Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 75
Offentligt
Fælleserklæring mellem Erhvervs- og Vækstministeriet/Erhvervsstyrelsen og Departementet for
Erhverv, Arbejdsmarked og Handel om eksportkontrol af dual-use produkter og teknologi
Formål
Formålet
med
nærværende
fælleserklæring
mellem
Erhvervs-
og
Vækstministeriet/Erhvervsstyrelsen og Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel om
eksportkontrol i Grønland (herefter Erklæringen) er at aftale strukturen for Kongeriget Danmarks
varetagelse af de internationale eksportkontrolforpligtelser i forbindelse med eksport af uran og
øvrige dual-use produkter fra Grønland. Dual-use produkter er produkter med dobbelt anvendelse,
dvs. produkter og teknologi, der udover en civil anvendelse også kan anvendes til udvikling og
produktion af konventionelle våben, af nukleare, kemiske eller biologiske masseødelæggelsesvåben
samt fremføringsmidler hertil.
Kongeriget Danmarks internationale forpligtelser i forhold til eksportkontrol af dual-use produkter
følger af FN´s Sikkerhedsråds Resolution 1540/2004 om ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben
til ikke-statslige aktører og Kongeriget Danmarks medlemskab af de fire internationale
eksportkontrolregimer Nuclear Suppliers Group, Australien Gruppen, Wassenaar Arrangementet,
Missile Technology Control Regime og Zangger-komiteen. Gennem medlemskabet af disse regimer
er Kongeriget Danmark forpligtet til at overholde eksportkontrolregimernes regulering, herunder at
føre kontrol med eksport af dual-use produkter og teknologi.
Eksportkontrol af dual-use produkter og teknologi har til formål at sikre, at sensitive produkter og
teknologi ikke falder i de forkerte hænder og dermed medvirker til udvikling og spredning af
masseødelæggelsesvåben, eller eksporteres til lande, der udgør en risiko for den internationale
sikkerhed og stabilitet.
Præambel
Med Erklæringen er parterne enige om i fællesskab at etablere en dansk-grønlandsk struktur for et
eksportkontrolsystem til at varetage dual-use eksportkontrolforpligtelserne i Grønland. Strukturen
er baseret på samarbejde, gensidig respekt og ligeværd, hvor efterlevelse af
eksportkontrolforpligtelser er en fælles opgave for Erhvervs- og Vækstministeriet/Erhvervsstyrelsen
og Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel. Erklæringen ændrer ikke på den
gældende kompetencefordeling mellem Danmark og Grønland.
Danmarks implementering af eksportkontrolforpligtelserne sker gennem en EU-forordning (Rådets
forordning nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel,
mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse med senere
1
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Grønlandsk-dansk uranaftale
ændringer – herefter dual-use forordningen) samt en dansk bemyndigelseslov (LBK nr. 635/2011
om lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser
til tredjelande m.v.) og tilhørende bekendtgørelse (BEK nr. 475/2005 om kontrol med udførslen af
produkter og teknologi med dobbelt anvendelse (”dual-use”) og kontrol med ydelse af teknisk
bistand). Den gældende regulering gælder ikke for Grønland. Udenrigsministeriet er ansvarligt for
Kongeriget Danmarks deltagelse i de internationale eksportkontrolregimer, mens Erhvervsstyrelsen
i medfør af den danske bemyndigelseslov er udpeget som kompetent myndighed for eksportkontrol
af dual-use produkter i Danmark.
Regeringen har til hensigt at fremsætte lovforslag om eksportkontrol af dual-use produkter og
teknologi i Grønland. Formålet med lovforslaget er at gennemføre bestemmelser gældende for
Grønland, der gennemfører de internationale forpligtelser svarende til bestemmelserne i dual-use
forordningen og bemyndigelseslovens bestemmelser om teknisk bistand og transport. Ligeledes vil
lovforslaget indeholde krav om tilladelse til udførsel af uran- og thoriummalme og koncentrationer
heraf i fastsatte koncentrationer, svarende til den regulering af eksport af malme med nukleart
indhold, som er gældende i EURATOM eller i lande som USA, Canada og Australien. Lovforslaget vil
indeholde en bemyndigelse til erhvervs- og vækstministeren til at fastsætte regler om nærmere
formkrav til ansøgninger og tilladelser samt om løbende ændringer af regelgrundlaget som følge af
ændringer af dual-use forordningens kontrolliste, der som udgangspunkt revideres en gang årligt.
Inden erhvervs- og vækstministeren fastsætter nye regler og formkrav til ansøgninger og tilladelser
samt om løbende ændringer af regelgrundlaget som følge af ændringer af dual-use forordningens
kontrolliste, skal disse sendes i høring i Naalakkersuisut.
