Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1661258_0001.png
REDEGØRELSE
Bilag: 1
FORSVARSMINISTERIETS BIDRAG TIL FORSLAG TIL FINANSLOV FOR 2017
Forsvarsministeriet bidrag til forslag til finanslov for 2017 er, som det fremgår
af indledningen til finanslovforslaget for 2017 (§ 12. Forsvarsministeriet), baseret på Aftale
på forsvarsområdet 2013-2017 af 30. november 2012 og tillæg til aftale på forsvarsområdet
2013-2017 af 11. marts 2013 (etablissementer) samt Aftale om organiseringen af ledelsen
af Forsvaret og tillæg til Aftale på forsvarsområdet af 10. april 2014.
Hertil kommer Stemmeaftale om udmøntning af besparelserne i Redningsberedskabet af 17.
marts 2016.
De bevillingsmæssige konsekvenser af ”Aftale om anskaffelse af nye kampfly af 9. juni
2016” er ikke indarbejdet på FFL 2017, herunder tilbageførslen af omprioriteringsbidrag for
2018-2020. Dette vil ske på ændringsforslag.
Mio. kr. (2017-PL)
Den samlede forsvarsramme
2017-2020
2017
21.570,7
2018
20.953,2
2019
20.532,7
2020
20.068,0
Af væsentlige reguleringer på FFL 2017 kan nævnes:
Indarbejdelse af et omprioriteringsbidrag på 2 pct. (-356,7 mio. kr.) i yderste bud-
getoverslagsår (2020) på den ikke aftalebelagte del af drifts- og lønsumsrammer.
Tilbageførsel af rebudgettering i 2020 (-101,0 mio. kr.) for materielanskaffelser i 2019
(primært for anskaffelse af skibsbaserede helikoptere).
Pris- og lønregulering fra 2016 til 2017 niveau.
I fastlæggelsen af rammerne på Forsvarsministeriets område i 2017-2020 er der foretaget
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Materiale til den tekniske gennemgang af FFL 2017 om § 12 - Forsvarsministeriet, fra forsvarsministeren
1661258_0002.png
følgende reguleringer:
Mio. kr. (2016-PL)
Finanslov 2016 (BO-år 2017-2019)
1) Indkøbseffektiviseringer (10. fase)
2) Udmøntning vedr. ny udbudslov
3) Tilbageførsel af rebudgettering af ma-
terielanskaffelser i 2019 (PL-niveau 2016)
4) Omprioriteringsbidrag på 2 pct.
5) Medfinansiering til udflytning af statsli-
ge arbejdspladser
6) Merbevilling til styrkelse af veteranind-
satsen i 2016-2019 (udmøntning af ser-
vicetjekkets initiativer)
7) Pris- og lønregulering til 2017-niveau,
jf. Finansministeriets udmelding
8) Overflytning af tjenestemandsopgave
til § 36.61.01. Betaling til Udbetaling
Danmark for administration af pensions-
væsenet
9)
Ressourceoverflytning vedrørende
brandkrav til § 28. Transport- og Byg-
ningsministeriet
10) Omlægning af Barselsfonden som
følge af ændret betalingsform
11) Forhøjelse af Redningsberedskabets
ramme i 2017 med henblik på udmønt-
ning af Stemmeaftale af 17. marts 2016
12) Rammereduktion på departementet
som følge af Rigsrevisionens opsigelse af
§ 9 aftaler
De samlede rammer 2017-2020
(2017-PL)
2017
21.376,7
-14,6
-5,0
-
-
1,7
7,0
208,0
-0,8
2018
20.790,7
-14,6
-19,9
-
-
-
8,0
202,2
-0,8
2019
20.379,8
-14,6
-19,9
-
-
-
4,0
198,3
-0,8
2020
20.379,8
-14,6
-19,9
-101,0
-353,1
-
-
193,9
-0,8
-0,7
-8,3
9,0
-2,3
21.570,7
-0,7
-9,4
-
-0,7
-11,1
-
-0,7
-13,3
-
-2,3
20.953,2
-2,3
20.532,7
-2,3
20.068,0
Ad 1) Indkøbseffektiviseringer, 10. fase af Statens Indkøbsprogram
Finansministeriet har udmeldt effektiviseringer fra 10. fase af Statens Indkøbsprogram, der
bl.a. omfatter udbud vedr. datakommunikation, servere, computere og projektledelseskurser
samt udbud af tablets i 9. fase.
Ad 2) Udmøntning vedr. ny udbudslov
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Materiale til den tekniske gennemgang af FFL 2017 om § 12 - Forsvarsministeriet, fra forsvarsministeren
1661258_0003.png
Som følge af ny udbudslov er det besluttet, at reducere ministeriernes bevillinger på FFL
2017. Forsvarsministeriets bevillinger er således reduceret med 5,0 mio. kr. i 2017 og med
19,9 mio. kr. fra 2018 og frem. Besparelserne, der af Finansministeriet er udmeldt på FFL
2017, er beregnet på baggrund af indkøbsdata for ministerområderne i 2014 og er begrun-
det i lavere administrative omkostninger ved udbud for det offentlige samt lavere priser som
følge af styrket konkurrence. Den ny udbudslov omfatter indkøb af varer og tjenesteydelser
og bygge- og anlægsopgaver.
