Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648052_0001.png
27. maj 2016
NOTAT 69: ØKONOMISKE RISICI
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
I notat 29 fremgår det, at flystellene for F-35 kan risikere at stige med 25 pct.. Mini-
steren bedes redegøre for, hvordan man kan minimere den risiko. I notat 29 fremgår
det, at omkostningerne til vedligehold af F-35 kan risikere at stige med 20-24 pct.
Ministeren bedes redegøre for, hvordan man kan minimere den risiko.
Ministeren bedes redegøre for, hvad konsekvenserne er, hvis prisen for flystellene for
F-35 stiger med 25 pct. samtidig med, at omkostningerne til vedligehold af F-35 sti-
ger med 24 pct.
Ministeren bedes redegøre for proportionerne mellem risiko og prisstigning. Hvis mu-
ligt gerne via graf eller andet, således at det er muligt at se hvor stor risiko, der er
for hvilke prisstigninger.
Ministeren bedes redegøre for, hvad regeringens indstilling vil være, hvis prisen på
flyene stiger. Ønsker regeringen da færre fly eller ønsker regeringen da at få tilført
flere midler?
Grundlag
Dette notat beror på evalueringerne af kampflykandidaterne.
Sagsfremstilling
Prisen på stel og motor for F-35
Prisen på stel og motor forhandles imellem F-35 programmet, der forhandler kollektivt på
vegne af partnerlandene, og producenterne af flystel (Lockheed Martin) og motor (Pratt &
Whitney). Den aftalte pris i kontrakten er bindende for producenterne, som bærer risikoen
for eventuelle fordyrelser i forhold til det aftalte. Prisen afspejler producenternes omkostnin-
ger og er faldet år efter år i takt med, at produktionsvolumen er steget og produktionslinjen
er modnet. Det er lagt til grund i evalueringerne, at F-35 programmet i de kommende år
forventer yderligere prisfald i takt med at flyet færdigudvikles, yderligere forøgelse af pro-
duktionsvolumen og overgangen til flerårige kontrakter.
Risikoen for en 25 pct. stigning i prisen på stel og motor i typevalgsrapporten er baseret på
et fald i produktionsvolumen i et meget ekstremt scenarie, hvor det amerikanske militær
køber ca. 1000 (ca. 40 pct.) færre fly end forudsat, og ingen partnerlande eller Foreign Mili-
tary Sales (FMS) kunder køber fly. I relation til sidstnævnte bemærkes, at levering til part-
nerlande og produktion af fly til FMS kunder allerede er i gang. Scenariet medfører samlet
set et fald i det totale antal producerede F-35 fly fra ca. 3.000 til ca. 1.400.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648052_0002.png
Regeringen vil nøje følge udviklingen i F-35 projektet frem imod en danske kontraktindgåel-
se, herunder også om udviklingen i priser på flystel og motor følger F-35 programmets
prognoser.
Risikoen for en stigning på 20-24 pct. i vedligeholdelsesomkostningerne som beskrevet i
evalueringsrapporten vedrører omkostninger til eksternt vedligehold, modifikationer og op-
dateringer, teknisk bistand, dokumentationsomkostninger mv. Disse omkostninger er relate-
ret til den globale forsynings- og vedligeholdelsesstruktur, hvor F-35 programmet har et
strategisk fokus på at identificere og implementere tiltag, der kan reducere drifts- og vedli-
geholdelsesomkostningerne. Alle partnerlande inklusive USA har en fælles interesse heri.
Betydningen af en stigning på 25 pct. i prisen for flystel inklusiv motor
Tabellen viser ændringen i levetidsomkostninger ved en stigning på 25 pct. i prisen for
flystel inkl. motor kombineret med en stigning på mellem 20 og 24 pct. i ovennævnte vedli-
geholdelsesomkostninger. Konkret er det i evalueringsrapporten forudsat at omkostninger til
eksternt vedligehold kan stige med op til 24 pct., imens modifikationer og opdateringer,
teknisk bistand, dokumentationsomkostninger mv. er forudsat at kunne stige med op til 20
pct.
Mia. kr.
I alt
Typevalgsgrundlag
54,1 mia. kr.
Estimerede omkostninger
v. anførte prisstigning
61,0 mia. kr
Ændring
6,9 mia. kr.
Estimerede omkostninger, prisniveau 2014 uden nutidsværdi.
Samlet set er konsekvensen i et worst case scenarie en stigning i levetidsomkostninger på
6,9 mia. kr.
Usikkerhedsanalyse i den økonomiske evaluering
De risici der refereres til i spørgsmålet stammer fra usikkerhedsanalysen i den økonomiske
evaluering. Usikkerhedsanalysen gør brug af intervaller for de usikre parametre, herunder
f.eks. at stelprisen kan stige med op til 25 pct. og falde med op til 10 pct. Det mest sand-
synlige udfald er den anvendte pris i beregningen af levetidsomkostningerne og priser tæt
på den værdi, imens store prisstigninger og store prisfald er mindst sandsynlige. Sandsyn-
ligheden falder gradvist i takt med at prisstigningen eller prisfaldet bliver større, så sandsyn-
ligheden går imod nul for både en 25 pct. stigning og et 10 pct. fald.
Finansiering inden for Forsvarets ramme
Anskaffelsen finansieres inden for Forsvarets ramme. Hvis priserne i de indgåede aftaler
med producenten samlet set fører til, at anskaffelsen bliver væsentligt dyrere end forventet,
vil dette efter nærmere politisk afklaring skulle håndteres ved eksempelvis at tilpasse an-
skaffelsen eller ved at anvise yderligere finansiering inden for Forsvarets ramme.
SIDE 2/2