Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 159
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af hjemmeværnsloven
(Nedlæggelse af Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet)
§1
I lov om hjemmeværnet, jf. lovbekendtgørelse nr. 198 af 9. februar 2007, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 2, stk. 4,
udgår », Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske for-
hold tilsiger.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 159: Udkast til lovforslag om ændring af hjemmeværnsloven (Nedlæggelse af Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets nærmere indhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det fremgik af aftale om forsvarets ordning for perioden 2013 til 2017, at der i forligsperioden
skulle gennemføres en budgetanalyse af Hjemmeværnet.
Det blev i forlængelse af den gennemførte budgetanalyse besluttet, at der skulle nedsættes en
arbejdsgruppe med det formål at omdanne budgetanalysen til konkrete tiltag. Arbejdsgruppen
færdiggjorde i marts 2016 sin rapport om ”Omstilling og udvikling af Hjemmeværnet”.
Rapporten indeholder bl.a. en anbefaling om, at Hjemmeværnets værngrensstruktur forenkles
ved, at Marinehjemmeværnet og Flyverhjemmeværnet udskilles af Hjemmeværnskommandoen
og oprettes som selvstændige myndigheder, og at Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyver-
hjemmeværnsinspektoratet nedlægges. På et møde i forsvarsforligskredsen i marts 2016 var der
enighed om at følge denne anbefaling.
Formålet med lovforslaget er således at opdatere hjemmeværnsloven i overensstemmelse med
ovennævnte beslutning om at nedlægge de to inspektorater. Beslutningen om at udskille Marine-
hjemmeværnet og Flyverhjemmeværnet fra Hjemmeværnskommandoen forudsætter ikke en lov-
ændring, men vil blive reguleret i forsvarsministerens cirkulære om Hjemmeværnets inddeling.
2. Lovforslagets nærmere indhold
Af hjemmeværnslovens § 2, stk. 1, fremgår, at Hjemmeværnet består af Hjemmeværnskomman-
doen, hærhjemmeværnet, herunder virksomhedshjemmeværnet, marinehjemmeværnet og flyver-
hjemmeværnet samt organer til støtte herfor. Som eksempel på et støtteorgan kan nævnes Hjem-
meværnsskolen. Endvidere fremgår det af § 2, stk. 4, at Hjemmeværnsledelsen, Marinehjemme-
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 159: Udkast til lovforslag om ændring af hjemmeværnsloven (Nedlæggelse af Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet), fra forsvarsministeren
værnsinspektoratet, Flyverhjemmeværnsinspektoratet og hjemmeværnsstaben indgår i Hjemme-
værnskommandoen.
Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet blev ved ændringen af
hjemmeværnsloven i 2006, (jf. lov nr. 277 af 5. april 2006) skrevet ind i loven, idet det ønskedes
præciseret, at de to inspektorater er en del af Hjemmeværnskommandoen.
Hensigten med Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet i Hjem-
meværnet har været at have udpeget en ansvarlig, der indenfor de to værngrene fører tilsyn med
uddannelse m.v. og varetager forbindelsen til lokale civile myndigheder.
En Arbejdsgruppe vedrørende udarbejdelse af beslutningsoplæg for Hjemmeværnet har i en rap-
port af 2. marts 2016 om ”Omstilling og udvikling af Hjemmeværnet” fremsat en række forslag
til omstilling af Hjemmeværnet. Det forslås bl.a., at værngrensstrukturen forenkles ved, at Mari-
nehjemmeværnet og Flyverhjemmeværnet udskilles af Hjemmeværnskommandoen og oprettes
som selvstændige myndigheder, og at Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværns-
inspektoratet nedlægges. En udmøntning af arbejdsgruppens anbefaling om nedlæggelse af Mari-
nehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet forudsætter en ændring af
hjemmeværnsloven.
Det foreslås på den baggrund, at Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsin-
spektoratet nedlægges. Inspektoraternes opgaver vil fremadrettet blive løst af henholdsvis Mari-
nehjemmeværnet og Flyverhjemmeværnet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen offentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke konsekvenser i forhold til EU-retten.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.fl.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra 3. august 2016 til den 30. august 2016 været sendt i hø-
ring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Akademikernes Centraladministration
(AC), Centralforeningen for Stampersonel (CS), Centralorganisationen af 2010 (CO 10), Dansk
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 159: Udkast til lovforslag om ændring af hjemmeværnsloven (Nedlæggelse af Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet), fra forsvarsministeren
1655647_0004.png
Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Djøf, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
(FTF), Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Hærens Konstabel- og Korporalforening
(HKKF), Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD), Hovedorganisationen for Personel
af Reserven i Danmark (HPRD), KL, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedor-
ganisation, Offentlige Ansattes Organisationer (OAO) og Værnepligtsrådet.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre-
udgifter
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Administrative kon-
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige kon-
sekvenser
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-
retten
Ingen.
Negative konsekvenser/mer-
udgifter
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 159: Udkast til lovforslag om ændring af hjemmeværnsloven (Nedlæggelse af Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter hjemmeværnslovens § 2, stk. 4 indgår bl.a. Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyver-
hjemmeværnsinspektoratet i Hjemmeværnskommandoen.
Med lovforslaget nedlægges Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspekto-
ratet. Inspektoraternes opgaver vil fremadrettet blive løst af henholdsvis Marinehjemmeværnet og
Flyverhjemmeværnet. Lovforslaget er i overensstemmelse med enigheden i forsvarsforligskred-
sen den 2. marts 2016 om Hjemmeværnets omstilling og udvikling.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører forholdet til Færøerne og Grønland.
5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 159: Udkast til lovforslag om ændring af hjemmeværnsloven (Nedlæggelse af Marinehjemmeværnsinspektoratet og Flyverhjemmeværnsinspektoratet), fra forsvarsministeren
1655647_0006.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om hjemmeværnet, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 198 af 9. februar 2007, foretages føl-
gende ændring:
§ 2, stk. 4:
Hjemmeværnsledelsen, Marinehjemme-
værnsinspektoratet, Flyverhjemmeværnsin-
spektoratet og hjemmeværnsstaben indgår i
Hjemmeværnskommandoen
1. I
§ 2, stk. 4,
udgår », Marinehjemme-
værnsinspektoratet og Flyverhjemmeværns-
inspektoratet«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grøn-
land, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
6