De klagemuligheder over afslag på ansøgning om tilladelse, der findes i den danske lovgivning, skal
tilsvarende indgå i lovforslaget om eksportkontrol af dual-use produkter og teknologi i Grønland.
Naalakkersuisut har til hensigt at fremsætte beslutningsforslag til rigslovgivning, som vedrører
Grønland, til udtalelse i Inatsisartut. Naalakkersuisut har endvidere til hensigt at gennemføre den
nødvendige regulering på overtagne sagsområder med relevans for eksportkontrol i Grønland.
Der tages forbehold for den efterfølgende politiske godkendelsesproces i Folketinget og Inatsisartut
af lovgivningen til implementering af et eksportkontrolsystem for dual-use produkter og teknologi i
Grønland. Erklæringen indgås i tilknytning til samarbejdsaftalen mellem regeringen og
Naalakkersuisut vedrørende de særlige udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitiske forhold, der
knytter sig til udvinding og eksport af uran og andre radioaktive stoffer i Grønland.
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Grønlandsk-dansk uranaftale
Opgavefordeling i den dansk-grønlandske myndighedsstruktur for eksportkontrol af
dual-use produkter i Grønland
1. Dansk-grønlandsk myndighedsstruktur
1.1.
Erhvervsstyrelsen er kompetent myndighed for eksportkontrol af dual-use produkter og
teknologi og træffer i den forbindelse afgørelse om, hvorvidt der kan gives tilladelse eller skal
gives afslag på en ansøgning om eksport af dual-use produkter og teknologi. Inden afgørelse
høres Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel, jf. punkt 2.5. Erhvervsstyrelsen
forestår den fornødne administrative opdatering af regelgrundlaget, herunder vedtagelse af
ændringer af EU´s kontrolliste.
1.2.
Erhvervsstyrelsen etablerer og driver, i samarbejde med Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel, et effektivt eksportkontrolsystem i Grønland, der opfylder de
internationale eksportkontrolforpligtelser for dual-use produkter og teknologi. Herved udnyttes
kompetencen i det allerede opbyggede danske eksportkontrolsystem, og ressourceforbruget
hos både danske og grønlandske myndigheder mindskes.
1.3.
Erhvervsstyrelsen samarbejder herudover med styrelsens samarbejdspartnere i
Udenrigsministeriet (UM), Politiets Efterretningstjeneste (PET), Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE), og Forsvarets Materiel- og Indkøbstjeneste (FMI) om den praktiske gennemførsel af
eksportkontrolforpligtelserne i Grønland, jf. punkt 4.
1.4.
De grønlandske toldmyndigheder bistår Erhvervsstyrelsen med at varetage opgaver vedrørende
kontrolprocedurer i forhold til eksport af dual-use produkter, jf. punkt 3.
2. Sagsbehandling af ansøgninger om tilladelse til eksport af dual-use produkter m.v.
2.1.
Ansøgninger indsendes digitalt på Grønlands Selvstyres erhvervsportal, hvorfra de automatisk
videresendes til Erhvervsstyrelsen. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel
afholder udgifterne til fornøden udbygning af erhvervsportalen.
2.2.
Erhvervsportalen genererer umiddelbart og automatisk en kvittering for modtagelsen af
ansøgningen med Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel som afsender.
Kvitteringen videresendes automatisk af Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel
til Erhvervsstyrelsen. Kvitteringen vil ligesom den endelige tilladelse bære logoet for
Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel.
2.3.
Erhvervsstyrelsen sagsbehandler ansøgningen og hører herunder PET og FE og i visse typer
sager, hvori der er behov for teknisk vurdering, FMI.
2.4.
Erhvervsstyrelsen hører UM i relevante sager. Desuden høres UM i alle ansøgninger om eksport
af nukleare materialer udvundet i Grønland med henblik på at påse, at der er indgået en
mellemstatslig modtagerstatsaftale, jf. punkt 7 i fælleserklæring mellem Udenrigsministeriet og
Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel om sikkerhedskontrol med nukleare
materialer.
2.5.
Inden Erhvervsstyrelsen træffer endelig afgørelse, høres Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel om den påtænkte afgørelse og beslutningsgrundlaget herfor.
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Grønlandsk-dansk uranaftale
2.6.
Erhvervsstyrelsen afgør herefter, om der kan gives tilladelse eller skal gives afslag til
eksportansøgningen.
2.7.
Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel udsteder eksporttilladelsen eller
eventuelt afslag på tilladelse efter skabelon for afgørelsen fra Erhvervsstyrelsen med kopi til
Erhvervsstyrelsen.
