Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1583853_0001.png
2014
RAPPORT FOR OPFYLDELSE AF MÅL
I FORSVARSMINISTERIETS
KLIMA- OG ENERGISTRATEGI SAMT
MILJØ- OG NATURSTRATEGI
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0002.png
Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse ..........................................................................................................................................1
Indledning........................................................................................................................................................3
Resumé ...........................................................................................................................................................4
Oversigt over målopfyldelse 2014 .......................................................................................................................7
Målopfyldelse for Forsvarsministeriets klima- og energistrategi .............................................................................. 9
1.1 Energieffektivisering i bygninger .................................................................................................................. 10
1.1.1 Optimering af bygningsmassen ................................................................................................................. 10
1.1.2 Byggestandarder ..................................................................................................................................... 11
1.1.3 Certificering ............................................................................................................................................ 11
1.1.4 Automatisering ........................................................................................................................................ 11
1.2 Energi og miljø i operationer........................................................................................................................ 13
1.2.1 Analyser ................................................................................................................................................. 13
1.2.2 Materiel .................................................................................................................................................. 15
1.2.3 Adfærdsændringer ................................................................................................................................... 17
1.3 Vedvarende energi og energiomlægning ....................................................................................................... 18
1.3.1 Analyser og fastlæggelse af mål ................................................................................................................ 18
1.3.2 Forsøgsprojekter og etablering af vedvarende energianlæg ......................................................................... 18
1.4 Klima- og energirigtig adfærd ...................................................................................................................... 19
1.4.1 Ændret medarbejderadfærd ..................................................................................................................... 19
1.5 Klimaregnskab ........................................................................................................................................... 21
1.5.1 Årlige regnskaber og opgørelser ................................................................................................................ 21
1.6 Energiledelse ............................................................................................................................................. 22
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0003.png
1.6.1 Indførelse af energiledelse........................................................................................................................ 22
Målopfyldelse for Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi .............................................................................. 23
2.1 Miljø- og energirigtige indkøb ...................................................................................................................... 24
2.1.1 Miljø- og energihensyn i indkøbspolitikken og interne retningslinjer .............................................................. 24
2.1.2 Miljø- og energihensyn ved indkøb og større udbud .................................................................................... 25
2.2 Naturbeskyttelse ........................................................................................................................................ 26
2.2.1 Samarbejde og ekstensivering af drift ........................................................................................................ 26
2.2.2 International naturbeskyttelse................................................................................................................... 26
2.2.3 Rekreativ brug, formidling og dialog .......................................................................................................... 26
2.3 Beskyttelse af drikkevandsressourcer ........................................................................................................... 27
2.3.1 Kortlægning og registrering ...................................................................................................................... 27
2.3.2 Forureningsundersøgelser og indsatsplaner ................................................................................................ 27
2.3.3 Forebyggelse ........................................................................................................................................... 28
2.4 Affaldshåndtering ....................................................................................................................................... 29
2.4.1 Affaldsproduktion, genanvendelse og deponering ....................................................................................... 29
2.4.2 Affaldskortlægning og registrering ............................................................................................................. 30
2.4.3 Kampagner og uddannelse ....................................................................................................................... 31
2.5 Støjreduktion ............................................................................................................................................. 32
2.5.1 Støjdata .................................................................................................................................................. 32
2.5.2 Øget information og dialog om støjforhold ................................................................................................. 33
2.5.3 Støjbegrænsende tiltag ............................................................................................................................ 33
2.6 Miljøledelse ................................................................................................................................................ 35
2.6.1 Indførelse af miljøledelse.......................................................................................................................... 35
2
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0004.png
INDLEDNING
Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt miljø- og naturstrategi 2012-2015 blev udgivet
henholdsvis 19. april og 4. juni 2012.
Forsvarsministeriet har etableret en styregruppe for miljø- og energiområdet, som skal medvirke til at sikre im-
plementeringen af Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt miljø- og naturstrategi 2012-
2015. Styregruppen er sammensat af repræsentanter fra Forsvarsministeriets departement herunder Forsvarsmi-
nisteriets Interne Revision, Den Værnsfælles Forsvarskommando, Beredskabsstyrelsen, Hjemmeværnskomman-
doen, Forsvarets Efterretningstjeneste, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse.
Styregruppen for miljø- og energiområdet afgiver en årlig statusrapport for opnåelse af målene i hver af de to
strategier til Forsvarsministeriets departement. Årsrapporten godkendes i koncernledelsen og sendes til oriente-
ring i forligskredsen bag henholdsvis forsvarsforliget og beredskabsforliget samt forsvarsudvalget før den offent-
liggøres.
Styregruppens rapportering om fremdrift for de to strategiers mål sker på baggrund af myndighedernes oplysnin-
ger om, hvorledes målopfyldelsen for hvert enkelt mål i begge strategier er sikret.
3
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0005.png
RESUMÉ
Rapporten omfatter status for de mål, som skal opfyldes i 2014 i henhold til Forsvarsministeriets klima- og ener-
gistrategi 2012-2015, samt miljø- og naturstrategi 2012-2015. Derudover indgår de mål fra 2012 og 2013, der
endnu ikke er blevet opfyldt.
FORSVARSMINISTERIET KLIMA- OG ENERGISTRATEGI – MÅLOPFYLDELSE 2014:
Det overordnede mål (mission) med klima- og energistrategien er, at Forsvarsministeriet med underlagte myn-
digheder i sit arbejde for fred og sikkerhed, herhjemme og i udlandet, skal nedbringe energiforbruget og ikke
unødigt bidrage til klimaforandringer.
Forsvarsministeriet med underlagte myndigheder har i forhold til klima- og energistrategien opfyldt to ud af de i
alt fire mål, der var fastsat til opfyldelse i 2014, og to mål er delvist opfyldt. Derudover er der fem mål, som blev
delvist opfyldt i 2013. Af disse er ét opfyldt og fire fortsat delvist opfyldt. Yderligere er der ét mål i strategien,
som ikke blev opfyldt i 2012, og dette er fortsat kun delvist opfyldt. Målopfyldelsen i 2014 omfatter fire ud af seks
fokusområder i klima- og energistrategien.
Forsvarsministeriet har fokus på energieffektivisering i bygninger. Anvendelsen af bygningsmassen er optimeret
ved, at der i 2014 blev gennemført energieffektiviseringer for 37 mio. kr. Samlet set er der i perioden 2011-2014
blevet gennemført energieffektiviseringer for 208 mio. kr. Der er desuden etableret fjernaflæsning på næsten alle
el-målere og ca. halvdelen af fjernvarme- og vandmålerne for at etablere grundlag for at anvende intelligent au-
tomatiseret styring af energiforbruget i bygninger.
Et andet fokusområde er at øge inddragelsen af miljø- og energihensyn i den operative opgaveløsning. Søværnet
har med inspiration i Danmarks Rederiforenings civile standarder arbejdet med energioptimering igennem projek-
tet ”Smarter Sailing”. Det er forventningen, at en tilsvarende proces i forhold til Flyvevåbnet vil kunne påbegyn-
des i løbet af 2015. I forhold til transportlogistik har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse i 2014 gen-
nemført en omstrukturering og generel optimering, som medfører besparelse på antal kørte km i forhold til leve-
ret mængde gods. Desuden er der gennemført projekter og analyser vedrørende lejrunderstøttelse af enheder.
Et tredje fokusområde er at ændre medarbejdernes adfærd i en mere klima og energirigtig retning og inddrage
medarbejderne i at finde nye klima- og energiløsninger. En folder fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse med
såvel klima- og energioplysninger som miljø- og naturoplysninger er i første kvartal 2014 blevet distribueret bredt
i koncernen.
Forsvarsministeriet udarbejder klimaregnskab og opgørelser over luftforurening fra aktiviteter. Det var derudover
målsætningen at fastsætte reduktionsmål inden udgangen af 2014. Der har imidlertid vist sig et behov for at
gennemføre et større baggrundsarbejde, før de konkrete reduktionsmål kan fastsættes. Som supplement til ”Kli-
maregnskab 2013” har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse ultimo 2014 udarbejdet idéer, anbefalinger og for-
slag til reduktionsmål og indsatsområder, der kan være med til at sikre den fremadrettede opfyldelse af målet.
Arbejdet hermed er fortsat i 2015.
I beskrivelsen af de konkrete mål er der redegjort nærmere for delvist opfyldte mål.
4
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0006.png
Fremdriften i klima- og energistrategien ser således ud:
FORSVARSMINISTERIET MILJØ- OG NATURSTRATEGI – MÅLOPFYLDELSE 2014:
Det overordnede mål (mission) med miljø- og naturstrategien er at indarbejde miljø- og naturhensyn i alle dele af
Forsvarsministeriets myndigheders arbejde for fred og sikkerhed – herhjemme og i udlandet.
