Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1580425_0001.png
BRANDSIKKERT DANMARK
- En national forebyggelsesstrategi
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0002.png
BRANDSIKKERT DANMARK
Rapporten samt dokumentation kan downloades på:
www.brandsikkertdanmark.dk
Materialet er udarbejdet af:
SikkerhedsBranchen
(Den Danske Brancheforening for Sikkerhed og Sikring),
Forsikring & Pension, Danske Beredskaber
(Foreningen af Kommunale Brandvæsner),
DBI
(Dansk brand- og sikringsteknisk Institut),
DABYFO
(Forum for Danske
Bygningsmyndigheder), og
IDA Brandteknik
(Ingeniørforeningen i Danmark).
Foto:
Scanpix
Layout:
Jarl Schmidt
Udgivet d. 10. december 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0003.png
BRANDSIKKERT DANMARK
FÆRRE OMKOMNE OG TILSKADEKOMNE VED BRAND
• Hvert år omkommer der 80 personer ved brand
• 1.500 personer kommer hvert år på hospitalet på grund af brand
• Brand skaber lidelse, utryghed, værditab og miljøbelastning
• Vore nabolande gør det langt bedre end Danmark
HVORDAN?
• Røgalarm og komfurvagt i alle boliger
• Brandforebyggende besøg i sårbare hjem
• Brandteknisk eftersyn af fællesarealer i etageejendomme
• Befolkningsuddannelse i brandsikkerhed
BESKYT DANSKE ARBEJDSPLADSER MOD BRAND
• Brændte virksomheder giver tab af arbejdspladser
• 25 pct. af de brændte virksomheder bliver ikke genopført efter brand
• Brand forstyrrer infrastruktur og produktion
• Samfundet mister årligt mere end 2,7 mia. kr. ved brand
HVORDAN?
• Fasthold det nuværende brandsikkerhedsniveau
• Forenkling af regelværket og byggesagsbehandlingen
• Regelmæssigt eftersyn af elinstallationer
• Større brandsikkerhed ved varmt arbejde
VORES 8 MÅL
1. Færre dødsbrande
3. Mere viden om brand
5. Ingen brande, der giver tab af
uerstattelige kulturværdier
7. Halvering af miljøbelastningen ved
brand
2. Ingen brande med over 5 omkomne
4. Ingen brande, der lammer infrastruktur
6. Årligt samfundstab ved brand
reduceret med 10 pct.
8. Danskernes evne til at forebygge brand
skal forbedres
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0004.png
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0005.png
FORORD
FORORD
Brand. Ordet kan få de fleste familier til at gyse og de fleste virksomhedsejere til at
kigge bekymret på regnskabet. Brand betyder fratagelse af tryghed i vores egne hjem
og på vores arbejdspladser.
Brand er dyr for Danmark - både menneskeligt og økonomisk.
Mange brande er det i dag muligt at forebygge. Med hjælp fra bedre byggematerialer,
danskernes adfærd og bevidsthed om brand og et dygtigt brandvæsen er vi i dag nået
langt. Men desværre ikke så langt som vores europæiske nabolande.
I årene efter den økonomiske krise har der været et naturligt behov for at hjælpe
væksten på vej i Danmark. Men bagsiden af medaljen er, at man med hurtige
initiativer og kortsigtede løsninger er på vej til at slække på vores brandsikkerhed
på erhvervsområdet, samtidig med at der fra politisk side er et ønske om at skære på
beredskabet.
Det er i sandhed en kortsigtet løsning, for når virksomheder, lagerhaller og fabrikker
brænder ned, så genopbygges nogle af dem – bare ikke i Danmark. Derfor bliver det,
som var tænkt som et sympatisk vækstinitiativ for dansk erhvervsliv, en rigtig dårlig
forretning for Danmark.
Den menneskelige pris er også stor, når man vælger de hurtige løsninger. Målt i
forhold til indbyggertallet dør der over tre gange så mange danskere i brand som i fx
Tyskland.
Denne forebyggelsesstrategi er udarbejdet af brancher, der dagligt er i berøring med
konsekvenserne af brand.
Vi tror på og har dokumentation for, at forebyggelse af brand i Danmark er en god
forretning - både menneskeligt og økonomisk.
Det er egentlig ganske enkelt.
Forebyggelse af brand redder liv
og arbejdspladser i Danmark
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0006.png
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0007.png
INDHOLD
INDHOLD
Indledning
Et kig bagud
Brand i boliger
Hvorfor?
Hvordan?
Brand i virksomheder
Hvorfor?
Hvordan?
De konkrete målsætninger
SIDE
1
3
5
5
8
11
11
15
19
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0008.png
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0009.png
INDLEDNING
INDLEDNING
Kan danskerne være trygge ved de lempelser af brandkravene, som regeringens
vækstudspil lægger op til, når der samtidig sker besparelser på beredskabsområdet?
