Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1592344_0001.png
REFERAT
Bilag: 0
Sagsbehandler: JDR
Sagsnummer: 2011/002491
12. april 2012
MØDE MELLEM GRØNLANDSKE MYNDIGHEDER, FORSVARET OG FORSVARSMININISTERIET
D. 29. FEBRUAR 2012.
Indledning
Onsdag d. 29. februar afholdtes møde i Forsvarsministeriet mellem repræsentanter fra
Grønlands Selvstyre, Sermersooq Kommune, Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen
og Grønlands Kommando. Mødet havde til formål at drøfte den videre plan for forsvarets
flytning fra etablissementet i Grønnedal. Nærværende referat har til hensigt at fremstille
mødets konklusioner og aftalte aktioner.
Mødedeltagere
Grønlands Selvstyre
Inuuteq Holm Olsen, Direktør, Udenrigsdirektoratet
Hans Erik Bresson, Departementchef, Departement for Indenrigsanliggender, Natur og
Miljø
Naja Lund, Udenrigsdirektoratet
Lene Riis, Departement for Boliger, Infrastruktur og Trafik
Adam Worm, Grønlands Repræsentationen
Sermersooq Kommune
Thorkild Lauridsen, Direktør, Anlæg & Miljø, Kommuneqarfik Sermersooq
Forsvarsministeriet
Kenn Bille Iversen, chef for Planlægnings- og Udviklingskontoret
Jakob Rousøe, sagsbehandler i Planlægnings- og Udviklingskontoret
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 67: Dokumenter vedr. Grønnedal, fra Peter Barfoed, Nuuk
1592344_0002.png
Forsvarskommandoen
Frank Trojahn, chef for Planlægningsafdelingen, Forsvarskommandoen
Brian Roth, miljøsagsbehandler i Materiel- og Etablissementssektionen, Forsvarskom-
mandoen
Grønlands Kommando
Hans Ole Nielsen, chef for Planlægningsafdelingen, Grønlands Kommando
Konklusionsreferat
Nedenfor fremstilles mødets konklusioner og aktioner struktureret efter mødets agenda-
punkter.
Mødeindledning og forudsætninger
Efter en kort individuel præsentation af mødedeltagerne, indledte chef for Planlægnings- og
Udviklingskontoret, Kenn Bille Iversen (KBI), med at skitsere forudsætningerne for mødet.
En vigtig parameter for drøftelserne er, at både Grønlands Selvstyre og Sermersooq kom-
mune inden mødet klart har meldt ud, at de ikke er interesserede i eller har mulighed for at
overtage hele eller dele af bygningskomplekset i Grønnedal. Dermed kan det konkluderes,
at der enten skal findes en ’tredjemand’, der har interesse i at overtage etablissementet el-
ler også skal bygningskomplekset i Grønnedal rømmes. KBI understregede, at der dermed
var fire overordnede spørgsmål som mødedeltagerne skulle drøfte: 1) Hvem kan have inte-
resse i Grønnedal, og hvordan afdækkes dette forhold? 2) Hvordan håndteres miljøopryd-
ningsopgaven specielt med hensyn til olieforurening? 3) I tilfælde af en rømning, til hvilket
niveau skal bygningerne nedrives? 4) Hvordan fordeles ansvaret for oprydning og eventuel
rømning mellem aktørerne i Grønnedal?
Status på etableringen af Værnsfælles Arktisk Kommando
Chef for Planlægningsafdelingen i Forsvarskommandoen, Frank Trojahn (FT), gav en kort
status på arbejdet med at identificere et passende domicil for den kommende Værnsfælles
Arktisk Kommandos hovedkvarter i Nuuk. FT redegjorde for, at forsvarets ambition om at
kunne indvie det nye hovedkvarter allerede til sommer ikke var praktisk mulig, idet de to
bygninger, forsvaret pt. ser på, ikke vil være disponible før sent på året, hvorfor et mere re-
alistisk bud er ultimo 2012. Af relevans for fraflytningen fra Grønnedal fastslog FT, at forsva-
ret for nærværende planlægger på i en periode at forsætte med at anvende antenneanlæg-
get i Grønnedal efter kommandoens flytning til Nuuk. Således vil et antal medarbejdere eller
personel fra en entreprenør eller lignende virksomhed forblive i Grønnedal for at varte og
vedligeholde antennerne. Det blev i den forbindelse understreget, at vedligeholdelsesperso-
nellet i Grønnedal vil være selvhjulpne og selvforsynede, hvorfor der ikke vil være behov for
nogen form for ydelser fra kommunen.
