Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1583647_0001.png
Arbejdsgruppe om gensidigt operativt samarbejde på beredskabs-
området hen over landegrænserne
29. oktober 2015
Sagsnr.: 2014/034990
Sagsbehandler: BO
REDEGØRELSE OM GENSIDIGT OPERATIVT SAMARBEJDE PÅ BERED-
SKABSOMRÅDET HEN OVER LANDEGRÆNSERNE
1. Baggrund
I forbindelse med forsvarsministerens besvarelse den 10. november 2014 af Folke-
tingets Retsudvalgs (REU) spørgsmål nr. 1600 om lovgivningen på beredskabsom-
rådet, når det gælder grænseoverskridende samarbejde, blev det konstateret, at
beredskabsloven ikke regulerer spørgsmålet om gensidigt operativt samarbejde på
beredskabsområdet på kommunalt niveau hen over landegrænserne. Af forsvarsmi-
nisterens besvarelse fremgår endvidere, at ministeren ville igangsætte et bredt fun-
deret arbejde med henblik på at vurdere, hvorvidt der er behov for regulering i be-
redskabsloven og/eller andre regler og bestemmelser Besvarelsen er vedlagt som
bilag 1.
Ved en opgavebeskrivelse af 24. november 2014 bemyndigede Forsvarsministeriet
Beredskabsstyrelsen til at lede arbejdsgruppens arbejde med inddragelse af rele-
vante beredskabsaktører og øvrige interessenter, herunder Rigspolitiet, KL og
sundhedsmyndighederne. Arbejdet skulle resultere i en redegørelse, som skulle
fremsendes til Forsvarsministeriet senest primo marts 2015. Opgavebeskrivelsen er
vedlagt som bilag 2.
På baggrund af opgavebeskrivelsen udarbejdede Beredskabsstyrelsen et kommisso-
rium af 8. december 2014 for arbejdsgruppens arbejde. Kommissoriet, der er ved-
lagt som bilag 3, har bl.a. følgende ordlyd:
”Arbejdsgruppen skal vurdere, hvorvidt der er behov for at ændre beredskabsloven
og/eller andre regler og bestemmelser, således at der skabes den fornødne klarhed
over og hjemmel til, at der kan gennemføres gensidigt operativt samarbejde på
beredskabsområdet hen over landegrænserne, herunder også på kommunalt ni-
veau.
Som led i arbejdet skal der redegøres for nuværende/-gældende aftaler om gensi-
digt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænserne. I det
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0002.png
omfang det vurderes nødvendigt at ændre beredskabsloven og/eller andre regler,
skal der desuden udarbejdes konkrete forslag herom.”
2. Nedsættelse af arbejdsgruppen
Ved en e-post af 8. december 2014 sendte Beredskabsstyrelsen kommissoriet til
Rigspolitiet, Sundhedsstyrelsen, KL, Danske Regioner og Beredskabsforbundet.
Adressaterne blev samtidig anmodet om at udpege medlemmer til arbejdsgruppen.
Første indledende møde blev afholdt den 12. januar 2015. Herudover har arbejds-
gruppen afholdt to møder.
Arbejdsgruppen har bestået af nedennævnte repræsentanter for Sundhedsstyrel-
sen, Rigspolitiet, KL, Københavns Kommune, Tønder Kommune, Beredskabsforbun-
det og Beredskabsstyrelsen. Danske Regioner har ikke deltaget i møderne, men har
efter aftale været orienteret om arbejdsgruppens arbejde.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Overlæge Annlize Troest, Sundhedsstyrelsen,
Politiassessor Birgitte Buch, Rigspolitiet/chefpolitiinspektør Thomas Prip,
Syd- og Sønderjyllands Politi,
Chefkonsulent Anders Christiansen, KL, Teknik og Miljø
Afdelingschef Søren Sass/Teamleder Therese Schiang-Franck, Københavns
Brandvæsen
Beredskabschef Jacob Christensen, Tønder Kommune
Vicelandschef Lennart Olsson, Beredskabsforbundet,
Underdirektør Anders Nørregaard, Beredskabsstyrelsen (formand),
Kontorchef Elsebeth Grinvalds, Beredskabsstyrelsen,
Fuldmægtig Kristina Voetmann, Beredskabsstyrelsen (sekr.) samt
Fuldmægtig Bo Andersson, Beredskabsstyrelsen (sekr.)
Med denne redegørelse sammenfattes arbejdsgruppens drøftelser, ligesom arbejds-
gruppens konklusioner og anbefalinger præsenteres.
3. Generelt om internationalt operativt samarbejde på beredskabs-
området
3.1. Grundloven
Efter statsretten anses danske myndigheder som udgangspunkt for at være ene-
kompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for det danske territorium.
Det antages imidlertid, at grundloven ikke er til hinder for, at et andet lands myn-
digheder efter folkeretlig aftale mellem Danmark og det pågældende land om af-
grænsning af de indbyrdes jurisdiktionsforhold opnår adgang til på dansk territori-
Notat vedr.
