Kampflykøb kan forringe forsvarets operative kapacitet
Tophistorie fra Ingeniøren distribueret af Ritzau.
INFO: Anvendelse af Ritzaus tophistorietjeneste (tidl. Citattjenesten) og materiale
herfra forudsætter accept af vilkårene i bunden af denne meddelelse.
**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****
Indkøbet af nye kampfly skal ske uden konsekvenser for forsvarets øvrige
operationelle kapacitet. Det var meldingen fra forsvarsminister Peter Christensen
(V), da han sammen med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fremlagde
regeringens oplæg til indkøb af nye kampfly i sidste uge. Men den udmelding kan
blive svær at indfri, lyder den samstemmende melding fra fire militærforskere,
Ingeniøren har talt med.
»Det er efter min mening ikke realistisk at opretholde forsvarets operative
kapaciteter uændret i forhold til i dag, såfremt man ikke samtidig skruer ned for
det politiske ambitionsniveau når det gælder de operationer, vi traditionelt har
deltaget i. Med det nuværende driftsbudget vil kampflyindkøbet uvægerligt gå ud
over evnen til at vedligeholde de operative kapaciteter. Så må der tages fra
eksempelvis drift, personel eller antal operationer, hvilket vil betyde et lavere
aktivitetsniveau i perioder,« siger Jens Wenzel Kristoffersen, orlogskaptajn og
militæranalytiker ved Københavns Universitet.
Inddrager også penge til drift
Langt størstedelen af de 20 milliarder kroner til de nye kampfly, nærmere
bestemt 13,4 milliarder kroner, skal nemlig hentes i det allerede eksisterende
råderum i forsvarets materielplan.
Men for at få regnestykket til at gå op har regeringen slået bevillingerne til
materielanskaffelser sammen med bevillingerne til materieldriften i forsvaret, så
kampflyindkøbet lægger beslag på råderummet for begge. Det fremgår af et
faktaark om finansieringen af indkøbet, som regeringen offentliggjorde samme
dag som sin indstilling.
»Man kan på den baggrund spørge, om man ved at løse kampflyproblemet inden
for den økonomiske ramme i realiteten skubber et finansieringsbehov foran sig. I
så fald kan det løses ved at økonomistyre gennem aktivitetsstyring; med andre
ord ved at forsvaret ligger stille, hvilket ville være en ret voldsom forandring af
forsvars- og sikkerhedspolitikken. Eller også kan man løse det ved at give flere
penge til forsvaret,« siger Henrik Ø. Breitenbauch, centerleder ved Center for
Militære Studier på Københavns Universitet og forfatter til flere rapporter om
kampflyindkøbet til Ingeniøren.
Faktisk var størstedelen af bevillingerne i materielplanen ikke øremærket til
indkøb, men til drift. Ifølge finansloven for 2016 udgør bevillingerne til forsvarets
materieldrift gennemsnitligt 3,6 milliarder kroner i de kommende år, over for bare
2 milliarder årligt til nye anskaffelser.
Kan ikke lade sig gøre