Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648050_0001.png
26. maj 2016
NOTAT 67: F-35 OG INDUSTRISAMARBEJDE
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
“Ministeren bedes redegøre for, om der er nogen af de andre lande, der har købt Joint
Strike Fighter F-35, der har indgået aftale om en modkøbsaftale?
Ministeren bedes redegøre for, om der findes nogle muligheder for, at en modkøbsaftale
ved køb af Joint Strike Fighter F-35 kunne være en mulighed?
Ministeren bedes redegøre for, om det indtil d.d. er forsøgt at indgå en modkøbsaftale
ved køb af Joint Strike Fighter F-35. Herunder hvad der indtil videre er blevet forsøgt
samt udfaldet af forsøgene
.”
Grundlag
Notatet beror på den nuværende F-35 partnerskabsaftale (”Production, Sustainment, and
Follow-On Development” eller PSFD MOU), som Danmark tilsluttede sig i 2007. Derudover
beror notatet på det amerikanske forsvarsministeriums Selected Acquisition Report (SAR)
2015 vedrørende F-35.
Sagsfremstilling
Mulighederne for industrisamarbejde inden for rammerne af JSF-partnerskabet
Rammerne for industrisamarbejde i JSF-partnerskabet er reguleret i aftalegrundlaget om-
kring produktionsfasen af F-35 i den såkaldte PSFD MOU fra 2007. Produktionsfasen løber
over en aftaleperiode på ca. 45 år og dækker produktionen og videreudviklingen af flyet.
I PSFD MOU’en har alle lande i partnerskabet (inklusiv Danmark) aftalt, at industrielle ordrer
bliver fordelt til partnerlandenes nationale industrier efter det såkaldte ”best value”-princip,
der bl.a. fokuserer på pris, kvalitet og leveringssikkerhed. Princippet er fastlagt med henblik
på at sikre en optimal produktion til den bedst mulige pris.
Danske forsvarsvirksomheder deltager i konkurrence med virksomheder i andre partnerlan-
de om at vinde ordrer i rammern af partnerskabet. Det skal i den forbindelse bemærkes, at
danske virksomheder per maj 2016 har vundet ordrer for ca. 2.3 mia. kr. Det kan oplyses,
at de hidtidige danske betalinger til JSF-programmet udgør ca. 1.5 mia. kr.
Det fremgår af aftalegrundlaget i PSFD-MOU’en, at de ni partnerlande, herunder Danmark,
ikke kan fremsætte et krav om industrisamarbejde i forbindelse med en anskaffelse af F-35.
Det var dermed et krav for at kunne deltage i PSFD-fasen, at beslutningen om at dispensere
fra de dagældende danske regler om industrisamarbejde blev truffet i 2007 af den davæ-
rende økonomi- og erhvervsminister.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
I aktstykke 79 af 30. januar 2007, der godkendte dansk deltagelse i JSF’s produktionsfase
fremgår det bl.a., at:
Dansk industrideltagelse i Joint Strike Fighter projektet sker i konkurrence med de øvrige
partnerlandes industri. Danmark kan dermed ikke stille krav om modkøb ved en eventuel
anskaffelse af Joint Strike Fighter. Økonomi- og Erhvervsministeren er opmærksom på dette
forhold og har indvilliget i, at der med hjemmel i lov om erhvervsfremme dispenseres fra
kravet om modkøb for igangværende og evt. kommende projekter relateret til Joint Strike
Fighter programmet
.”
Beslutningen om denne dispensation blev bl.a. taget på baggrund af et ønske fra industrien
for at danske virksomheder kunne deltage i udviklingen og produktionen af flyet.
Danmarks deltagelse i partnerskabet, og dermed danske virksomheders muligheder for at
blive tildelt ordrer efter ”best value”-princippet, indebærer usikkerhed, da ordretilgangen er
betinget af danske virksomheders evner til at vinde ordrer i rammen af partnerskabet. Om-
vendt indebærer ”best value”-princippet også et potentiale for danske virksomheder, der
rækker udover almindeligt industrisamarbejde, idet danske virksomheder kan få tildelt or-
drer til eksempelvis produktionen af fly til alle landene i partnerskabet.
Kontrahering af F-35 via Foreign Military Sales og industrisamarbejde
Israel, Japan og Sydkorea er ikke partnere i Joint Strike Fighter Programmet, og de anskaf-
fer derfor F-35 via
Foreign Military Sales
(FMS) systemet. Dette vil kunne give mulighed for
at pålægge producenten et krav om industrisamarbejde.
Danmark ville principielt kunne udtræde som partner af JSF-programmet og vælge at an-
skaffe F-35 via FMS. Det skal dog i den forbindelse understreges, at en eventuel dansk an-
skaffelse af F-35 via FMS vil være forbundet med en række yderligere omkostninger i for-
hold til en anskaffelse igennem partnerskabet.
Danmark ville bl.a. blive pålagt at betale et gebyr på administrative omkostninger, som er
forbundet med enhver materielanskaffelse via FMS. Dette gebyr vil forventeligt være i stør-
relsesorden af 3,5 pct. af den totale anskaffelsessum. Samtidig er det ikke givet, at Dan-
mark ville blive tilbudt de samme priser, som lande inden for partnerskabet. Endvidere vil
Danmark ikke have direkte indflydelse på JSF-programmets udvikling, som Danmark har på
nuværende tidspunkt, hvor Danmark som F-35 partner er medejer af projektet.
Danmark vil endvidere blive pålagt at betale et såkaldt ”non-recurring recoupment” i tillæg
til selve anskaffelsesprisen for flyet, som fordeles mellem de partnerlande, der har betalt for
udviklingen af flyet, og som stadig er en del af partnerskabet. Denne betaling pålægges ikke
lande, der anskaffer via partnerskabet. Modsat modtager Danmark som del af partnerskabet
indtægter i f.m. salg af F-35 uden for partnerskabet.
SIDE 2/2