Dansk brandsikkerhed er en kombination af tre faktorer:
En
forebyggende indsats
ved hjælp af love og regler, der fører til en høj
brandsikkerhed.
En
afhjælpende indsats,
der består af kommunalt redningsberedskab og et
statsligt overbygningsberedskab.
.
En
forsvarlig bygningsdrift,
der sikrer løbende vedligehold for at undgå
brand.
Foretager man en større indsats på ét område, er det muligt at lempe på andre, men
i øjeblikket ser vi, at der bliver lempet på alle tre områder. Det sker med initiativer,
der lemper brandkrav, man ønsker at spare på beredskabet og sidst indføre væsentlige
ændringer på brandsynsbekendtgørelsen.
Bekymringen for disse ændringer har fået en række aktører, der alle er i berøring med
konsekvenserne af brand, til at gå sammen om denne strategi.
Strategien er opdelt i to hovedemner:
• Behov og løsninger for at sikre færre omkomne og tilskadekomne ved brand.
• Behov og løsninger for, hvordan vi beskytter danske arbejdspladser
bedre mod brand.
I starten af denne strategi er der et kort kig tilbage i Danmarkshistorien, der beskriver,
hvorfor brandforebyggelse historisk set altid har været vigtig for Danmark og kort
forklarer, hvorfor vores brandkrav ser ud, som de gør.
I hvert hovedemne beskrives det,
hvorfor
der er et behov for at sætte ind, dokumen-
teret med tal for Danmark og vores nabolande. Derefter beskrives det,
hvordan
man
bedst sætter ind.
Strategien afsluttes med otte konkrete målsætninger for et brandsikkert Danmark.
BRANDSIKKERT DANMARK
1
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0010.png
BRANDSIKKERT DANMARK
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0011.png
ET KIG BAGUD
ET KIG BAGUD
- Hvorfor ser de danske brandkrav ud, som de gør?
De regler, som gælder for opførelse af bygninger i Danmark, er ikke kommet ud af den
blå luft. De er summen af århundreders gode og dårlige erfaringer og er opstillet for at
sikre personer, virksomheder og det danske samfund mod brand.
Således starter bogen
”Kjøbenhavns Huse og Indvånere efter Branden 1728”
om en af
de værste brande i danmarkshistorien. Branden var skyld i, at en tredjedel af Køben-
havn brændte ned på ganske få døgn, og at op imod hver 5. københavner blev hjem-
løs. Branden var - bortset fra branden i London i 1666 - den største brand, der havde
ramt en storby i Europa. Branden opstod på baggrund af en række uheldige omstæn-
digheder, ikke meget anderledes end når storbrande opstår i dag. Udover de ganske
voldsomme økonomiske tab for byen, mistede man i branden unikke dokumenter
over Danmarkshistorien – blandt andet byens regnskaber, rådhusprotokoller og hele
Roskilde domkirkes og bispestifts arkiv, der uheldigvis var blevet flyttet til Køben-
havn. Et stykke af Danmarkshistorien gik op i flammer og gik tabt for eftertiden. Efter
branden blev der foreslået flere forebyggende tiltag, blandt andet at genopbygningen af
huse i København skulle ske i sten. Af økonomiske årsager blev dette ikke gennemført.
Der skulle endnu en københavnsk storbrand til i 1795, før et reelt påbud om grund-
mur blev indført.
De to brande i 1728 og 1795 fik danskernes øjne op for behovet for regulering og
forebyggelse af brand. Udover påbud om grundmure, skulle husene nu have knækkede
hjørner, så brandvæsnet nemmere kunne komme frem, og husene måtte ikke bygges
højere end gaderne var brede. Sidst er det bemærkelsesværdigt, at de store pladser, vi
i dag stolt viser frem for turister i København, blev indført for at lave naturlige brand-
bælter igennem byen.
Det var nogle af de første forebyggende tiltag, Danmark tog på brandområdet.
BRANDSIKKERT DANMARK
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0012.png
ET KIG BAGUD
Brand som våben
Siden svenskekrigen havde det været forbudt at brandsikre husene i det såkaldte
demarkationsterræn. Husene i disse områder skulle kunne brændes af i tilfæl-
de af, at Danmark endnu engang blev udsat for fjendtlig belejring. Derfor havde
indbyggerne heller ikke mulighed for at tegne en brandforsikring. Dette ophørte
gradvist via dispensationer gennem tiden, da områderne blev mere populære og
København udviklede sig fra at være en fæstningsby til en handels- og industriby
Christiansborgs brande
Christiansborg har været brændt ned to gange. Først i 1794 og igen i 1884. Blandt
andet på grund af skorstensbrand og uansvarlig opbevaring af brandfarlige
materialer. Den senere berømte Herman Bang beskriver her branden i 1884.
