Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648076_0001.png
4. juni 2016
NOTAT 93: OMKOSTNINGER VED KØB AF 28 F-35 FLY
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Hvad vil den samlede pris være, hvis man køber 28 fly?
Hvor meget vil driftsomkostningerne stige ved et køb af 28 fly?
Vil det betyde, at man skal have flere piloter end ved de 27?”
Grundlag
Notatet er baseret på beregninger i typevalgsgrundlagets økonomimodel og med de samme
grundlæggende forudsætninger, som lægges til grund for regeringens indstilling om anskaf-
felse af 27 flystel.
Sagsfremstilling
Anskaffelses- og driftsomkostninger ved køb af 28 fly
I regeringens indstilling angives en samlet anskaffelsesudgift for 27 F-35 fly på ca. 20 mia.
kr. Denne værdi afspejler dels ca. 16,6 mia. kr. forbundet med anskaffelse af flystel, motor,
våben, støtteudstyr, infrastrukturtilpasninger, mv., og dels ca. 3,3
1
mia. kr. forbundet med
de løbende driftsomkostninger, der skal afholdes over indfasningsperiodens varighed (2021-
2026). De samlede levetidsomkostninger på 53,4 mia. kr. afspejler ud over anskaffelsesud-
gifter og drift i indfasningsperioden også de løbende driftsomkostninger, der forventes at
være efter indfasningsperioden i flyets forventede levetid på minimum 30 år.
Anskaffelsesudgiften vil ved anskaffelse af ét ekstra F-35 flystel dels stige med de udgifter,
der er forbundet med køb af selve flystel og motor, samt med ekstra tilkøb af støtteudstyr,
infrastruktur, mv. Dertil kommer marginalt øgede driftsudgifter i indfasningsperioden som
følge af driften af et ekstra flystel. I forhold til anskaffelsesudgiften i regeringsindstillingen
på ca. 20 mia. kr. resulterer dette samlet i en forøgelse af anskaffelsesudgifterne på i alt ca.
0,5 mia. kr.
Driftsomkostningerne forøges ved uændret opgavekompleks og uændret antal piloter med
ca. 0,2 mia. kr. over levetiden som konsekvens af, at det ekstra flystel skal serviceres, opda-
teres, mv. Den samlede forøgelse af levetidsomkostningerne er således på ca. 0,7 mia. kr.
ved anskaffelse af det 28. flystel.
1
Eksklusive lønomkostninger.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648076_0002.png
Antal piloter ved køb af 28 fly
Det 28. flystel kan anvendes til at give en ekstra robusthed i den logistiske struktur eller til
at tilbagerulle tiltagene
2
fra dimensioneringsrapporten. Hvis man vælger at tilbagerulle tilta-
gene, vil pilotstrukturen øges med 16 piloter, heraf otte med operativ flyvestatus. De ekstra
flyvetrænings- og uddannelsestimer, som dette vil medføre, betyder en samtidig forøgelse
af driftsudgifterne over levetiden på ca. 1,6 mia. kr. udover forøgelsen på ca. 0,2 mia. kr.
som følge af det ekstra stel. I tabellen nedenfor sammenlignes et scenarie med indfasning
af 28 fly i perioden 2021-2026 inkl. forøgelse af pilotstrukturen med regeringens indstilling
(køb af 27 fly).
Antal fly
27 fly (regeringens indstilling)
28 fly (inkl. piloter)
Anskaffelse
16,6
17,1
Drift
34,5
36,2
Risiko
2,3
2,3
I alt
53,4
55,7
Tabel 1: Sammenligning af levetidsomkostninger ved anskaffelse af hhv. 27 og 28 F-35 fly (inkl. flere
piloter). Mia. kr. PN-2014 uden nutidsværdi og realvækst.
2
Længere udsendelser i internationale operationer, forøgelse af piloternes gennemsnitlige operative tje-
nestetid samt en reduktion i antallet af kampflypiloter uden flyvestatus.
SIDE 2/2