Forsvarsministeriet med underlagte myndigheder har opfyldt fem ud af de i alt otte mål, der var fastsat til opfyl-
delse i 2014. Derudover er tre mål delvist opfyldt. Fra statusrapporten 2013 var der to mål fra 2013, som blev
delvist opfyldt og ét mål fra 2013, der ikke blev opfyldt. Derudover var der ét mål fra 2012, som ikke blev opfyldt
i 2013. Ud af disse fire mål fra 2012 og 2013 er ét nu opfyldt i 2014 og tre er delvist opfyldt i 2014. Målopfyldel-
sen i 2014 omfatter fire ud af seks fokusområder i miljø- og naturstrategien.
Det er et fokusområde at tydeliggøre miljø- og energihensyn i Forsvarsministeriets indkøbspolitik og i øvrige in-
terne retningslinjer for indkøb. Arbejdet er igangsat af Beredskabsstyrelsen og Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse, hvor sidstnævnte løbende udarbejder miljøprofiler og opstiller miljøkrav til de enkelte kategorier
i indkøbsprogrammet.
Forsvarsministeriet har fokus på jordforurening og at yde en målrettet indsats på arealer for at beskytte Dan-
marks drikkevandsressourcer. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse foretager orienterende forureningsundersø-
gelser på baggrund af miljøhistoriske redegørelser for udvalgte etablissementerne beliggende i områder med sær-
lige drikkevandsinteresser (OSD). Det undersøges ved prøveudtagning, om der er forurenet jord og/eller grund-
vand. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har desuden udarbejdet indsatsplaner med det formål at afhjælpe og
forebygge forurening af grundvandet.
5
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0007.png
Forsvarsministeriet skal minimere sin affaldsproduktion og øge andelen af affald til genbrug og genanvendelse. I
takt med implementering af miljøledelse, som er et særskilt fokusområde i strategien, fastsættes der procentvise
mål for minimering og/eller aktiviteter, der skal føre til fastlæggelse af procentvise mål for minimering af affalds-
produktion, øget genanvendelse og genbrug for de etablissementer, hvor der er implementeret miljøledelse. For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse har desuden gennemført opbygning af registreringssystem (AffaldsReg) til at
sikre datagrundlaget. Forsvarsministeriet vil gennem uddannelse og kampagner gøre det nemt for medarbejderne
at håndtere affald korrekt samt forbedre kildesortering. I forsættelsen af affaldskampagnen fra 2013 har For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse gennemført en test af affaldssortering, udviklet kampagnemateriale og afholdt
temadage samt gennemført affaldsaudit for at afdække potentialet for optimering af det respektive etablisse-
ments affaldssortering. Affaldskampagnen er videreført i 2015, og der er løbende opfølgning på emnet via ud-
dannelse i forbindelse med implementeringen af miljøledelse – herunder brug af e-learningprogrammet ”Miljøkø-
rekortet”.
Der er fokus på at minimere støjbelastningen fra ministerområdets aktiviteter. Forsvarsministeriets Ejendomssty-
relse arbejder fortsat både med opbygning af registreringssystemet til indberetning af støjende aktiviteter og en
samlet indgang på internettet til oplysninger om tidspunkter for kommende større øvelser på arealerne. Der ar-
bejdes også videre med alternative støjdæmpende foranstaltninger. Det har vist sig, at udviklingen går i retning
af, at det vil være nødvendigt at designe individuelle støjdæmpende foranstaltninger for hvert enkelt skydebane-
anlæg. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses vil i løbet af 2015 udarbejde et katalog til ”skræddersyede projekt-
specifikke” løsninger for støjdæmpning.
I beskrivelsen af de konkrete mål er der nærmere redegjort for delvist opfyldte mål.
Fremdriften i miljø- og naturstrategien ser således ud:
6
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0008.png
OVERSIGT OVER MÅLOPFYLDELSE 2014
Nedenstående oversigt illustrerer i hvilken grad de enkelte mål, der skal opfyldes i 2014, i henholdsvis Forsvars-
ministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 og Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-2015, er op-
fyldt. Derudover indgår de mål fra 2012 og 2013, der endnu ikke er blevet opfyldt (disse er skraveret med gråt).
Opfyldelse af mål for 2014 omfatter fire konkrete mål i klima- og energistrategien samt otte konkrete mål i miljø-
og naturstrategien. Uopfyldte mål fra 2012 og 2013 omfatter seks mål i klima- og energistrategien og fire mål i
miljø- og naturstrategien. Samlet set er 9 ud af 22 mål opfyldt i 2014.
FORSVARSMINISTERIETS KLIMA- OG ENERGISTRATEGI 2012-2015:
Opfyldt
Der er afsat 225 mio. kr. til energieffektiviseringer (2011-2014). Der udover skal
minimum 3 % (svarende til ca. 50.000
m
2
) af bygningsmassen energirenoveres
årligt fra og med 2013.
Inden udgangen af 2013 skal der etableres og implementeres fjernaflæsning på
samtlige afregningsmålere.
Inden udgangen af 2014 skal mulighederne for at kunne anvende vedvarende
energi som lokal forsyning ved indsatser i udlandet analyseres og beskrives.
Inden udgangen af 2014 skal forsvaret som minimum følge Danmarks Rederifor-
enings miljø- og klimamål - så længe operative forhold ikke kompromitteres.
Inden udgangen af 2014 har vi iværksat transportoptimering i forhold til intern
distribution, landtransport, udnyttelsesgrad af transportkøretøjer nationalt og
multinationalt samt samtænkning med civile muligheder.
Inden 2015 skal hensyn til miljø og energi inddrages i opgaveløsningen vedrø-
rende lejrunderstøttelse af enheder, nationale støtteelementers virksomhed,
lokal bortskaffelse af materiel og genanvendelse af emballage og transportem-
ballage.
Fra og med 2013 vil Forsvarsministeren årligt uddele en klima- og energipris til
årets bedste indsats på klima og energiområdet.
Inden udgangen af 2013 vil vi integrere klima- og energioplysning (tilpasset den
enkelte medarbejders funktion) som en del af proceduren ved nyansættelser
overalt i koncernen.
Fra og med 2013 laver vi årlige effektmålinger af kampagnerne udført det fore-
gående år ved at sammenligne energiforbruget før og efter kampagnerne.
Inden udgangen af 2012 vil vi på baggrund af kvantitative referencer fastlægge
mål for procentvise CO
2
-reduktioner samt identificere indsatsområder for ned-
bringelse af NOx-, SOx- og partikeludledningen.
X
Delvis
opfyldt
Ikke
opfyldt
X
X
X
X
X
X
X
X
X
7
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0009.png
FORSVARSMINISTERIETS MILJØ- OG NATURSTRATEGI 2012-2015:
Opfyldt
Inden udgangen af 2014 skal der udarbejdes specifikke indkøbsdirektiver for
Forsvarsministeriets enkelte myndigheder, hvor miljø- og energikrav indgår.
Vi vil inden 2015 kortlægge potentielle forureningskilder i områder med særlige
drikkevandsressourcer og registrere disse i et forureningsregister, som efterføl-
gende løbende opdateres.
Vi vil inden 2015 foretage miljøundersøgelser af de potentielle forureningskilder,
der har største betydning for drikkevandsressourcerne.
Vi vil inden 2015 udarbejde konkrete indsatser til beskyttelse af grundvandet
(indsatsplaner) på vores arealer, som er beliggende i områder med særlige drik-
kevandsinteresser – og som vurderes at være mest sårbare over for forurening.
I 2013 vil vi på baggrund af bedre affaldsregistrering og -kortlægning fastsætte
procentvise mål for minimering af affaldsproduktionen samt skærpede målsæt-
ninger for genanvendelse og genbrug
Fra 2014 skal affald registreres centralt for hele Forsvarsministeriet.
Fra 2013 vil vi årligt iværksætte en kampagne om genbrug og genanvendelse af
affald i Forsvarsministeriet.
Fra 2014 uddannes alle medarbejdere med specifikke arbejdsfunktioner, som
påvirker miljøet og naturen. Det vil for eksempel ske via e-learningprogrammet
”Miljøkørekortet”.
Inden 2015 foretages elektronisk indberetning om overholdelse af støjvilkår til
tilsynsmyndigheden (kommunerne).
Vi vil inden 2015 etablere en central registrering til at indberette støjende aktivi-
teter til tilsynsmyndighederne for skydebaner, øvelsespladser, skyde- og øvelses-
terræner samt flystøj for målrettet at kunne minimere støjbelastningen i forhold
til støjfølsomme områder.
I 2012 laver vi en samlet indgang på internettet til oplysninger om tidspunkter
for kommende større øvelser på vores arealer.