Hele den indre gård lignede ét bål. Heden brændte vore kinder. Jeg så
kongen midt i en klynge med sine to sønner. Hans ansigt var forfærdet
og blegt, ganske ligt en stiv maske. Han bevægede mekanisk hænderne i
hinanden. Jeg hørte, der blev givet ordre til sprængning af kirke-
porten. Man råbte overalt på Zeltner. Han var intetsteds. Og rundt i
kældrene brændte gassen endnu. Man kunne ikke slukke, ingen vidste hvor
hovedledningen var. Således brændte gassen midt i det flammende slot.
Branden på Hotel Hafnia i 1973
Branden på Hotel Hafnia kostede 35 mennesker livet, og det kom senere frem, at den
var påsat. Hafniabranden ændrede for alvor opfattelsen af brand og de menneskelige
konsekvenser, der følger flammers indtog. Som direkte konsekvens af hotelbranden
udstedte Justitsministeriet i 1974 en bekendtgørelse, der medførte krav om varslings-
anlæg og brandmæssig adskillelse. Som yderligere konsekvens af branden har brand-
væsnet i dag brandtilsyn, og med hjælp fra teknologiske virkemidler kan man nu
bedre begrænse brande, blandt andet med automatiske brandalarmer, der alarmerer
brandvæsnet direkte.
Det er disse erfaringer helt tilbage fra branden i
1728, der har formet de brandkrav, vi har i dag.
BRANDSIKKERT DANMARK
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0013.png
BRAND I BOLIGER
BRAND I BOLIGER
-Behov og løsninger for at sikre færre omkomne og tilskadekomne i brand
Hvorfor færre omkomne og tilskadekomne i brand?
Fordi der hvert år omkommer 80 personer i brand
Siden 1970 er der i Danmark ført statistik over omkomne ved brand.
Antallet af omkomne svinger fra år til år, men gennemsnittet ligger stabilt omkring
80 menneskeliv med en klar overvægt i de ældste befolkningsgrupper.
I takt med at danskerne lever længere og er længst muligt i eget hjem, må det forventes,
at antallet af omkomne ved brand vil stige, hvis ikke der iværksættes foranstaltninger
for at højne brandsikkerheden i danske hjem.
I 2000 udgav Beredskabsstyrelsen ”Handlingsplan for nedbringelse af antallet af
dødsbrande i Danmark”, som tog udgangspunkt i, at der hvert år omkom ca. 80
personer ved brand. Handlingsplanen identificerede en række karakteristika for døds-
brandene og for de personer, som rammes af dem. Handlingsplanen opstillede en
bruttoliste med forslag, hvoraf en mindre del siden da i større eller mindre omfang er
blevet gennemført af forskellige aktører.
Men det er ikke lykkedes at knække kurven.
Sat i perspektiv
Ofre ved brand og trafik gennem tiden
Kilde: Vejdirektoratet og Beredskabsstyrelsen
Note: I årene 1975 og 1978 -1982 er antallet af omkomne ikke opgjort. Tallene i disse år udgøres af antallet af dødsbrande, dvs.
brande, hvor én eller flere personer omkommer.
BRANDSIKKERT DANMARK
5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0014.png
BRAND I BOLIGER
Som kurven viser, er antallet af dræbte i trafikken reduceret med 85 pct. fra 1213 til 183
til trods for en stærkt forøget trafik. Færdselssikkerhedskommissionens mål for 2020 er
120 omkomne.
På et andet område, hvor der forekommer langt færre ofre, har man haft succes med at
indføre strategier og målsætninger. Man har på arbejdsmiljøområdet vedtaget en strategi
for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020 for at reducere antallet af alvorlige arbejdsulykker
med 25 pct. Der omkom i 2010 39 personer i arbejdsulykker i Danmark.
Tilbage står, at der stadig mangler en forebyggende indsats på brandområdet. Som
erfaringerne viser fra både trafik- og arbejdsmiljøområdet, gør det en forskel, når man
opstiller klare målsætninger for området.
1.500 personer kommer hvert år på hospitalet på grund af brand
Ifølge Landspatientregistret blev der i 2012 på landets hospitaler behandlet ca. 1.500
personer for røgforgiftning og forbrændinger forårsaget af brand. Skoldning og berøring
af varme kogeplader m.v. er ikke medtaget i dette tal.
Fordi brand skaber lidelse, utryghed og værditab
Ud over 80 omkomne og 1.500 hospitalsbehandlede tilskadekomne, forårsager brand
mange andre personskader, såvel fysiske som psykiske hos de berørte og deres pårørende.
Dertil kommer den utryghed, som brand skaber hos naboer og det dårlige ry, som be-
byggelser kan få, hvis de ofte rammes af brand. De fleste bygninger i Danmark er brand-
forsikrede, men 17 pct. af boliglejerne og 4,5 pct. af boligejerne har ingen
indboforsikring. Dette svarer til, at ca. 10 pct. af Danmarks husstande ikke har
nogen indboforsikring, og derfor lever med en stor risiko ved brand.
