27. maj 2016
NOTAT 74: ”SPILLEREGLERNE” I F-35 PARTNERSKABET OM VEDLIGEHOLDELSE
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”
Hvilke interne ”spilleregler” er aftalt i F-35 partnerskabet ift. reservedele og udbud af ”den
dybe vedligeholdelse”, hvis der opstår uenigheder i partnerskabet omkring håndtering evt.
utilfredshed med leverandører? Hvad er der af forventninger til længde på vedligeholdelses-
kontrakter samt forventninger til danske leverandører?
”
Grundlag
Notatet beror på den nuværende F-35 partnerskabsaftale (”Production, Sustainment, and
Follow-On Development” eller PSFD MOU), som Danmark tilsluttede sig i 2007.
Sagsfremstilling
Vedligeholdelse af F-35 fly
Vedligeholdelse af F-35 fly og tilhørende systemer sker på to niveauer; vedligeholdelsesni-
veau 1, som er ved brugeren, hvor der udskiftes reservedele/komponenter og vedligeholdel-
sesniveau 2, som er ved en ekstern leverandør, hvor der foretages større vedligeholdelse og
opdatering.
På vedligeholdelsesniveau 1 foretages reparationer, og der anvendes hurtigt omsættelige
reservedele fra et lager på flyvestationen, mens dele med en lavere omsætning kommer fra
fælles regionale lagre. Adgangen til reservedele/komponenter sker efter et ”hole-in-wall”
princip
1
, hvor der ikke er et dansk ansvar eller ejerskab, når delen er afmonteret flyet. Kom-
ponenter vedligeholdes ved udvalgte virksomheder efter kontrakt med Joint Program Office.
Den daglige prioritering og fordeling af de fælles reservedele sker på baggrund af aftaler
mellem partnerlandene i et partnercenter, hvor Danmark også vil være repræsenteret. Dette
omfatter også aftaler om flyenes rådighedsgrad, som betyder, at prioriteringen og fordelin-
gen blandt andet vil blive gjort på baggrund af, hvilken rådighedsgrad partnerlandene har
aftalt at opretholde. Joint Program Office forestår på vegne af partnerskabet aftaler om re-
servedele/komponenter. Den fælles pulje af reservedele/komponenter giver stordriftsfordele
for alle partnere.
På vedligeholdelsesniveau 2 foretages større vedligeholdelse, strukturarbejde og løbende
opdateringer af flyets hardware. Der etableres en række vedligeholdelsesfaciliteter verden
over, idet der altid vil være mindst to og sandsynligvis flere steder, hvor vedligeholdelsen
kan foretages. Dette gøres af hensyn til forsyningssikkerheden. Nationerne kan i udgangs-
punktet ikke selv vælge, hvor man ønsker vedligeholdelse gennemført. Hvis dette ønskes, vil
landene selv skulle indgå de konkrete aftaler.
1
Forsyningsprincip, hvor leverandøren overtager ansvar for levering og reparation af reservedele eller komponenter.