriteringen indenfor Forsvarsministeriets øvrige ramme
I alt besparelser
2016
75
30
45
45
75
2017
125
45
80
80
125
SIDE 2/3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Stemmeaftale om udmøntningen af besparelserne inden for redningsberedskabet
1611707_0003.png
Omprioriteringer under Forsvarsministeriets ramme (mio. kr.)
Omprioriteringer i forhold til driftsbevilling for finansår 2016
Budgetforbedringer, bidrag til NATO’s fællesfinansierede budgetter mv.*
Omprioriteringsbidrag, departementet og regnskabsstyrelse**
Mindreudgifter, brændstof***
Omprioritering i alt
2016
30
-
15
45
2017
74
6
-
80
* Bevilling på §12.29.01. Bidrag til NATOs militære driftsbudgetter mv. og §12.29.11. Bidrag til internationalt finansieret NATO-inve-
steringsprogram. ** Bevilling på §12.11.01. Departementet og §12.15.01. Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse. *** Bevilling på
§12.13.02. Materieldrift
Med stemmeaftalen forpligter aftaleparterne sig til stemme for de bevillingsmæssige konse-
kvenser af overstående, dvs. at
stemme for det aktstykke, der skal vedtages i Finansudvalget for at overføre midler fra
Forsvarsministeriets øvrige ramme til Beredskabsstyrelsen for at gennemføre besparel-
serne indenfor redningsberedskabet i 2016.
stemme for den del af finansloven for 2017 der overfører midler fra Forsvarsministeriets
øvrige ramme til Beredskabsstyrelsen for at gennemføre tilbagerulningen af besparel-
serne inden for redningsberedskabet i 2017.
SIDE 3/3