Fordi brand skader miljøet
Miljøet belastes af brand – både ved at ressourcer går tabt, og ved at den ukontrollerede
forbrænding sender miljøskadelige stoffer ud i luften og jorden. Forurenet slukningsvand
kan også bidrage til belastning af vandmiljøet.
BRANDSIKKERT DANMARK
6
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0015.png
BRAND I BOLIGER
Fordi vores nabolande gør det langt bedre end Danmark
Som det fremgår nedenfor, har Danmark uforholdsmæssigt mange omkomne ved brand i
forhold til lande, som vi normalt sammenligner os med.
I Sverige har man formuleret strategien ”Ingen
ska omkomma eller skadas allvarligt till
föjd av brand”,
og i Norge har man fastsat en række konkrete mål for
brandforebyggelsesarbejdet:
Færre omkomne i brand.
Undgå tab af uerstattelige kulturhistoriske værdier.
Undgå brande, som lammer kritiske samfundsfunktioner.
Styrket beredskab og håndteringsevne.
Mindre tab af materielle værdier.
Norge har udarbejdet en
”Nasjonal kommunikationsstrategi for brannsikkerhet”,
og i Fin-
land har man ligeledes udarbejdet
”Räddningsväsendets strategi 2025”,
hvor et af de stra-
tegiske mål er ”Ulykker kan effektivt forebygges i samarbejde med andre aktører. Antallet
af ulykker og skader mindskes i væsentlig grad”.
Danmark på en trist førsteplads i antal af branddøde pr. mio. indbyggere i 2014
Kilde: SikkerhedsBranchen
Note: Det skal bemærkes, at der er marginale forskelle på definitionen af omkomne ved brand i forskellige lande.
Storbritannien viser vejen
Storbritannien har i 30 år målrettet arbejdet for at nedbringe antallet af
brandofre. Det er derigennem lykkedes at reducere antallet dras-
tisk. I 1985-86 omkom der i Storbritannien 967 personer i brand.
Tallet var i 2014 nedbragt til 272, en reduktion på 72 pct. Hvis Danmark i de
samme 30 år havde gennemført en tilsvarende reduktion, ville det årlige antal
omkomne i Danmark være reduceret fra ca. 80 til ca. 24. Det vil altså sige, at i
samme periode kunne 800 danskere være sparet for at omkomme i brand.
BRANDSIKKERT DANMARK
7
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0016.png
BRAND I BOLIGER
Hvordan får vi færre omkomne og tilskadekomne i brand?
Røgalarm og komfurvagt i alle boliger
Ca. 70 pct. af Danmarks boliger har en røgalarm, men den findes kun hos 15 pct. af
de omkomne ved brand. Røgalarmer i samtlige boliger vil derfor yde et stort bidrag
til at nedbringe omfanget af personskader ved brand. Traditionelle røgalarmer er dog
ikke tilstrækkelige i alle situationer; de forhindrer jo ikke brand og slukker heller ingen
brande, men giver et tidligt varsel, som der skal reageres på. For personer med nedsat
funktionsevne findes der mere avancerede tekniske løsninger.
Uforsigtig rygning er den suverænt hyppigste årsag til dødsbrande, men også
uforsigtighed ved madlavning er en hyppig årsag til dødsbrande. Det forekommer
urimeligt, at en gryde med glemt mad eller fritureolie skal have dødelig udgang. Disse
situationer kan forebygges med tekniske tiltag som en ”komfurvagt”, som slukker for
komfuret, hvis det bliver for varmt. Komfurvagt har siden 2010 været lovpligtig i Norge
ved nye elinstallationer i boliger. Af andre tekniske brandsikkerhedsløsninger kan
nævnes ”mobile sprinkleranlæg”, som kan opsættes i plejeboliger m.v. hos specielt
sårbare personer.
Brug af mobile sprinkleranlæg
Københavns Brandvæsen har i 2012 iværksat et projekt, hvor mobile vandtågeanlæg
opstilles hos sårbare plejehjemsbeboere. Siden da har man registreret 9 tilfælde, hvor
anlægget gjorde en positiv forskel og ét tilfælde, hvor beboeren desværre ikke overlevede.
Ud over mobilsprinklernes livreddende effekt har de nedbragt omkostnin-
gen ved en typisk brand i en plejehjemsbolig fra ca.
370.000 kr. til ca. 40.000 kr.
Kilde: Københavns Brandvæsen
Brandforebyggende besøg i sårbare hjem
I Storbritannien oplever man, at brandforebyggende hjemmebesøg hos risikogrupperne
er den enkeltforanstaltning, som har bidraget mest til den store reduktion i antallet af
omkomne og tilskadekomne. Konceptet er implementeret i Norge og hos enkelte kom-
muner i Danmark. Beredskabsstyrelsen har – ligeledes med inspiration fra
Storbritannien - udarbejdet projektet ”Brandsikker Bolig”, et koncept som bør udbredes
til hele Danmark.
