Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1555032_0001.png
NOTAT
Bilag 1
FORSVARSMINISTERIETS BIDRAG TIL FORSLAG TIL FINANSLOV FOR 2016
Forsvarsministeriet bidrag til forslag til finanslov for 2016 er, som det fremgår
af indledningen til finanslovforslaget for 2016 (§ 12. Forsvarsministeriet), baseret på Aftale
på forsvarsområdet 2013-2017 af 30. november 2012 og tillæg til aftale på forsvarsområdet
2013-2017 af 11. marts 2013 (etablissementer) samt Aftale om organiseringen af ledelsen
af Forsvaret og tillæg til Aftale på forsvarsområdet af 10. april 2014. Hertil kommer en tek-
nisk forlængelse i 2016 af Aftale om Redningsberedskabet 2013-2014.
Endvidere er finanslovforslaget for 2016 baseret på en teknisk forlængelse af Aftale om
Redningsberedskabet i 2013-2014 af 12. november 2012.
Mio. kr. (2016-PL)
Den samlede forsvarsramme
2016-2019
2016
21.040,6
2017
21.376,7
2018
20.790,7
2019
20.379,8
Af væsentlige reguleringer på FFL 2016 kan nævnes:
Indarbejdelse af et omprioriteringsbidrag på 2 pct. (-359,9 mio. kr.) i yderste bud-
getoverslagsår (2019) på den ikke aftalebelagte del af drifts- og lønsumsrammer.
Rebudgettering af betalinger for materielanskaffelser fra 2016 til 2015 (primært for an-
skaffelse af skibsbaserede helikoptere). Bevillingen er i 2016 nedsat med 400 mio. kr. i
2016 mod tilsvarende forhøjelser med 150 mio. kr. i 2017, med 150 mio. kr. i 2018 og
100 mio. kr. i 2019.
Pris- og lønregulering fra 2015 til 2016 niveau.
I fastlæggelsen af rammerne på Forsvarsministeriets område i 2016-2019 er der foretaget
følgende reguleringer:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Forsvarsministeriets bidrag til forslag til finanslov for 2016, fra forsvarsministeren
1555032_0002.png
Rammereguleringer på forslag til finanslov for 2016 for § 12. Forsvarsministeriet.
Mio. kr. (2016-PL)
2016
2017
2018
2019
Finanslov 2015 (BO-år 2016-2018)
21.403,5
21.186,8
20.603,0
20.603,0
Indkøbseffektiviseringer (9. fase)
1)
-6,9
-6,9
-6,9
-6,9
Omprioriteringsbidrag på 2. pct.
2)
-
-
-
-359,9
Overførsel til Justitsministeriet vedr. tilsyn
-2,5
-2,5
-2,5
-2,5
med Efterretningstjenesterne (jf. terror-
pakken af april 2015)
3)
Overførsel til Uddannelses- og Forsk-
-6,5
-6,5
-6,5
-6,5
ningsministeriet (§ 19) vedr. sergentele-
vers overgang til Statens uddannelses-
støtte (SU)
4)
Pris- og lønregulering (PL) fra 2015 til
53,0
55,8
53,6
52,6
2016 udmeldt af Finansministeriet
5)
Rebudgettering af materielanskaffelser fra
-400,0
150,0
150,0
100,0
2016 til 2015
6)
Den samlede forsvarsramme
21.040,6 21.376,7 20.790,7 20.379,8
2016-2019
Ad 1) Indkøbseffektiviseringer
Finansministeriet har udmeldt effektiviseringer fra 9. fase af Statens Indkøbsprogram, der
bl.a. omfatter papir, forbrugsstoffer og datatilbehør, hotelophold i Danmark, trykkeri-, kopi-
og printydelser samt sikkerhedssoftware til mobile enheder samt nye aftaler for Kammerad-
vokaten og Statens KoncernBetalinger (SKB). Effektiviseringerne er fordelt videre på styrel-
serne baseret på hvor indkøbene ligger.
Ad 2) Omprioriteringsbidrag
Efter sædvanlig praksis indarbejder Finansministeriet et omprioriteringsbidrag på 2 pct. i
yderste budgetoverslagsår (2019) på den ikke aftalebelagte del af drifts- og lønsumsram-
mer, som forudsættes at medgå til generelle omprioriteringer. Det skal således bemærkes,
at midler på anlægsrammen og budgetteringsrammen er undtaget fra omprioriteringsbidrag.
Omprioriteringsbidrag
Mio. kr. (2015-PL)
Finanslov 2015
Finanslovforslag for 2016
Reduktion af Forsvarsministeriets rammer
i 2018-2019, i alt *)
2018
-369,5
-369,5
2019
-369,5
-359,9
-729,4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Forsvarsministeriets bidrag til forslag til finanslov for 2016, fra forsvarsministeren
1555032_0003.png
*) I alt inkl. Redningsberedskabet.