I forbindelse med løbende renoveringer af skydebaner vil vi udvikle alternative
støjdæmpende foranstaltninger (for eksempel forbedring af støjvolde, materiale-
valg til kuglefang og brug af simulatorer) for at kunne etablere de mest støjbe-
grænsende og samfundsøkonomiske løsninger.
X
X
Delvis
opfyldt
X
Ikke
opfyldt
X
X
X
X
X
X
X
X
X
8
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0010.png
MÅLOPFYLDELSE FOR FORSVARS-
MINISTERIETS KLIMA- OG ENERGISTRATEGI
Klima- og energistrategiens overordnede mål (mission) er, at Forsvarsministeriet med underlagte myndigheder i
sit arbejde for fred og sikkerhed, herhjemme og i udlandet, skal nedbringe energiforbruget og ikke unødigt bidra-
ge til klimaforandringer.
Visionen for Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 er, at Forsvarsministeriet inden udgangen af
2020 har:
Reduceret energiforbruget med minimum 20 % i forhold til 2006. Inden udgangen af 2015 skal energi-
forbruget være reduceret med minimum 15 %.
Øget andelen af elforbruget, der stammer fra vedvarende energi til minimum 60 %. Inden udgangen af
2015 skal andelen være på minimum 25 %.
Reduceret den CO
2
-udledning, som er afledt af aktiviteterne (dog ikke operative aktiviteter) med 40 % i
forhold til 1990. Inden udgangen af 2015 skal udslippet være reduceret med 30 %.
Samtlige mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 understøtter strategiens mission og vision.
Opfyldelse af hvert enkelt konkret mål i strategien er således en ”trædesten” til at bringe Forsvarsministeriets
koncern tættere på opfyldelse af missionen og visionens målsætninger.
Forsvarsministeriets styrelser har i 2014 fokuseret på at fortsætte det arbejde, der blev igangsat i 2012 og 2013
samt at planlægge de aktiviteter, der er nødvendige for at sikre den videre opfyldelse af strategien. Fremdrift i vi-
sionens reduktionsmål forventes at kunne uddrages af Forsvarsministeriets klimaregnskab for 2014 og efterføl-
gende klimaregnskaber.
9
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0011.png
1.1 ENERGIEFFEKTIVISERING I BYGNINGER
Formålet med fokusområdet er at forbedre energieffektiviteten i de bygninger, som Forsvarsministeriet råder
over.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:
Optimering af bygningsmassen
Byggestandarder
Certificering
Automatisering
1.1.1 OPTIMERING AF BYGNINGSMASSEN
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil optimere anvendelsen af bygningsmassen ud fra en samlet hensynta-
gen til energiforbrug, alder, funktion og fremtidig anvendelse. Mål nr. 2 under målsætningen blev delvist indfriet i
2013 og er overført til 2014.
Mål 2:
” Der er afsat 225 mio. kr. til energieffektiviseringer (2011-2014). Derudover skal minimum 3 %. (svarende til ca.
50.000 m
2
) af bygningsmassen energirenoveres årligt fra og med 2013”.
I 2014 blev der gennemført energieffektiviseringer for 37 mio. kr. Samlet set er der i perioden 2011-2014 blevet
gennemført energieffektiviseringer for 208 mio. kr. De resterende investeringer i 2014 skyldes hovedsageligt for-
sinkelser af to projekter på hhv. Flyvestation Karup og Antvorskov Kaserne. Der er afsat resterende midler til pro-
jekterne på ca. 16 mio. kr. i budgettet for 2015.
Der fokuseres i stigende grad på energieffektive tiltag, når der udføres renoverings- og vedligeholdelsesprojekter.
Dette vil på sigt betyde, at energieffektiviseringer ikke behøver selvstændigt fokus, men vil blive indarbejdet i den
ordinære produktion.
Målsætningen om 3 % (svarende til 50.000 m
2
) energirenovering af bygningsmassen var baseret på en forventet
implementering af det oprindelige EU direktiv på området. Dette krav er dog ved Cirkulære om energieffektivise-
ring i statens institutioner af 5. juli 2014 blevet erstattet af et krav om 14 % reduktion af energiforbruget fra
2006 til 2020.
Der er i 2014 foretaget en beregning af besparelsen via de energieffektiviserende projekter. Der vil også i 2015
blive udarbejdet samlet oversigt over energibesparelserne.
Målet er delvist opfyldt.
10
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0012.png
Bygegaard blev indviet som Hjemmeværnscenter Sønderborg i september 2014
1.1.2 BYGGESTANDARDER
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil sætte yderligere fokus på anvendelsen af lavenergibyggestandarder.
Der er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
1.1.3 CERTIFICERING
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil øge andelen af bæredygtigt byggeri (byggeri med lavt energiforbrug,
lav miljøbelastning og et godt indeklima). Der er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
1.1.4 AUTOMATISERING
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil øge anvendelsen af intelligent, automatiseret styring af energiforbru-
get i bygninger. Mål nr. 1 under målsætningen blev delvist indfriet i 2013 og er overført til 2014.
11
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0013.png
Mål 1:
” Inden udgangen af 2013 skal der etableres og implementeres fjernaflæsning på samtlige afregningsmålere”.
Monitering af energidata ved fjernaflæsning er en betingelse for effektiv energistyring og optimering af energifor-
bruget. Opfyldelse af målet omfatter fjernaflæste el-, fjernvarme- og vandmålere, og afgrænses således, at der
ikke monteres egne fjernaflæste målere på naturgas-installationer, ligesom forbrug uden afregningsmåler (olie,
biobrændsel og lignende) indberettes manuelt. Derudover vil der på de etablissementer, hvor der i forvejen er
monteret ekstra målere i forbindelse med Central Tilstands Styringsanlæg (CTS), ikke opsættes yderligere måler.
Her vil der blive etableret et interface, således at allerede eksisterende data kan overføres til det ”visningsværk-
tøj”, hvor øvrige fjernaflæsere afrapporterer til.
Der er i 2014 foretaget en udvidet kortlægning af eksisterende målere, da det ved monteringen af målere er kon-
stateret, at der findes væsentligt flere målere end først kortlagt. Arbejdet med monteringen har været mere
kompliceret end først antaget, da montering af nogle af målerne har krævet nedlukning af hele etablissementer
og transformerstationer. I forbindelse med monteringen har det ligeledes været nødvendigt med ekstern assi-
stance til uddannelse af rammeentreprenørernes montører. Kortlægning og montering vil derfor også forsætte i
2015.
Der er ved udgangen af 2014 monteret:
Fjernaflæste elmålere, ca. 95 %
Fjernaflæste fjernvarmemålere, ca. 40 %
Fjernaflæste vandmålere, ca. 35 %
I 2013 påbegyndtes slutproduktbeskrivelse og udbud af program til hjemtagning og visualisering af energidata.
Når systemet er i drift vil det bl.a. understøtte den lovpligtige indberetning af energiforbrug, den daglige energi-
styring og analyser af energiforbruget, og der vil endvidere kunne hentes data til brug for energiledelse. Systemet
omkring fjernaflæsning vil løbende blive udbygget i forbindelse med opfyldelse af mål nr. 2 under overskriften
”Automatisering”, som omhandler implementering af fjernaflæsning på bygningsniveau inden 2020, samt mål nr.
3, som omhandler en udbygning og opgradering af de eksisterende energistyringssystemer på alle etablissemen-
ter.
Målet er delvist opfyldt.
12
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0014.png
1.2 ENERGI OG MILJØ I OPERATIONER
Formålet med fokusområdet er at øge inddragelsen af miljø- og energihensyn i den operative opgaveløsning.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:
Analyser
Materiel
Adfærdsændringer
1.2.1 ANALYSER
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil gennemføre analyser, der kan føre til opstilling af miljø- og energimål-
sætninger for den operative del af Forsvarsministeriets virke. Mål nr. 5 under målsætningen skal indfries i 2014.
Mål 5:
” Inden udgangen af 2014 skal mulighederne for at kunne anvende vedvarende energi som lokal forsyning ved
indsatser i udlandet analyseres og beskrives”.
Målet skal ses i sammenhæng med mål 3 under Materiel.
Resultatet af analysearbejdet i 2013 fra mål nr. 3 vedr. analyser, omhandlende energiforbrug og logistik, energi-
og miljøforhold i lejre samt mobile enheders brændstofforbrug, var afdækning af behovet for:
Udvikling af lejrområdet på det doktrinære område, således at Forsvarets eksisterende lejrkoncept
kommer til at favne ”Grønt Forsvar”.
Udvikling af en ”proces” til vurdering af ”grønt” materiel til lejrområdet, som kan anvendes ved konkrete
indkøb af nyt materiel og modificering af eksisterende materiel.
