Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648037_0001.png
23. maj 2016
NOTAT 54: DIMENSIONERING AF NYT KAMPFLY
Spørgsmål
Der er stillet spørgsmål om, hvordan 27 F-35 kan løse de samme opgaver, som 44 F-16 lø-
ser i dag?
Grundlag
Notatet tager udgangspunkt i typevalgsevalueringerne og dimensioneringsrapporten.
Dimensionering af en kampflykapacitet
Kampflykapaciteten er primært dimensioneret ud fra antallet og omfanget af opgaver, som
flyene skal kunne løse. Disse opgaver kræver et antal flyvetimer og en given mængde af
piloter, som dels skal uddannes og dels gennemføre vedligeholdende flyvetræning for at
kunne løse opgaverne. Flyvetimer forbundet med opgaveløsningen plus flyvetimer til pilo-
ternes uddannelse og træning definerer grundlæggende, hvor mange flystel, der er behov
for.
Flyvetimerne kan bestemme behovet for fly på to måder: Dels kan det samlede behov for
flyvetid over kampflyets forventede levetid (et fly kan flyve et vist antal timer, før det er slidt
op) være dimensionerende, hvilket gør sig gældende for Eurofighter og Super Hornet. For
Joint Strike Fighter gælder derimod, at antallet af flystel er dimensioneret ud fra antallet af
flyvetimer, som der årligt kan produceres på hvert fly.
Ud over flyvetimebehovet kan endnu et forhold være dimensionerende, nemlig behovet for
fly, der skal anvendes på samme tid (også kaldet stel i parallel) for at løse opgaverne samti-
digt. Dette er dog hverken i typevalgsgrundlaget eller i dimensioneringsrapporten dimensio-
nerende for nogen af kandidaterne.
Antallet af stel beregnes på baggrund af det eller de af de tre ovennævnte forhold, der
kræver det højeste antal stel.
Under forudsætning af at et nyt kampfly skal kunne løse de nuværende kampflyopgaver,
kan det nødvendige antal piloter og samlede flyvetimebehov (over levetiden og årligt) be-
regnes. Nyt Kampfly Program har ved hjælp af disse beregninger identificeret, at der er be-
hov for 28 F-35 fly. I den forbindelse er en lang række forhold taget i betragtning for at
kunne drive en ny kampflystruktur så effektivt som muligt, uden at det kompromitterer op-
gaveløsningen.
De væsentligste effektiviseringstiltag gennemgås herunder:
Der opretholdes en højere rådighedsgrad på flyene
Nye kampfly forventes ikke at gå i stykker så ofte som F-16 flyet, idet F-16 designet er over
30 år gammelt. Der vil på de nye fly i større omfang blive skiftet delsystemer og ombyttet
reservedele, i stedet for at flyet venter på at delene repareres. Desuden forventes vedlige-
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648037_0002.png
holdelseskonceptet for F-35 at være mere effektivt end på F-16, idet der i større omfang
gøres brug af integrerede fejlfindings- og diagnosticeringssystemer. De nye fly er derfor
flyveklare i mere tid og bruger mindre tid på værksted end F-16 flyet. Dette reducerer det
samlede antal af fly, som skal bruges til løsning af opgaverne.
Der produceres flere årlige flyvetimer per flystel.
Da mængden af reparationer for et nyt kampfly er mindre end for de nuværende F-16
kampfly, vil driften omkring de nye kampfly kunne gennemføres mere effektivt. Hertil kom-
mer, at det tekniske personel uddannes til at varetage flere forskellige opgaver, end hvad
de gør på F-16 flyene i dag. Dette muliggør en større produktion af flyvetimer pr. stel pr. år,
hvilket er med til at reducere antallet af fly.
Antallet af træningsflyvetimer per pilot reduceres.
Reduktionen i flyvetid er muliggjort primært på grund af en mere intensiv anvendelse af
flysimulatorer, som på det nye kampfly er mere avanceret og derfor kan substituere nogle
af pilotens træningsflyvetimer. Dette reducer samlet set det årlige flyvetimebehov.
Færre reservefly til air policing missioner samt til afvisningsberedskabet.
Idet nye kampfly ikke går så ofte i stykker som F-16 flyet, kan antallet af reserveflystel til
visse opgaver reduceres, uden at det får indflydelse på beredskabsniveauet eller kvaliteten
af opgaverne.
Forøgelse af den gennemsnitlige operative tjenestetid for piloter
Den gennemsnitlige operative tjenestetid (tiden hvor en pilot gennem sin karriere skal op-
retholde operativ flyvestatus på flytypen) forøges. Ved at øge antallet af år, hvor en kamppi-
lot er aktiv, mindskes uddannelsesbehovet for nye piloter og dermed behovet for flyvetimer
til uddannelse af nye piloter. Dette er med til at reducere behovet for fly.
De to nuværende kampflyeskadriller lægges sammen til en enkelt flyvende enhed.
Ved at sammenlægge de to eskadriller kan antallet af piloter reduceres. Dermed reduceres
behovet for flyvetimer til træning af et antal piloter, som dermed reduceres behovet for fly.
Reduktion i pilotstillinger.
Antallet af piloter er reduceret, idet der ikke på nyt kampfly anvendes flyvende reserveper-
sonel eller planlægges med at F-35 piloter besætter en række stillinger i stabe eller ved hø-
jere myndigheder, hvor det ikke kræves, at piloterne har kampfly baggrund. Dermed redu-
ceres behovet for flyvetimer til træning af piloter, og følgelig reduceres behovet for fly.
Med udgangspunkt i Nyt Kampfly Programs beregninger af behovet for fly inklusiv de oven-
stående optimeringer er der gennemført analyse af, om der var mulighed for at optimere
yderligere. Som det fremgår af Rapporten fra Udvalget om dimensionering af nyt kampfly,
er der peget på, at der ved at gennemføre yderligere tiltag vil kunne reducere behovet til 27
F-35 fly. De yderligere tiltag er bl.a. øget udsendelseslængde for piloter i internationale ope-
rationer (fra 6 måneder om året i gennemsnit én gang hver tredje år til 8 måneder om året i
gennemsnit én gang hvert tredje år), at udsendelsesperioden for flyvende piloter i internati-
onale operationer gøres dobbelt så lang som hjemmeperioden (12 uger ude og 6 uger
hjemme), øget hjemlig ugentlig arbejdstid for de piloter, der er indsat i internationale missi-
oner osv. Såfremt disse tiltag ikke eller kun i begrænset omfang kan implementeres er der
SIDE 2/3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
risiko for, at Forsvaret under visse omstændigheder ikke vil være i stand til at løse det fulde
opgavekompleks (men må iværksætte afhjælpende initiativer).
Der vil ikke være behov for, at alle tiltag gælder hele tiden, men særligt når Forsvaret har
det maksimale antal piloter udsendt i internationale missioner (i op til et år).
SIDE 3/3