Ad 3) Tilbageførsel af rebudgettering af materielanskaffelser i 2020
Som følge af fremrykning af betalinger for materielanskaffelser fra 2016 til 2015 (primært
for anskaffelse af skibsbaserede helikoptere) er bevillingen i 2016 nedsat med 400 mio. kr.
mod tilsvarende forhøjelser med 150 mio. kr. i 2017, med 150 mio. kr. i 2018 og 100 mio.
kr. i 2019. I forbindelse med udmelding af rammer på FFL 2017 har Finansministeriet redu-
ceret budgetoverslagsåret 2020 (materielanskaffelser) med 101,0 mio. kr. (PL-niveau 2017),
således at budgetoverslagsåret 2020 er på niveau med det oprindelige budgetoverslagsår
2019 (inden forhøjelsen på 100 mio. kr.).
Ad 4) Omprioriteringsbidrag
Efter sædvanlig praksis indarbejder Finansministeriet et omprioriteringsbidrag på 2 pct. i det
yderste budgetoverslagsår (2020) på den ikke-aftalebelagte del af drifts- og lønsumsram-
mer, som forudsættes at medgå til generelle omprioriteringer. Det skal således bemærkes,
at midler på anlægsrammen og budgetteringsrammen er undtaget fra omprioriteringsbidrag.
Forsvarsministeriets rammer er således reduceret i budgetoverslagsåret 2020 med 356,7
mio. kr. (inkl. Redningsberedskabet).
Som led i ”Aftale om anskaffelse af nye kampfly af 9. juni 2016” tilbageføres ompriorite-
ringsbidraget på Forsvarets område. De bevillingsmæssige konsekvenser af aftalen om
kampflyanskaffelsen vil blive indarbejdet på ændringsforslag.
Ad 5) Medfinansiering til udflytning af statslige arbejdspladser
Finansministeriet har meddelt, at der tildeles Forsvarsministeriet en rammeforhøjelse i 2017
på 1,7 mio. kr. ifm. medfinansiering til udflytning af statslige arbejdspladser.
Ad 6) Merbevilling til styrkelse af veteranindsatsen i 2016-2019 (udmøntning af
servicetjekkets initiativer)
Der er afsat en merbevilling på i alt 20 mio. kr. til styrkelse af veteranindsatsen i 2016-2019
(udmøntning af servicetjekkets initiativer). Bevillingen fordeler sig med 1 mio. kr. i 2016, 7
mio. kr. i 2017, 8 mio. kr. i 2019 og 4 mio. kr. i 2020.
Ad 7) pris- og lønregulering
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Materiale til den tekniske gennemgang af FFL 2017 om § 12 - Forsvarsministeriet, fra forsvarsministeren
1661258_0004.png
Finansministeriet har udmeldt pris- og lønopregning (PL) fra 2016 til 2017 niveau. PL-regu-
leringerne er indarbejdet på hovedkonti på § 12. Forsvarsministeriet.
Ad 8 og 9) Overflytning af opgaver til andre ministerier
Mindre reduktioner i 2017-2020 som følge af overflytning af tjenestemandsopgaver fra Per-
sonalestyrelsen til § 36.61.01. Betaling til Udbetaling Danmark for administration af pensi-
onsvæsenet på 0,8 mio. kr. samt ressourceoverflytning vedrørende brandkrav fra Rednings-
beredskabet til § 28. Transport- og Bygningsministeriet på 0,7 mio. kr.
Ad 10) Omlægning af Barselsfonden
Det er besluttet, at Barselsfonden skal omlægges fra en bevillingsfinansieret ordning til en
bidragsfinansieret ordning fra 2017 og frem. Da ministerierne ikke har fået foretaget ram-
mekorrektioner i forhold til Barselsfondens omkostningsniveau siden 2010, vil der være en
forskel på det beløb der tidligere er betalt og det bidrag som fremadrettet vil blive opkræ-
vet. Forskellen svarer til den indlagte negative budgetregulering i finanslovforslaget 2017.
Den negative budgetregulering er optaget på en nyoprettet underkonto 80. Budgetregule-
ring vedr. omlægning af Barselsfonden. Beløbene udgør -8,3 mio. kr. i 2017, -9,4 mio. kr. i
2018, -11,1 mio. kr. i 2019 og -13,3 mio. kr. i 2020. Udmøntningen foretages på ændrings-
forslaget 2017 på relevante konti under Forsvarsministeriet.