Det er efterfølgende besluttet, at Forsvarets Lejrkoncept fra 1997 skal gennemgå en generel opdatering, så det
blandt andet kommer til at opfylde målsætningerne beskrevet i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt
miljø- og naturstrategi 2012 – 2015. Dette arbejde forventes iværksat i 2. halvår 2015. En ”proces” for vurdering
af muligheder for miljø- og energirigtigt materiel vil sikre, at materiel med en ”grønnere” profil vil indgå i overve-
jelser omkring udskiftning og opdatering af materiel. Processen vil blive set i sammenhæng med det generelle ar-
bejde med at sikre mere miljø- og energivenlige indkøb (se opfyldelse af mål under fokusområde 1: ”Miljø- og
energirigtige indkøb” i miljø- og naturstrategien 2012-2015).
I 2014 har den daværende Forsvarskommando nedsat projektgruppen ”Grøn Lejr”, som blandt andet har vurde-
ret udviklingsmuligheder og potentialer for hele lejrområdet. Som opstart af projektgruppens arbejde blev der
gennemført en ”Fact Finding” tur til USA, der både har tjent som inspiration til det videre forløb og givet værdi-
fulde kontakter, der på sigt kan føre til udveksling af testdata på lejrområdet. Som udløber på studieturen blev
13
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0015.png
det besluttet at gennemføre et studie af lejrområdet i rammen af de grønne strategier. Projektet ”Grøn Lejr” har
aflagt rapport i juli 2015 indeholdende en projektplan for implementering af klima- og energitiltag.
I rammen af projektet ”Grøn Lejr” gennemføres en række tests til etablering af referencedata, herunder tests af
hybridgenerator, telte til indkvartering samt telte til kontorfaciliteter.
Beredskabsstyrelsens lejrkoncept adskiller sig normalvis fra koncernens øvrige lejre ved, at disse typisk opstilles
på anmodning fra internationale humanitære organisationer til understøttelse af kortvarige hjælpeoperationer i
ofte vanskeligt tilgængelige områder med begrænset/ødelagt infrastruktur. Beredskabsstyrelsen har gennem
målperioden gennemført såvel analyse- som udviklingsarbejde for opbygning af et lejrkoncept, der afspejler mål-
sætningen om øget anvendelse af lokalt forekommende vedvarende energi. Arbejdet har – i tæt samarbejde
med internationale samarbejdspartnere - medført udviklingen af et nyt lejrkoncept, Flexible Medium Basecamp,
der blandt andet opfylder FNs miljøkrav til let indkvartering i felten. Det fleksible lejrkoncept er hovedsageligt
drevet af solceller, der både driver vandrensningsudstyr samt elforsyning til opladning og drift af få elektriske en-
heder. I forbindelse med konsolideringen af lejrkonceptet er dette blevet yderligere udbygget med en solcelleløs-
ning, der kan kobles til større lejre.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse samarbejder i udviklingsprojektet ”Future Camp” med Griffin
People Aps og Remergy, BAE systems samt Dantherm om at skabe et grønt lejr koncept. Udgangspunktet for
projektet har været 50 % besparelse af forbruget af fossile brændsler i forhold til en referencelejr svarende til en
500 mands stationær lejr, der består af en række funktioner, som alle er defineret i Hærens lejrdirektiv. Projektet
har i sin første fase beskrevet ”Nu situationen” sammen med rammerne og kravene til Fremtidens reference Lejr
ud fra et energiperspektiv. Dernæst er den potentielle gevinst kvantificeret ud fra diskussionen af de forskellige
muligheder indenfor produktion, forbrug og styring. Projektet har fremhævet, at de anvendte teknologier f.eks.
batteri teknologierne og LED teknologierne udvikler sig hurtigt både i retning af større ydeevne og lavere system
priser. Det samme gør sig gældende for isolations materiale og mere effektive generator systemer. Økonomien i
den forbindelse vil blive afdækket i næste fase, når der gås mere i detaljen med de enkelte komponenter.
Målet er delvist opfyldt.
14
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0016.png
De tre fregatter Iver Huitfeldt, Peter Willemoes og Niels Juel i 2012
1.2.2 MATERIEL
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet inden for sammenlignelige områder som minimum skal leve op til civile
standarder og gennemføre logistisk optimering, uden at det kompromitterer operative forhold. Tre mål skal ind-
fries i 2014.
Mål 1:
” Inden udgangen af 2014 skal forsvaret som minimum følge Danmarks Rederiforenings miljø- og klimamål – så
længe operative forhold ikke kompromitteres”.
Med udgangspunkt i klimaregnskab samt fordeling af brændstofforbrug for 2012, er det i forhold til målsætningen
besluttet indledningsvis at have fokus på de største forbrugere af brændstof dvs. Søværnets og Flyvevåbnets
operationer, da belastningen på miljøet følger forbrugsmønsteret.
I forhold til nærværende mål skal det bemærkes, at Danmarks Rederiforenings miljø- og klimamål har sigte på
kommerciel skibstrafik. Dette adskiller sig væsentligt fra Søværnets operationsmønstre, men målene kan tjene til
inspiration for den danske militære indsats. Søværnet har gennemført et analysearbejde, hvorfra udledte erfarin-
ger kan medinddrages i den efterfølgende proces ved Flyvevåbnet. Selvom der er væsentligt forskel på maritime
og luftbårne operationer er det fortsat vurderingen, at der kan drages nytte af erfaringerne udledt i Søværnet i
forhold til processen ved Flyvevåbnet.
15
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0017.png
Der er gennemført et projekt, der har afdækket de investeringer i materiel, der vil være relevant. Projektgruppen
”Smarter Sailing”. Afrapportering af projektet har været forsinket i forhold til den oprindelige plan, men der er i
april 2015 aflagt rapport indeholdende en projektplan for implementering af klima- og energitiltag. Rapporten pe-
ger på et besparelsespotentiale ved hhv. saltvandsafkøling af bl.a. radaranlæg, omlægning af den eksisterende
belysning på de sejlende enheder til LED-belysning, samt omstilling af propeller til mere økonomisk drift.
Målet er opfyldt.
Mål 2:
” Inden udgangen af 2014 har vi iværksat transportoptimering i forhold til intern distribution, landtransport, ud-
nyttelsesgrad af transportkøretøjer nationalt og multinationalt samt samtænkning med civile muligheder.”
Målet er afgrænset til en transportoptimering af Forsvarets Forsyning, Depot og Distributions myndighedsområde
under Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Der arbejdes derfor ikke med Forsvarets øvrige trans-
portbehov.
Forsvarets Forsyning, Depot og Distribution har i 2013 og 2014 gennemført en stor omstrukturering, inkl. sam-
menlægning / lukning af depoter samt generel optimering af processer. Denne aktivitet medfører generelt en for-
bedret transportlogistik og dermed besparelse på antal kørte km i forhold til leveret mængde gods. Opgaven er
fast forankret i organisationen, og der benchmarkes løbende mod private aktører på transportområdet, for at den
bedste forretning kan sikres. Løbende transportoptimering er central for det videre arbejde med at sikre drift, op-
retholde forsyningen til enheder og etablissementer og generelt dække behovet for transport.
Målet er opfyldt.
EH 101 Troppetransporthelikopter og dromedarer i det nordlige Afghanistan 2014
16
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0018.png
Mål 3:
” Inden 2015 skal hensyn til miljø og energi inddrages i opgaveløsningen vedrørende lejrunderstøttelse af enhe-
der, nationale støtteelementers virksomhed, lokal bortskaffelse af materiel og genanvendelse af emballage og
transportemballage.”
Målet skal ses i sammenhæng med mål 5 under Analyser. Det er målsætningen, at Forsvaret skal inddrage anbe-
falinger i opgaveløsningen fra afrapporteringen af projektet Grøn Lejr.
Beredskabsstyrelsen har – i tæt samarbejde med internationale samarbejdspartnere - medført udviklingen af et
nyt lejrkoncept, Flexible Medium Basecamp, der blandt andet opfylder FN’s miljøkrav til let indkvartering i felten. I
forbindelse med konsolideringen af lejrkonceptet er dette blevet yderligere udbygget med en solcelleløsning, der
kan kobles til større lejre. Beredskabsstyrelsen samarbejder og erfaringsudveksler løbende med ministeriets øvri-
ge styrelser omkring relevante tiltag og udviklinger på lejrområdet. Det vurderes, at implementering af solceller til
strømforsyning kan medføre en vis besparelse ved fremtidige deployeringer, dels ved en direkte besparelse i form
af ”gratis” strøm, dels indirekte besparelser i form af reducerede brændstofomkostninger til lejrdrift. Det er dog
væsentligt at anføre, at en fuldstændig overgang til klima- og energivenlig strømforsyning på alle tidspunkter og i
alle situationer eller steder ikke for nærværende vurderes mulig, samt at erfaringer fra enkelte missioner ikke
nødvendigvis kan overføres til hele spektret af mulige lejrudsendelser.
