Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1593210_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet
og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler
(Ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner, hjemmel til operativt samarbejde på bered-
skabsområdet hen over landegrænserne, ændring af bestemmelse om brandsyn m.v.)
§1
I beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 660 af 10. juni 2009, som ændret ved lov nr. 514 af 26. maj
2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1, § 7 og § 12, stk. 1 og 2,
ændres
»
krigshandlinger« til:
»
terror- og krigshandlinger«.
2.
§ 3
affattes således:
Ȥ
3.
Forsvarsministeren kan bestemme, at Beredskabsstyrelsen efter anmodning kan indsættes på
Færøerne, i Grønland eller i udlandet i tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller udgør
en overhængende fare for personer, ejendom eller miljøet.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan endvidere bestemme, at udenlandske redningstjenester kan indsættes i
Danmark i tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller udgør en overhængende fare for
personer, ejendom eller miljøet.
Stk. 3.
Beredskabsstyrelsen kan indgå aftale med statslige og regionale udenlandske redningstjenester i
de grænsenære områder om ydelse af gensidig assistance i tilfælde af ulykker m.v. «
3.
§ 5, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Beredskabsstyrelsen skal udarbejde en plan for koordination og samarbejde mellem de myndig-
heder, der har ansvar for opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af en nuklear
ulykke.«
4.
I § 5 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Planen, jf. stk. 2, skal revideres i det omfang, udviklingen gør det nødvendigt, dog mindst én
gang hvert fjerde år.«
5.
I
§ 9, stk. 2,
indsættes efter 4. pkt.: »Politidirektøren har ikke stemmeret i kommunale bevillings-
spørgsmål.«
1
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
6.
I
§ 9, stk. 2,
indsættes efter 6. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan udpege en eller flere medarbejderrepræsentanter som medlem af bered-
skabskommissionen.«
7.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter 3. pkt.: »Politidirektøren har ikke stemmeret i kommunale bevillings-
spørgsmål.«
8.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter 5. pkt.:
»Kommunalbestyrelserne kan samlet udpege en eller flere medarbejderrepræsentanter som medlem af
den fælles beredskabskommission.«
9.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ
11.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med lokale udenlandske redningstjenester i de grænse-
nære områder om ydelse af gensidig assistance (mellemkommunal bistand) i tilfælde af ulykker m.v.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler herom.«
10.
I
§ 12, stk. 3,
indsættes efter »etablering af et«: »eller flere«.
11.
I
§ 12, stk. 3,
ændres »beredskab« til: »beredskaber«.
12.
I
§ 12
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at redningsberedskabet indsættes med nærmeste relevante
udrykningsenhed med de rette kompetencer og materiel uafhængigt af kommunegrænser.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
13.
I
§ 12
indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsens sikring af, at redningsbered-
skabet indsættes med nærmeste relevante udrykningsenhed med de rette kompetencer og materiel uaf-
hængigt af kommunegrænser, jf. stk. 2.«
14.
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
15.
I
§ 14
indsættes efter »virksomhed,«: »alarmering,«.
16.
I
§ 14
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om udarbejdelse af planer for den risikobaserede di-
mensionering af det kommunale redningsberedskab, herunder at Beredskabsstyrelsen skal udtale sig om
forslaget til plan, og at Beredskabsstyrelsens udtalelse skal forelægges kommunalbestyrelsen.«
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
17.
I
§ 18
indsættes som stk. 4:
»Stk.
4.
Forsvarsministeren kan i tilfælde af større ulykker og katastrofer, herunder terror- og krigshand-
linger, pålægge kommunalbestyrelsen at indsætte det kommunale redningsberedskab uden for eget ud-
rykningsområde.«
18.
I
§ 36, stk. 1,
indsættes efter »oplag«: », af særlige lagerbygninger«.
19.
I
§ 36
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med en anden kommunalbestyrelse, med private red-
ningsvæsener eller med andre om at foretage brandsyn af visse brandsynspligtige objekter. «
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
20.
I
§ 36
indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsens adgang til at indgå aftale
med en anden kommunalbestyrelse, med private redningsvæsener eller med andre om at foretage brand-
syn af visse brandsynspligtige objekter, jf. stk. 2.«
21.
Efter § 69 indsættes:
Ȥ
69 a.
Bestemmelserne i straffelovens kapitel 14 om forbrydelser mod den offentlige myndighed m.v.
og kapitel 16 om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv m.v. finder også anvendelse, når forholdet er
begået mod eller af personel fra et andet lands redningstjeneste under udførelse af beredskabsopgaver i
Danmark i henhold til multilaterale eller bilaterale aftaler eller aftaler mellem lokale myndigheder i de
grænsenære områder, jf. § 3 og § 11.
Stk.2.
Erstatning for skade, der forvoldes af personel fra et andet lands redningstjeneste under udførelse
af beredskabsopgaver i Danmark, betales af den myndighed, der har rekvireret den udenlandske assistan-
ce.«
§2
I lov om beskyttelsesrum, jf. lovbekendtgørelse nr. 732 af 20. august 2003, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
Overalt i loven ændres »Indenrigs- og sundhedsministeren« til: »Forsvarsministeren«.
2.
Efter § 1 indsættes:
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Ȥ
1 a.
Kommunalbestyrelsen kan henlægge sine beføjelser efter denne lov til beredskabskommissionen,
jf. beredskabslovens § 9, stk. 2, eller den fælles beredskabskommission, jf. beredskabslovens § 10, stk.
2.«
§3
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1616 af 10. december 2005, foretages føl-
gende ændring:
1.
Efter § 37 indsættes:
Ȥ
37 a.
Kommunalbestyrelsen kan henlægge sine beføjelser efter denne lovs kapitel 11 til beredskabs-
kommissionen, jf. beredskabslovens § 9, stk. 2, eller den fælles beredskabskommission, jf. beredskabslo-
vens § 10, stk. 2.«
§4
I lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, jf. lovbekendtgørelse nr. 363 af 9. april 2013, som
senest ændret ved lov nr. 525 af 20. april 2015, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 6 b indsættes:
Ȥ
6 c.
Kommunalbestyrelsen kan henlægge sine beføjelser efter denne lov til beredskabskommissio-
nen, jf. beredskabslovens § 9, stk. 2, eller den fælles beredskabskommission, jf. beredskabslovens § 10,
stk. 2.«
§5
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets nærmere indhold
2.1 Ændring af sammensætningen af beredskabskommissionen
2.2 Overførsel af opgaver til de fælleskommunale beredskabsenheder
2.3 Fri disponering
2.4 Hjemmel i relation til koordinering af assistancemuligheder på tværs af landet i fredstid
2.5 Operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænserne
2.6 Bemyndigelse til at fastsætte regler om krav til behandling af Beredskabsstyrelsens udtalelse om
planen for den risikobaserede dimensionering samt alarmering
2.7 Ændring af brandsynsbestemmelse
2.8 Hjemmel til at indsætte Beredskabsstyrelsen på Færøerne og i Grønland
2.9 Bekæmpelse af brand i skibe til søs
2.10 Det nukleare beredskabs opgaver
3. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for det offentlige
4. Lovforslagets administrative konsekvenser for det offentlige
5. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Lovforslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Der har gennem en årrække været fokus på, at redningsberedskabet skal indrettes effektivt, og at kom-
ponenterne i redningsberedskabet – det kommunale redningsberedskab og det statslige redningsbered-
skab – skal supplere hinanden på bedst mulig vis. Hovedformålet med lovforslaget er på den baggrund at
udmønte visse af de anbefalinger, som fremgår af rapporten fra Redningsberedskabets Strukturudvalg,
der blev afgivet i august 2014. Dette udvalg blev nedsat som følge af den politiske aftale om redningsbe-
redskabet 2013-14. Nogle af anbefalingerne forudsætter ændringer af beredskabsloven.
5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Det er således et hovedsigte med lovforslaget at sikre en relevant lovmæssig ramme for de nye fælles-
kommunale beredskabsenheder, herunder ved at skabe mere fleksible rammer for sammensætningen af
beredskabskommissionerne i de fælleskommunale beredskabsenheder. Samtidig fokuseres der i lovforsla-
get på en række områder på en mere effektiv arbejdsdeling, herunder at udnytte mulighederne for an-
vendelse af redningsberedskabets ressourcer lokalt på tværs af de kommunale redningsberedskaber og
nationalt i forbindelse med større, sjældent forekommende ulykker og katastrofer.
