Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648036_0001.png
26. maj 2016
NOTAT 53: MULIGHED FOR AT UNDGÅ PERIODER MED UDFALD I OPGAVELØS-
NINGEN
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
Hvad skal der til for at undgå, at vi får en periode, hvor vi ikke kan løse det fulde opgave-
spektrum (internationale operationer)? Skal der købes flere fly eller skal nogle af de gamle
F16 opdateres, så de kan holde længere? Er der andre muligheder? Hvad vil omkostninger-
ne ved at dække dette hul være?
Grundlag
Dette notat beror dels på kampflykandidaternes besvarelse af Forsvarsministeriets
Request
for Binding Information” (RBI 2014), som ligger til grund for indfasningen af nye kampfly,
samt på analyser af restlevetiden for de nuværende F-16 fly foretaget af Forsvarsministeri-
ets Materiel- og Indkøbsstyrelse og det hollandske nationale luft- og rumforskningslaborato-
rium ”National Aerospace Laboratory” (NLR).
Sagsfremstilling
F-16 restlevetid
Med F-16 flyenes nuværende brugsmønster forventes det, at det sidste F-16 fly skal udfases
med udgangen af 2024. Med de resterende flyvetimer, antallet af flyveklare stel, antallet af
piloter, indfasningen af den nye flytype mv. forventes det, at flyene i perioden 2016-2021
kan gennemføre op til tre internationale missioner.
1
Idet udsendelse i internationale missio-
ner kræver et højere antal flystel end løsningen af det nationale afvisningsberedskab, vil
denne opgave for F-16 flyets vedkommende falde bort først med udgangen af 2021.
Med udgangen af 2023 vil antallet af flyveklare F-16 fly forventeligt være så lavt, at det na-
tionale afvisningsberedskab ikke længere kan opretholdes alene med F-16.
Såfremt anvendelsen er anderledes end skitseret ovenfor, vil det i sagens natur påvirke rest-
levetiden.
Fortsat opdatering af F-16 flyet
NLR har som led i typevalgsprocessen analyseret den forventede restlevetid for de danske
F-16 fly. Analysen konkluderer blandt andet, at det vil være behæftet med væsentligt for-
øgede risici at planlægge afflyvning med F-16 flyet ud over 6.500 flyvetimer. De forøgede
risici betyder, at det ikke umiddelbart er muligt fortsat at opdatere flyet, idet der kan opstå
1
Der lægges til grund, at der i 2016 udsendes fire fly plus reserve til Operation Inherent Freedom (OIR) i en periode
på seks måneder, jf. B 108. En udsendelse af tilsvarende karakter lægges til grund i 2018. Efter disse to udsendelser
lægges det til grund, at F-16 flyene kun udsendes én gang (i 2021), hvor der vil være begrænsning i udsendelsesva-
righed eller operationstempo
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
forhold (eksempelvis revnedannelse, kritiske komponentfejl, reservedelsmangel, mv.), som
af flyvesikkerhedsmæssige årsager kan holde flyene på jorden og medføre længerevarende
udfald i løsningen af kampflyopgaverne.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har desuden vurderet, at der over tid vil
være stadigt færre lande, særligt blandt dansk forsvars sædvanlige samarbejdspartnere, der
anvender F-16 kampfly. Det vil ske i takt med, at andre lande anskaffer nyere flytyper, hvil-
ket vil have betydning for Danmarks muligheder for fremtidigt samarbejde med andre F-16
brugere. Danmark vil således over tid blandt andet skulle stå alene med de omkostninger,
der vil være til anskaffelse af nye reservedele samt de omkostninger, der vil være til opdate-
ring og vedligeholdelse af flyene.
Herudover vil de nuværende F-16 flys operative relevans også aftage over tid i takt med
den teknologiske udvikling af flyets mulige trusler, som flyet kan stå overfor samt leve op til
de krav, der stilles for at kunne operere sammen med vores allierede.
Endelig er F-16’s missionseffektivitet og overlevelsesevne blevet vurderet som en del af den
militærfaglige evaluering. Her klarede F-16 sig relativt dårligere end de tre kandidater i ty-
pevalgsprocessen.
Anskaffelsen af nye kampfly
Henset til den begrænsede restlevetid på F-16 sammenholdt med mulighederne for finansie-
ring og levering af nye kampfly vil det som udgangspunkt ikke være muligt at undgå en pe-
riode, hvor der ikke kan løses internationale opgaver. Det skyldes dels ovennævnte status
for den nuværende F-16 kapacitet, dels begrænsninger i forhold til, hvor hurtigt en ny
kampflykapacitet kan indfases.
Regeringen forudsætter, at indfasningen af F-35 fly gennemføres over en periode på seks år
(2021-2026). Denne indfasningsprofil er tilrettelagt ud fra en balanceret afvejning af øko-
nomiske og operative hensyn.
Det er en kompleks proces at tage et nyt højteknologisk våbensystem som kampfly i brug.
Piloternes uddannelse og træning, mekanikernes uddannelse, værksteder, reservedele, vå-
ben, hangarer osv. skal være på klar i den rigtige rækkefølge og i den takt flyene leveres.
Dertil kommer, at produktionstiden for nye kampfly, på cirka tre år efter kontraktindgåelse,
begrænser leverancemulighederne i forhold til levering af de første fly.
Endelig er det en forudsætning for deltagelse i internationale operationer, at der året inden
er leveret tilstrækkeligt med fly til, at piloterne kan trænes til opgaveløsningen, og at der
samtidig er tilstrækkeligt med fly til opretholdelse af eksempelvis uddannelsesaktiviteter.
Der er ikke identificeret realistiske muligheder for at kunne undgå en periode, hvor den ful-
de opgaveløsning for kampfly ikke vil kunne varetages. I den forbindelse bemærkes det, at
det er forbundet med langvarige og komplekse forberedelser samt omfattende omstillinger
at erstatte en kampflykapacitet med en ny.
SIDE 2/2