BRANDSIKKERT DANMARK
8
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0017.png
BRAND I BOLIGER
Brandteknisk eftersyn af fællesarealer i etageejendomme
I etageejendomme er det vigtigt, at en eventuel brand ikke får mulighed for at brede
sig og true liv og værdier i stort omfang, uanset om branden opstår tilfældigt eller ved
brandstiftelse. Derfor bør der tages skridt til at sikre, at etageejendomme har den
indbyggede brandsikkerhed, som er tilsigtet, og som beboerne med rimelighed kan
forvente.
Eksempelvis pegede et udviklingsprojekt foretaget af Dansk Brand- og sikringteknisk
Institut i 2014 på en række forhold, som havde haft afgørende betydning for omfanget af
en række store tagbrande:
I den ældre boligmasse var de typiske svigt i bygningers brandsikring:
• Manglende sammenbygning mellem brandsektionsvægge og tagdækningen.
• Store sammenhængende tagrum, der ikke var opdelte med brandsektionsvægge.
• Manglende brandlukninger omkring installationer.
• Defekte døre fra trapperne til tagrummet.
• Undertage som indvendige overflader i kolde loftsrum.
I den nyere bygningsmasse var de typiske svigt i bygningers brandsikring:
• Manglende sammenbygning mellem brandsektionsvægge og tagdækningen.
• Manglende brandlukninger omkring installationer.
• Loftlemme uden brandmodstandsevne.
• Mangelfuld brandsikring ved brandsektionsvægge.
Redningsberedskaberne peger derudover på, at der ofte henstilles ejendele og brændbart
affald i etageejendommes fællesarealer som kældre, opgange og tagetager, hvilket både
kan bidrage til brandstiftelse og hindre beboernes evakueringsmuligheder.
Derfor bør der etableres hjemmel til, at brandvæsenerne ud fra en
risikovurdering kan vælge at foretage brandtekniske eftersyn af
fællesarealer i etageejendomme.
BRANDSIKKERT DANMARK
9
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0018.png
BRAND I BOLIGER
Der dør relativt flere ved brand i etageejendomme end
i villaer/rækkehuse
Dette faktum blev konstateret allerede i Beredskabsstyrelsens ”Brandsikkerhed i almene
boliger” i 2009 og bekræftes af tallene for femårsperioden 2010 – 2014, hvor 123
personer omkom ved brand i lejligheder og 114 ved brand i villaer, rækkehuse m.v. Sat i
relation til antallet af boligenheder af de to arter, omkommer der relativt set 65 pct. flere i
etageboliger end i villaer og rækkehuse m.v.
Omkomne i danske boliger
Kilde: Beredskabsstyrelsen og Danmarks Statistik
Note: Omkomne pr. mio. indbyggere i hhv. lejligheder og villaer i perioden 2010 - 2014
Befolkningsuddannelser i brandsikkerhed
TrygFondens befolkningsundersøgelse ”Brandsikkerhed 2014” kom frem til, at 360.000
danskere inden for de seneste 5 år har oplevet en brand i egen bolig. I samme periode er
brandvæsenerne rykket ud til ca. 26.000 boligbrande. Dette peger på, at der i
befolkningen er gode kompetencer til stede, som kan håndtere de små brande. Disse
kompetencer bør både fastholdes og styrkes, ikke mindst fordi der stadig kommer nye
generationer til.
Beredskabsstyrelsens undervisningsmateriale til grundskolen anvendes af ca. 50 pct. af
skolerne, og Beredskabsforbundets uddannelsesforløb ”Robust borger” er kommet godt i
gang. Desuden skal nævnes Brandkadetterne, som er et ungdomsbrandkorps med stærkt
socialt sigte. Der er dog stadig plads til at øge indsatsen, fx til alle landets grundskoler
samt håndværksuddannelser og eksempelvis føje brandslukning til den obligatoriske
førstehjælpsundervisning på køreskolerne.
Gode brandkundskaber i befolkningen kan redde liv og værdier.
BRANDSIKKERT DANMARK
10
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0019.png
BRAND I VIRKSOMHEDER
BRAND I VIRKSOMHEDER
-Behov og løsninger for at sikre færre erhvervsbrande
Hvorfor færre brande i virksomheder?
Fordi brændte virksomheder giver tab af arbejdspladser
Hvis en produktionsvirksomhed rammes af en omfattende brand, viser erfaringen, at
de fleste ufaglærte timelønsmedarbejdere bliver opsagt umiddelbart efter, mens enkelte
bistår med oprydningen. Herefter kommer en periode, hvor ledelsen ofte overvejer, om
og hvor virksomheden eventuelt skal genopbygges, hvilket er afgørende for, om
medarbejderne kan genansættes. Desværre benytter nogle virksomheder anledningen
til at flytte produktionen til udlandet.