Side 2/5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 67: Dokumenter vedr. Grønnedal, fra Peter Barfoed, Nuuk
Status på drøftelser med amerikanerne
Chef for Planlægnings- og Udviklingskontoret i Forsvarsministeriet, Kenn Bille Iversen (KBI),
redegjorde for de indledende drøftelser Forsvarsministeriet har haft med amerikanske myn-
digheder motiveret af 1951-aftalen, hvorfra det fremgår, at amerikanerne ejer etablisse-
mentet, og at dansk forsvar i princippet blot er stillet Grønnedal til rådighed i forbindelse
med kommandoens operative virke. I den forbindelse forklarede KBI, at amerikanerne er
meget interesseret i at hjælpe med at finde en løsning alt afhængig af, hvilken fremtid etab-
lissementet i Grønnedal går i møde. Amerikanerne har givet udtryk for, at de føler et med-
ansvar med hensyn til miljøproblematikken og bygningerne, men at en konkret økonomisk
ansvarsfordeling må afvente nærmere diplomatiske og juridiske drøftelser mellem det ame-
rikanske og danske forsvarsministerium. Dette arbejde vil Forsvarsministeriet umiddelbart
iværksætte, idet amerikanerne indledningsvist vil undersøge, hvorvidt amerikanske statslige
institutioner har interesse i at overtage Grønnedal. Amerikanerne har dog understreget, at
disse diplomatiske drøftelser på ingen måde skal have opsættende virkning på det dansk-
grønlandske arbejde med at finde en interesseret tredjemand eller alternativt komme frem
til en aftale om betingelserne for en rømning af Grønnedal.
Overdragelse af etablissementet i Grønnedal til ’tredjemand’
For nærværende er der ikke identificeret nogen interessenter, der ønsker at overtage etab-
lissementet i Grønnedal. Chefen for Planlægnings- og Udviklingskontoret i Forsvarsministeri-
et, Kenn Bill Iversen (KBI), opfordrede alle inklusiv Det Grønlandske Selvstyre og Sermer-
sooq kommune til at komme med bud på mulige interessenter.
KBI forklarede, at Forsvarsministeriet snarest vil anmode forsvaret om at sætte Grønnedal i
udbud med henblik på at undersøge, hvorvidt der kan findes en interesseret ’tredjemand’.
Dette er i tråd med ønsket fra de grønlandske myndigheder.
Chefen for Planlægningsafdelingen i Forsvarskommandoen, Frank Trojahn, påpegede, at
forsvaret på ingen måde ønsker at videreføre etablissementet i Grønnedal, hverken delvist
eller i en eller anden form for ”dvale” tilstand. Derfor ser forsvaret en eventuel overdragelse
af Grønnedal som en komplet overdragelse, hvor forsvaret efterfølgende ingen økonomiske
forpligtelser har med en potentiel videre drift af stedet.
Det Grønlandske Selvstyre påpegede, at selvstyret pålagde det stor vigtighed, at der ved en
eventuel overdragelse af Grønnedal til ’tredjemand’ er en klar aftale med hensyn til ansvaret
for miljøet. Dette bør fremgå eksplicit af en overdragelsesaftale.
Det Grønlandske Selvstyre gjorde det klart, at der ved en overdragelse til ’tredjemand’ ikke
vil blive tilbudt infrastrukturmæssige serviceydelser fra de grønlandske myndigheders side,
som eksempelvis opretholdelse af en indenrigs helikopterrute.
Side 3/5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 67: Dokumenter vedr. Grønnedal, fra Peter Barfoed, Nuuk
1592344_0004.png
Sermersooq Kommune anførte, at kommunens interesser, ydelser og aktiviteter i Grønnedal
er afhængige af en udefrakommende interessent, hvorfor kommunen kun vil have aktivite-
ter i Grønnedal, hvis stedet overtages af ’tredjemand’. I modsat fald vil kommunen ligesom
forsvaret skulle lukke sine aktiviteter.
Det blev påpeget, at miljøoprydningsopgaven vil have en stor indflydelse på anvendelses-
mulighederne for Grønnedal, idet oprydningen vil kunne tage flere år og derfor vil være dik-
terende for, hvordan området kan benyttes.
Aktioner
Det Grønlandske Selvstyre og Sermersooq kommune vil i videst muligt omfang bi-
drage med bud på mulige interessenter, der kan være interesseret i at overtage
etablissementet i Grønnedal.
