Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648071_0001.png
1. juni 2016
NOTAT 88: DIMENSIONERINGSRAPPORTENS FORUDSÆTNINGER OM
ARBEJDSVILKÅR OG ERFARINGER UNDER TIDLIGERE INDSÆTTELSER
Spørgsmål
Dette notat svarer på spørgsmålet nedenfor om forudsætningerne i rapport fra Udvalget for
dimensionering af nyt kampfly samt om erfaringer fra tidligere indsættelser.
Hvilke tiltag er overenskomststof, og hvilke kan befales og/eller aftales individuelt, hvad er
de historiske erfaringer fra tidligere indsættelser?
Grundlag
Notatet baseres på rapporten fra Udvalget for dimensionering af nyt kampfly, notat 44
vedrørende arbejdsvilkår og -forhold og eventuel forhandling med piloterne og deres faglige
organisation samt bidrag fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse og Værnsfælles
Forsvarskommando i forhold til erfaringerne fra tidligere udsendelser bl.a. af F-16.
Dimensioneringsrapportens forudsætninger om arbejdsvilkår og erfaringer under
tidligere indsættelser
Forudsætningerne vedrørende arbejdsvilkår og -forhold inden for de tre hovedtiltag (anven-
delse af en 3-holds model, reduktion af antallet af piloter uden flyvestatus og forøgelse af
den gennemsnitlige tjenestetid for piloter) kan i udsendelsesåret betyde en ændring i ar-
bejdsvilkårene for piloter. En sådan ændring vil i nogle tilfælde skulle ske efter afta-
le/forhandling med den forhandlingsberettigede organisation. I andre tilfælde vil det kræve
aftale med den enkelte pilot. Endelig vil det i nogle tilfælde være muligt at gennemføre ef-
fektiviseringer inden for de nuværende regler og/eller praksis.
Behovet for maksimal øget arbejdstid, udbetaling af merarbejde mv., og overførsel af ferie
bliver relevant når, der er udsendt det maksimale antal "flyvende" piloter i et helt år. Beho-
vet for tiltag jf. nedenfor vil variere i forhold til, hvor mange piloter, der er udsendt og hvor
længe.
Overenskomst, aftale eller forhandling med den forhandlingsberettigede organisation
-
Generel forhøjelse af arbejdstiden for piloter ud over 37 timer
Der er på statens område indgået en kollektiv aftale om Plustid. Plustid er en forhø-
jelse af den ugentlige arbejdstid fra 37 timer op til 42 timer. Aftalen er under For-
svarsministeriets område anvendt på individuelt plan i et begrænset omfang.
-
Systematisk udbetaling af merarbejde i stort omfang – afhængigt af den enkeltes an-
sættelsesform
1
Der er ikke tidligere indgået kollektive aftaler med de faglige organisationer om sy-
stematisk udbetaling af merarbejde. Der udbetales merarbejde i enkelttilfælde eller
1
For tjenestemænd kan arbejdsgiver vælge at udbetale merarbejde i stedet for, at det skal afvikles som afspadsering.
For overenskomstansatte kræver udbetaling, at der er tjenstlige og specifikke årsager hertil, idet udgangspunktet her
er afspadsering.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648071_0002.png
for grupper ved myndighederne. Dette iværksættes fra gang til gang og typisk ved
årets udgang.
-
Konsekvent udbetaling af FN-dagene, som optjenes under internationale operationer
En konsekvent udbetaling af FN-dagene vil kræve en ny aftale om FN-dage. Aftalen
er indgået mellem Centralorganisationerne og Finansministeriet. Indgåelse af en af-
tale om konsekvent udbetaling af FN-dagene for hele udsendelseshold har ikke tidli-
gere været forsøgt.
-
Målretning af incitamentsstrukturen til fastholdelse af piloter i flyvende tjeneste ved
hjælp af f.eks. kollektiv bonusbaseret løn
Der er tidligere lavet økonomiske ordninger med henblik på fastholdelse af personel.
F.eks. er det nuværende ”tillæg til pilottillæg” aftalt med det formål at fastholde pilo-
ter – i en tid hvor der var stort behov for piloter i de civile luftfartsselskaber. Der lig-
ger allerede i gældende overenskomster en incitamentsstruktur i piloternes honore-
ring. Denne kan gennem aftale udvides ved behov. Tidligere har de faglige organisa-
tioner stillet sig positive over for udbygning af incitamentsstrukturen.