Herudover omhandler lovforslaget Beredskabsstyrelsens rolle som sektoransvarlig myndighed på bered-
skabsområdet og styrelsens koordinerende opgaver, der understøtter det samlede redningsberedskab,
herunder ressourcedisponering og indsættelse. Endvidere præciseres de statslige specialopgaver på en
række områder, herunder i forhold til det nukleare beredskab, samt muligheden for indsættelse af Bered-
skabsstyrelsens kapaciteter på Færøerne og i Grønland, bl.a. for at kunne indgå i den arktiske bered-
skabsstyrke.
Som en konsekvens af de omfattende omlægninger i det kommunale redningsberedskab indeholder lov-
forslaget ligeledes en bestemmelse, som giver forsvarsministeren mulighed for at fastsætte regler om
udarbejdelse af planer for det kommunale redningsberedskab, herunder at Beredskabsstyrelsens udtalelse
om et forslag til plan for den risikobaserede dimensionering af det kommunale redningsberedskab skal
forelægges kommunalbestyrelsen.
Lovforslaget indeholder desuden en række bestemmelser, der på forskellig vis understøtter det aktuelle
fokus på at sikre fagligt hensigtsmæssige og omkostningseffektive løsninger, herunder i forhold til vareta-
gelsen af brandsynsopgaven samt mulighed for gensidigt operativt samarbejde hen over landegrænserne
såvel på statsligt som på lokalt niveau (mellemkommunal bistand).
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser om ændring af beskyttelsesrumsloven, fyrværkeriloven og
havmiljøloven, da en ændring af disse love er en forudsætning for gennemførelsen af aftalen mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2015.
2. Lovforslagets nærmere indhold
2.1. Ændring i sammensætningen af beredskabskommissionen
Efter de gældende regler er politidirektøren født medlem af beredskabskommissionen eller den fælles
beredskabskommission.
KL har peget på, at politidirektøren ikke er undergivet kommunalbestyrelsens instruktionsbeføjelse, og at
det derfor kan være hensigtsmæssigt i loven at præcisere, at politidirektøren ikke har stemmeret i kom-
munale bevillingsspørgsmål. Forslaget indeholder bestemmelse herom. (Lovforslagets § 1, nr. 5 og 7).
KL har endvidere peget på, at hensynet til samarbejdet i redningsberedskaberne taler for at åbne mulig-
hed for, at kommunalbestyrelsen kan udpege en eller flere medarbejderrepræsentanter som medlem af
beredskabskommissionen. I samordnede redningsberedskaber vil det være hensigtsmæssigt, at de delta-
6
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
gende kommunalbestyrelser samlet udpeger en eller flere medarbejderrepræsentanter til den fælles be-
redskabskommission.
Det foreslås derfor, at der indsættes en hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan udpege en eller flere
medarbejderrepræsentanter som medlem af kommissionen. (Lovforslagets § 1, nr. 6 og 8).
2.2. Overførsel af opgaver til de fælleskommunale beredskabsenheder
Ændringen af beskyttelsesrumsloven, fyrværkeriloven og havmiljøloven har en emnemæssig sammen-
hæng med ændringen af beredskabsloven, idet en ændring af disse love er nødvendig for, at kommunal-
bestyrelsen kan henlægge opgaver, der i medfør af disse love er tillagt kommunalbestyrelsen, til en be-
redskabskommission. (Lovforslagets §§ 2-4).
2.3. Fri disponering
Det kommunale redningsberedskabs kapaciteter disponeres i dag inden for geografisk afgrænsede områ-
der. Der er typisk tale om kommunegrænserne eller grænserne for de kommunale samarbejder. Der er
således ikke sikkerhed for, at det er de nærmeste relevante ressourcer, der automatisk disponeres til en
konkret hændelse.
Redningsberedskabets Strukturudvalg har anbefalet, at redningsberedskabet baseres på fri disponering,
dvs. at nærmeste relevante ressource tilkaldes ved alarmering, således at borgeren sikres den hurtigste
hjælp.
Det vurderes således, at der kan opnås effektiviseringer ved, at den udrykningsenhed, der er placeret
nærmest skadestedet, uanset om skadestedet befinder sig i naboberedskabets udrykningsområde, rykker
ud.
Princippet om fri disponering er relevant ved de dagligdags hændelser, som ikke kræver specialmateriel
eller mandskab med specialkompetencer. Der er således ikke tale om at indføre fri disponering i de situa-
tioner, hvor den tekniske leder af indsatsen tilkalder assistance efter beredskabslovens § 18, stk. 2.
Det foreslås på den baggrund, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at redningsberedskabet indsættes med
nærmeste relevante udrykningsenhed med de rette kompetencer og materiel uafhængigt af kommune-
grænser. (Lovforslagets § 1, nr. 12)
2.4. Hjemmel i relation til koordinering af assistancemuligheder på tværs af landet i fredstid
Redningsberedskabets Strukturudvalg anførte i sin rapport, at det er udvalgets opfattelse, at hjemlen til
koordineret og prioriteret indsættelse af det kommunale redningsberedskab ud over den almindelige mel-
lemkommunale bistand efter beredskabslovens § 18 bør styrkes, således at en overordnet national enhed
kan kræve redningsberedskabets kapaciteter indsat uden for eget og naboudrykningsområdet. Anbefalin-
gen er begrundet i, at den gældende § 18, stk. 1, ifølge forarbejderne er en mulighed, der kun tænkes
anvendt under krigsforhold eller i særlige katastrofesituationer.
7
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Med lovforslaget tilvejebringes der hjemmel til, at forsvarsministeren kan pålægge kommunalbestyrelsen
at indsætte det kommunale redningsberedskab uden for eget udrykningsområde. I praksis forventes
hjemlen udmøntet ved, at forsvarsministeren delegerer kompetencen til Beredskabsstyrelsen, som i kraft
af sin rolle som national myndighed inden for redningsberedskabet allerede har erfaring med håndtering
af større og/eller flere samtidige indsatser, ligesom Beredskabsstyrelsen har det nationale overblik over
både de statslige og kommunale ressourcer inden for redningsberedskabet, som kræves for på en hen-
sigtsmæssig måde at kunne indsætte de fælles kommunale redningsberedskaber uden for eget udryk-
ningsområde. (Lovforslagets § 1, nr. 17)
2.5. Operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænserne
Det fremgår af forsvarsministerens besvarelse den 10. november 2014 af Folketingets Retsudvalgs (REU)
spørgsmål nr. 1600 om lovgivningen på beredskabsområdet, når det gælder grænseoverskridende samar-
bejde, at beredskabsloven ikke regulerer spørgsmålet om gensidigt operativt samarbejde på beredskabs-
området på kommunalt niveau hen over landegrænserne. Af forsvarsministerens besvarelse fremgår end-
videre, at ministeren ville igangsætte et bredt funderet arbejde med henblik på at vurdere, hvorvidt der er
behov for regulering i beredskabslove og/eller andre regler og bestemmelser.
En arbejdsgruppe nedsat af Beredskabsstyrelsen efter bemyndigelse fra Forsvarsministeriet bestående af
repræsentanter for Sundhedsstyrelsen, Rigspolitiet, KL, Københavns Brandvæsen, Tønder Kommune,
Beredskabsforbundet og Beredskabsstyrelsen har i en redegørelse af 29. oktober 2015 redegjordt for
gældende regler og aftaler om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over lande-
grænserne. I tilslutning hertil kom arbejdsgruppen med en række anbefalinger, herunder bl.a. at der sø-
ges tilvejebragt en udtrykkelig hjemmel i beredskabsloven, som sikrer,
at
det gensidige operative samar-
bejde på kommunalt niveau hen over landegrænserne kan fortsætte,
at
der tilvejebringes en hjemmel til,
at forsvarsministeren kan bemyndige Beredskabsstyrelsen til at indgå aftale med statslige og regionale
udenlandske redningstjenester i de grænsenære områder om ydelse af gensidig assistance i tilfælde af
ulykker,
at
der tilvejebringes en hjemmel til, at vold eller trusler om vold mod udenlandske brandfolk, der
opererer på dansk grund under en fælles indsats med det kommunale redningsberedskab, straffes i hen-
hold til straffelovens § 119, stk. 1 (skærpet straf), samt
at
der tilvejebringes en hjemmel til, at erstatning
for skade, der forvoldes af personel fra et andet land under udførelse af beredskabsopgaver i Danmark,
umiddelbart betales af den myndighed, der har rekvireret den udenlandske assistance.
