Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648057_0001.png
27. maj 2016
NOTAT 74: ”SPILLEREGLERNE” I F-35 PARTNERSKABET OM VEDLIGEHOLDELSE
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
Hvilke interne ”spilleregler” er aftalt i F-35 partnerskabet ift. reservedele og udbud af ”den
dybe vedligeholdelse”, hvis der opstår uenigheder i partnerskabet omkring håndtering evt.
utilfredshed med leverandører? Hvad er der af forventninger til længde på vedligeholdelses-
kontrakter samt forventninger til danske leverandører?
Grundlag
Notatet beror på den nuværende F-35 partnerskabsaftale (”Production, Sustainment, and
Follow-On Development” eller PSFD MOU), som Danmark tilsluttede sig i 2007.
Sagsfremstilling
Vedligeholdelse af F-35 fly
Vedligeholdelse af F-35 fly og tilhørende systemer sker på to niveauer; vedligeholdelsesni-
veau 1, som er ved brugeren, hvor der udskiftes reservedele/komponenter og vedligeholdel-
sesniveau 2, som er ved en ekstern leverandør, hvor der foretages større vedligeholdelse og
opdatering.
På vedligeholdelsesniveau 1 foretages reparationer, og der anvendes hurtigt omsættelige
reservedele fra et lager på flyvestationen, mens dele med en lavere omsætning kommer fra
fælles regionale lagre. Adgangen til reservedele/komponenter sker efter et ”hole-in-wall”
princip
1
, hvor der ikke er et dansk ansvar eller ejerskab, når delen er afmonteret flyet. Kom-
ponenter vedligeholdes ved udvalgte virksomheder efter kontrakt med Joint Program Office.
Den daglige prioritering og fordeling af de fælles reservedele sker på baggrund af aftaler
mellem partnerlandene i et partnercenter, hvor Danmark også vil være repræsenteret. Dette
omfatter også aftaler om flyenes rådighedsgrad, som betyder, at prioriteringen og fordelin-
gen blandt andet vil blive gjort på baggrund af, hvilken rådighedsgrad partnerlandene har
aftalt at opretholde. Joint Program Office forestår på vegne af partnerskabet aftaler om re-
servedele/komponenter. Den fælles pulje af reservedele/komponenter giver stordriftsfordele
for alle partnere.
På vedligeholdelsesniveau 2 foretages større vedligeholdelse, strukturarbejde og løbende
opdateringer af flyets hardware. Der etableres en række vedligeholdelsesfaciliteter verden
over, idet der altid vil være mindst to og sandsynligvis flere steder, hvor vedligeholdelsen
kan foretages. Dette gøres af hensyn til forsyningssikkerheden. Nationerne kan i udgangs-
punktet ikke selv vælge, hvor man ønsker vedligeholdelse gennemført. Hvis dette ønskes, vil
landene selv skulle indgå de konkrete aftaler.
1
Forsyningsprincip, hvor leverandøren overtager ansvar for levering og reparation af reservedele eller komponenter.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
I Europa vil der være flere større F-35 vedligeholdelsescentre, som vil vedligeholde alle fly.
For nuværende er der aftaler med samlefabrikken i Italien om vedligeholdelse af flystel, og
Tyrkiet etablerer en facilitet til motorvedligeholdelse. Norge og Holland har budt ind på mo-
torvedligeholdelse, men der er endnu ikke indgået endelig aftale.
Joint Program Office er kontraktholder for alle vedligeholdelseskontrakter. Joint Program
Office vil sammen med hovedproducenten Lockheed Martin forestå tilsynet. Det er væsent-
ligt at bemærke, at der ikke er tale om individuelle vedligeholdelsesarbejder, men en løben-
de vedligeholdelsesproduktion, hvor der ikke skelnes mellem om der vedligeholdes f.eks. et
dansk eller et britisk fly. I praksis fungerer vedligeholdelsen sådan, at flyet efter faste termi-
ner indkaldes til vedligeholdelse eller opdatering, hvor det passer i produktionen ved fabrik-
ken og hvor det sikres, at flyflåden kan opretholde den aftalte rådighedsgrad. Såfremt lande
konstaterer, at et fly efter vedligeholdelse har fejl eller mangler, vil Joint Program Office
sammen med hovedproducenten håndtere sagen overfor den udførende virksomhed. Da
Joint Program Office vil agere på vegne af hele partnerskabet, har partnerne en meget
stærk forhandlingsposition, ligesom der vil være alternativer, hvis en virksomhed ikke leve-
rer jf. de indgåede aftaler.
Alle aftaler udbydes løbende. Større aftaler løber i op til fem år - mindre aftaler kan have
kortere varighed. Hvis en virksomhed misligholder en kontrakt vil Joint program Office kun-
ne opsige kontrakten.
Uenigheder i partnerskabet
I PSFD MOU’en mellem de ni partnerlande fremgår det, at evt. uenigheder mellem partner-
landene (Settlement of Disputes) løses ved konsultationer mellem partnerlandene.
For så vidt angår kontrakter om vedligeholdelsesydelser vil udgangspunktet være, at Joint
Program Office indgår hovedkontrakterne om vedligehold på vegne af partnerlandene. Så-
fremt der opstår utilfredshed med leverandøren af en vedligeholdelsesydelse eller en vedli-
geholdelsesydelse ikke leveres som aftalt, vil Danmark skulle varetage sine interesser over-
for leverandøren gennem Joint Programme Office. Hvis Danmark indgår individuelle aftaler
om vedligeholdelsesydelser, vil Danmark selv skulle varetage sine interesser over for leve-
randøren, i overensstemmelse med vilkårene i sådanne aftaler.
Muligheder for dansk industri
Henset til størrelsen af de danske virksomheder i forsvarsindustrien, vil disse typisk indgå
som underleverandører til større virksomheder, f.eks. i forhold til vedligeholdelse af kompo-
nenter.
SIDE 2/2