Den Værnsfælles Forsvarskommandos delanalyse under mål 3 ” lokal bortskaffelse af materiel og genanvendelse
af emballage og transportemballage” er forsinket, og forventes gennemført efter 2015.
Målet er delvist opfyldt.
1.2.3 ADFÆRDSÆNDRINGER
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil ændre den individuelle og kollektive adfærd under operative forhold,
så hensynet til miljø og energi indarbejdes i alle de sammenhænge, hvor det ikke kompromitterer opgaveudførel-
sen. Der er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
17
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0019.png
1.3 VEDVARENDE ENERGI OG ENERGI-
OMLÆGNING
Formålet med fokusområdet er, at Forsvarsministeriet vil øge brugen af alternative og vedvarende energikilder.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:
Analyser og fastlæggelse af mål.
Forsøgsprojekter og etablering af vedvarende energianlæg.
1.3.1 ANALYSER OG FASTLÆGGELSE AF MÅL
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil undersøge og katalogisere mulighederne for integration af vedvarende
energi for at fastlægge kvantitative, målbare mål for anvendelsen af vedvarende energikilder. Der er ingen mål
indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
1.3.2 FORSØGSPROJEKTER OG ETABLERING AF VEDVARENDE ENERGI-ANLÆG
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet løbende vil gennemføre energieffektiviseringsforsøg og etablere vedva-
rende energianlæg på udvalgte etablissementer. Der er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
Beredskabet pumper vand væk fra Lyngbyvejen, Kbh. efter skybrud i juli 2011
18
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0020.png
1.4 KLIMA- OG ENERGIRIGTIG ADFÆRD
Formålet med fokusområdet er at ændre medarbejdernes adfærd i en mere klima- og energirigtig retning.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emne.
Ændret medarbejderadfærd
1.4.1 ÆNDRET MEDARBEJDERADFÆRD
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil opnå positive klimaeffekter og besparelser på energiforbruget ved at
inddrage medarbejderne i at finde nye klima- og energiløsninger samt måle og ændre medarbejdernes klima- og
energiadfærd. Mål nr. 1, 3 og 5 under målsætningen blev delvist indfriet i 2013 og er overført til 2014.
Mål 1:
” Fra og med 2013 vil Forsvarsministeren årligt uddele en klima- og energipris til årets bedste indsats på klima og
energiområdet”.
Der er tale om at belønne en indsats indenfor ministerområdets myndigheder. Prisen skal bidrage til at under-
strege det fokus, der er på klima- og energi inden for Forsvarsministeriets område.
Prisen uddeles for et initiativ eller projekt, der har skabt eller forventes at skabe resultater inden for klima- og
energiområdet. Den uddeles til den enhed – det være sig sektion, kontor, afdeling eller myndighed – som har ud-
ført eller er i gang med at udføre initiativet eller projektet. Det er således ikke nødvendigvis den overordnede
myndighed, som vil modtage prisen.
Uddelingen af en klima- og energipris blev i 2013 udskudt af Forsvarsministeriet i den forventning, at der ville
kunne indstilles flere kandidater, når flere projekter var igangsat med henblik på uddeling af prisen ultimo
2014/primo 2015. Forsvarsministeriet har i maj 2015 bedt styregruppen om indstillinger til prisen med henblik på
uddeling i 2015.
Målet er delvist opfyldt.
Mål 3:
” Inden udgangen af 2013 vil vi integrere klima- og energioplysning (tilpasset den enkelte medarbejders funktion)
som en del af proceduren ved nyansættelser overalt i koncernen”.
Der er i 2013 udarbejdet en folder af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse med såvel klima- og energioplysnin-
ger som miljø- og naturoplysninger, som vil blive udleveret til alle nyansatte under Forsvarsministeriets ansvars-
område. Folderen er i første kvartal 2014 blevet distribueret til departementet og samtlige styrelser i Forsvarsmi-
nisteriet, på nær Beredskabsstyrelsen pga. styrelsens opgavers særegne karakter. Forsvarsministeriets Ejen-
domsstyrelse vil fortsat i 2015 følge op på, at der udarbejdes særskilt materiale til Beredskabsstyrelsen. Medio
2015 sker en vurdering af behov for en evt. revidering af materiale inden genoptryk.
Målet er opfyldt.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0021.png
Mål 5:
” Fra og med 2013 laver vi årlige effektmålinger af kampagnerne udført det foregående år ved at sammenligne
vores energiforbrug før og efter kampagnerne”.
I målet er der lagt op til, at effekten af en kampagne skal evalueres ved at sammenligne energiforbruget før og
efter kampagneindsats. Denne type måling kræver, at nødvendige data om energiforbruget er tilgængelige og
retvisende. Denne forudsætning vil ikke være til stede ved Forsvarsministeriets Etablissementsstyrelse, før fjern-
aflæsning på samtlige afregningsmålere er implementeret (mål nr. 1 under overskriften: ”Automatisering” i klima-
og energistrategien”).
Siden primo 2014 har man samlet kampagnevirksomhed på klima- og energiområdet og på miljø-, affalds- og na-
turområdet samt indenfor projekt Grønne Etablissementer. Der har derfor ikke i 2014 været rene energispare-
kampagner, da der har været meget fokus på Grønne Etablissementer og miljø- og affaldskampagner. Fremadret-
tet vil samtlige kampagner blive evalueret med ekstern bistand.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har i 2014 fokuseret på udarbejdelse, implementering og evaluering af et
miljøundervisningsprojekt baseret på et interaktiv lokationsbaseret læringskoncept benævnt ”Acttention”. Projek-
tet er en praktisk tilretning af ”Miljøkørekortet” målrettet Hærens Basisuddannelse på Aalborg og Almegaard ka-
serner under projekt Grønne Etablissementer. En evaluering af projektet er foretaget og blev præsenteret ved
Behaviour, Energy and Climate Change Conference i Washington, USA, i december 2014.
Målet er delvist opfyldt.
Transportfly C-130J overflyver Siriuspatruljen i Nordøstgrøndland
20
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0022.png
1.5 KLIMAREGNSKAB
Formålet med fokusområdet er at udarbejde klimaregnskab og opgørelser over luftforurening fra Forsvarsministe-
riets aktiviteter.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emne:
Årlige regnskaber og opgørelser
1.5.1 ÅRLIGE REGNSKABER OG OPGØRELSER
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet årligt vil udarbejde et klimaregnskab, hvilket skal føre til fastlæggelse af
procentvise reduktionsmål for CO
2
-, NO
x
-, SO
x
- og partikeludledning. Mål nr. 2 skulle have været indfriet i 2012,
men blev overført til 2013. Målet blev ikke opfyldt i 2013 og er overført til 2014.
Mål 2:
” Inden udgangen af 2012 vil vi på baggrund af kvantitative referencer fastlægge mål for procentvise CO
2
-
reduktioner samt identificere indsatsområder for nedbringelse af NO
x
-, SO
x
- og partikeludledningen”.
Grundlaget for at kunne fastlægge mål for procentvise CO
2
-reduktioner samt identificering af indsatsområder for
nedbringelse af NO
x
-, SO
x
- og partikeludledningen er de data, der indgår i et klimaregnskab. Forsvarsministeriets
klimaregnskab for 2012, som er det første i regi af Forsvarsministeriet, blev offentliggjort i januar 2014. Klima-
regnskabet for 2013 er færdiggjort ultimo november 2014 og offentliggjort i december 2014.
Fastsættelse af reduktionsmål var sat til udarbejdelse inden udgangen af 2014. I forbindelse med udarbejdelsen
af klimaregnskabet har der vist sig et behov for at gennemføre et større baggrundsarbejde, før de konkrete re-
duktionsmål kan fastsættes. Som supplement til ”Klimaregnskab 2013” har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
ultimo 2014 udarbejdet idéer, anbefalinger og forslag til reduktionsmål og indsatsområder, der kan være med til
at sikre den fremadrettede opfyldelse af resultatkravet. Det har ikke været muligt at fastsætte reduktionsmål og
indsatsområder i 2014, men arbejdet fortsættes i 2015.
Der skal fremadrettet gøres en indsats for at tilvejebringe data for NO
x
- og partikeludledningen fra Forsvarsmini-
steriets transportaktiviteter. Fra og med januar 2014 forefindes elektroniske synsrapporter over Forsvarets vogn-
park. Dette gør, at der fra og med 2014 kan opnås data over vognparkens udledning af NO
X
og partikler. For at
komme endeligt i mål med overblikket over den totale udledning af NO
X
og partikler, er det nødvendigt at skaffe
yderligere data, hvilket på nogle områder – eksempelvis skibsmotorer – kan vise sig økonomisk bekosteligt og
dermed ikke gennemførligt.