-
Forlængelse af piloternes tjenestepligt
Længden på tjenestepligten for piloterne sker efter forhandling med de faglige orga-
nisationer baseret på uddannelsens længde og pris, og ændring er forekommet flere
gange i tidens løb.
Aftale med den enkelte pilot
-
Begrænset afholdelse af ferie
Der er erfaring med overførsel af ferie for enkeltpersoner, men der er ingen erfaring
med indgåelse af individuelle aftaler om overførsel af ferie for større grupper.
-
Målretningen af incitamentsstrukturen til fastholdelse af piloter i flyvende tjeneste
ved hjælp af f.eks. individuel bonusbaseret løn
Som det fremgår af ovenstående, er der i overenskomsterne indbygget incitaments-
struktur til fastholdelse af piloter. Forsvarsministeriet er ikke bekendt med, at der er
indgået lokale, individuelle aftaler for piloter vedrørende bonusbaseret løn med hen-
blik på fastholdelse.
Inden for nuværende regler og /eller praksis
-
Forøgelse af udsendelsesperioden for den enkelte pilot
Forsvaret differentierer allerede på længder af udsendelsesperioderne afhængig af
værn, tjenesteområde og den specifikke opgave, der skal løses af enheder eller den
enkelte medarbejder. Det er arbejdsgiver, der fastsætter udsendelsesperiodernes
længde.
-
Udbetaling af merarbejde i et vist omfang – dog afhængigt af den enkeltes ansættel-
sesform
2
-
Delvis udbetaling af FN-dagene, som optjenes under INTOPS
Der udbetales allerede FN-dage efter en konkret og individuelt vurdering i forhold til
tjenestestedets samt den enkelte medarbejders ønsker og behov. Herunder er det
forskelligt, hvilke behov medarbejderen har for restitution efter udsendelse.
Merarbejde, der ikke kan afspadseres, udbetales løbende.
2
For tjenestemænd kan arbejdsgiver vælge at udbetale merarbejde i stedet for, at det skal afvikles som afspadsering.
For overenskomstansatte kræver udbetaling, at der er tjenstlige og specifikke årsager hertil, idet udgangspunktet her
er afspadsering.
SIDE 2/3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648071_0003.png
Forsvarets konkrete erfaringer fra tidligere indsættelser af F-16 med arbejdets tilrettelæg-
gelse.
Forsvaret har under tidligere indsættelser tilpasset arbejdstilrettelæggelsen med det formål
at sikre et generelt effektivt kampflybidrag, hvor nationale og internationale opgaver priori-
teres i forhold til kampflyskapacitetens ressourcer, herunder medarbejderne. Tilpasningerne
har bl.a. bestået af nogle af tiltagene, som er anført i forudsætningen for rapport fra Udval-
get for dimensionering af nyt kampfly, herunder udbetaling af merarbejde, FN-dage, flytning
af ferieperioder m.fl. Konkret har følgende tiltag været anvendt:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Medarbejdere fra andre enheder bidrager helt eller delvist til opgaveløsningen ved
Fighter Wing,
Oprettelse af et døgnbemandet missionsstøttecenter,
Øget arbejdsbelastning og udbetaling af merarbejde,
Udbetaling af opsparede FN-dage,
Flytning af ferieperioder,
Forkortelse af udsendelsesperioder for piloter,
Minimering af overlap mellem pilotholdene,
Sammenlægning af de operative enheder i hjemmeorganisationen,
Minimering af kvalificerende aktiviteter for piloter,
Aflysning af øvelser,
Indførelse af alternative vedligeholdelseskoncepter,
Anvendelse af piloter uden flyvestatus i stillinger uden flyvende tjeneste.
Prioritering af flyvetid til rådighed i nedenstående rækkefølge:
o
Flyvetid til opgaveløsningen i missionsområdet,
o
Flyvetid til løsning af det nationale afvisningsberedskab,
o
Flyvetid til opretholdelse af piloternes flyvestatus,
o
Flyvetid til den direkte missionsforberedende træning af piloterne,
o
Flyvetid til piloternes øvrige trænings- og kvalifikationsprogrammer,
o
Flyvetid til grund- og genomskoling af piloter,
o
Flyvetid til støtte til øvrige værn.
Oprettelse af en pilot-reservestyrke,
Midlertidig overnormering blandt piloter i bidraget,
Hurtig udskiftning af første pilothold,
Reduktion i dagligt antal missioner,
Anvendelse af piloter, der arbejder i stabsfunktioner, til flyvende tjeneste.
-
-
-
-
-
SIDE 3/3