3. Kontrolprocedurer i forbindelse med eksportkontrol
3.1. Erhvervs- og vækstministeren fastlægger i koordination med naalakkersuisoq for finanser kontrolsteder,
der behandler eksportangivelser for dual-use produkter.
3.2.
De grønlandske toldmyndigheder bistår Erhvervsstyrelsen med at føre kontrol med eksport af
dual-use produkter i overensstemmelse med de regler, som fastlægges i den kommende
regulering om eksportkontrol af dual-use produkter og teknologi i Grønland.
3.3.
De grønlandske toldmyndigheder underretter Erhvervsstyrelsen og Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel, hvis toldmyndighederne hindrer en eksport af dual-use produkter.
4. Elektronisk system for administration af dual-use sager for Grønland m.v.
4.1.
Erhvervsstyrelsen udbygger sit bestående eksportkontrolsystem, så det kan fungere som et
elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem, der gør det muligt at modtage og registrere
ansøgninger om eksport af dual-use produkter eller teknologi separat for Grønland, styre
behandlingen af dokumenter, distribuere breve, arkivere data samt fremsøge eventuelle
dokumenter. Systemet skal også muliggøre, at der kan udtrækkes data med henblik på statistik
over sager vedrørende Grønland.
4.2.
Erhvervsstyrelsen udbygger og driver i koordination med Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel en hjemmeside med information om dual-use eksportkontrol, regler,
ansøgningsprocedurer m.v., der kommer til at ligge på Grønlands Erhvervsportal. Hjemmesiden
baseres på Erhvervsstyrelsens bestående hjemmeside.
5. Kontrolindsats over for grønlandske virksomheder
5.1.
Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel varetager efter nærmere aftale med
Erhvervsstyrelsen på vegne af Erhvervsstyrelsen opgaver med kontrol af grønlandske
virksomheder med det formål at undersøge, om den berørte virksomhed har fornødent
kendskab til og interne procedurer for eksportkontrol, og om virksomheden er i besiddelse af og
har udfyldt de fornødne handelsdokumenter korrekt. Kontrolbesøg omfatter anmeldte besøg
med passende mellemrum.
5.2.
Erhvervsstyrelsen foretager anmeldte kontrolbesøg med passende mellemrum. Ved
kontrolbesøg orienterer Erhvervsstyrelsen de grønlandske myndigheder forud herfor og
anmoder disse om at deltage. Det er normal procedure, at grønlandske myndigheder deltager i
kontrolbesøg for at styrke samarbejde og vidensdeling.
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Grønlandsk-dansk uranaftale
5.3.
Ved et kontrolbesøg foretaget af Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel
udarbejder Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel en rapport af hvert
kontrolbesøg, der sendes til Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen udarbejder på baggrund af
besøgsrapporten og i koordination med Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel
en eventuel opfølgningsplan. Rapporten og en eventuel opfølgningsplan sendes til
virksomheden af Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel med kopi til
Erhvervsstyrelsen.
5.4.
Ved et kontrolbesøg foretaget af Erhvervsstyrelsen udarbejder Erhvervsstyrelsen en
kontrolrapport og efterfølgende i koordination med Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked
og Handel en eventuel opfølgningsplan. Rapporten og en eventuel opfølgningsplan sendes til
virksomheden af Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel med kopi til
Erhvervsstyrelsen.
5.5.
Bestemmelser om foranstaltninger relateret til eksportkontrol af dual-use produkter og
teknologi over for virksomheder og personer i Grønland fastsættes i den kommende regulering
svarende til dem, der gælder for danske virksomheder og personer.
6. Fælles informationsindsats over for grønlandske virksomheder.
6.1.
Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel iværksætter i samarbejde med
Erhvervsstyrelsen en generel informationsindsats over for grønlandske virksomheder om
regelsættet om eksport af dual-use produkter og teknologi. Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel identificerer eventuelle grønlandske virksomheder, der er omfattet
af – eller potentielt set er omfattet af eksportkontrol af –
dual-use produkter og teknologi.
7. Deltagelse i internationale institutioner på eksportkontrolområdet
7.1.
Udenrigsministeriet er som Rigsmyndighed overordnet ansvarlig for Kongeriget Danmarks
deltagelse i eksportkontrolregimerne. Erhvervsstyrelsen og Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel er enige om, at begge parter indenfor rammerne af rigets deltagelse
i mellemstatslige organisationer har mulighed for at deltage i møderne i de internationale
eksportkontrolregimer Nuclear Suppliers Group, Australien Gruppen, Wassenaar
Arrangementet og Missile Technology Control Regime, selvom den anden part ikke ønsker at
være repræsenteret på mødet.
5