Arbejdet med at udvikle klimaregnskabet vil fortsætte, og der vil løbende blive taget stilling til databehov, samt
detaljeringsgraden og datakvalitet.
Målet er delvist opfyldt.
21
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0023.png
1.6 ENERGILEDELSE
Formålet med fokusområdet er at indføre energiledelse efter standarden ISO 50001:2011.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emne:
Indførelse af energiledelse
1.6.1 INDFØRELSE AF ENERGILEDELSE
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet systematik vil indføre energiledelse efter standarden ISO 50001:2011.
Der er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
F-16 på Flyvestation Skrydstrup
22
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0024.png
MÅLOPFYLDELSE FOR FORSVARS-
MINISTERIETS MILJØ- OG NATURSTRATEGI
Missionen med miljø- og naturstrategien 2012-2015 er at indarbejde miljø- og naturhensyn i alle dele af For-
svarsministeriets myndigheders arbejde for fred og sikkerhed – herhjemme og i udlandet.
Visionen med miljø- og naturstrategien 2012-2015 er, at Forsvarsministeriet vil være:
Miljøbevidst ved at:
- fremme miljø- og naturbeskyttelse i egen virksomhed.
- bidrage til miljøløsninger i egen virksomhed gennem holdningsbearbejdning og aktiv handling.
Proaktiv på miljøområdet ved at:
- iværksætte forureningsforebyggende aktiviteter.
- være en aktiv medspiller i forhold til udviklingen af miljø- og naturlovgivningen.
- arbejde frem mod et miljøledelsessystem efter standarden ISO 14001:2004.
Have ”mest miljø for pengene” ved at:
- prioritere miljø- og naturindsatsen ud fra en omkostningseffektiv betragtning.
- handle aktivt i miljøsager så tidligt som muligt, så skader på natur og miljø minimeres.
Samtlige mål i Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-2015 understøtter strategiens mission og vision.
Opfyldelse af hvert enkelt konkret mål i strategien er således en ”trædesten” til at bringe Forsvarsministeriets
myndigheder tættere på opfyldelse af mission og vision.
Opfyldelsen af de mål i strategien, som er indfriet i 2014, er målrettet i forhold til opfyldelse af mission og vision.
23
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0025.png
2.1 MILJØ- OG ENERGIRIGTIGE INDKØB
Formålet med fokusområdet er at foretage miljø- og energirigtige indkøb.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:
Miljø- og energihensyn i indkøbspolitikken og interne retningslinjer
Miljø- og energihensyn ved indkøb og større udbud
2.1.1 MILJØ- OG ENERGIHENSYN I INDKØBSPOLITIKKEN OG INTERNE RETNINGSLINJER
Målsætningen er, at miljø- og energihensyn skal tydeliggøres i Forsvarsministeriets indkøbspolitik og i øvrige in-
terne retningslinjer for indkøb. Mål nr. 4 skal indfries i 2014.
Mål 4:
” Inden udgangen af 2014 skal der udarbejdes specifikke indkøbsdirektiver for Forsvarsministeriets enkelte myn-
digheder, hvor miljø- og energikrav indgår.”.
Der er foretaget en afgrænsning i forhold til myndighedsområdet således, at målsætningen gælder for Forsvars-
ministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Beredskabsstyrelsen. Dette dækker langt den største del af koncer-
nens indkøb. Øvrige myndigheders indkøb er ikke omfattet.
Udarbejdelse og opdatering af Beredskabsstyrelsens specifikke indkøbsdirektiver, herunder de fornødne miljø- og
energikrav, er igangsat med udgangspunkt i Forsvarsministeriets koncernfælles indkøbspolitik.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse følger et indkøbskategoriprogram jf. forsvarsaftalen. Der arbej-
des i første omgang med køretøjer, ammunition, forplejning, samt skibsvedligehold. For hver kategori udarbejdes
en konkret miljøprofil, der kort og overskueligt angiver de centrale relevante miljøelementer. Miljøprofilerne er et
dynamisk værktøj, der opdateres og suppleres med relevante data, når disse erkendes, for eksempel i forbindelse
med driften af kategorien. En konkret miljøprofil kan suppleres af relevant teknisk eller videnskabeligt bag-
grundsmateriale og kan uddybe eller supplere data. På nuværende tidspunkt er der udarbejdet miljøprofiler for
ammunition og feltkost. I forbindelse med den fortsatte udvikling af kategoriprogrammet forventer Forsvarsmini-
steriets Materiel- og Indkøbsstyrelse løbende at udarbejde yderligere miljøprofiler og opstille miljøkrav til de en-
kelte kategorier. Der vil således blive udgivet en række specifikke indkøbsdirektiver og ikke blot ét.
Målet er delvist opfyldt.
24
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0026.png
Værnepligtige ved Gardehusarregimentet spiser feltrationer under øvelse
2.1.2 MILJØ- OG ENERGIHENSYN VED INDKØB OG STØRRE UDBUD
Målsætningen er, at miljø- og energikrav skal indgå i alle Forsvarsministeriets væsentlige indkøb og udbud.
Der er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
25
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0027.png
2.2 NATURBESKYTTELSE
Formålet med fokusområdet er at udvikle naturværdierne på Forsvarsministeriets arealer, så de understøtter en
aktiv uddannelsesmæssig benyttelse, den biologiske mangfoldighed og offentlighedens rekreative brug.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:
Samarbejde og ekstensivering af drift
International naturbeskyttelse
Rekreativ brug, formidling og dialog
2.2.1 SAMARBEJDE OG EKSTENSIVERING AF DRIFT
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet fortsat vil være førende indenfor naturforvaltning af militære arealer
gennem et styrket samarbejde med offentlige såvel som private samarbejdspartnere i ind- og udland. Der er in-
gen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
2.2.2 INTERNATIONAL NATURBESKYTTELSE
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet prioriterer naturen på sine arealer og arbejder aktivt for at sikre bevarel-
sen af internationalt beskyttede arter og naturtyper (herunder arter og naturtyper omfattet af reglerne for EU ha-
bitat- og fuglebeskyttelsesområder – de såkaldte Natura 2000-områder). Der er ingen mål indenfor dette område,
der skal indfries i 2014.
2.2.3 REKREATIV BRUG, FORMIDLING OG DIALOG
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil give offentligheden adgang til arealer i det omfang sikkerhed, uddan-
nelse og naturbeskyttelsesindsatsen tillader det, samt åbent formidle og gå i dialog omkring naturforvaltningen.
Der er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
26
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0028.png
2.3 BESKYTTELSE AF DRIKKEVANDS-RESSOURCER
Formålet med fokusområdet er, at Forsvarsministeriet vil yde en målrettet indsats på arealer for at beskytte
Danmarks drikkevandsressourcer.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:
Kortlægning og registrering
Forureningsundersøgelser og indsatsplaner
Forebyggelse
2.3.1 KORTLÆGNING OG REGISTRERING
Målsætningen er at Forsvarsministeriet vil kortlægge potentielle forureningskilder i områder med drikkevandsinte-
resser og registrere kortlægningerne i et forureningsregister. Mål nr. 1 skal indfries i 2014.
Mål 1:
” Vi vil inden 2015 kortlægge potentielle forureningskilder i områder med særlige drikkevandsinteresser og regi-
strer disse i et forureningsregister, som efterfølgende opdateres.”.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har prioriteret at kortlægge potentielle forureningskilder på etablissemen-
ter, der ligger i områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) for at få registreret den største risiko i forhold
til drikkevandsressourcen.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vurderer, at samtlige etablissementer under Forsvarsministeriets myndig-
hedsområde, som har forurenende aktiviteter, der kan udgøre en risiko for drikkevandsressourcen, er identificeret
og georefereret. Det vil sige stedfæstet i GIS, således det er muligt at synliggøre og analysere på data i forhold til
f.eks. beliggenheden af OSD. De identificerede etablissementerne er herefter vurderet i forhold til, om det er re-
levant at udarbejde en miljøhistorisk redegørelse, der stedfæster og beskriver de potentielle forureningskilder,
som kan udgøre en risiko i forhold til jord, grundvand eller arealanvendelse. Ud fra de miljøhistoriske redegørelser
er hver potentiel forureningskilde vurderet med henblik på, om kilden skal kortlægges og registreres i forure-
ningsregisteret jf. Jordforureningsloven.
Målet er opfyldt.
2.3.2 FORURENINGSUNDERSØGELSER OG INDSATSPLANER
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil gennemføre konkrete indsatser til beskyttelse af drikkevandet på area-
ler beliggende i områder med særlige drikkevandsinteresser. Mål nr. 1 og 2 skal indfries i 2014.