Ad 11) Forhøjelse af Redningsberedskabets ramme
Finansministeriet har forhøjet Redningsberedskabets ramme med 9 mio. kr. i 2017 til dæk-
ning af den ufinansierede del af stemmeaftalen af 17. marts 2016 for så vidt angår Red-
ningsberedskabets tabte-DUT sag vedrørende ændring af Brandsynsbekendtgørelsen.
12) Rigsrevisionens opsigelse af § 9 aftaler
Som følge af Rigsrevisionens opsigelse af § 9 aftaler har Finansministeriet udmeldt en ram-
mereduktion og årsværksreduktion på Forsvarsministeriets område. Rammenedsættelsen
udgør 2,3 mio. kr. (løn) i 2017-2020 samt en nedjustering på 5 årsværk i 2017-2020.
Budgetrammer 2017-2020
De samlede budgetrammer på forslag til finanslov for 2017 for § 12. Forsvarsministeriet er
herefter fordelt således:
Rammer på forslag til finanslov for 2017 for § 12. Forsvarsministeriet.
Mio. kr. (2017-PL)
2017
2018
2019
2020
Driftsramme
18.637,0
18.243,1
17.861,3
17.495,9
(heraf lønsumsramme)
(9.774,2)
(9.578,6) (9.386,9) (9.199,1)
Budgetteringsramme
319,8
298,9
310,9
313,4
Anlægsbudget
2.613,9
2.411,2
2.360,5
2.258,7
Den samlede forsvarsramme
21.570,7 20.953,2 20.532,7 20.068,0
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Materiale til den tekniske gennemgang af FFL 2017 om § 12 - Forsvarsministeriet, fra forsvarsministeren
1661258_0005.png
2017-2020
Øvrige ændringer på FFL 2017
Af øvrige væsentlige ændringer på FFL 2017 kan nævnes følgende:
Indarbejdelse af besparelser på 45,1 mio. kr. årligt fra 2017 og frem på § 12.41.01. Red-
ningsberedskabet, jf. Stemmeaftale om udmøntning af besparelser i Redningsberedskabet af
17. marts 2016. Den øvrige del af besparelserne i 2017 og frem på 80,0 mio. kr. er foreta-
get ved omprioriteringer inden for Forsvarsministeriets ramme. De indarbejdede beløb ud-
ligner den negative budgetreguleringskonto (§ 12.41.79. Reserver og budgetregulering) på
-125,1 mio. kr. og påvirker derfor ikke de samlede rammer.
Indarbejdelse af effektiviseringer fra og med 2018 på Hjemmeværnets område, jf. budget-
analyse af Hjemmeværnets virksomhed og organisering. Provenuet er indarbejdet på Gene-
relle puljer og reserver.
I 2017 ændrer følgende hovedkonti betegnelse til:
§ 12.11.02. Generelle puljer og reserver
§ 12.13.03. Kapacitetsplan it
§ 12.23.07. Forsvarets Hovedværksteder.
I finanslovens anmærkninger er der indsat en ny tekst vedrørende kampfly. ”Aftale om an-
skaffelse af nye kampfly af 9. juni 2016 er indgået mellem regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Radikale Venstre. Som led i aftalen skal der anskaffes
27 F-35 Joint Strike Fighter med udgangspunkt i det nuværende ambitionsniveau for opga-
veløsningen for kampfly. Indfasningen af Joint Strike Fighter fly er i aftalen forudsat gen-
nemført over en periode på seks år (2021-2026) og med et forventet betalingsafløb over en
periode på ni år (2018-2026). Som led i aftalen tilbageføres omprioriteringsbidraget på For-
svarets område. De bevillingsmæssige konsekvenser af aftalen om kampflyanskaffelsen vil
blive indarbejdet på ændringsforslag”.
Ændring til anlægsprojekt vedr. forebyggende foranstaltninger på Kastellet er indarbejdet i
FFL 2017. Projektet (anlægsskema) er revideret og beløbsmæssigt opjusteret med ca. 30
mio. kr. som følge af ændret vandafledningsløsning.
Tekstanmærkning nr. 109 vedrørende Forsvarets samarbejde med dansk erhvervsliv er ud-
videt til også at omfatte samarbejde mellem Hjemmeværnet og Redningsberedskabet og
dansk erhvervsliv.
Tekstanmærkning nr. 106 vedrørende sergentelevers adgang til at modtage ydelser efter
lov om arbejdsskadesikring udgår, idet sergentelever nu har et ansættelsesforhold under
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Materiale til den tekniske gennemgang af FFL 2017 om § 12 - Forsvarsministeriet, fra forsvarsministeren
uddannelsen (men fortsat aflønning via SU) og derfor vil kunne modtage ydelser efter lov
om arbejdsskadesikring.
FFL 2017 (tekst og anmærkninger) for § 12. Forsvarsministeriet er vedlagt (bilag).