1. juni 2016
NOTAT 89: ALTERNATIVE OPGAVESCENARIER FOR F-35
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”
Beregn antal stel og levetidsomkostninger for følgende opgavescenarier for F-35, som ad-
skiller sig fra det nuværende opgavekompleks:
Udsendelse i internationale operationer med to fly, hvor hvert fly flyver én flyvning
(sortie) per dag i op til et år. Udsendelsen gennemføres i gennemsnit hvert tredje år
Samme som ovenstående, idet udsendelse i internationale operationer i gennemsnit
kun gennemføres hvert femte år.
”
Grundlag
Notatet er baseret på beregninger i typevalgsgrundlagets økonomimodel med de samme
grundlæggende forudsætninger, som er beskrevet i kapitel 6 i rapporten for Udvalget for
dimensionering af nyt kampfly.
Sagsfremstilling
For hvert scenarie beskrives de specifikke forhold, der adskiller dem fra det nuværende op-
gavekompleks. Desuden beskrives de forudsætninger, der lægges til grund for beregninger-
ne af stelbehovet, idet det af beregningstekniske årsager har været nødvendigt at konkreti-
sere scenariets indhold yderligere, herunder reduktioner i pilotstrukturen på baggrund af
den ændrede opgave.
Scenarie 1
Scenariet bygger på en reduktion i antallet af flyvninger per fly per dag i internationale ope-
rationer fra to flyvninger i det nuværende opgavekompleks til kun én flyvning. Derudover
bygger scenariet på, at kampflybidragets størrelse i internationale operationer reduceres fra
fire fly plus reservefly jf. det nuværende opgavekompleks til to fly plus reservefly. Udsendel-
sen gennemføres i gennemsnit hvert tredje år, som der planlægges med i det nuværende
opgavekompleks.
Den reducerede størrelse på kampflybidraget indebærer, at evnen til at anvende kampfly i
det fulde spektrum af internationale indsatser vil være begrænset. Dette skyldes, at det i
udgangspunktet vil gælde for cirka halvdelen af NATO’s missionstyper for kampfly, at der vil
kræves fire fly og medføre, at kampflybidraget vil være underlagt en række begrænsninger
med hensyn til, hvilke opgaver der kan løses i internationale operationer. Dette gælder ty-
pisk for luftforsvarsopgaver og nedkæmpelse af missilforsvar mv.
Antallet af daglige flyvninger betyder sammen med det reducerede antal deployerede fly, at
der i scenariet kun afvikles 25 pct. af de flyvninger i internationale operationer, der plan-
lægges med i det nuværende opgavekompleks. Desuden medfører et lavere operationstem-
po (færre daglige flyvninger per fly) en reduktion i antallet af piloter på 26 mand, hvoraf 24