Med lovforslaget tilvejebringes de fornødne hjemler i overensstemmelse med arbejdsgruppens anbefalin-
ger. (Lovforslagets § 1, nr. 2 og 21)
2.6. Bemyndigelse til at fastsætte regler om krav til behandling af Beredskabsstyrelsens udtalelse om
planen for den risikobaserede dimensionering samt alarmering
Efter de gældende regler skal kommunalbestyrelsen udarbejde en plan for den risikobaserede dimensio-
nering af kommunens redningsberedskab, som skal indgå i den plan for kommunens beredskab, der ud-
arbejdes i henhold til lovens § 25, jf. § 4 i bekendtgørelse nr. 765 af 3. august 2005 om risikobaseret
kommunalt redningsberedskab (dimensioneringsbekendtgørelsen).
8
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Det foreslås, at planen for den risikobaserede dimensionering af redningsberedskabet ikke længere skal
indgå i kommunens generelle beredskabsplan, idet der etableres en fælles plan for den risikobaserede
dimensionering i de nye større enheder (samordninger). Som konsekvens heraf foreslås det at tydeliggø-
re, at forsvarsministeren fortsat fastsætter regler om udarbejdelse af planer for den risikobaserede di-
mensionering af det kommunale redningsberedskab. (Lovforslagets § 1, nr. 16)
Planen for den risikobaserede dimensionering vil fortsat skulle godkendes af kommunalbestyrelserne i den
enkelte samordning.
En gennemgang af kommunernes dimensioneringsplaner for planperioderne 2006-2009 og 2010-2013 har
vist, at kommunerne kun i begrænset omfang har indarbejdet Beredskabsstyrelsens forslag i de planer,
der er forelagt kommunalbestyrelsen.
Efter de gældende regler skal beredskabskommissionen indhente en udtalelse fra Beredskabsstyrelsen til
et forslag til plan for den risikobaserede dimensionering af redningsberedskabet, inden planforslaget fore-
lægges kommunalbestyrelsen. Der er imidlertid ikke fastsat bestemmelser om, hvordan kommunen skal
behandle Beredskabsstyrelsens udtalelse. Med forslaget præciseres, at styrelsens udtalelse skal forelæg-
ges kommunalbestyrelsen. (Lovforslagets § 1, nr. 16)
Beredskabsstyrelsen vil herefter som led i sin tilsynsvirksomhed få bedre mulighed for at følge op på sa-
ger, hvor kommunen ikke forholder sig til styrelsens bemærkninger til planforslag. I tilfælde, hvor styrel-
sens udtalelse herefter ikke forelægges for kommunalbestyrelsen, vil styrelsen kunne indbringe sagen for
det kommunale tilsyn.
Efter bemærkningerne til beredskabslovens § 25 skal den kommunale beredskabsplan omfatte en alarme-
ringsplan for redningsberedskabet. Da planen for den risikobaserede dimensionering af redningsberedska-
bet med forslaget ikke længere skal være en del af kommunens generelle beredskabsplan, findes det
nødvendigt, at pligten til at udarbejde en plan for alarmering af redningsberedskabet indgår i de planer,
som forsvarsministeren fastsætter regler om i medfør af beredskabslovens § 14.
Det foreslås, at det i beredskabslovens § 14 bliver præciseret, at forsvarsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om det kommunale redningsberedskabs organisation, virksomhed, materiel og dimensio-
nering også omfatter alarmering af redningsberedskabet. (Lovforslagets § 1, nr. 15)
2.7. Ændring af brandsynsbestemmelsen
Ifølge beredskabslovens § 36, stk. 1, foretager kommunalbestyrelsen brandsyn af virksomheder, af frede-
de bygninger, af bygninger, hvor mange mennesker samles, af brandfarlige bygninger og oplag samt af
flydende konstruktioner.
Med regeringens vækstudspil fra november 2015 vil højlagre (lagre, hvor stablingshøjden overstiger 8
meter) og visse andre lagerbygninger ikke længere være brandmæssigt reguleret af beredskabslovgivnin-
gen, men alene af byggelovgivningen. Disse lagerbygninger vil derfor ikke længere være omfattet af tek-
9
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
niske forskrifter udstedt i medfør af beredskabsloven, og de vil heller ikke længere være omfattet af be-
grebet brandfarlige bygninger og oplag i bestemmelsen om brandsyn i beredskabslovens § 36, stk. 1.
Der foreslås derfor en ændring af reglerne om brandsyn i beredskabslovens § 36, stk. 1, som sikrer, at
lagerbygninger, der i dag er omfattet af regler fastsat i medfør af beredskabsloven, men som i fremtiden
alene vil blive reguleret i byggelovgivningen, fortsat skal brandsynes.
Der tilføjes derfor en ny betegnelse for lagerbygningerne (”særlige lagerbygninger”) i opremsningen af
brandsynspligtige objekter i § 36, stk. 1. (Lovforslagets § 1, nr. 18).
Der tilsigtes ingen ændringer af de forhold, der hidtil er blevet påset mv. i forbindelse med et brandsyn.
Der skal således ved brandsyn også påses de regler, der efter samlingen af visse regler fremover henhø-
rer under byggelovgivningen. Et påbud eller et forbud vil fortsat ske med hjemmel i beredskabslovgivnin-
gen, dvs. bekendtgørelsen om brandsyn. Det centrale i et brandsyn er dog fortsat dialogen om de brand-
sikkerhedsmæssige forhold på stedet.
Redningsberedskabets Strukturudvalg har i sin rapport af august 2014 - med baggrund i ønsket om at
udnytte mulighederne for konkurrenceudsættelse endnu bedre - anbefalet at konkurrenceudsætte mere
ukomplicerede brandsyn. Da brandsyn er en myndighedsopgave, kræver dette hjemmel i loven.
Ifølge beredskabslovens § 10 kan to eller flere kommunalbestyrelser samordne deres redningsberedskab.
Det er ikke uden udtrykkelig lovhjemmel muligt for kommunalbestyrelsen at lade andre, herunder private,
varetage brandsyn. For så vidt angår opgaver inden for kommunens afhjælpende redningsberedskab kan
kommunalbestyrelsen indgå aftale med en anden kommunalbestyrelse, med private redningsvæsener eller
med andre om at udføre disse, jf. § 13, stk. 1.
Der foreslås i overensstemmelse med Strukturudvalgets anbefaling indføjet en hjemmel til, at kommunal-
bestyrelsen kan indgå aftale med en anden kommunalbestyrelse, med private redningsvæsener eller med
andre om at foretage de mere ukomplicerede brandsyn. (Lovforslagets § 1, nr. 19).
Kredsen af brandsynsobjekter vil blive fastlagt i brandsynsbekendtgørelsen og vil som udgangspunkt om-
fatte de brandsynsobjekter, som i dag fremgår som brandsynsobjekter af kategori A i bilag 1 til bekendt-
gørelsen om personel i redningsberedskabet.
2.8. Hjemmel til at indsætte Beredskabsstyrelsen på Færøerne og i Grønland
Forslaget om i beredskabslovens § 3 at indføje Færøerne og Grønland skal sikre, at der i beredskabsloven
er en udtrykkelig hjemmel til, at Beredskabsstyrelsen kan yde assistance til Færøerne og Grønland, her-
under bl.a. gennem deltagelse i Arktisk Beredskabsstyrke. (Lovforslagets § 1, nr. 2).
Det grønlandske redningsberedskab er et selvstyreanliggende, jf. inatsisartutlov nr. 14 af 26. maj 2010
om redningsberedskabet i Grønland og om brand- og eksplosionsforebyggende foranstaltninger. For Fæ-
røernes vedkommende gælder, at de færøske myndigheder i henhold til lov nr. 578 af 24. juni 2005 om
de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder (overtagelsesloven) har overtaget sags-
området ”det civile beredskab”.
10
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Beredskabsloven indeholder ikke bestemmelser, der forpligter Beredskabsstyrelsen til at assistere på Fæ-
røerne eller i Grønland på samme måde, som Beredskabsstyrelsen efter beredskabslovens § 7 har pligt til
at yde assistance til det kommunale redningsberedskab i Danmark.