2/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0003.png
um at udøve visse beføjelser i forhold til personer mv., som også har en særlig til-
knytning til det andet land. Vurderingen af sådanne såkaldte jurisdiktionsaftalers
forhold til grundloven beror på den enkelte aftales formål og nærmere indhold,
herunder karakteren og omfanget af de udenlandske myndigheders beføjelser.
Et samarbejde med udenlandske myndigheder, der bliver udført under dansk ledel-
se, og hvor udenlandske embedsmænd ikke får adgang til på egen hånd at udøve
beføjelser på dansk territorium, vil som udgangspunkt ikke rejse spørgsmål i forhold
til grundloven. Der henvises til punkt 2.6 i de almindelige bemærkninger til lov nr.
479 af 17. juni 2008, der gennemførte den såkaldte prümafgørelse i dansk ret, jf.
lovforslag nr. L 77 af 27. februar 2008.
3.1 På statsligt niveau
3.1.1. Danmark har i en årrække ydet international katastrofebistand i kraft af mul-
tilaterale aftaler i regi af EU, FN m.fl.
Af artikel 196 i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde fremgår, at
Unionen fremmer samarbejde mellem medlemsstaterne for at gøre ordningerne for
forebyggelse af og beskyttelse mod naturkatastrofer eller menneskeskabte katastro-
fer mere effektive.
På den baggrund har Europa-Parlamentet og Rådet den 17. december 2013 truffet
afgørelse om en EU-civilbeskyttelsesmekanisme (”EU-mekanismen”) Afgørelsen er
vedlagt som bilag 4.
Af artikel 1 heri fremgår bl.a.: ”Den beskyttelse, som skal sikres med EU-
mekanismen, bør primært omfatte beskyttelse af mennesker, men også miljøet og
ejendom, herunder kulturarv, mod alle former for naturkatastrofer og menneske-
skabte katastrofer, herunder konsekvenserne af terrorisme, teknologiske katastro-
fer, strålingskatastrofer, miljøkatastrofer, havforurening og akutte folkesundhedskri-
ser, som opstår i eller uden for Unionen.”
”Katastrofe” er i artikel 4 defineret som enhver situation, der har eller kan have
alvorlige konsekvenser for mennesker, miljøet eller ejendom.
I henhold til artikel 29 udpeger medlemsstaterne de kompetente myndigheder med
henblik på anvendelse af EU-mekanismens bestemmelser.
3.1.2. Danmark har endvidere i 1985 indgået en bilateral aftale med Forbundsrepu-
blikken Tyskland om gensidig bistand i tilfælde af alvorlige ulykker eller katastrofer,
jf. bilag 5. Efter denne aftales artikel 3 er de kontraherende parters kompetente
myndigheder, der kan anmode om og iværksætte bistandsforanstaltninger, den
danske justitsminister og den tyske indenrigsminister, i de grænsenære områder
dog på den danske side Politimesteren i Gråsten (nu Politidirektøren for Syd- og
Sønderjyllands Politi) og på den tyske side indenrigsministeren for Slesvig-Holsten
Notat vedr.
3/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0004.png
samt overborgmesteren i Flensborg. Det er i denne aftale bestemt, at assistance
ydes af statslige redningstjenester. Aftalens nærmere indhold fremgår af bekendt-
gørelse nr. 117 af 20. oktober 1988 af overenskomst af 16. maj 1985 mellem Kon-
geriget Danmark og Forbundsrepublikken Tyskland om ydelse af gensidig bistand
ved katastrofer eller alvorlige ulykker. Bekendtgørelsen er vedlagt som bilag 5.
3.1.3. I 1989 indgik Danmark og Norge en aftale om samarbejde over statsgræn-
serne for at forhindre eller begrænse skader på mennesker eller ejendom eller mil-
jøet i tilfælde af ulykker. Aftalen (Nordisk Redningsoverenskomst – NORDRED) blev
tiltrådt af Finland og Sverige i 1992 og af Island i 2001. Efter aftalens artikel 3 kan
en myndighed i en kontraherende stat, som i tilfælde af en ulykke er ansvarlig for
foranstaltninger, der tilsigter at forhindre eller begrænse skader på mennesker eller
ejendom eller i miljøet, anmode om bistand direkte hos en kompetent myndighed i
en anden af de kontraherende stater.
Efter ordlyden er ydelse af bistand ikke begrænset til alvorlige ulykker og katastro-
fer, ligesom ydelse af bistand ikke er begrænset til statslige redningstjenester.
3.1.4. Danmark og Forbundsrepublikken Tyskland indgik endelig den 3. september
2008 traktat om etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt. Traktatens
artikel 14 omhandler varetagelsen af anliggender om offentlig sikkerhed og orden
samt om beredskabsmæssige forhold, der vil gælde for samarbejde på tværs af
grænsen mellem Danmark og Tyskland. Bestemmelsen indeholder henvisninger til
såvel 1985-overenskomsten som EU-mekanismen, jf. ovenfor. Bekendtgørelse af
traktaten er vedlagt som bilag 12.