Brand i Rose Poultry
Fjerkræslagteriet Rose Poultry i Vinderup brændte den 6. juni
2012. 400 medarbejdere blev afskediget - selv tillidsfolk.
Fordi 25 pct. af de brændte virksomheder ikke genopføres efter brand
Ifølge Forsikring & Pension, genopføres en fjerdedel af de virksomheder, som har haft
brand med omkostninger på 5 mio. kroner eller mere, ikke efter en brand.
Tallet er med stor sandsynlighed endnu højere, da virksomheder først over tid mærker
konsekvenserne af større brande i form af tabte markedsandele, tab af kunder og skadet
produktionsapparat.
BRANDSIKKERT DANMARK
11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0020.png
BRAND I VIRKSOMHEDER
Brand i JA Byggeland i Måløv
JA Byggeland i Måløv brændte 10. juli 2014. Bygningen blev så beskadiget, at
den måtte rives ned og medarbejderne afskediges. Det varede over et år, før den
genopførte tømmerhandel igen stod klar.
Brand hos Aalbæk Specialiteter i Billund
Der opstod brand i 4.000 m
2
slagterifabrik på grund af en kortslutning i
elinstallationen. Virksomheden var blandt andet bygget af lette såkaldte
sandwichkonstruktioner med brændbar isolering, der var medvirkende årsag til,
at Aalbæk specialiteter i Billund brændte ned til grunden. Af 70 ansatte blev de 40
ansatte opsagt umiddelbart efter branden. Skaderne er senere vurderet til ca. 84 mio.
kr., og virksomheden er i dag blevet solgt og produktionen flyttet ud af kommunen.
BRANDSIKKERT DANMARK
12
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0021.png
BRAND I VIRKSOMHEDER
Fordi brand forstyrrer infrastruktur og produktion
Brand i virksomheder berører naturligvis ejerne, personalet, kunderne, leverandørerne
og forsikringsselskabet. Brandslukningen kan desværre også i betydeligt omfang genere
og påvirke i særdeleshed nabovirksomheder, ikke blot i form af brandspredning og
eventuel evakuering, men også længerevarende gener grundet problemer med IT,
tele- og energiforsyning og ikke mindst trafikale forhold i lokalområdet. Oftest kan
disse gener ikke forudses, da påvirkningen i høj grad afhænger af en lang række
variabler.
I takt med at mange virksomheder koncentreres omkring motorveje, øges infrastruk-
turens sårbarhed over for afbrydelser som følge af brand. For eksempel måtte DSB
afbryde togdriften mellem Kolding og Lunderskov under eksplosionsbranden i N. P.
Johnsens fyrværkerifabrik i Seest i 2004.
Fordi samfundet årligt mister 2,7 mia. kr. ved brand
Forsikringsselskaberne registrerer årligt ca. 70.000 brandskader i bygning og løsøre til
en samlet værdi af ca. 2,7 mia. kr., hvoraf over halvdelen forekommer i erhverv.
Hertil kommer yderligere økonomiske tab grundet driftstab, uforsikrede skader samt
samfundsomkostningerne ved afbrydelse af trafik, el og kommunikation. Desuden
påføres samfundet udgifter til brandvæsen, politi, ambulance, hospital, genoptræning,
sygedagpenge og tabt arbejdsevne.
Danish Crowns dyre brande
I perioden 2007 – 2011 har slagterikoncernen Danish Crown været udsat for 5
større brande alene i Danmark med en samlet skade på ca. 183.770.000 Euro.
April 2007 brand, Blans
120.800.000 €
Juli 2007 brand, Skive
56.700.000 €
Jan. 2008 Eksplosion, DAKA, Løsning
670.000 €
Feb. 2008 brand, Tulip, Svenstrup
1.500.000 €
Dec. 2011 brand Tulip Esbjerg
4.100.000 €
TOTAL
Kilde: Danish Crown
183.770.000 €
BRANDSIKKERT DANMARK
13
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0022.png
BRAND I VIRKSOMHEDER
Brand hos Danish Crown i Skive.
Ved branden i Skive juli 2007 nedbrændte 17.500 m
2
og 470 medarbejdere blev
midlertidigt flyttet til andre fabrikker. Slagteriet blev lukket i 2008 og grunden
derefter sat til salg.
BRANDSIKKERT DANMARK
14
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0023.png
BRAND I VIRKSOMHEDER
Hvordan beskyttes virksomheder mod brand?
Fasthold det nuværende sikkerhedsniveau
I erhvervsbygninger omkommer der meget sjældent personer, men de økonomiske
skader er betydelige. I takt med udviklingen i samfundet og byggemetoderne, bør det
nuværende brandsikkerhedsniveau opretholdes, men gerne på nye måder. Hvis sikker-
hedsniveauet lempes, vil det betyde endnu større tab af arbejdspladser ved brand end nu,
både fordi brandene vil blive større, og fordi brandvæsenets indsatsmuligheder vil blive
forringede.