Efter beredskabslovens § 3 kan forsvarsministeren bestemme, at redningsberedskabet kan indsættes ”i
udlandet” i tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller udgør en overhængende fare for
personer, ejendom eller miljøet. I forbindelse med Færøernes og Grønlands hjemtagelse af ansvaret for
redningsberedskabet er der ikke i den gældende bestemmelse i beredskabslovens § 3 taget højde for en
eventuel indsats fra redningsberedskabet i Danmark til de øvrige dele af Rigsfællesskabet. På nuværende
tidspunkt beror hjemlen derfor på en udvidende fortolkning af ordlyden ”i udlandet” i beredskabslovens §
3.
Beredskabsstyrelsen har således ikke pligt til at kunne assistere ved større ulykker og katastrofer i Grøn-
land og på Færøerne og har efter § 3 ikke udtrykkelig hjemmel dertil. På den baggrund foreslås bestem-
melsen i § 3 omformuleret, således at der etableres en udtrykkelig hjemmel for forsvarsministeren til at
bestemme, at Beredskabsstyrelsen efter anmodning kan indsættes i Grønland og på Færøerne i tilfælde af
katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller udgør en overhængende fare for personer, ejendom eller
miljøet. Det forudsættes, at de øvrige betingelser for indsættelse i udlandet finder tilsvarende anvendelse.
Der er endvidere i bestemmelsen indeholdt en præcisering af, at det alene er Beredskabsstyrelsen, der
kan indsættes internationalt samt i Grønland og på Færøerne, hvilket også er afspejlet i formuleringen af
bestemmelsens nye stk. 3. Dette medfører ingen ændring i forhold til den nugældende praksis, hvor såvel
statsligt som kommunalt personel fra redningsberedskabet kan indsættes til løsning af internationale op-
gaver. Personel ansat i det kommunale redningsberedskab kontraktansættes i Beredskabsstyrelsen ved
denne type udsendelser.
Med forslaget om et nyt stk. 2 i beredskabslovens § 3 tilvejebringes endvidere hjemmel til, at forsvarsmi-
nisteren kan bestemme, at udenlandske redningstjenester vil kunne indsættes i Danmark i tilsvarende
situationer som nævnt i stk. 1.
Vedrørende forslaget til stk. 3 i beredskabslovens § 3 henvises der til afsnit 2.6 om operativt arbejde på
beredskabsområdet hen over landegrænser.
2.9. Bekæmpelse af brand i skibe til søs
Ifølge beredskabslovens § 12, stk. 3, kan forsvarsministeren indgå aftale med en eller flere kommunalbe-
styrelser, Beredskabsstyrelsen eller med et privat redningsvæsen om etablering af et stående beredskab
til bekæmpelse af brand i skibe til søs.
Bestemmelsen er en udmøntning af den politiske aftale om redningsberedskabet efter 2006, hvor bered-
skabet blev etableret med udgangspunkt i to kommunale og/eller private redningsberedskaber, hvor de
11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
allerede etablerede vagtordninger blev udvidet til også at omfatte bistand i forbindelse med brand i skibe
til søs.
Bestemmelsen blev ændret i 2014, således at også Beredskabsstyrelsen vil kunne etablere et stående
beredskab til bekæmpelse af brand i skibe til søs.
Det fremgår af lovbemærkningerne til lov nr. 1335 af 19. december 2008 om ændring af beredskabsloven
(jf. Folketingstidende 2008/2009, forhandlingerne s. 1501, 936, 1935 og 2060, Tillæg A s. 1481, Tillæg B
s. 222 og Tillæg C s. 39), at transporten af assistanceberedskabet til og fra et brændende skib vil skulle
foretages ved anvendelse af Forsvarets – herunder Hjemmeværnets – kapaciteter, eventuelt suppleret
med kapaciteter fra andre civile myndigheder og/eller private, jf. hidtidig praksis og øvrig gældende lov-
givning herom. Det fremgår endvidere af de ovenfor nævnte lovbemærkninger, at det af hensyn til den
fornødne geografiske dækning forudsattes, at der oprettes to assistanceberedskaber, et øst for Storebælt
og et vest for Storebælt.
Forsvaret har siden 2008, hvor bestemmelsen blev indføjet i beredskabsloven, anskaffet nye helikoptere
med en længere rækkevidde og højere flyvehastighed, som hurtigere end tidligere vil kunne transportere
et assistanceberedskab ud til en brand i et skib til søs. Det er på den baggrund ikke længere nødvendigvis
en forudsætning, at der opretholdes to assistanceberedskaber, hvorfor bestemmelsen foreslås ændret
således, at der – på baggrund af en beredskabsfaglig vurdering - kan etableres et eller flere assistancebe-
redskaber. (Lovforslagets § 1, nr. 10 og 11).
2.10. Det nukleare beredskabs opgaver
Beredskabslovens § 5, stk. 2, giver forsvarsministeren mulighed for at fastsætte regler for redningsbered-
skabets organisation i tilfælde af uheld i nukleare anlæg, herunder om opgavefordelingen og samarbejdet
mellem henholdsvis det statslige og det kommunale redningsberedskab og med hensyn til redningsbered-
skabets virke i forhold til de øvrige myndigheder, der har opgaver i beredskabet. Bestemmelsen trådte i
kraft den 1. januar 1993. (Lov nr. 1054 af 23. december 1992).
Det fremgår af lovbemærkningerne til bestemmelsen (jf. Folketingstidende 1992/1993, forhandlingerne s.
2860, 3536, 3938 og 4331, Tillæg A s. 4225, Tillæg B s. 475 og 693 og Tillæg C s. 497), at forsvarsmini-
steren kan bestemme, at Beredskabsstyrelsen får det overordnede ansvar for planlægningen og ledelsen
af det landsdækkende atomberedskab (nu det nukleare beredskab) inden for redningsberedskabet. Af
øvrige myndigheder, der har opgaver inden for det nukleare beredskab, kan nævnes politiet. Det fremgår
videre, at der ved uheld i nukleare anlæg vil være behov for en landsdækkende ledelsesstruktur, idet
indsatsen i forbindelse med disse uheld kan være så omfattende, at det kræver et specialberedskab på
det centrale statslige niveau. Det fremgår yderligere, at den daværende Civilforsvarsstyrelse (i dag Bered-
skabsstyrelsen) i 1992 har udsendt en plan for det landsdækkende nukleare beredskab, der fastlægger
beredskabets organisation og de foranstaltninger, der skal kunne iværksættes for at beskytte befolknin-
gen i tilfælde af uheld i nukleare anlæg.
Bestemmelsen er ikke efterfølgende udmøntet i regler.
12
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Beredskabsstyrelsen varetager i dag det nukleare beredskab og er national nuklear myndighed, herunder
udarbejder styrelsen en nuklear beredskabsplan. Den nukleare beredskabsplan er i den aktuelle krisesty-
ringsorganisation en delplan til hovedplanen for den Nationale Operative Stab (NOST), der blev oprettet i
2005. Formålet med den nukleare beredskabsplan er at skabe overblik over de involverede sektorers og
NOST´ens opgaver og ansvar ved uheld i nukleare anlæg, således at varsling af befolkningen og en even-
tuel afhjælpende indsats kan iværksættes hurtigst muligt.
Med forslaget præciseres Beredskabsstyrelsens planlægningsopgave for det nukleare beredskab som for-
udsat i bemærkningerne til den nuværende § 5, stk. 2, ligesom der skabes tydeligere sammenhæng mel-
lem Beredskabsstyrelsens rolle i den aktuelle krisestyringsorganisation (NOST’en) og styrelsens ansvar
efter beredskabsloven. (Lovforslagets § 1, nr. 3 og 4).
Præciseringen ændrer ikke ved sektoransvarsprincippet, jf. beredskabslovens § 24, stk. 1, på det nukleare
område, og de enkelte ministre skal således hver inden for deres område planlægge for opretholdelse og
videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder nukleare hændelser.
Hver enkelt myndighed har således det beredskabsmæssige ansvar inden for eget myndighedsområde.
3. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget sikrer en relevant lovmæssig ramme for de nye fælleskommunale beredskabsenheder, her-
under at nærmeste relevante udrykningsenhed med de rette kompetencer og materiel skal tilkaldes uaf-
hængigt af kommunegrænser eller grænser for de fælleskommunale redningsberedskaber (samordnin-
ger).
De økonomiske konsekvenser ved etablering af nye større kommunale beredskabsenheder er udmøntet i
aftalen om kommunernes økonomi i 2015.
