Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648086_0001.png
9. juni 2016
NOTAT 103: PROVENU FRA BUDGETANALYSE AF HJEMMEVÆRNET.
Spørgsmål
Dette notat redegør for provenuet fra den gennemførte budgetanalyse af Hjemmeværnet.
Grundlag
Notatet er baseret på rapport fra arbejdsgruppen om Hjemmeværnets vedr. udarbejdelse af
beslutningsoplæg for Hjemmeværnet samt regeringens indstilling om at pege på 27 F-35
Joint Strike Fighter som de kampfly, der skal erstatte den nuværende F-16 kampflykapacitet
samt den anviste finansiering herfor.
Sagsfremstilling
Det fremgår af notat nr. 94, at der fra den gennemførte budgetanalyse af Hjemmeværnet er
anvist et effektiviseringsprovenu på ca. 80 mio. kr. årligt ved fuld indfasning. Som led i rege-
ringens indstilling om nyt kampfly medgår dette provenu til finansiering af kampflyanskaffel-
sen, og udgør i den forventede betalingsperiode 2018-26 for nyt kampfly samlet set ca. 0,7
mia. kr. Det bemærkes i den forbindelse, at provenuet som led i regeringens indstilling såle-
des først anvendes efter udløbet af den nuværende forligsperiode.
Endvidere skal det bemærkes, at resultatet af budgetanalysen af Hjemmeværnet blev præsente-
ret for forligskredsen, der i den forbindelse besluttede
at
nedsætte en arbejdsgruppe, der på
baggrund af budgetanalysens anbefalinger og det fastlagte provenuskøn på ca. 77 - 82 mio. kr.
mio. kr. skulle udarbejde et beslutningsoplæg, der bl.a. skulle indeholde en samlet udviklings-
plan for Hjemmeværnet. I tilknytning hertil blev det besluttet, at der på den baggrund skulle
tages stilling til provenuets anvendelse inden for Forsvarsministeriets område.
Beslutningsoplægget blev forlagt forligskredsen i første del af 2016 i form af rapporten fra ar-
bejdsgruppen om Hjemmeværnets omstilling
og udvikling, som ligger til grund for Forsvarsfor-
ligskredsens enighed om Hjemmeværnets fremtidige omstilling og udvikling.
Det fremgår af arbejdsgrupperapporten, at effektiviseringsprovenuet ved de foreslåede om-
stillingsinitiativer udgør ca. 71,3 mio. kr., jf. tabel 1 på side 18, samt at provenuet forbliver i
Hjemmeværnet i indeværende forligsperiode. Det afspejles også i arbejdsgrupperapportens
forslag til udviklingsinitiativer, der alle forudsættes finansieret inden for nuværende for-
svarsforlig. Udviklingsinitiativerne omfatter bl.a. udgifterne til nyt materiel til de frivillige og
våbenskabe, som omtales i Forsvarsministeriets pressemeddelelse den 3. marts 2016. Der
er ikke i arbejdsgrupperapporten eller i Forsvarsministeriets pressemeddelelse taget stilling
til, hvordan effektiviseringsprovenuet anvendes efter 2017.
Det fremgår også af arbejdsgrupperapporten, at
omlægningen af ydelsessystemet vil kunne
skabe et råderum på ca. 5-10 mio. kr., jf. side 17 og note 2 til tabel 1 på side 18, samt at
råde-
rummet forbliver i Hjemmeværnet i indeværende forligsperiode. Der er ikke i arbejdsgrup-
pen taget stilling til, hvordan det identificerede råderum anvendes efter 2017, idet det alene
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
af arbejdsgrupperapporten fremgår, at arbejdsgruppen anbefaler, at en større omlægning af
ydelsessystemet, bl.a. omfang og grundlag for udbetaling af ydelser, evt. kompensation
mm., indgår i et samlet oplæg til et nyt forsvarsforlig.
Et af de centrale udviklingsinitiativer, der nævnes i arbejdsgrupperapporten, er analysen om
Hjemmeværnets udvikling i et mere langsigtet perspektiv. Formålet med analysen er at ska-
be klare pejlemærker i Hjemmeværnets strategiske udvikling og dermed skabe grundlag for,
at Hjemmeværnets prioritering af opgaver, kapaciteter og materielanskaffelser kan målret-
tes den forventede udvikling. Analysen skal indgå i grundlaget for de politiske forhandlinger
om en kommende forsvarsaftale. Analysens konklusioner og de efterfølgende forhandlinger
om en ny forsvarsaftale vil således klarlægge, hvilket materiel Hjemmeværnet fremadrettet
bør råde over. Det bemærkes i den forbindelse, at Hjemmeværnets materielanskaffelser og
-drift indgår som en del af Forsvarets materielplan, jf. også notat nr. 81.
SIDE 2/2