Sprinkleranlæg redder virksomhed
Virksomheden UNIMERCO i Sunds har en 18.500 m2 bygning. Ved en brand
i en drejebænk efter arbejdstid, slukkede sprinkleranlægget branden med så
små skader til følge, at produktionen kunne genoptages efter kun to dage.
Ensartet byggesagsbehandling
Bygningsreglementet er som udgangspunkt gældende, når man opfører en bygning.
Ved mere kompliceret byggeri skal man også tage hensyn til love og bestemmelser fra
blandt andre Beredskabsstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Arbejdstilsynet.
Byggesagsbehandlingen varetages af kommunerne og oftest i et samarbejde med de kom-
munale beredskaber. Sagsbehandlingen opleves ofte uensartet og unødvendigt kom-
pliceret, hvorfor der er behov for at tænke nyt på dette område.
Der er behov for tydelige retningslinjer for byggesagsbehandlingen, så der ikke opstår
usikkerhed om kravene til byggeriet i de forskellige kommuner.
BRANDSIKKERT DANMARK
15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0024.png
BRAND I VIRKSOMHEDER
Brand forsinker byggeriet
Der bør være fokus på forebyggelse af brand i byggefasen, hvor bygningen er ekstra sår-
bar overfor ydre påvirkning. En brand i en bygning under opførelse forsinker aflevering
til bygherre betydeligt og har store økonomiske konsekvenser.
Sydhavn Skole
Københavns Kommune opførte i 2012 Sydhavn Skole, som skulle åbne i april 2013.
26. november 2012 brændte store dele af skolens hovedbygning – antagelig en påsat
brand. Branden udskød skolens åbning i to år til august 2015, hvilket bl.a. inde-
bar, at eleverne måtte undervises i midlertidige bygninger. De samlede skader ved
branden er opgjort til
ca. 100 mio. kr.
BRANDSIKKERT DANMARK
16
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0025.png
BRAND I VIRKSOMHEDER
Risikobaserede brandsyn
Med den kommende brandsynsbekendtgørelse indføres der en mere risikobaseret
tilgang til optimal anvendelse af redningsberedskabets ressourcer, herunder gives der i
et vist omfang mulighed for, at virksomhederne får ”mere frihed under mere ansvar”.
Det vil kunne fastholde virksomhedernes fokus på brandsikkerhed og fremme
sikkerhedskulturen, hvis der etableres en egenkontrolordning, hvor virksomhederne
registrerer de løbende kontroller digitalt. I den forbindelse kunne der overvejes en let
tilgængelig digital løsning, hvor egenkontrollerne integreres med rednings-
beredskabernes brandsynssystemer. Herved skabes der grundlag for en forebyggende
dialog for brandmyndighederne i forbindelse med brandsyn.
Det er også en mulighed at certificere virksomhederne i en ordning svarende til den,
der anvendes i relation til arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøcertificering er en indikator for, at
virksomheden arbejder systematisk med arbejdsmiljøet. Dette kan være en fordel for
virksomhedens image og mulighed for tiltrækning af arbejdskraft. Faktisk stiller kunder
ofte krav om, at virksomheden skal være arbejdsmiljøcertificeret. Virksomheder med et
certificeret arbejdsmiljøledelsessystem får en grøn “Krone Smiley” på Arbejdstilsynets
hjemmeside.
En tilsvarende ordning kan etableres indenfor brandforebyggelse.
Regelmæssigt eftersyn af elinstallationer
Det fremgår af Bygningsreglementet, at brandsikkerheden skal opretholdes i hele
bygningens levetid, hvilket i praksis volder betydelige vanskeligheder for bygningernes
ejere/brugere.
55 pct. af brandene i erhvervsbygninger skyldes elektricitet, typisk pga. nedslidning
eller overbelastning af elinstallationer. Erfaringer fra ind- og udland taler klart for, at
det er kosteffektivt at foretage regelmæssig termografering af eltavler, for eksempel som
led i egenkontrol af brandsikkerheden. I både Norge, Sverige og Frankrig stiller
forsikringsselskaberne krav til virksomheder om brug af el-termografering.
BRANDSIKKERT DANMARK
17
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0026.png
BRAND I VIRKSOMHEDER
Større brandsikkerhed ved varmt arbejde
Af brandvæsenernes 5.916 udrykninger til bygningsbrande i 2014 havde de 1.927
årsagen ”Uforsigtighed”.
Forsikringsbranchen oplyser, at en betydelig del af disse skyldes ”varmt arbejde”, dvs.
arbejde med brug af åben ild eller gnistproducerende værktøj som eksempelvis tag-
dækning eller arbejde med vinkelsliber.