4. Lovforslagets administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Lovforslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
8. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke til at have ikke miljømæssige konsekvenser.
13
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0014.png
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser i forhold til EU-retten.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.fl.
Et udkast til lovforslag er den 28. februar 2016 sendt i høring med frist den 17. februar 2016 hos følgende
myndigheder og organisationer mv.: Arbejdstilsynet, Beredskabsforbundet, Dansk Erhverv, Dansk Indu-
stri, Danske Regioner, Falck Danmark A/S, Forbundet af Offentligt Ansatte (FOA), Fagligt Fælles Forbund
(3F), Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, KL, Landsklubben for Deltidsansatte Brandfolk og Søn-
derjyske Frivillige Brandværnsforbund.
11. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ min-
dreudgifter
Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget sikrer en relevant
lovmæssig ramme for de nye
fælleskommunale beredskabsen-
heder, herunder at nærmeste
relevante udrykningsenhed med
de rette kompetencer og materiel
skal tilkaldes uafhængigt af
kommunegrænser eller grænser
for de fælleskommunale red-
ningsberedskaber
(samordnin-
ger).
Negative konsekvenser/mer-
udgifter
Lovforslaget sikrer en relevant
lovmæssig ramme for de nye
fælleskommunale beredskabsen-
heder, herunder at nærmeste
relevante udrykningsenhed med
de rette kompetencer og materiel
skal tilkaldes uafhængigt af
kommunegrænser eller grænser
for de fælleskommunale red-
ningsberedskaber
(samordnin-
ger).
De økonomiske konsekvenser ved
etablering af nye større kommu-
nale beredskabsenheder er ud-
møntet i aftalen om kommuner-
nes økonomi i 2015.
De økonomiske konsekvenser ved
etablering af nye større kommu-
nale beredskabsenheder er ud-
møntet i aftalen om kommuner-
nes økonomi i 2015.
Administrative konsekvenser for
det offentlige
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
Ingen
Ingen.
14
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0015.png
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1,
Baggrunden for forslaget om at tilføje terrorhandlinger til redningsberedskabets opgaver er de seneste års
trusselsvurderinger og terrorhændelser, både i Danmark og internationalt.
Til nr. 2
Beredskabsloven indeholder i § 3 hjemmel til, at forsvarsministeren kan bestemme, at redningsberedska-
bet skal indsættes i udlandet i tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller udgør en over-
hængende fare for personer, ejendom og miljøet. Med forslaget om at tilføje Færøerne og Grønland som
geografiske områder, hvor redningsberedskabet vil kunne indsættes, samt at præcisere, at det er Bered-
skabsstyrelsen, der kan indsættes de pågældende steder, tilvejebringes en udtrykkelig hjemmel for for-
svarsministeren til at bestemme, at Beredskabsstyrelsen kan indsættes i Grønland og på Færøerne i til-
fælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller udgør en overhængende fare for personer,
ejendom eller miljøet. Som ved indsættelse i udlandet er det en forudsætning, at indsættelse i Grønland
og på Færøerne sker efter anmodning fra de kompetente myndigheder. Det er præciseret i lovforslaget.
Med forslaget til et nyt § 3, stk. 2, tilvejebringes hjemmel til, at forsvarsministeren kan bestemme, at
udenlandske redningstjenester vil kunne indsættes i Danmark i tilsvarende situationer som nævnt oven-
for.
Med bestemmelsen i § 3, stk. 3, der er ny, foreslås, at Beredskabsstyrelsen kan indgå aftale med uden-
landske statslige og regionale redningstjenester i de grænsenære områder om ydelse af gensidig assi-
stance i tilfælde af ulykker mv. Herved tilvejebringes en hjemmel til, at Beredskabsstyrelsen kan indgå
aftale med f.eks. det statslige tyske Technisches Hilfswerk (THW) om gensidigt operativt samarbejde hen
over den dansk-tyske grænse. I praksis vil der være tale om, at Beredskabsstyrelsen vil kunne trække på
mandskabs- og materielle ressourcer fra THW’s operative afdelinger, som ligger tæt på den danske græn-
se.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.8.
Til nr. 3
Med forslaget præciseres Beredskabsstyrelsens planlægningsansvar for det nukleare beredskab, dvs. den
koordinerende planlægning af de samlede opgaver inden for det nukleare beredskab.
Præciseringen ændrer ikke ved sektoransvarsprincippet, jf. beredskabslovens § 24, stk. 1, på det nukleare
område, og de enkelte ministre skal således hver inden for deres område planlægge for opretholdelse og
videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder nukleare hændelser.
Hver enkelt myndighed har således det beredskabsmæssige ansvar inden for eget myndighedsområde.
16
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.10.
Til nr. 4
Tilføjelsen i § 5, stk. 3, om, at planen skal revideres i det omfang, udviklingen gør dette nødvendigt, dog
mindst én gang hvert fjerde år, hænger sammen med, at der ved ændringen i 2014 af beredskabslovens
§ 24 blev indført en tilsvarende forpligtelse til at revidere de generelle beredskabsplaner, jf. § 24. Formå-
let med indførelse af en sådan forpligtelse for den nukleare beredskabsplan er at fremme en ensartet
revision af beredskabsplaner.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.10.
Til nr. 5 og 7
Efter de gældende regler er politidirektøren født medlem af beredskabskommissionen henholdsvis den
fælles beredskabskommission. Politidirektørens kompetence er ikke nærmere reguleret.
Med forslaget om, at politidirektøren ikke har stemmeret i kommunale bevillingsspørgsmål, lovfæstes den
praksis, der har været gældende på området.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr. 6 og 8
Efter de gældende regler skal kommunalbestyrelsen udpege en repræsentant for de frivillige som obser-
vatør i beredskabskommissionen, hvis der ikke indgår en repræsentant for de frivillige som medlem af
kommissionen. Tilsvarende gælder den fælles beredskabskommission i en samordning.
Spørgsmålet om medarbejderrepræsentanter i kommissionen er ikke reguleret.
Af hensyn til samarbejdet i de kommunale redningsberedskaber foreslås det, at kommunalbestyrelsen
eller i et samordnet redningsberedskab kommunalbestyrelserne kan udpege en eller flere medarbejderre-
præsentanter som medlem af beredskabskommissionen og den fælles beredskabskommission.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr. 9
Der er tale om en ny bestemmelse, som foreslås indsat med henblik på at tilvejebringe en hjemmel til, at
der også kan indgås aftaler mellem beredskabsmyndigheder på kommunalt niveau om gensidigt operativt
samarbejde henover landegrænser. I praksis foregår der allerede et sådant samarbejde mellem danske og
tyske samt danske og svenske brandvæsener.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.5.
Til nr. 10 og 11
17
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Forslaget indebærer, at det ikke længere nødvendigvis er en forudsætning, at der opretholdes to assi-
stanceberedskaber, idet der på grund af Forsvarets nye helikoptere hurtigere end tidligere vil kunne
transporteres et assistanceberedskab ud til en brand i et skib til søs.
Beslutningen om antallet af assistanceberedskaber vil blive truffet ud fra en beredskabsfaglig vurdering.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.9.
Til nr. 12
Bestemmelsen er ny og en konsekvens af anbefalingen fra Redningsberedskabets Strukturudvalg om, at
redningsberedskabet baseres på fri disponering, dvs. at nærmeste relevante beredskabsressource tilkal-
des ved alarmering i forbindelse med dagligdagens hændelser uafhængigt af kommunegrænser, således
at borgeren sikres den hurtigste
hjælp.
Med forslaget understreges kommunalbestyrelsens pligt til at kunne yde en forsvarlig indsats i henhold til
lovens § 12, stk. 1, hvorefter det kommunale redningsberedskab skal kunne yde en forsvarlig indsats mod
skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger.
En kommunalbestyrelses varetagelse af en opgave for en anden kommunalbestyrelse er omfattet af lo-
vens § 13, stk. 1, 1. pkt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3.
Til nr. 13.
Med forslaget tilvejebringes der hjemmel til, at forsvarsministeren kan fastsætte regler om kommunalbe-
styrelsens sikring af, at redningsberedskabet indsættes med nærmeste relevante udrykningsenhed med
de rette kompetencer og materiel uafhængigt af kommunegrænser.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3
Til nr. 14
Den gældende § 13, stk. 1, 2. pkt., om, at aftaler efter § 13, stk. 1, skal fremgå af delplanen for det
kommunale redningsberedskab (planen for den risikobaserede dimensionering) foreslås ophævet. Der
henvises til bemærkningerne nedenfor til forslagets nr. 15.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.6.
