Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648049_0001.png
26. maj 2016
NOTAT 66: Mulighederne for opgaveløsning ved 23, 24 eller 25 F-35 fly
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
Kan Danmark forsat opretholde et territorialt afvisningsberedskab og deltage i udvalgte
internationale operationer ved køb af henholdsvis 23, 24 eller 25 F35 Joint Strike Fighter
Fly? Endvidere, hvilke konsekvenser forventes dette at have for antallet af ansatte i flyve-
våbnet
?”
Grundlag
Rapport fra Udvalget for dimensionering af nyt kampfly.
Sagsfremstilling
I rapporten fra Udvalget for dimensionering af nyt kampfly konkluderes det bl.a., at det vil
være muligt at løse det nuværende opgavekompleks med 27 F-35 fly. Med færre end 27 F-
35 fly kan det nuværende opgavekompleks ikke løses.
Jf. notat 54 om dimensionering af nyt kampfly er kampflykapaciteten primært dimensioneret
ud fra antallet og omfanget af opgaver, som flyene skal kunne løse. Beregningsmetodikken,
der anvendes ved dimensionering af kampfly er, at man starter med at definerer et opgave-
kompleks og på den baggrund beregnes, hvor mange fly der er behov for. Beregningsmeto-
den er ikke umiddelbart anvendelig til at ”regne baglæns”, og beskrive hvilke opgaver, der
ville kunne løses med hhv. 23, 24, 25 osv. fly.
For at vise et spænd i antallet af kampfly har Udvalget for dimensionering af nyt kampfly
sammensat en række reducerede opgavepakker og set på, hvor mange fly dette ville kræve.
Alle de scenarier, der er beskrevet i dimensioneringsrapporten, indeholder en uændret løs-
ning af det nationale afvisningsberedskab, men reducerer i den internationale opgavevare-
tagelse. Udvalget har ikke beskrevet de sikkerhedspolitiske og alliancemæssige konsekven-
ser af de reducerede opgavekomplekser.
Hvis man fx halverer antallet af fly i internationale operationer fra 4 til 2 fly (dertil kommer
reservefly) vil der for F-35 vedkommende være et samlet behov for i alt 22 fly. Det bemær-
kes, at en halvering af styrkebidraget (antallet af udsendte fly) i forhold til i dag vil betyde,
at kun ca. halvdelen af alle NATO missionstyper for kampfly vil kunne løses. Det betyder i
store træk, at styrkebidraget kun kan deltage i udvalgte internationale missioner afhængigt
af, hvilke krav der stilles til den konkrete indsættelse af kampfly i den pågældende operati-
on.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648049_0002.png
Hvis man i stedet halverer antallet
1
af flyvninger (sorties) flyene flyver per dag i internatio-
nale missioner, vil der for F-35 vedkommende være behov for i alt 25 fly. Det betyder, at
operationstempoet for det danske styrkebidrag permanent vil være halveret som følge af
det begrænsede bidrag, samt at Danmark ikke længere vil kunne leve op til de krav NATO
foreskriver vedr. antallet af daglige flyvninger.
For begge eksempler gælder, at øvrige opgaver fastholdes uændret og det nationale afvis-
ningsberedskab dermed fortsat vil kunne varetages.
Der er i dimensioneringsarbejdet forsøgt at reducere på andre parametre som fx udsendel-
seslængde og indsættelsesvarsel, men dette havde ikke effekt på antallet af flystel. En ræk-
ke andre parametre har derudover været overvejet fx reduktion af støtte til andre værn og
civile myndigheder, reduktion i air policing missioner osv., men disse parametre vurderes
heller ikke at have effekt på antallet af stel.
Halvering af antallet af fly i INTOPS
Fly (eksl. reserve)
22
Halvering af antallet af sorties i INTOPS
25
Dimensioneringsrapporten peger således på behov for 22, 25 og 27 fly (antal fly, der ligger
mellem disse trin, vil ikke betyde ny opgaveløsning, men betyde mere robusthed/redundans
i opgaveløsningen). Dvs. mulighederne for at variere antallet af fly og opgaver udgøres af
en række trin defineret af standarderne for flybidrag og dermed, hvad der udgør relevant
styrkebidrag i alliance- og koalitionssammenhæng. Ved 23 og 24 F-35 fly vil der fortsat kun-
ne udsendes et styrkebidrag med en halvering af antallet af fly, men med en større grad af
robusthed. Den ekstra kapacitet, der følger af flere flystel, kan ikke nødvendigvis omsættes
direkte til ændring af den tilmeldte kapacitet, når der tages udgangspunkt i blandt andet
NATO standarder og måden internationale luftoperationer gennemføres på.
Konsekvenserne for antallet af ansatte vil blandt andet afhænge af, hvor stort styrkebidra-
get er, og hvor lang tid det skal kunne være udsendt. Effekten på antal piloter er klassifice-
ret og fremgår af dimensioneringsrapporten. Der er ikke opgjort en effekt på antallet af øv-
rige ansatte.
1
Tallet er klassificeret, men kan oplyses i Forsvarsministeriet.
SIDE 2/2