3.1.5. På sundhedsområdet er der ifølge Sundhedsstyrelsen en række love, be-
kendtgørelser og aftaler, som tager højde for et eventuelt behov for bistand fra
andre lande. De nordiske lande har således gennem Nordisk Sundhedsberedskabs-
aftale fra 2002 forpligtet sig til i muligt omfang at yde hinanden assistance i tilfælde
af, at der indtræffer en større beredskabshændelse i et af landene. Desuden findes
der flere bilaterale aftaler om gensidig assistance mellem danske og udenlandske
regioner. Region Hovedstaden og Region Skåne har således indgået en aftale om
gensidig sygehusberedskabsmæssig og præhospital assistance i Øresundsregionen.
Region Syddanmark har endvidere et samarbejde med Tyskland om fælles lægehe-
likopterordning.
Sundhedsfaglig bistand kan dels bestå i, at udenlandsk sundhedspersonale udøver
virksomhed i Danmark, dels i levering af lægemidler, herunder vacciner og antido-
ter. En nærmere beskrivelse findes i bilag 6.
e. Rammerne for en intensivering af det grænseoverskridende samarbejde på poli-
tiområdet er bl.a. beskrevet i Rådets afgørelse om intensivering af det grænseover-
skridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskri-
Notat vedr.
4/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0005.png
dende kriminalitet (den såkaldte Prüm-afgørelse), som blev implementeret i dansk
ret ved lov nr. 479 af 17. juni 2008.
Prüm-afgørelsen vedrører navnlig udveksling af oplysninger mellem myndigheder.
Endvidere indeholder afgørelsen en række bestemmelser om andre former for poli-
tisamarbejde, herunder bl.a. politisamarbejde i form af fælles operationer og bi-
stand i forbindelse med forsamlinger af mange mennesker.
De kompetente myndigheder kan således etablere fælles patruljer og gennemføre
andre fælles operationer i forbindelse med store arrangementer med en grænse-
overskridende dimension, navnlig sportsbegivenheder eller møder i Det Europæiske
Råd med henblik på at opretholde den offentlige orden og sikkerhed og forebygge
strafbare handlinger. Samarbejde med deltagelse af udenlandske politiembeds-
mænd på dansk jord vil i givet fald blive udført under dansk ledelse.
I implementeringsloven er fastsat en bestemmelse om, at bestemmelserne i straffe-
lovens kapitel 14 om forbrydelser mod den offentlige myndighed mv. og kapitel 16
om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv mv. også finder anvendelse, når for-
holdet er begået mod eller af embedsmænd fra et andet land under udførelse af
opgaver i Danmark efter Prüm-afgørelsen eller Rådets afgørelse om forbedring af
samarbejdet mellem EU-medlemsstaternes særlige indsatsenheder i krisesituatio-
ner.
Dette indebærer, at vold mod udenlandske politiembedsmænd under operationer i
Danmark straffes efter straffelovens § 119, stk. 1 (skærpet straf).
Vold eller trusler om vold mod danske brandfolk under indsats i Danmark vil kunne
straffes efter straffelovens § 119, stk. 1. Vold mod f.eks. tyske brandfolk under en
indsats i Danmark vil efter gældende ret alene kunne straffes efter de almindelige
voldsbestemmelser i straffeloven.
Ud over bestemmelsen om straf fastsætter implementeringsloven, at justitsministe-
ren udbetaler erstatning for skade, der forvoldes af embedsmænd fra et andet land
under udførelse af opgaver i Danmark.
Det er et udtryk for et borgernærhedsprincip, at en dansk skadelidt ikke skal have
besvær med at få udbetalt erstatning fra udenlandske myndigheder.
Konkret har de nordiske rigspolitichefer senest i 2012 indgået aftale om politisam-
arbejde mellem de nordiske lande med det formål at smidiggøre og forenkle det
praktiske samarbejde mellem de nordiske landes politimyndigheder. Aftalen inde-
holder bl.a. bestemmelser om udlån af materiel, men omhandler ikke egentlig ope-
rativ assistance mellem landene.
I september 2014 blev der endvidere iværksat et forsøg med fælles patruljering ved
den dansk-tyske grænse i Sønderjylland. Fællespatruljeringen udføres af politipa-
Notat vedr.
5/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0006.png
truljer på begge sider af grænsen, der er bemandet med to danske og to tyske poli-
titjenestemænd. Patruljernes primære fokus er omrejsende kriminelle, der begår
grænseoverskridende kriminalitet. Forsøget kører indtil videre i et år.
3.2 På kommunalt niveau
Der er i dag formelle aftaler om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsom-
rådet på kommunalt niveau mellem tre kommuner i Sønderjylland og tilsvarende
kreise i Nordtyskland benævnt ”Beredskab uden grænser” samt mellem Køben-
havns Brandvæsen og Räddningstjänsten Syd i Skåne.