Til nr. 15
Som der er redegjort for under de almindelige bemærkninger pkt. 2.6, skal den kommunale beredskabs-
plan efter forarbejderne til beredskabslovens § 25 omfatte en alarmeringsplan for redningsberedskabet.
Med lovforslaget søges tydeliggjort, at planen for den risikobaserede dimensionering af redningsbered-
skabet ikke længere skal indgå i de enkelte kommuners beredskabsplaner efter § 25. Alarmeringsplanen
skal derfor fremgå af planen for den risikobaserede dimensionering, som fremover vil være en selvstæn-
dig plan. Det er derfor nødvendigt at præcisere, at ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
18
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
det kommunale redningsberedskabs organisation, virksomhed, materiel og dimensionering også omfatter
regler om alarmering.
Til nr. 16
Forslaget ovenfor under nr. 13 om ophævelse af § 13, stk. 1, 2. pkt., indebærer, at planen for den risiko-
baserede dimensionering af redningsberedskabet ikke længere indgår i kommunalbestyrelsens plan for
kommunens beredskab efter lovens § 25.
Bemyndigelsen vil fortsat blive udmøntet i en bekendtgørelse om risikobaseret dimensionering af det
kommunale redningsberedskab. Det vil blive tydeliggjort, at planen for den risikobaserede dimensionering
af redningsberedskabet fortsat vil skulle godkendes af kommunalbestyrelsen eller i et samordnet red-
ningsberedskab af de deltagende kommunalbestyrelser i et møde.
Forslaget om, at Beredskabsstyrelsens udtalelse om planen om risikobaseret dimensionering skal forelæg-
ges kommunalbestyrelsen, svarer til gældende praksis.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.6.
Til nr. 17
Efter de gældende regler i beredskabslovens § 18 kan forsvarsministeren eller en kommunalbestyrelse
kræve en anden kommunalbestyrelses redningsberedskab (mellemkommunal bistand) eller private red-
ningsvæsener stillet til rådighed for kommunens redningsberedskab.
Ifølge forarbejderne til bestemmelsen forventes muligheden alene anvendt under krigsforhold og i særlige
katastrofetilfælde, f.eks. i tilfælde af uheld i nukleare anlæg.
Med forslaget tilvejebringes der hjemmel til, at forsvarsministeren i tilfælde af større ulykker og katastro-
fer, herunder terror- og krigshandlinger, kan pålægge kommunalbestyrelsen at indsætte det kommunale
redningsberedskab uden for eget udrykningsområde.
I rapporten fra Redningsberedskabets Strukturudvalg anbefales, at hjemlen til koordineret og prioriteret
indsættelse af det kommunale redningsberedskab ud over den almindelige mellemkommunale bistand
efter beredskabslovens § 18 bør styrkes, således at en overordnet national enhed kan kræve redningsbe-
redskabets kapaciteter indsat uden for eget udrykningsområde. I praksis forventes hjemlen udmøntet ved,
at forsvarsministeren delegerer kompetencen til Beredskabsstyrelsen, som i kraft af sin rolle som national
myndighed inden for redningsberedskabet allerede har erfaring med håndtering af større og/eller flere
samtidige indsatser.
Med forslaget om et nyt stk. 4 i § 18 udmøntes strukturudvalgets anbefaling herom.
Der henvises i øvrigt til sundhedslovens § 211, hvor der inden for sundhedsområdet findes en tilsvarende
hjemmel.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.4.
Til nr. 18
19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Ifølge beredskabslovens § 36, stk. 1, foretager kommunalbestyrelsen brandsyn af virksomheder, af frede-
de bygninger, af bygninger, hvor mange mennesker samles, af brandfarlige bygninger og oplag samt af
flydende konstruktioner.
Med regeringens vækstudspil fra november 2015 vil højlagre (lagre, hvor stablingshøjden overstiger 8
meter) og visse andre lagerbygninger ikke længere være brandmæssigt reguleret af beredskabslovgivnin-
gen, men alene af byggelovgivningen. Det har ikke med samlingen af den brandtekniske regulering i byg-
gelovgivningen vedr. disse lagerbygninger været hensigten at ændre på brandsynspligten. Lagerbygnin-
gerne vil ikke længere være omfattet af tekniske forskrifter udstedt i medfør af beredskabsloven, og de vil
heller ikke længere være omfattet af begrebet brandfarlige bygninger og oplag i bestemmelsen om
brandsyn i beredskabslovens § 36, stk. 1. For at bibeholde brandsyn af lagerbygningerne foreslås det at
tilføje disse lagerbygninger i § 36, stk. 1.
Det følger af den foreslåede tilføjelse af ”særlige lagerbygninger” til beredskabslovens § 36, stk. 1, at der
vil være hjemmel til at foretage brandsyn af de lagerbygninger, som i dag er reguleret af regler fastsat i
medfør af beredskabsloven, men som i fremtiden alene vil blive reguleret i byggelovgivningen, bl.a. høj-
lagre. Der er ikke tilsigtet en udvidelse af, hvad der påses ved brandsyn, men alene, at de objekter, der
med bestemmelsen overflyttes til byggelovgivningen, stadig vil være omfattet at reglerne om brandsyn.
”Særlige lagerbygninger” omfatter højlagre (lagre, hvor stablingshøjden overstiger 8 meter) og visse an-
dre lagre (lagerbygninger, hvori der opbevares tilsvarende varegrupper som i højlagre), der ikke længere
vil være reguleret af beredskabslovgivningen, men alene af byggelovgivningen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.7.
Til nr. 19
I dag kan kommunerne lade andre varetage det afhjælpende redningsberedskab, jf. § 13, stk. 1, men
ikke brandsyn. Brandsyn kan henlægges til et samordnet redningsberedskab, jf. § 10, stk. 2, men kan
ikke uden lovhjemmel løses af kommuner, der ikke indgår i det samordnede redningsberedskab eller af
private. Strukturudvalget har i sin rapport fra august 2014 anbefalet, at det overvejes, at lettere brandsyn
også kan varetages af andre.
Det følger af den foreslåede § 36, stk. 2, at der indføjes en bestemmelse svarende til bestemmelsen i §
13, stk. 1, således at kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med en anden kommunalbestyrelse, med
private redningsvæsener eller med andre om at foretage brandsyn af visse brandsynspligtige objekter.
Disse objekter vil blive fastlagt i brandsynsbekendtgørelsen og vil som udgangspunkt være de brandsyns-
objekter, der er beskrevet under kategori A i bilaget til bekendtgørelse om personel i redningsberedska-
bet. Kategori A objekter i bilag 1 i bekendtgørelse om personel i redningsberedskabet er de enklere
brandsynsobjekter, såsom fredede bygninger, hoteller, plejeinstitutioner, forsamlingslokaler, men f.eks.
ikke byggerier, der er godkendt efter funktionsbaserede brandkrav/brandteknisk dimensionering med krav
til driften.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.7.
Til nr. 20
20
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
Med forslaget tilvejebringes der hjemmel til, at forsvarsministeren kan fastsætte regler om kommunalbe-
styrelsens adgang til at indgå aftale med en anden kommunalbestyrelse, med private redningsvæsener
eller med andre om at foretage brandsyn af visse brandsynspligtige objekter.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.7.
Til nr. 21
Vold eller trusler om vold mod dansk indsatspersonel vil kunne straffes efter straffelovens § 119, stk. 1
(skærpet straf). Vold eller trusler om vold mod udenlandsk indsatspersonel under en indsats i Danmark vil
efter gældende ret alene kunne straffes efter de almindelige voldsbestemmelser i straffeloven.
Som en konsekvens af forslaget om at skabe hjemmel til operativt samarbejde på beredskabsområdet hen
over landegrænserne foreslås indsat som en ny § 69 a en bestemmelse om bl.a. skærpet straf for forbry-
delser mod udenlandsk personel, der udfører redningsberedskabsopgaver i Danmark. Bestemmelsens
foreslåede ordlyd fremgår af redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen
over landegrænserne fra 2015 og er baseret på lov nr. 479 af 17. juni 2008, der har til hensigt at imple-
mentere Rådets afgørelse om intensivering af det grænseover-skridende samarbejde, navnlig om be-
kæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet (den såkaldte Prüm-afgørelse).