Mål 1:
” Vi vil inden 2015 foretage miljøundersøgelser af de potentielle forureningskilder, der har størst betydning for
drikkevandsressourcerne”.
27
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0029.png
I indeværende strategiperiode foretager Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse orienterende forureningsundersø-
gelser på de etablissementer, hvis potentielle forureningskilder vurderes at udgøre den største risiko for drikke-
vandsressourcen. De potentielle forureningskilder er identificeret ved målsætningen ovenfor om, at der udarbej-
des miljøhistoriske redegørelser for alle etablissementerne beliggende i områder med særlige drikkevandsinteres-
ser (OSD), hvor der kan identificeres potentielle forureningskilder, som kan udgøre en risiko i forhold til jord,
grundvand eller arealanvendelse.
Afgrænsningen af etablissementer med potentielt størst risiko for drikkevandsressourcen foretages på baggrund
af antallet af potentielle kilder på de enkelte etablissementer samt risikoen for, at den pågældende kilde vil udgø-
re en risiko i forhold til drikkevandsressourcen. Sidstnævnte er baseret på det pågældende stofs kemiske og fysi-
ske egenskaber, herunder vandopløselighed, transport i jordmatricen, samt evne til at nedbrydes i naturen. Disse
principper stemmer overens med den øvrige offentlige indsats til beskyttelse af grundvandet. Der er i strategipe-
rioden gennemført 13 orienterende forureningsundersøgelser i medfør af målet.
Målet er opfyldt.
Mål 2:
” Vi vil inden 2015 udarbejde konkrete indsatser til beskyttelse af grundvandet (indsatsplaner) på vores arealer,
som er beliggende i områder med særlige drikkevandsinteresser – og som vurderes at være mest sårbare over
for forurening.”.
I følge bekendtgørelsen om indsatsplaner for grundvandsbeskyttelsen, er det kommunernes ansvar at udarbejde
indsatsplaner i områder, hvor Naturstyrelsen har færdiggjort geologisk, hydrogeologisk og geokemisk kortlæg-
ning. Andre interessenter inden for de kortlagte områder kan dog også udarbejde en indsatsplan, hvilket For-
svarsministeriet har valgt med dette strategimål.
Indsatsplanerne udarbejdes i samarbejde og koordination med kommunerne. For at sikre en målrettet beskyttelse
af drikkevandsinteresser er det i indeværende strategimål valgt at udarbejde indsatsplaner for etablissementer
med indvindingsboringer beliggende i områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og hvor området er ud-
peget som nitratfølsomt.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har udarbejdet indsatsplaner, som indeholder en oversigt over de kendte
kilder, der vurderes at kunne udgøre en risiko for grundvandsressourcen, samt en række indsatser over for disse
kilder med det formål at afhjælpe og forebygge forurening af grundvandet. Ved implementering af indsatsplaner-
ne sikres det, at eksisterende og potentielle forureningstrusler minimeres. Derved minimeres også fremtidige ud-
gifter til miljøoprydninger, og der opnås en samfundsmæssig besparelse ved at drikkevandsressourcen fremtids-
sikres.
En indsatsplan for grundvandsbeskyttelsen er en dynamisk plan, og indsatser kan ændres alt efter aktiviteterne
på etablissementerne. Indsatserne kører i 4 årige perioder, hvorefter planen revideres og indsatserne for den føl-
gende periode besluttes.
Målet er opfyldt.
2.3.3 FOREBYGGELSE
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet ved placering og udøvelse af nye aktiviteter vil sikre, at disse ikke udgør
en risiko for drikkevandsressourcerne samt forebygge miljøuheld gennem oplysning. Der er ingen mål indenfor
dette område, der skal indfries i 2014.
28
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0030.png
2.4 AFFALDSHÅNDTERING
Formålet med fokusområdet er, at Forsvarsministeriet vil minimere affaldsproduktionen og øge andelen af affald
til genbrug og genanvendelse.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:
Affaldsproduktion, genanvendelse og deponering
Affaldskortlægning og registrering
Kampagner og uddannelse
2.4.1 AFFALDSPRODUKTION, GENANVENDELSE OG DEPONERING
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet skal minimere sin affaldsproduktion og øge andelen af affald til genbrug
og genanvendelse. Mål nr. 2 under målsætningen blev delvist opfyldt i 2013 og er overført til 2014.
Mål 2:
” I 2013 vil vi på baggrund af bedre affaldsregistrering og -kortlægning fastsætte procentvise mål for minimering
af affaldsproduktionen samt skærpede målsætninger for genanvendelse og genbrug”.
I takt med implementering af miljøledelse, som er et særskilt fokusområde i strategien, fastsættes der procentvi-
se mål og/eller igangsættes aktiviteter, der skal føre til fastlæggelse af procentvise mål, for minimering af af-
faldsproduktion, øget genanvendelse og genbrug for de etablissementer, hvor der er implementeret miljøledelse.
På nuværende tidspunkt omfatter det aktiviteter på følgende etablissementer:
Aalborg Kaserner
Almegaards Kaserne
Flyvestation Aalborg
Flyvestation Karup
Flyvestation Skrydstrup
Flådestation Korsør og Slipshavn
Søgaardlejren
Borris inkl. Hevring og Tranum
Målsætningen for indførsel af miljøledelse på alle operative flyvestationer inden 2014 er blevet opfyldt i 2013.
Ifølge strategien skal miljøledelse implementeres ved alle etablissementer inden udgangen af 2018.
29
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0031.png
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vurderer, at der er behov for større validitet og ensartethed i registreringer
af affald. Dette vil opnås med indførelse af det centrale affaldsregistreringssystem, som beskrives i mål 2 under
Affaldskortlægning og registrering.
Målet er delvist opfyldt.
2.4.2 AFFALDSKORTLÆGNING OG REGISTRERING
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil foretage en affaldskortlægning, herunder registrering af miljø- og op-
lagspladsernes stand, affaldsmængder og affaldsstyring. Mål nr. 2 under målsætningen skal indfries i 2014.
Mål 2:
” Fra 2014 skal affald registreres centralt for hele Forsvarsministeriet”.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har gennemført opbygning af registreringssystem (AffaldsReg), samt ind-
samling, strukturering og kvalitetssikring af affaldsdata. Herunder er der udført en opsætning af AffaldsReg samt
udarbejdelse af brugervejledning og implementeringsskrivelse. Der er afholdt et infomøde med udvælgelse af
testpiloter. En testperiode er gennemført og der er sket en tilretning af AffaldsReg og brugervejledning.
Fremadrettet skal der sikres en ensrettet registrering ved at udpege lokale ansvarlige for registrering i AffaldsReg.
Der skal ske en controlling af om registreringssystemet fortsat anvendes samt udføres tilpasning af systemet efter
behov. Ved årlige temadage evalueres systemet. Opgørelserne over affaldsmængder afrapporteres i forbindelse
med drift af miljøledelsessystemet under forpligtelsen til udfærdigelse af ledelsens evaluering.
Målet er opfyldt.
Miljøpladsen ved Aalborg Kaserner i Nørre Sundby
30
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0032.png
2.4.3 KAMPAGNER OG UDDANNELSE
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet gennem uddannelse og kampagner vil sikre, at det er nemt for medar-
bejderne at håndtere affald korrekt samt forbedre kildesortering hvorved andelen, der genbruges og genanven-
des, øges. Mål nr. 3 under målsætningen blev delvist opfyldt i 2013. Mål nr. 4 skal indfries i 2014.
Mål 3:
” Fra 2013 vil vi årligt iværksætte en kampagne om genbrug og genanvendelse af affald i Forsvarsministeriet”.
I forsættelsen af kampagnen fra 2013 har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse gennemført en test af affalds-
sortering af en række containere med småt brændbart for at opnå en bedre målretning mod sortering i fraktio-
ner. Test-sorteringen viste, at der var potentiale i at målrette kampagne mod sortering af fraktionerne: Pap, pa-
pir, plastik og metal.
Der er udviklet kampagnemateriale, som bl.a. omfatter affaldsfolder, kampagnefilm, plakater mv. Kampagnema-
terialet er udrullet på følgende etablissementer: Aalborg Kaserner, Flyvestation Aalborg, Flådestation Frederiks-
havn og Almegaards Kaserne.
Der er afholdt temadage om affaldshåndtering i Forsvarsministeriet. På den ene temadag blev kampagnemateria-
let evalueret. Kampagnematerialet er blevet tilpasset og bliver udrullet på øvrige etablissementer i 2015.
Der er gennemført affaldsaudit på en række etablissementer. På affaldsauditten formidles potentialet for optime-
ring af det respektive etablissements affaldssortering. Der er udviklet affaldskort og sorteringsvejledninger for de
respektive affaldsfraktioner. Der er udarbejdet en driftshåndbog for affaldssortering. Prototype af driftshåndbo-
gen er trykt og bliver efterfølgende tilrettet.