Ad 3) tilsyn med efterretningstjenesterne
Iht. Aftale om finansiering af styrkelse af Forsvarets Efterretningstjenestes indsats mod ter-
ror af april 2015 er der fra 2016 og frem overført 2,5 mio.kr. (årligt) fra Forsvarsministeriet
til § 11. Justitsministeriet til en styrkelse af Tilsynet med efterretningstjenesterne.
Ad 4) sergentelevers overgang til SU
Ifm. sergentelevers overgang til Statens Uddannelsesstøtte (SU) er der årligt fra 2016 og
frem overført 6,5 mio. kr. til § 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Ad 5) pris- og lønregulering
Finansministeriet har udmeldt pris- og lønopregning (PL) fra 2015 til 2016 niveau. PL-regu-
leringerne er indarbejdet på hovedkonti på § 12. Forsvarsministeriet.
Ad 6) rebudgettering af materielanskaffelser
Som følge af fremrykning af betalinger for materielanskaffelser fra 2016 til 2015 (primært
for anskaffelse af skibsbaserede helikoptere) er bevillingen i 2016 nedsat med 400 mio. kr. i
2016 mod tilsvarende forhøjelser med 150 mio. kr. i 2017, med 150 mio. kr. i 2018 og 100
mio. kr. i 2019.
Budgetrammer 2016-2019
De samlede budgetrammer på forslag til finanslov for 2015 for § 12. Forsvarsministeriet er
herefter fordelt således:
Rammer på forslag til finanslov for 2016 for § 12. Forsvarsministeriet.
Mio. kr. (2016-PL)
2016
2017
2018
2019
Driftsramme
18.824,4
18.435,3
18.050,7
17.690,2
(heraf lønsumsramme)
(9.677,9)
(9.642,0) (9.449,1) (9.260,1)
Budgetteringsramme
378,0
347,8
347,8
347,8
Anlægsbudget
1.838,2
2.593,6
2.392,2
2.341,8
Den samlede forsvarsramme
21.040,6 21.376,7 20.790,7 20.379,8
2016-2019
Øvrige ændringer på FFL 2016
Af øvrige væsentlige ændringer på FFL 2016 kan nævnes følgende:
Som et led i reorganiseringen af Forsvarets ledelse er der på FFL 2016 oprettet en ny ho-
vedkonto § 12.23.07. Forsvarets Værksteder, ligesom Forsvarsministeriets Interne Revision
fra 2016 indgår under § 12.11.01. Departementet.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Forsvarsministeriets bidrag til forslag til finanslov for 2016, fra forsvarsministeren
For bedre at synliggøre bevillingernes anvendelse er der på FFL 2016 oprettet to nye hoved-
konti på Personalestyrelsens område: § 12.12.02. Forsvarsministeriets Personalestyrelse,
Funktionel virksomhed og § 12.12.03. Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Centralt styre-
de enheder.
Af Aftale om vækstpakken af juni 2014 fremgår, at der i forbindelse med gennemførelse af
en strukturreform af Redningsberedskabet skal udmøntes bevillingsreduktioner på Red-
ningsberedskabets budget med 75 mio. kr. i 2016 og 125 mio. kr. årligt fra 2017 og frem.
På FFL 2016 er oprettet en ny hovedkonto 12.41.79. Reserver og budgetregulering (med de
negative budgetreguleringer) placeret under hovedområde § 12.4. Redningsberedskab.
Bevillingsreduktionerne i 2016 og frem er således ikke på FFL 2016 udmøntet på Rednings-
beredskabets bevilling på § 12.41.01.
På FFL 2016 er der på § 12.11.79. Reserver og budgetregulering oprettet en ny underkonto
70 vedrører en negativ budgetregulering svarende til den udestående finansiering af styrkel-
sen af FE’ s indsats mod terror. Det fremgår af den politiske aftale om finansiering af styr-
kelsen af FE’ s indsats mod terror af april 2015, at styrkelsen finansieres af et forventet
mindreforbrug på Forsvarsministeriets område i 2015. For så vidt angår 2016-2017 tilveje-
bringes finansieringen ved anvendelse af et træk på Forsvarsministeriets reserver. Finansie-
ringen efter 2017 skal fastlægges som led i en kommende aftale om Forsvaret.
Endvidere er der i FFL 2016 medtaget en revideret formulering af tekstanmærkning nr. 109,
hvorved der gives Forsvaret hjemmel til at indgå i et bredere samarbejde med dansk er-
hvervsliv, f.eks. om rådgivning om den sikkerhedspolitiske situation i bestemte områder.
FFL 2016 (tekst og anmærkninger) for § 12. Forsvarsministeriet er vedlagt (bilag).