3.2.1. Samarbejdsaftalen ”Beredskab uden grænser”
Samarbejdsaftalen er indgået mellem Tønder, Aabenraa og Sønderborg Kommuner
og Kreis Nordfriesland, Stadt Flensburg og Kreis Schleswig-Flensburg på den tyske
side. Aftalen, der er vedlagt som bilag 7, blev underskrevet den 1. marts 2013.
Formålet med samarbejdsaftalen ”Beredskab uden grænser” er at udvikle samar-
bejdet mellem parterne over for brande, ulykker og katastrofer i grænseområdet.
Samarbejdet omfatter de væsentligste elementer (f.eks. planlægning, ressourcer,
indsats og koordination) i et godt borgernært samarbejde på beredskabsområdet
over for såvel dagligdags ulykker og brande som mere omfattende katastrofer.
Samarbejdet kan omfatte såvel praktiske som teoretiske forhold.
Om samarbejdsformen er bl.a. anført: ”Gensidig indsatsmæssig støtte mellem
brandværnene på begge sider af grænsen, såfremt denne rekvireres af den lokale
indsatsleder. Rekvisitionen skal imødekommes, såfremt den lokale indsatssituation
muliggør det. Assistancen leveres under overholdelse af nationale love, bestemmel-
ser og forsikringsbetingelser. Rekvirenten varetager normale logistiske opgaver
(drivmidler, forplejning) for assistanceenheden. Transportministeriet har meddelt de
fornødne dispensationer – der meddeles for et år ad gangen – til, at tysk indregi-
strerede udrykningskøretøjer kan færdes i Danmark i assistancetilfælde under den
forudsætning, at de enkelte køretøjer registreres hos Syd- og Sønderjyllands Politi.
Konkrete assistancer skal desuden anmeldes til det lokale politi.
Samarbejdsaftaler hen over landegrænser kendes i øvrigt fra en række aftaler om
lokalt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser mellem Tyskland
og henholdsvis Belgien, Holland, Frankrig, Polen, Schweiz, Tjekkiet og Østrig. Ek-
sempler herpå fremgår af bilag 8. Aftalerne er fortrinsvis mellemkommunale, idet
der dog også foreligger en samarbejdsaftale indgået i marts 2014 mellem det stats-
lige tyske Bundesanstalt Technisches Hilfswerk (THW) og det statslige polske
brandvæsen. Sidstnævnte aftale vedrører bl.a. operativt samarbejde vedrørende
bjergning, højkapacitetspumpning samt dykkerberedskab.
3.2.2. Aftale mellem Københavns Brandvæsen og Räddningstjänsten Syd
Notat vedr.
6/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0007.png
Samarbejdsaftalen består af en operativ aftale, der er grundlag for Rädd-
ningstjänsten Syds rekvirering af ressourcer fra Københavns Brandvæsen og for
Københavns Brandvæsens rekvirering af ressourcer fra Räddningstjänsten Syd.
Samarbejdsaftalen, der er vedlagt som bilag 9, er senest revideret og underskrevet
i 2012.
Det juridiske grundlag for aftalen er Nordisk Redningsoverenskomst (NORDRED) fra
1989 imellem Finland, Island, Norge, Sverige og Danmark. Overenskomsten frem-
går af bilag 9.
Der kan principielt rekvireres alle former for ressourcer på det operative område
hos Københavns Brandvæsen og Räddningstjänsten Syd. Dog skal danske ambulan-
ceressourcer rekvireres via Region Hovedstaden, idet regionerne har ansvaret for
det præhospitale beredskab.
Ved en konkret assistance fra Sverige til Danmark vil køretøjerne blive mødt ved et
forud aftalt kontaktpunkt på den danske side og derfra blive eskorteret til skadeste-
det af politiet. Samme procedure vil blive fulgt ved assistance fra Danmark til Sveri-
ge.
Transportministeriet har indtil videre ikke modtaget ansøgninger om eller meddelt
dispensation med hensyn til svenske udrykningskøretøjers kørsel i Danmark.
Herudover er der indgået en række aftaler om lokalt samarbejde på beredskabsom-
rådet hen over landegrænserne mellem Finland og Norge, mellem Finland og Sveri-
ge og mellem Norge og Sverige.
3.2.3. Andre aftaler
Nordsjællands Brandvæsen har oplyst, at der ikke er indgået formelle aftaler med
brandvæsenet i Helsingborg. Der er en mundtlig aftale om at kunne trække på hin-
andens ressourcer, som ikke har været udnyttet, bortset fra et enkelt tilfælde, hvor
der fra Helsingborg blev afsendt en helikopter med redningsdykkere. Den pågæl-
dende hændelse fandt dog sted for ca. 15 år siden.
Der kan endvidere henvises til, at for Øresundsforbindelsens vedkommende påhviler
det Tårnby Kommune at sikre, at det kommunale redningsberedskab er dimensio-
neret til at kunne blive indsat imod ulykker og katastrofer, der er forbundet med
vej- og jernbanetrafikkens benyttelse af forbindelsen.
