26. maj 2016
NOTAT 53: MULIGHED FOR AT UNDGÅ PERIODER MED UDFALD I OPGAVELØS-
NINGEN
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”
Hvad skal der til for at undgå, at vi får en periode, hvor vi ikke kan løse det fulde opgave-
spektrum (internationale operationer)? Skal der købes flere fly eller skal nogle af de gamle
F16 opdateres, så de kan holde længere? Er der andre muligheder? Hvad vil omkostninger-
ne ved at dække dette hul være?
Grundlag
Dette notat beror dels på kampflykandidaternes besvarelse af Forsvarsministeriets
”
Request
for Binding Information” (RBI 2014), som ligger til grund for indfasningen af nye kampfly,
samt på analyser af restlevetiden for de nuværende F-16 fly foretaget af Forsvarsministeri-
ets Materiel- og Indkøbsstyrelse og det hollandske nationale luft- og rumforskningslaborato-
rium ”National Aerospace Laboratory” (NLR).
Sagsfremstilling
F-16 restlevetid
Med F-16 flyenes nuværende brugsmønster forventes det, at det sidste F-16 fly skal udfases
med udgangen af 2024. Med de resterende flyvetimer, antallet af flyveklare stel, antallet af
piloter, indfasningen af den nye flytype mv. forventes det, at flyene i perioden 2016-2021
kan gennemføre op til tre internationale missioner.
1
Idet udsendelse i internationale missio-
ner kræver et højere antal flystel end løsningen af det nationale afvisningsberedskab, vil
denne opgave for F-16 flyets vedkommende falde bort først med udgangen af 2021.
Med udgangen af 2023 vil antallet af flyveklare F-16 fly forventeligt være så lavt, at det na-
tionale afvisningsberedskab ikke længere kan opretholdes alene med F-16.
Såfremt anvendelsen er anderledes end skitseret ovenfor, vil det i sagens natur påvirke rest-
levetiden.
Fortsat opdatering af F-16 flyet
NLR har som led i typevalgsprocessen analyseret den forventede restlevetid for de danske
F-16 fly. Analysen konkluderer blandt andet, at det vil være behæftet med væsentligt for-
øgede risici at planlægge afflyvning med F-16 flyet ud over 6.500 flyvetimer. De forøgede
risici betyder, at det ikke umiddelbart er muligt fortsat at opdatere flyet, idet der kan opstå
1
Der lægges til grund, at der i 2016 udsendes fire fly plus reserve til Operation Inherent Freedom (OIR) i en periode
på seks måneder, jf. B 108. En udsendelse af tilsvarende karakter lægges til grund i 2018. Efter disse to udsendelser
lægges det til grund, at F-16 flyene kun udsendes én gang (i 2021), hvor der vil være begrænsning i udsendelsesva-
righed eller operationstempo