27. maj 2016
NOTAT 71: OM KONTRAKTINDGÅELSE
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Der ønskes en beskrivelse af forhold omkring kontraktindgåelse, hvornår forhandles hvad,
hvilke garantier knytter sig til kontrakterne og på hvilke tidspunkter, hvem bærer økonomisk
risiko ved fordyrelse efter kontraktindgåelse, kan der komme uforudsete omkostninger efter
kontraktindgåelse, muligheder for udtræden af kontrakt. Desuden forklaring på, hvorfor de
lande, der har bestilt fly til tidlig levering (first movers) ikke får andel i senere lavere pris
.”
Grundlag
Notatet baseres på Memorandum of Understanding concerning the Production, Sustainment
and Follow-on Development of the Joint Strike Fighter indgået mellem Australien, Canada,
Danmark, Italien, Holland, Norge, Tyrkiet, England og USA i 2006-2007 (”PSFD MOU’en”) og
danske erfaringer med indkøb af militært materiel eksempelvis via det amerikanske Foreign
Military Sales (FMS) system.
Sagsfremstilling
Baggrund og tidligere erfaringer
Traditionelt har Danmark anskaffet amerikansk militært materiel gennem Foreign Military
Sales (FMS) aftaler, hvor materiellet anskaffes igennem de amerikanske værn. Der er an-
skaffet fly, helikoptere, våben, pilotuddannelser og en lang række andre varer og ydelser via
U.S. Air Force og U.S. Navy. Det har givet fordele særligt i forhold til anskaffelsespriser, for-
syningssikkerhed og muligheden for efterfølgende støtte i forbindelse med driften af materi-
elsystemerne.
Ved anskaffelse af F-16 indgik Danmark i et partnerskab med USA, Holland, Norge og Belgi-
en. Erfaringer med F-16-partnerskabet er, at Danmark har haft indflydelse på udviklingen af
F-16 samtidig med, at omkostninger til opdateringer har været forholdsmæssigt fordelt
blandt partnerne. Det har derfor været økonomisk muligt for Danmark at holde F-16-flyene
operativt relevante frem til i dag – 35 år efter anskaffelsen.
F-35-partnerskabet er i form og processer en videreførelse af det nuværende F-16-
partnerskab. Dog er det tanken, at F-35-partnerskabet i endnu højere grad end F-16-
partnerskabet skal samarbejde om uddannelse, vedligehold og videreudvikling.
I forhold til sædvanlige Foreign Military Sales (FMS) har Danmark som partner i F-35-
partnerskabet større mulighed for at påvirke udviklingen af flyet og de efterfølgende drifts-
løsninger, idet parterne er repræsenteret i alle relevante beslutningsfora.