I lyset heraf er der indgået en særskilt aftale mellem Tårnby Brandvæsen og Malmø
Brandkår (nu Räddningstjänsten Syd) om indsats ved ulykker på den faste forbin-
delse over Øresund. Aftalen regulerer - ligesom eksisterende motorvejsaftaler mel-
lem danske kommuner - spørgsmålet om, hvilket redningsberedskab der er hurtigst
fremme i retning mod Sverige henholdsvis mod Danmark.
Notat vedr.
7/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0008.png
Tilsvarende aftale forventes etableret vedrørende den faste forbindelse over Fe-
mern Bælt.
3.1.4. Betaling for assistance
Det fremgår af overenskomsten fra 1985 mellem Danmark og Tyskland samt den
Nordiske Redningsoverenskomst, at det land, som rekvirerer assistance, betaler for
assistancen.
For så vidt angår samarbejdsaftalen ”Beredskab uden grænser” opererer denne
med, at den gensidige assistance hen over landegrænsen er vederlagsfri. Tønder
Kommune har oplyst, at dette princip er begrundet i, at personellet i Sønderjylland
og Nordtyskland udgøres af frivillige brandfolk.
4. Konkrete indsatser hen over landegrænserne
Arbejdsgruppen har identificeret to assistancer fra Tyskland til Danmark i 2014 og
fem assistancer i 2013 baseret på oplysninger fra Rigspolitiet og fra Beredskabssty-
relsens elektroniske indberetningssystem ODIN.
I august 2014 rekvirerede Tønder Kommunes indsatsleder pumpeassistance fra den
statslige tyske Bundesanstalt Technisches Hilfswerk (THW) i forbindelse med over-
svømmelser i Tønder By. I marts 2014 ydede redningsdykkere fra Flensborg assi-
stance ved en drukneulykke i Genner Bugt, som ligger i Haderslev Kommune.
I november 2013 tilkaldtes assistance fra to tyske brandstationer til en hændelse
med redning af en person, som sad fast i mudder. I oktober 2013 tilkaldtes assi-
stance til frigørelse af en person i et køretøj i Tønder Kommune. Det tyske personel
var imidlertid optaget andetsteds, og personel fra dansk side blev i stedet afsendt. I
august 2013 tilkaldtes assistance fra to tyske brandstationer til brand i et fyrrum i
Tønder. I april 2013 tilkaldtes assistance fra en tysk brandstation til en naturbrand.
I februar 2013 tilkaldtes assistance fra to tyske brandstationer til en gårdbrand med
henblik på dyreredning. Assistancen blev dog ikke indsat.
Tønder Kommune har oplyst, at der i 2013 var to udrykninger fra Danmark til Tysk-
land. I juni måned afsendtes en vandtankvogn og i januar måned et slukningstog.
Endvidere har Aabenraa Kommune assisteret ved drukneulykker på Flensborg Fjord.
Denne assistance falder dog uden for beredskabslovens område.
Københavns Brandvæsen har oplyst, at der i perioden 2000-2014 har været 34 as-
sistancer fra Sverige til Danmark og 15 assistancer fra Danmark til Sverige ved tra-
fikuheld på Øresundsforbindelsen svarende til ca. 5 hændelser årligt. Samarbejdsaf-
talen mellem Københavns Brandvæsen og Räddningstjänsten Syd har ikke i øvrigt
resulteret i operative assistancer.
Notat vedr.
8/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0009.png
Sammenfattende kan arbejdsgruppen konstatere, at de konkrete hændelser har
været af en sådan karakter, hvortil der i andre dele af Danmark ville have været
tilkaldt bistand fra en anden kommunes redningsberedskab eller fra det statslige
regionale redningsberedskab.
5. Vurdering af behovet
Arbejdsgruppen har noteret sig, at de parter, som i dag har indgået aftaler om gen-
sidigt operativt og andet samarbejde på beredskabsområdet hen over landegræn-
serne på lokalt niveau, ønsker at fortsætte og udvikle det gensidige samarbejde i de
grænsenære områder inden for de gældende rammer. Arbejdsgruppen har endvi-
dere noteret sig, at der fra centralt politisk hold er opbakning hertil. Endvidere fin-
der arbejdsgruppen det hensigtsmæssigt, at man kan yde assistance på tværs af en
landegrænse svarende til mellemkommunal assistance og kan drage nytte af hinan-
dens ressourcer, f.eks. når brandstationen på den ene side af grænsen ligger sær-
ligt tæt på et skadested på den anden side af grænsen.
Idet ikke alle assistancer hen over en landegrænse er fremgået af redningsbered-
skabets indberetningssystem ODIN, finder arbejdsgruppen, at indberetning i ODIN
af sådanne assistancer fremadrettet bør være obligatorisk, således at der kan opnås
et samlet overblik over det faktiske behov og udnyttelse af assistancemulighederne
hen over landegrænserne.
6. Hjemmelsgrundlag
Som det fremgår af forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 1600
1
, regulerer
beredskabsloven ikke spørgsmålet om gensidigt operativt samarbejde på bered-
skabsområdet på kommunalt niveau hen over landegrænserne.