Med stk. 2 foreslås indsat en bestemmelse om, at erstatning for skade, der forvoldes af personel fra et
andet lands redningstjeneste under udførelse af beredskabsopgaver i Danmark, betales af den myndig-
hed, der har rekvireret den udenlandske assistance. Baggrunden herfor er, at den udenlandske assistance
er indsat under instruktionsbeføjelse af den rekvirerende danske myndighed, samt at en skadelidt ikke
skal have besvær med at få udbetalt erstatning fra udenlandske myndigheder. Bestemmelsens foreslåede
ordlyd fremgår ligeledes af redegørelsen om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen
over landegrænserne.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.5.
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvens af, at ressortansvaret for bl.a. sager vedrørende lov om beskyttelsesrum, jf.
lovbekendtgørelse nr. 732 af 20. august 2003, ved kongelig resolution af 19. januar 2004 med virkning fra
den 1. februar 2004 blev overført fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsministeren.
Til nr. 2
Opførelse, vedligeholdelse, drift og klargøring af offentlige beskyttelsesrum varetages i henhold til beskyt-
telsesrumsloven af kommunalbestyrelsen. Loven indeholder ikke bestemmelser svarende til bestemmel-
serne i beredskabsloven om, at kommunalbestyrelsen kan henlægge opgaver til en beredskabskommissi-
on eller en fælles beredskabskommission.
I praksis varetages den daglige administration af kommunalbestyrelsens opgaver efter beskyttelsesrums-
loven af det kommunale redningsberedskab.
21
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
På den baggrund – og efter ønske fra KL – foreslås indsat en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen
kan henlægge sine beføjelser i henhold til loven til den beredskabskommission eller en fælles beredskabs-
kommission, der er nedsat efter reglerne i beredskabsloven.
Til § 3
Til nr. 1
I henhold til havmiljøloven varetager kommunalbestyrelsen en række opgaver vedrørende beredskab,
herunder udarbejdelse af beredskabsplaner for samt sanering af kyststrækninger i tilfælde af olie- eller
kemikalieforurening, udarbejdelse af beredskabsplaner for samt bekæmpelse af forurening i havne mv.
Loven indeholder ikke bestemmelser svarende til bestemmelserne i beredskabsloven om, at kommunalbe-
styrelsen kan henlægge opgaver til en beredskabskommission eller en fælles beredskabskommission.
I praksis varetages den daglige administration af kommunalbestyrelsens opgaver efter havmiljøloven af
det kommunale redningsberedskab.
På den baggrund – og efter ønske fra KL – foreslås indsat en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen
kan henlægge sine beføjelser i henhold til lovens kapitel 11 til den beredskabskommission eller fælles
beredskabskommission, der er nedsat efter reglerne i beredskabsloven.
Til § 4
Til nr. 1
I henhold til lov om fyrværkeri mv. varetager kommunalbestyrelsen en række opgaver, herunder bl.a. ved
at give tilladelse til opbevaring af fyrværkeri og foretage kontrol og tilsyn med bl.a. fremstilling af fyrvær-
keri. Loven indeholder ikke bestemmelser svarende til bestemmelserne i beredskabsloven om, at kommu-
nalbestyrelsen kan henlægge opgaver til en beredskabskommission eller en fælles beredskabskommission.
I praksis varetages den daglige administration af kommunalbestyrelsens opgaver efter lov om fyrværkeri
mv.af det kommunale redningsberedskab.
På den baggrund – og efter ønske fra KL – foreslås indsat en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen
kan henlægge sine beføjelser i henhold til loven til den beredskabskommission eller fælles beredskabs-
kommission, der er nedsat efter reglerne i beredskabsloven.
22
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0023.png
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 660
af 10. juni 2009, som ændret ved lov nr. 514 af
26. maj 2014, foretages følgende ændringer:
§ 1.
Redningsberedskabets opgave er at fore-
bygge, begrænse og afhjælpe skader på perso-
ner, ejendom og miljøet ved ulykker og katastro-
fer, herunder krigshandlinger, eller overhængen-
de fare herfor.
1.
I
§ 1, stk. 1, § 7 og § 12, stk. 1 og 2,
ændres
»
krigshandlinger« til:
»
terror- og krigshandlin-
ger«.
§ 3.
Forsvarsministeren kan bestemme, at red-
ningsberedskabet skal indsættes i udlandet i
tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig ska-
de på eller udgør en overhængende fare for per-
soner, ejendom eller miljøet.
2.
§ 3 affattes således:
»
§ 3.
Forsvarsministeren kan bestemme, at Be-
redskabsstyrelsen kan indsættes på Færøerne, i
Grønland eller i udlandet i tilfælde af katastrofer,
der medfører alvorlig skade på eller udgør en
overhængende fare for personer, ejendom eller
miljøet.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan endvidere be-
stemme, at udenlandske redningstjenester kan
indsættes i Danmark i tilfælde af katastrofer, der
medfører alvorlig skade på eller udgør en over-
hængende fare for personer, ejendom eller mil-
jøet.
Stk. 3.
Beredskabsstyrelsen kan indgå aftale
med statslige og regionale udenlandske rednings-
tjenester i de grænsenære områder om ydelse af
gensidig assistance i tilfælde af ulykker mv.«
§ 5.
---
Stk. 2.
Forsvarsministeren fastsætter regler for
redningsberedskabets organisation i tilfælde af
3.
§ 5, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Beredskabsstyrelsen skal udarbejde
23
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0024.png
uheld i nukleare anlæg, herunder om opgavefor-
delingen og samarbejdet mellem henholdsvis det
statslige redningsberedskab og det kommunale
redningsberedskab og med hensyn til rednings-
beredskabets virke i forhold til de øvrige myndig-
heder, der har opgaver i beredskabet.
en plan for koordination og samarbejde mellem
de myndigheder, der har ansvar for opretholdel-
se og videreførelse af samfundets funktioner i
tilfælde af en nuklear ulykke.
4.
I § 5 indsættes som stk. 3:
»Stk.
3.
Planen, jf. stk. 2, skal revideres i det
omfang, udviklingen gør dette nødvendigt, dog
mindst én gang hvert fjerde år.«
§ 7.
Det statslige regionale rdningsberedskab
skal yde assistance til det kommunale rednings-
beredskab, hvis det skønnes påkrævet på grund
af karakteren eller omfanget af en ulykke eller en
katastrofe, herunder krigshandlinger.
§ 9.
---
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal nedsætte en
beredskabskommission til at varetage den umid-
delbare forvaltning af redningsberedskabet.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om,
at den umiddelbare forvaltning af opgaver, der
efter §§ 34-37 er henlagt til kommunalbestyrel-
sen, varetages af beredskabskommissionen.
Kommunalbestyrelsen træffer bestemmelse om
kommissionens sammensætning. Kommissionen,
hvis medlemstal skal være ulige, skal bestå af
borgmesteren, der er formand, politidirektøren
og et flertal valgt af kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde med
forsvarsministerens samtykke udpege et andet
medlem af kommunalbestyrelsen end borgmeste-
ren til at indtræde som formand for beredskabs-
kommissionen. Kommunalbestyrelsen udpeger en
repræsentant for de frivillige som observatør i
beredskabskommissionen, hvis der ikke indgår en
repræsentant for de frivillige som medlem af
kommissionen.
Stk. 3-4. ---
5.
I
§ 9, stk. 2, indsættes efter 4. pkt.:
»Politidi-
rektøren har ikke stemmeret i kommunale bevil-
lingsspørgsmål«.
6.
I
§ 9, stk. 2, indsættes efter 6. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan udpege en eller flere
medarbejderrepræsentanter som medlem af
kommissionen.«
24
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0025.png
§ 10
---
Stk. 2.
Kommuner, der samordner deres red-
ningsberedskab, skal nedsætte en fælles bered-
skabskommission til at varetage de opgaver ved-
rørende redningsberedskabet, som kommunalbe-
styrelserne henlægger til denne. Kommunalbe-
styrelsen kan endvidere træffe beslutning om, at
opgaver, der efter §§ 34-37 er henlagt til kom-
munalbestyrelsen, henlægges til den fælles be-
redskabskommission. Beredskabskommissionen
skal bestå af et ulige antal medlemmer, herunder
borgmestrene i de deltagende kommuner og
politidirektøren. Kommunalbestyrelsen kan i sær-
lige tilfælde med forsvarsministerens samtykke
udpege et andet medlem af kommunalbestyrel-
sen end borgmesteren til at indtræde i den fælles
beredskabskommission. For kommuner, der har
samordnet deres beredskab, udpeges en repræ-
sentant for de frivillige som observatør i den
fælles beredskabskommission, hvis der ikke ind-
går en repræsentant for de frivillige som medlem
af kommissionen.
