23. maj 2016
NOTAT 54: DIMENSIONERING AF NYT KAMPFLY
Spørgsmål
Der er stillet spørgsmål om, hvordan 27 F-35 kan løse de samme opgaver, som 44 F-16 lø-
ser i dag?
Grundlag
Notatet tager udgangspunkt i typevalgsevalueringerne og dimensioneringsrapporten.
Dimensionering af en kampflykapacitet
Kampflykapaciteten er primært dimensioneret ud fra antallet og omfanget af opgaver, som
flyene skal kunne løse. Disse opgaver kræver et antal flyvetimer og en given mængde af
piloter, som dels skal uddannes og dels gennemføre vedligeholdende flyvetræning for at
kunne løse opgaverne. Flyvetimer forbundet med opgaveløsningen plus flyvetimer til pilo-
ternes uddannelse og træning definerer grundlæggende, hvor mange flystel, der er behov
for.
Flyvetimerne kan bestemme behovet for fly på to måder: Dels kan det samlede behov for
flyvetid over kampflyets forventede levetid (et fly kan flyve et vist antal timer, før det er slidt
op) være dimensionerende, hvilket gør sig gældende for Eurofighter og Super Hornet. For
Joint Strike Fighter gælder derimod, at antallet af flystel er dimensioneret ud fra antallet af
flyvetimer, som der årligt kan produceres på hvert fly.
Ud over flyvetimebehovet kan endnu et forhold være dimensionerende, nemlig behovet for
fly, der skal anvendes på samme tid (også kaldet stel i parallel) for at løse opgaverne samti-
digt. Dette er dog hverken i typevalgsgrundlaget eller i dimensioneringsrapporten dimensio-
nerende for nogen af kandidaterne.
Antallet af stel beregnes på baggrund af det eller de af de tre ovennævnte forhold, der
kræver det højeste antal stel.
Under forudsætning af at et nyt kampfly skal kunne løse de nuværende kampflyopgaver,
kan det nødvendige antal piloter og samlede flyvetimebehov (over levetiden og årligt) be-
regnes. Nyt Kampfly Program har ved hjælp af disse beregninger identificeret, at der er be-
hov for 28 F-35 fly. I den forbindelse er en lang række forhold taget i betragtning for at
kunne drive en ny kampflystruktur så effektivt som muligt, uden at det kompromitterer op-
gaveløsningen.
De væsentligste effektiviseringstiltag gennemgås herunder:
Der opretholdes en højere rådighedsgrad på flyene
Nye kampfly forventes ikke at gå i stykker så ofte som F-16 flyet, idet F-16 designet er over
30 år gammelt. Der vil på de nye fly i større omfang blive skiftet delsystemer og ombyttet
reservedele, i stedet for at flyet venter på at delene repareres. Desuden forventes vedlige-