23. maj 2016
NOTAT 51: AFTALER FOR FLYENES RÅDIGHEDSGRAD
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
” Jf. rådighedsgraden omtalt i notat 18 bedes ministeren redegøre for, om der ligger klare
aftaler for antal af fly, der skal være til rådighed på givne datoer.”
Grundlag
Notatet beror på de forudsætninger, som er beskrevet i Forsvarsministeriets ”Request for
Binding Information” (RBI 2014).
Sagsfremstilling
I evalueringerne af kampflykandidaterne er der anvendt en årlig rådighedsgrad på 70 pct.,
som grundlag for blandt andet logistikanalyserne. På de nuværende F-16 fly opretholdes der
i dag en rådighedsgrad på 45-50 pct.
Den forventede højere rådighedsgrad afspejler, at nye kampfly forventes at være mindre
vedligeholdelsestunge, ligesom flyene opereres ud fra moderne logistikmetoder. Forsvaret
vil i endnu højere grad end i dag indgå i større brugergrupper og puljeløsninger, hvorved
der kan høstes stordriftsfordele, som ellers ikke ville være mulig for en nation med få kamp-
fly. Der følger dertil moderne diagnostik- og monitoreringssystemer med flyet, som vil effek-
tivisere vedligeholdelsen. Samtidig implementeres kontrakter for driften, hvor civile leveran-
dører i større udstrækning inddrages i driften og ansvarliggøres for, at driften kan under-
støtte de operative aktiviteter. Det forventes derfor, at nye kampfly kan opretholde en gen-
nemsnitlig rådighedsgrad på ca. 70 pct. Under deltagelse i internationale operationer i NATO
regi gør det sig gældende, at nationerne er forpligtiget til, at 70 pct. af flyene er til rådighed
for operationerne.
Opretholdelsen af en specifik flyvetimeproduktion vil være afhængig af en række drifts-
mæssige forhold, herunder størrelsen af den logistiske organisation, flyenes anvendelses-
mønster, omfang af vedligeholdelse og opdateringer, teknologiske muligheder for fejlfinding
og diagnosticering osv. Producenten af F-35 flyet vil ikke på forhånd kunne drages til ansvar
for rådighedsgraden, idet Forsvaret selv vil være ansvarlig for nogle af de parametre, som
påvirker kampflyenes rådighedsgrad. Inden for F-35 partnerskabet arbejdes der dog på at
implementere særlige driftsaftaler (
performance-based logistics
) for flyene, hvor leverandø-
ren i større udstrækning inddrages i driften og på en række specifikke parametre (f.eks.
gennem adgang til reservedele og reparationstider) gøres ansvarlig for den aftalte rådig-
hedsgrad. Dermed vil leverandøren også i højere grad kunne holdes ansvarlig for den flyve-
timeproduktion, som defineres i de anvendte kontrakter med leverandøren.