Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648035_0001.png
23. maj 2016
NOTAT 52: UDLICITERING, MEKANIKERE I INTERNATIONALE OPERATIONER OG
KVALITET AF MEKANIKERE
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Jf. notat 22 bedes ministeren kommentere på det forhold, at vi af sikkerhedsmæssige år-
sager under operationer har danske mekanikere med ude for at reparere vores fly, men at
den daglige drift kan risikere at blive udliciteret til andre lande. Herunder bedes ministeren
kommentere på, hvordan kvaliteten af mekanikernes arbejde kan opretholde samme stan-
dard som i dag, når de er ude på operationer, hvis de ikke har den daglige erfaring. Samti-
dig bedes ministeren kommentere på sikkerhedsrisiko ved at lade vores fly blive serviceret i
andre lande end Danmark.”
Grundlag
Notatet beror på oplysninger i svar på Forsvarsministeriets ”Request for Binding Informati-
on” (RBI 2014) samt opfølgende informationsindhentning ved Joint Strike Fighter Program-
me Office.
Sagsfremstilling
Vedligeholdelse af fly i forsvaret, herunder F-16 flyene er opdelt i to niveauer kaldet vedli-
geholdelsesniveau 1 og 2.
Vedligeholdelsesniveau 1:
Niveau 1 varetages af flyvevåbnets tekniske militære personel. Størrelsen af niveau 1 er
netop dimensioneret, så den kan løse de daglige opgaver og opgaverne i forbindelse med
udsendelse af flyene til internationale operationer. De daglige vedligeholdelsesopgaver, der
løses hjemme i forbindelse med trænings- og afvisningsberedskabsaktiviteter løses på sam-
me vis i udsendelser i internationale operationer af forsvarets militære teknikere. Det tekni-
ske personel anvender derfor deres certificerede viden og erfaringsniveau fra løsningen af
de daglige opgaver i forbindelse med udsendelser til internationale operationer.
Vedligeholdelsesniveau 2:
Vedligeholdelse på niveau 2 omfatter mere komplekse opgaver og større eftersyn. Eftersyn
og reparationer på vedligeholdelsesniveau 2 gennemføres i dag enten ved forsvarets hoved-
værksteder og/eller ved eksterne civile reparatører.
Denne opdeling i vedligeholdelsesniveauer gælder for alle fly og helikoptere i forsvaret.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
Internationale operationer
Udgangspunktet er at al vedligeholdelse i internationale operationer er, hvad der svarer til
vedligeholdelsesniveau 1. Måtte der i forbindelse med danske kampflys deltagelse i interna-
tionale operationer opstå behov for udførelse af mere komplekse opgaver, som ikke umid-
delbart kan laves af forsvarets tekniske personel, vil man som udgangspunkt udskifte flyet,
hvis det er muligt. Alternativt vil man sørge for, at personel med de rette kvalifikationer fra
forsvarets hovedværksteder eller fra en ekstern civil reparatører kan løse opgaven.
Ved implementeringen af F-35 vil der fortsat være en opdeling af vedligeholdelsen i to ni-
veauer. Niveau 1 opgaverne er de daglige opgaver og opgaver i forbindelse med udsendel-
ser i internationale operationer. De mere komplekse opgaver på vedligeholdelsesniveau 2 vil
blive udført af eksterne civile reparatører, som det allerede kendes fra eksempelvis vedlige-
holdelsen af danske C-130 transportfly.
På såvel niveau 1 som niveau 2 vil man anvende certificerede og standardiserede vedlige-
holdelsesprocedurer og uddannelseskrav m.v. Anvendelsen af fælles certificerede og stan-
dardiserede procedurer m.m. skulle sikre, at de enkelte lande lever op til deres nationale
luftfartslovgivning.
SIDE 2/2