Hjemmelsgrundlaget for samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser
er nærmere beskrevet i vedlagte bilag 10. Det følgende er et uddrag heraf.
Beredskabsloven
Efter beredskabslovens § 12, stk. 1, skal det kommunale redningsberedskab kunne
yde en forsvarlig indsats mod skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker
og katastrofer, herunder krigshandlinger.
I medfør af § 13, stk. 1, 1. pkt., kan kommunalbestyrelsen indgå aftale med en
anden kommunalbestyrelse, med private redningsvæsener eller med andre om at
udføre opgaver inden for kommunens redningsberedskab.
Spørgsmålet om tilkaldelse af assistance i forbindelse med ulykker og katastrofer er
reguleret af beredskabslovens § 18, stk. 2, hvoraf det fremgår, at den kommunale
indsatsleder skal tilkalde assistance fra en anden kommunes redningsberedskab, fra
1
Se bilag 1
Notat vedr.
9/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0010.png
det statslige regionale redningsberedskab eller fra private redningsvæsener, hvis
det skønnes påkrævet på grund af ulykkens karakter eller omfang.
Det fremgår af beredskabslovens § 82, at lovens geografiske gyldighedsområde er
Danmark, eksklusive Færøerne og Grønland.
Det er i dag alene forsvarsministeren, der kan bestemme, at redningsberedskabet
skal indsættes i udlandet, jf. beredskabslovens § 3.
Statsret
Efter statsretten anses danske myndigheder som udgangspunkt for at være ene-
kompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for det danske territorium.
Derfor skal det være under dansk indsatsledelse, at der udøves bistand på det ope-
rative område på dansk grund. Dette princip er beskrevet i såvel EU-mekanismen
som i overenskomsten fra 1985 mellem Danmark og Tyskland, i NORDRED-aftalen
samt i den operative aftale mellem Københavns Brandvæsen og Räddningstjänsten
Syd. Indsats af udenlandsk materiel og personel i Danmark sker ligeledes under
dansk ledelse på sundhedsberedskabs- og politiområdet. Dansk ledelse af indsatsen
fremgår ikke udtrykkeligt af aftalen om Beredskab uden grænser, men Tønder
Kommune har oplyst, at der i praksis altid afsendes en indsatsleder fra Danmark,
når der er tilkaldt assistance fra den tyske side af grænsen.
De internationale aftaler om gensidig katastrofebistand hen over landegrænser,
herunder de bilaterale aftaler, som Danmark har indgået med Forbundsrepublikken
Tyskland og de øvrige nordiske lande, giver ikke i sig selv hjemmel til gensidigt ope-
rativt samarbejde på beredskabsområdet på lokalt (kommunalt) niveau henover
landegrænser.
Beredskabsloven indeholder i § 3 hjemmel til, at forsvarsministeren kan bestemme,
at redningsberedskabet skal indsættes i udlandet i tilfælde af katastrofer, der med-
fører alvorlig skade på eller udgør en overhængende fare for personer, ejendom
eller miljøet. Bestemmelsen tjener alene til at opfylde Danmarks forpligtelser i hen-
hold til internationale aftaler, herunder de to bilaterale aftaler nævnt ovenfor.
Beredskabsloven indeholder således ikke en udtrykkelig hjemmel til grænseover-
skridende operativt samarbejde på beredskabsområdet på lokalt (kommunalt) ni-
veau.
Dimensionering af det kommunale redningsberedskab
Kommunalbestyrelsen skal dimensionere redningsberedskabet i forhold til lokale
risici, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 765 af 3. august 2005 om risikobaseret kommunalt
redningsberedskab.
Notat vedr.
10/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0011.png
Det er således kommunalbestyrelsens ansvar, at redningsberedskabet er i stand til
at løse opgaverne, og kommunalbestyrelsen kan som udgangspunkt ikke basere sit
redningsberedskab på, at der kan hentes hjælp udefra uden for de tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen har indgået aftale med andre om at udføre opgaver inden for
kommunens redningsberedskab, jf. beredskabslovens § 13, stk. 1, 1.pkt.