Forsvarskommandoen vil iværksætte udbud af etablissementet i Grønnedal.
Miljøoprydningsopgaven og bygningsmassen i Grønnedal
Miljøsagsbehandler i Forsvarskommandoen, Brian Roth (BR), redegjorde for status på
kortlægningen af miljøoprydningsopgaven i Grønnedal. I den forbindelse blev det under-
streget, at forsvaret er ved at lægge sidste hånd på en rapport, der har til hensigt at
supplere den i 2010 udarbejdede omfattende miljøundersøgelsesrapport af Grønnedal.
Overordnet set vurderer forsvaret, at omkostningerne ved en miljøoprydning vil ligge
mellem 79 og 100 mio. kr. alt afhængig af, hvorvidt bygningerne skal rives ned eller ej,
og i givet fald til hvilket niveau. Så snart den supplerende rapport foreligger, vil forsva-
ret fremsende den til de øvrige implicerede parter.
Departementschef Hans Erik Bresson (HEB) fremlagde, at det Grønlandske Selvstyre ef-
terlyste en samlet pakke, der afdækker alle miljømæssige perspektiver med hensyn til
Grønnedal. En sådan pakke er nødvendig for at kunne opnå det fornødne grundlag for
en politisk beslutning med hensyn til, hvordan Grønnedal miljømæssigt ønskes opryddet.
Med hensyn til kravene til oprydning var der bred enighed blandt mødedeltagerne om,
at man måtte finde et for alle parter acceptabelt niveau, idet en total oprydning forven-
teligt vil være unødvendig og yderst omkostningstung for såvel forsvaret som kommu-
nen. FT anførte hvorvidt der er rationale for, at fundamenterne til bygningerne fjernes.
I forlængelse her af ønsker HEB, at der i det videre arbejde med miljøproblematikken er
en klar forståelse for, hvem der er kontaktpersoner ved de respektive myndigheder. I
den forbindelse ønsker HEB, at der etableres en midlertidig miljøarbejdsgruppe.
Side 4/5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 67: Dokumenter vedr. Grønnedal, fra Peter Barfoed, Nuuk
1592344_0005.png
Ansvarsfordelingen med hensyn til miljøoprydningen blev drøftet, og det blev i den for-
bindelse besluttet, at Sermersooq Kommune og forsvaret umiddelbart kan gå i dialog for
at afdække mulige uoverensstemmelser. Endvidere blev det fastslået, at disse drøftelser
ikke er afhængige af en forudgående afklaring med hensyn til kravene til en oprydning.
Aktioner
Forsvaret fremsender rapport omhandlende supplerende miljømæssige undersøgel-
ser til de grønlandske myndigheder og Forsvarsministeriet.
Forsvaret sikrer, at selvstyrets ønske til en klarere projektorganisation med hensyn til
arbejdet med miljøopgaven imødekommes, herunder overvejelser om etablering af
en midlertidig miljøarbejdsgruppe med repræsentanter fra selvstyret, kommunen og
forsvaret.
Selvstyret og forsvaret går i dialog om sammensætning af baggrundsmateriale, der
kan ligge til grund for udfærdigelsen af et politisk beslutningsoplæg med henblik på
fra Grønlands Selvstyres side at få fastsat kravene til miljøoprydningen i Grønnedal.
Baggrundsmaterialet sammensættes snarest muligt under inddragelse af kommunen.
Det vil i den forbindelse være vigtigt, at Forsvarsministeriet løbende inddrages i ar-
bejdet.
Forsvaret og kommunen afdækker mulige diskrepanser med hensyn til ansvarsforde-
ling for miljøoprydningen og bygningsmassen. Forsvarsministeriet orienteres løbende
om status på drøftelserne.
Eventuelt
Under punktet eventuelt fremførte direktør
for Anlæg & Miljø, Kommuneqarfik Sermer-
sooq, Thorkild Lauridsen et ønske fra kommunen om, at der midlertidigt etableres en
velfærdskontaktgruppe, der kan støtte og yde hjælp til de personer, der er berørt af
flytningen fra Grønnedal til Nuuk.
Aktion
Sermersooq kommune tager initiativ til etablering af en velfærdskontaktgruppe.
Næste møde
Det blev besluttet, at næste mødedato vil blive fastlagt, når ovenstående aktioner er iværk-
sat og behovet melder sig.
Med venlig Hilsen
Kenn Bille Iversen
Side 5/5