Stk. 3.
Samordning af kommuners redningsbe-
redskab skal godkendes af den kommunale til-
synsmyndighed, jf. § 60 i lov om kommunernes
styrelse.
Stk. 4.
Forsvarsministeren kan fastsætte nær-
mere regler for kommuners samordning af deres
redningsberedskab.
§ 11.
(Tidligere ophævet)
7.
I
§ 10, stk. 2, indsættes efter 3. pkt.:
»Politidi-
rektøren har ikke stemmeret i kommunale bevil-
lingsspørgsmål.
8.
I
§ 10, stk. 2, indsættes efter 5. pkt.:
»Kommunalbestyrelserne kan samlet udpege en
eller flere af medarbejderrepræsentanter som
medlem af den fælles beredskabskommission«.
9.
Efter § 10 indsættes:
»§11. Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale
med lokale udenlandske redningstjenester i de
grænsenære områder om ydelse af gensidig
assistance (mellemkommunal bistand) i tilfælde
af ulykker m.v.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler
herom«.
§ 12.
Det kommunale redningsberedskab skal
25
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0026.png
kunne yde en forsvarlig indsats mod skader på
personer, ejendom og miljøet ved ulykker og
katastrofer, herunder krigshandlinger. Rednings-
beredskabet skal endvidere kunne modtage,
indkvartere og forpleje evakuerede og andre
nødstedte.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan bestemme, at
redningsberedskabet i visse kommuner skal kun-
ne yde en udvidet assistance til andre kommu-
ners redningsberedskab, hvis det skønnes på-
krævet på grund af karakteren eller omfanget af
en ulykke eller katastrofe, herunder krigshandlin-
ger. Forsvarsministeren fastsætter regler om
udgiftsfordelingen mellem staten og de pågæl-
dende kommuner.
§ 12.
Stk. 1.
Stk. 2.
Stk. 3.
Forsvarsministeren kan indgå aftale
med en eller flere kommunalbestyrelser, Bered-
skabsstyrelsen eller med et privat redningsvæsen
om etablering af et stående beredskab til be-
kæmpelse af brand i skibe til søs.
10.
I
§ 12, stk. 3,
indsættes efter »etablering af
et«: »eller flere«.
11.
I
§ 12, stk. 3,
ændres »beredskab« til: »be-
redskaber«.
12.
I
§ 12
indsættes efter stk.1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at
redningsberedskabet indsættes med nærmeste
relevante udrykningsenhed med de rette kom-
petencer og materiel uafhængigt af kommune-
grænser. Forsvarsministeren kan fastsætte reg-
ler herom.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
13.
I
§ 12
indsættes som stk. 6:
»stk. 6.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler
om kommunalbestyrelsens sikring af, at red-
ningsberedskabet indsættes med nærmeste rele-
vante udrykningsenhed med de rette kompeten-
cer og materiel uafhængigt af kommunegrænser,
26
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0027.png
jf. stk. 2.«
§ 13.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale
med en anden kommunalbestyrelse, med private
redningsvæsener eller med andre om at udføre
opgaver inden for kommunens redningsbered-
skab. Aftalen skal fremgå af delplanen for det
kommunale redningsberedskab, der indgår i
kommunalbestyrelsens samlede plan for kommu-
nens beredskab, jf. § 25, stk. 1. Kommunalbesty-
relsen kan endvidere indgå aftale med Bered-
skabsstyrelsen om, at det statslige regionale
redningsberedskab udfører opgaver inden for
kommunens redningsberedskab.
14.
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
§ 14.
Forsvarsministeren fastsætter regler om
redningsberedskabets organisation, virksomhed,
materiel og dimensionering.
15.
I
§ 14
indsættes efter »virksomhed,«:
»alarmering«.
16.
I
§ 14
indsættes som stk. 2:
»Stk.
2.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler
om udarbejdelse af planer for den risikobaserede
dimensionering af det kommunale redningsbe-
redskab, herunder at Beredskabsstyrelsen skal
udtale sig om forslaget til plan, og at Bered-
skabsstyrelsens udtalelse skal forelægges kom-
munalbestyrelsen.
17.
I
§ 18
indsættes som stk. 4:
»Stk.
4.
Forsvarsministeren kan i tilfælde af
større ulykker og katastrofer, herunder terror- og
krigshandlinger, pålægge kommunalbestyrelsen
at indsætte det kommunale redningsberedskab
uden for eget udrykningsområde.«
27
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0028.png
§ 36.
Kommunalbestyrelsen foretager brand-
syn af virksomheder, af fredede bygninger, af
bygninger, hvor mange mennesker samles, af
brandfarlige bygninger og oplag samt af flydende
konstruktioner.
Stk. 2.
Forsvarsministeren fastsætter nærmere
regler om brandsyn efter stk. 1, herunder om
påbud om afhjælpning af eventuelle mangler.
Stk. 3.
Brandsyn i henhold til stk. 1 kan, hvis
det skønnes nødvendigt, til enhver tid uden rets-
kendelse foretages på ejendommen. Den, der
foretager brandsynet, skal være i besiddelse af
behørig legitimation.
Stk. 4.
Forsvarsministeren kan bestemme, at
brandsyn for forsvaret ordnes på særlig måde.
18.
I
§ 36, stk.1,
indsættes efter »oplag«: », af
særlige lagerbygninger«.
19.
I
§ 36
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale
med en anden kommunalbestyrelse, med private
redningsvæsener eller med andre om at foretage
brandsyn af brandsynspligtige objekter.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
20.
I
§ 36
indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler
om kommunalbestyrelsens adgang til at indgå
aftale med en anden kommunalbestyrelse, med
private redningsvæsener eller med andre om at
foretage brandsyn af visse brandsynspligtige
objekter, jf. stk. 2.«
21.
Efter § 69 indsættes:
Ȥ
69 a.
Bestemmelserne i straffelovens kapitel
14 om forbrydelser mod den offentlige myndig-
hed m.v. og kapitel 16 om forbrydelser i offentlig
tjeneste eller hverv m.v. finder også anvendelse,
når forholdet er begået mod eller af personel fra
et andet lands redningstjeneste under udførelse
af beredskabsopgaver i Danmark i henhold til
multilaterale eller bilaterale aftaler eller aftaler
mellem lokale myndigheder i de grænsenære
områder, jf. § 3 og § 11.
Stk.2.
Erstatning for skade, der forvoldes af
28
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0029.png
personel fra et andet lands redningstjeneste un-
der udførelse af beredskabsopgaver i Danmark,
betales af den myndighed, der har rekvireret den
udenlandske assistance.«
§2
I lov om beskyttelsesrum, jf. lovbekendtgørelse
nr. 732 af 20. august 2003 foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Indenrigs- og sund-
hedsministeren« til: »Forsvarsministeren«.
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ
1 a.
Kommunalbestyrelsen kan henlægge
sine beføjelser efter denne lov til beredskabs-
kommissionen, jf. beredskabslovens § 9, stk. 2,
eller den fælles beredskabskommission, jf. be-
redskabslovens § 10, stk. 2.«
§3
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1616 af 10. december 2005,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 37 indsættes:
Ȥ
37 a.
Kommunalbestyrelsen kan henlægge
sine beføjelser efter denne lovs kapitel 11 til
beredskabskommissionen, jf. beredskabslovens §
9, stk. 2 eller den fælles beredskabskommission,
jf. beredskabslovens § 10, stk. 2.«
§4
I lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artik-
ler. jf. lovbekendtgørelse nr. 363 af 9. april 2013,
som senest ændret ved lov nr. 525 af 20. april
2015, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 6 b indsættes:
Ȥ
6 c.
Kommunalbestyrelsen kan henlægge
sine beføjelser efter denne lov til beredskabs-
kommissionen, jf. beredskabslovens § 9, stk. 2
eller den fælles beredskabskommission, jf. be-
29
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Udkast til lovforslag om ændring af beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (ændring i sammensætningen af beredskabskommissioner m.v.), fra forsvarsministeren
1593210_0030.png
redskabslovens § 10, stk. 2.«
§5
Loven træder i kraft den 1. juli 2016
30