7. Arbejdsgruppens anbefalinger
Arbejdsgruppen anbefaler følgende:
at der søges tilvejebragt en udtrykkelig hjemmel i beredskabsloven, som sik-
rer, at det gensidige operative samarbejde på kommunalt niveau hen over
landegrænserne kan fortsætte,
at man som udgangspunkt – i overensstemmelse med, hvad der gælder for
EU-samarbejdet på civilbeskyttelsesområdet – skal udnytte egne ressourcer,
før der tilkaldes hjælp. at borgerne dog bør sikres hjælp fra nærmeste
brandstation også hen over landegrænserne, ligesom særligt materiel eller
udstyr som f.eks. skumvæske til oliebrande eller andet specialskum til ind-
satser i Københavns-området og vandtankvogne til indsatser i Nordslesvig
og særlige kompetencer som f.eks. ekspertberedskaberne, dykkerberedskab
og kredsløbsrøgdykkere i forbindelse med tunnelbrande også skal kunne stil-
les til rådighed for et andet land,
at den eksisterende krisestyringsstruktur, herunder med etablering af de lo-
kale beredskabsstabe, og de eksisterende kommando- og rekvisitionsveje
fortsat følges ved større hændelser, jf. Retningslinjer for indsatsledelse RE-
FIL
2
. Herved sikres en effektiv operativ indsættelse af redningsberedskabet
med opretholdelse af et samlet overblik, såvel nationalt som lokalt og med
entydige kommandostrukturer, hvilket er i overensstemmelse med anbefa-
lingerne i rapporten fra Redningsberedskabets Strukturudvalg fra 2014,
at rekvisition af assistance i form af specialmateriel eller personel med sær-
lige kompetencer fra statslige beredskabsmyndigheder i udlandet sker i
henhold til gældende procedurer via de lokale beredskabsstabe eller, når
disse ikke er etableret, via det statslige redningsberedskab, en særlig møde-
plan eller politiets vagtcentral,
at samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænserne sker under
iagttagelse af de regler, herunder om forsikringsforhold, der gælder på ar-
bejdsmiljøområdet i Danmark, de EU-regler, der gælder om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, samt reglerne om udenlandske udryk-
ningskøretøjers færden på dansk grund,
2
Se bilag 11
Notat vedr.
11/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0012.png
at Beredskabsstyrelsen tager initiativ til, at der som supplement til 1985 –
overenskomsten indgås en aftale mellem Beredskabsstyrelsen og THW om
gensidigt operative samarbejde på statsligt niveau mellem Danmark og
Tyskland med det formål at lette den gensidige bistand ved ulykker.
at rekvisition af assistance i form af specielmateriel eller personel med sær-
lige kompetencer fra statslige beredskabsmyndigheder i udlandet sker i
henhold til de gældende procedurer via de lokale beredskabsstabe, eller når
disse ikke er etableret via det statslige redningsberedskab, politiets vagtcen-
tral eller en særlig mødeplan aftalt mellem Beredskabsstyrelsen og THW,
at assistancer på kommunalt niveau hen over landegrænser registreres i Be-
redskabsstyrelsens elektroniske indberetningssystem ODIN,
at der søges tilvejebragt en hjemmel til, at vold eller trusler om vold mod
udenlandske brandfolk, der opererer på dansk grund under en fælles indsats
med det kommunale redningsberedskab, straffes i henhold til straffelovens §
119, stk. 1 (skærpet straf), samt
at der søges tilvejebragt en hjemmel til, at erstatning for skade, der forvol-
des af embedsmænd fra et andet land under udførelse af beredskabsopga-
ver i Danmark, betales af den kommunalbestyrelse, der har rekvireret den
udenlandske assistance.
8. Lovgivningsmæssige initiativer
Arbejdsgruppen har drøftet formulering af de bestemmelser, der kan tilvejebringe
den fornødne hjemmel til, at der i de grænsenære områder kan indgås aftaler om
gensidigt operativt samarbejde henover landegrænser.
Arbejdsgruppen skal på den baggrund foreslå, at der indsættes en bestemmelse i
beredskabsloven, som bemyndiger forsvarsministeren til at fastsætte regler om
gensidigt operativt samarbejde på kommunalt niveau i de grænsenære områder.
De nærmere regler fastsættes ved en ændring af bekendtgørelsen nr. 765 af 3.
august 2005 om risikobaseret kommunalt redningsberedskab (dimensioneringsbe-
kendtgørelsen).
Tilsvarende foreslås det, at forsvarsministeren får en hjemmel til at bemyndige Be-
redskabsstyrelsen til også at kunne indgå aftaler med udenlandske redningstjene-
ster i de grænsenære områder.
Arbejdsgruppen skal på den baggrund foreslå, at der i beredskabslovens § 3 ind-
sættes som nyt styk. 2 og 3:
Ӥ 3.
Notat vedr.
12/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0013.png
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan bemyndige Beredskabsstyrelsen til at indgå aftale
med udenlandske redningstjenester i de grænsenære områder om ydelse af gensi-
dig assistance i tilfælde af ulykker mv.
Stk. 3.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at det kommunale rednings-
beredskab kan indgå aftale med udenlandske redningstjenester i de grænsenære
områder om ydelse af gensidig assistance (mellemkommunal bistand) i tilfælde af
ulykker mv.”
Arbejdsgruppen skal foreslå, at udmøntningen af hjemmelen sker ved en ændring
af § 10 i bekendtgørelse nr. 765 af 3. august 2005 om risikobaseret kommunalt
redningsberedskab (dimensioneringsbekendtgørelsen). Konkret foreslås tilføjet et
nyt stykke med følgende ordlyd:
Ӥ 10.
Stk. 2.