Ved en målrettet indsats vil mange af disse brande kunne undgås – blandt andet ved
at lade sig inspirere af vores nabolande, der har krav om et uddannelsescertifikat for at
udføre varmt arbejde. Det gavner medarbejdernes sikkerhed, skaber et sikkert byggeri
og forebygger, at virksomheder brænder ned, inden de overhovedet er blevet etableret.
Brand i Experimentarium forårsaget af varmt arbejde
Mandag eftermiddag d. 27. april 2015 opstod der brand i Experimentarium i
Hellerup pga. varmt tagarbejde. Udover to tilskadekomne karakteriserede vagt-
havende Bo Schou Petersen fra Københavns Brandvæsen branden som »voldsom«.
BRANDSIKKERT DANMARK
18
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0027.png
DE KONKRETE MÅLSÆTNINGER
DE KONKRETE MÅLSÆTNINGER
De positive eftervirkninger af en national strategi til forebyggelse af brand ses tydeligt
hos vores nabolande, der alle har haft stor succes med at nedbringe antallet af
omkomne, hospitalsindlagte - samt tabte arbejdspladser og andre negative følger, som
brande har for samfundet. Indførelsen af en national brandforebyggelsesstrategi vil
være en afgørende faktor i arbejdet med at bringe Danmark på niveau med vores eu-
ropæiske naboer.
1. Færre dødsbrande
En halvering af dødsbrande pr. 10 år. Det vil sige, at der i 2026 maksimalt bør
omkomme 40 mennesker ved brand i Danmark – det vil få os ned på niveau med
Sverige.
2. Brande med mere end 5 omkomne skal ikke forekomme
En målsætning om at der ikke må opstå brande med mere end fem omkomne, vil
tvinge aktører til anvende brandforebyggende elementer og moderne teknologi i større
byggerier. Derved sikres, at der bygges og indrettes med mål for at miste så få
menneskeliv som muligt ved brand.
3. Mere viden om brand
Samfundet skal blive bedre til at forebygge brande. Det kan kun ske ved at opsamle og
systematisere viden fra alle brande. I dag undersøger politiet kun strafferetlige forhold
ved brande. Øvrige brande undersøges kun i begrænset omfang. Bygningerne bliver
mere komplicerede, og der anvendes nye materialer. Konsekvenserne af denne
udvikling kendes ikke, og derfor øges behovet for mere viden om brande og deres
udvikling og spredning.
4. Brande, som lammer samfundsfunktioner, skal ikke forekomme
I Norge var der i 2007 en brand i nogle kabler på Oslo Sentralstasjon. Branden
medførte 20 timers afbrydelse af al togtrafik på Østlandet og afbrydelse af teletrafik i et
stort område i ca. 10 timer. Det er en urimeligt stor konsekvens af en brand.
Situationer hvor kritiske samfundsfunktioner lammes skal undgås.
BRANDSIKKERT DANMARK
19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0028.png
DE KONKRETE MÅLSÆTNINGER
5. Tab af uerstattelige kulturværdier ved brand skal ikke forekomme
Når først danske kulturværdier er brændt, er de ikke til at erstatte. Gennem danmarks-
historien har Danmark mistet flere vigtige historiske dokumenter, bygninger og
kunstværker på grund af brand. Det må være både i vores og kommende generationers
interesse at brandsikre vores allesammens danmarkshistorie.
6. Samfundets årlige værditab ved brand skal falde 10 pct. frem til 2020
Ifølge Forsikring & Pension ligger forsikringsselskabernes årlige udbetalinger for
brandskade for bygning og løsøre på ca. 3 mia. kr. Danmark ligger højt på direkte og in-
direkte tab ved brand, men til gengæld lavt på omkostninger til brandvæsen. Det synes
derfor ikke specielt sandsynligt, at der skulle være et stort samfundsøkonomisk
potentiale for yderligere nedskæringer i udgifterne til redningsberedskabet –
tværtimod.
7. Den samlede miljøbelastning ved brand skal i 2030 være halveret
I beredskabslovens formålsparagraf står der, at ”Redningsberedskabets opgave er at
forebygge, begrænse og afhjælpe skader på personer, ejendom og miljøet...”. Bedre
brandforebyggelse vil bidrage til, at brande bliver færre og mindre, og dermed belaster
nærmiljøet mindre.
8. Borgernes evne til at forebygge brand og reagere herpå skal øges
Dette mål er gennemgående for ovenstående målsætninger og er et middel til at
forebygge tab af menneskeliv, arbejdspladser og værdier i Danmark.
BRANDSIKKERT DANMARK
20
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0029.png
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0030.png
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0031.png
BRANDSIKKERT DANMARK
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Publikationen "Brandsikkert Danmark - en national forebyggelsesstrategi", fra SikkerhedsBranchen
1580425_0032.png
BRANDSIKKERT DANMARK
- En national forebyggelsesstrategi