29. maj 2016
NOTAT 82: ITALIENS ANSKAFFELSE AF F-35 OG INDUSTRISAMARBEJDE
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
“
”
I forbindelse med købet af F35 påstås det at vi ikke kan kræve modkøb da vi er et part-
nerland. Italien er også et partnerland - de forpligtede sig oprindeligt til at købe 131 F35 fly.
I den forbindelse blev det aftalt at Italien skulle producere og sælge 1215 vinger til F35-
projektet.
Efterfølgende har Italien reduceret deres bestilling fra 131 til 90 fly (31 % reduktion). Heref-
ter skal de ikke længere producere 1215 vinger, men pludselig kun 835 (31 % reduktion).
Hvis Italien kan aftale modkøb selvom de er et partnerland, så bør vi da også kunne.
Tallene er taget fra F35's egen hjemmeside: https://www.f35.com/global/participation/italy-
industrial-participation.
”
Grundlag
Notatet beror på den nuværende F-35 partnerskabsaftale (”Production, Sustainment, and
Follow-On Development” eller PSFD MOU), som Danmark tilsluttede sig i 2007 samt pres-
semeddelelser fra Joint Strike Fighter Program Office.
Sagsfremstilling
Det fremgår af aftalegrundlaget i PSFD-MOU’en, at de ni partnerlande I JSF-partnerskabet,
herunder Danmark, ikke kan fremsætte et krav om industrisamarbejde i forbindelse med en
anskaffelse af F-35, men ordrer vindes efter Best Value princippet. Se nærmere herom i
notat 67.
Hovedproducenten af F-35 - Lockheed Martin - har udbudt en produktion af vinger i F-35
programmet. Kontrakten på produktion af vingerne er vundet efter Best Value princippet af
Leonardo/Finmeccanica Aircraft Division. Der er således ikke tale om industrisamarbejde.