En kommunalbestyrelse kan indgå aftale med en udenlandsk redningstje-
neste om at stille personel og materiel fra redningsberedskabet til rådighed for en
udenlandsk redningstjeneste i de grænsenære områder (mellemkommunal bi-
stand). Tilsvarende kan en kommunalbestyrelse få stillet personel og materiel til
rådighed fra en udenlandsk redningstjeneste i de grænsenære områder. Aftaler
med udenlandske redningstjenester om gensidig assistance skal fremgå af planen
for den risikobaserede dimensionering af redningsberedskabet, jf. § 4.”
Stk. 2, der bliver stk. 3, affattes således:
Stk. 3.
En kommune, der får personel og materiel stillet til rådighed af en anden
kommune eller en udenlandsk redningstjeneste, jf. stk. 1 og stk. 2, skal afholde
udgifterne i forbindelse med indsatsen, medmindre der er indgået en anden aftale
herom.”
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.”
En ændring af beredskabsloven på det nævnte område vil tillige indebære behov
for konsekvensændringer i Beredskabsstyrelsens retningslinjer for indsatsledelse.
For så vidt angår spørgsmålet om skærpet straf for vold eller trusler om vold mod
udenlandske brandfolk samt om betaling for skade forvoldt af embedsmænd fra et
andet land under indsats i Danmark foreslår arbejdsgruppen, at der i beredskabslo-
vens kapitel 11 indsættes en bestemmelse med følgende ordlyd:
Ӥ 00.
Bestemmelserne i straffelovens kapitel 14 om forbrydelser mod den offentli-
ge myndighed mv. og kapitel 16 om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv mv.
finder også anvendelse, når forholdet er begået mod eller af embedsmænd fra et
andet lands redningstjeneste under udførelse af beredskabsopgaver i Danmark i
Notat vedr.
13/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0014.png
henhold til multilaterale eller bilaterale aftaler eller aftaler mellem lokale myndighe-
der i de grænsenære områder, jf. § 3, stk. 2.
Stk.2.
Erstatning for skade, der forvoldes af embedsmænd fra et andet lands red-
ningstjeneste under udførelse af beredskabsopgaver i Danmark, betales af den
kommunalbestyrelse, der har rekvireret den udenlandske assistance.”
Endvidere foreslås indførelse af en obligatorisk indberetning af assistancer til/fra
udlandet i ODIN at medføre behov for ændringer/tilpasninger i regelsættet herom.
Arbejdsgruppen skal således foreslå, at der i cirkulæret om elektronisk registrering
og indberetning af det kommunale redningsberedskabs kapaciteter og udryknings-
aktiviteter indsættes en bestemmelse om, at indberetningspligten også omfatter
assistancer fra det kommunale redningsberedskab til udlandet samt indberetning af
oplysninger om bl.a. det indsatte materiel i forbindelse med assistancer fra de
udenlandske redningstjenester i de grænsenære områder til Danmark.
Notat vedr.
14/15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænser, fra forsvarsministeren
1583647_0015.png
Bilagsfortegnelse
(bilag nævnt i teksten)
Bilag 1: Forsvarsministerens svar på REU spørgsmål nr. 1600 (Folketingssamling
2013/2014).
Bilag 2: Forsvarsministeriets opgavebeskrivelse af 24. november 2014 til Bered-
skabsstyrelsen vedrørende nedsættelse af en arbejdsgruppe til vurdering af beho-
vet for ændring af beredskabsloven mv. med henblik på at tilsikre, at der kan gen-
nemføres gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområder hen over lande-
grænserne, herunder også på kommunalt niveau.
Bilag 3: Kommissorium af 8. december 2014 for ”Arbejdsgruppen til vurdering af
behovet for ændring af beredskabsloven mv. med henblik på at tilsikre, at der kan
gennemføres gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområder hen over lan-
degrænserne, herunder også på kommunalt niveau”.
Bilag 4: Europa-Parlamentet og Rådets afgørelse af 17. december 2013 om en EU
civilbeskyttelsesmekanisme (”EU-mekanismen”).
Bilag 5: Bekendtgørelse nr. 117 af 20. oktober 1998 af overenskomst af 16. maj
1985 med Forbundsrepublikken Tyskland om ydelse af gensidig bistand ved kata-
strofer eller alvorlige ulykker.
Bilag 6: Sundhedsstyrelsens redegørelse for grænsenært samarbejde.
Bilag 7: Samarbejdsaftale ”Beredskab uden grænser”.
Bilag 8: Eksempler på andre samarbejdsaftaler hen over grænserne i Europa.
Bilag 9: Samarbejdsaftale mellem Københavns Brandvæsen og Räddningstjänsten
Syd med bilag.
Bilag 10: Notat om juridiske problemstillinger i forbindelse med grænseoverskriden-
de beredskabssamarbejde.
Bilag 11: Retningslinjer for indsatsledelse.
Bilag 12: Bekendtgørelse nr. 26 af 13. april 2010 af traktat af 3. september 2008
med Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt.
Andre bilag
(ikke nævnt i teksten)
Bilag A: Økonomi- og Indenrigsministeriets udtalelse af 10. oktober 2014 om kom-
munalretlige hindringer for grænseoverskridende samarbejde.
Notat vedr.
15/15