Målet er fastsat for at øge andelen af affald til genbrug/genanvendelse og vil derfor på sigt kunne bidrage til både
drifts- og samfundsøkonomiske besparelser. Opfølgningen sker ved implementering af centralt affaldsregistre-
ringssystem i strategien, og den fremadrettede forankring sker blandt andet ved årlige temadage, uddannelse og
ved implementeringen af miljøledelse, som også er mål i strategien.
Målet er opfyldt.
Mål 4:
” Fra 2014 uddannes alle medarbejdere med specifikke arbejdsfunktioner, som påvirker miljøet og naturen. Det
vil for eksempel ske via e-learningprogrammet ”Miljøkørekortet”.
E-learningprogrammet ”Miljøkørekort” er oprettet. Pr. 20. januar 2015 har ca. 50 % (over 10.000) af Forsvarsmi-
nisteriets medarbejdere gennemført Miljøkørekortet.
Der er løbende opfølgning på emnet uddannelse i forbindelse med implementeringen af miljøledelse – herunder
brug af e-learningprogrammet. Det sikres samtidig, at evt. nye medarbejdere bliver introduceret til e-
learningprogrammet, og at de gennemfører det. Dette følges også op via interne årlige audits. For at sikre til-
fredsstillende drift af e-learningprogrammet udarbejdes der konkret aftale om ansvar for support, evt. Hotline, og
mulighed for at forbedre og løbende udvikle på programmet, f.eks. i takt med nye eller ændrede lovkrav.
Målet er opfyldt.
31
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0033.png
2.5 STØJREDUKTION
Formålet med fokusområdet er, at Forsvarsministeriet vil minimere støjbelastningen fra ministerområdets aktivite-
ter.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:
Støjdata
Øget information og dialog om støjforhold
Støjbegrænsende tiltag
2.5.1 STØJDATA
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil skabe et bedre datagrundlag for støjpåvirkning for at kunne sætte de
mest effektive tiltag i værk. Mål nr. 4 og 5 skal indfries i 2014.
Mål 4:
” Inden 2015 foretages elektronisk indberetning om overholdelse af støjvilkår til tilsynsmyndigheden (kommuner-
ne)”.
Den elektroniske indberetning fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse sker på baggrund af opbygning af regi-
streringssystemet til indberetning af støjende aktiviteter, som pågår jf. beskrivelsen under mål nr. 5. Opfyldelsen
af målet sker således i takt med opfyldelsen af mål nr. 5 nedenfor.
Målet er delvist opfyldt.
Mål 5:
” Vi vil inden 2015 etablere en central registrering til at indberette støjende aktiviteter til tilsynsmyndighederne for
skydebaner, øvelsespladser, skyde- og øvelsesterræner samt flystøj for målrettet at kunne minimere støjbelast-
ningen i forhold til støjfølsomme områder”.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses opbygning af registreringssystemet til indberetning af støjende aktiviteter
pågår. Et system til indberetning af flystøj (FlyReg) er udviklet og tilpasset (jf. mål nr. 1 vedr. støjdata i strategi-
en). Der er afholdt seminar og efterfølgende nedsat arbejdsgruppe, hvor layout til tilsvarende system for øvelses-
terræner og skydebaner (SkudReg) er fastlagt og opbygget. Det implementeres via miljøledelsessystemet.
Projektet blev ikke færdiggjort i 2014 på grund af forsinkelse i foranstaltningen af adgangen til registreringen.
Målet forventes opfyldt i løbet af 2015, når registreringssystemet er gjort tilgængeligt og der er gennemført en
uddannelse af personalet. Registreringssystemet kan udskrive årlige støjrapporter som indberettes til tilsynsmyn-
dighederne jf. mål nr. 4.
Målet er delvist opfyldt.
32
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0034.png
2.5.2 ØGET INFORMATION OG DIALOG OM STØJFORHOLD
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet vil have en åben og tidlig dialog med interessenter og myndigheder for at
forebygge støjsager og støjklager – og vi vil løbende advisere offentligheden om større øvelser på arealerne samt
i civilt terræn. Mål nr. 1 under målsætningen skulle have været indfriet i 2012 men blev udsat til 2013. Målet blev
ikke opfyldt i 2013 og er overført til 2014.
Mål 1:
” I 2012 laver vi en samlet indgang på internettet til oplysninger om tidspunkter for kommende større øvelser på
vores arealer”.
Målet om at oprette et annonceringssystem skulle have været indfriet i 2012. Der var i 2012 blevet gennemført
en undersøgelse af muligheder for at samle oplysningerne, og det var herefter hensigten i 2013 at finde en løs-
ning, der tilgodeser fleksibiliteten ved inddragelse af hensyn til lokale forhold (naboarrangementer mv.). Det
fremgik af statusrapporten for 2013, at der på baggrund af vurdering af konsekvenserne ved anvendelse af en
central offentliggørelse blev truffet beslutning om, at der i 2014 skulle oprettes en internetbaseret indgang til of-
fentliggørelse af kommende større øvelser, herunder undersøgt muligheder for en form for SMS/mail besked til
borgere, der har tilmeldt sig advisering.
Følgende aktiviteter er gennemført af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse:
Annonceringssted er udvalgt og specifikationerne er i gang med at blive fastlagt. Enkelte kommuner er
kontaktet vedrørende anmodning om digital annoncering vedrørende aktiviteter på skydebaneområdet.
Indsamling af oplysninger om nuværende fremgangsmåde ved offentliggørelse.
Vurdering af konsekvenserne ved anvendelse af en central offentliggørelse.
Orientering til tilsynsmyndigheder om ændring i annoncering for skydebaner, øvelsespladser og skyde-
og øvelsesområder.
Afholdelse af arbejdsmøder med interessenter vedrørende opbygning og implementering af hjemmeside
for annoncering.
Opbygning af hjemmeside med annonceringsmulighed.
Der mangler nu en oplæring af de medarbejdere, som skal betjene systemet fremover og det vil Forsvarsministe-
riets Ejendomsstyrelse gennemføre i løbet af 2015.
Målet er delvist opfyldt.
2.5.3 STØJBEGRÆNSENDE TILTAG
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet løbende vil arbejde med forbedringer på støjområdet for at sikre, at støj-
belastningen fra vores aktiviteter holdes på et minimum. Mål nr. 1 under målsætningen blev delvist opfyldt i 2013
og er overført til 2014.
33
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0035.png
Skydning med pistol på skydebane, Flyvestation Karup
Mål 1:
” I forbindelse med løbende renoveringer af skydebaner vil vi udvikle alternative støjdæmpende foranstaltninger
(for eksempel forbedring af støjvolde, materialevalg til kuglefang og brug af simulatorer) for at kunne etablere de
mest støjbegrænsende og samfundsøkonomiske løsninger”.
Støjdæmpende foranstaltninger til reduktion af skudstøj fra skudafgivelse og projektilchok er evalueret. Støj fra
anslag er kun medtaget perifert, idet dette støjbidrag, ved måling, er bestemt til kun at udgøre en lille del af den
samlede støjbelastning fra skudafgivelsen. Materialevalg i kuglefang behandles derfor kun overfladisk i forhold til
støjreduktion og analyseres hovedsageligt med vægt på funktion og miljøbelastning fra tungmetaller.
Det har vist sig, at udviklingen i forhold til støjdæmpende foranstaltninger på skydebaner går i retning af, at det
vil være nødvendigt at designe individuelle støjdæmpende foranstaltninger for hvert enkelt skydebaneanlæg -
både for at sikre en tilstrækkelig støjdæmpning i henhold til lokale krav og tage hensyn til økonomien. Der iværk-
sættes Skydebaneprojekter, hvor forskellige løsninger gennemføres og testes. Alternativt skal der gennemføres
forsøg i skala 1:1 for at dokumentere effekten f.eks. et projekt på Sjælsø skydebaner med støjdæmpende foran-
staltninger ved overdækning med åbent kassettetag.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil i løbet af 2015 udarbejde et katalog til ”skræddersyede projektspecifik-
ke” løsninger for støjdæmpning.
Målet er delvist opfyldt.
34
Grønne strategier
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2014, fra forsvarsministeren
1583853_0036.png
2.6 MILJØLEDELSE
Formået med fokusområdet er at indføre miljøledelse efter standarden ISO 14001:2004.
Fokusområdet er underopdelt i følgende emne:
Indførelse af miljøledelse
2.6.1 INDFØRELSE AF MILJØLEDELSE
Målsætningen er, at Forsvarsministeriet systematisk vil indføre miljøledelse efter standarden ISO 14001:2004.
Der er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2014.
Reparation af hovedmotor på ESBERN SNARE af ABSALON-klassen 2014
35
Grønne strategier