23. maj 2016
NOTAT 46: BOEINGS HENVENDELSE TIL FORSVARSUDVALGET
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere på flyproducenten Boeings henvendelse vedr. fejlagtige be-
regninger som grundlag for typevalget. Herunder bedes ministeren redegøre for de præmis-
ser, som beregningerne af Super Hornet er foretaget på, som Boeing mener er fejlagtige
samt redegøre for, hvordan det kan lade sig gøre, at producenterne er så uenige med For-
svarsministeriets beregninger.”
Grundlag
Notatet baseres på typevalgsevalueringen, herunder US Navy International Programs Office’
besvarelse af Forsvarsministeriets ”Request for Binding Information” (RBI 2014). Endvidere
materiale udleveret af Boeing til Forsvarsudvalget den 19. maj 2016 samt det amerikanske
statsbudget US FY2017 Presidential Budget (benævnt PB2017 herefter).
Sagsfremstilling
Boeings henvendelse til Forsvarsudvalget
Boeing har i en henvendelse til Forsvarsudvalget den 19. maj 2016 rettet kritik af de estime-
rede levetidsomkostninger for F/A-18 Super Hornet i typevalgsrapporten. Det fremgår af
materiale udleveret til Forsvarsudvalget den 18. maj 2016, at Boeing retter kritik af flere
forhold i beregningen af levetidsomkostningerne:
1) At Forsvarsministeriet evaluerer den to-sædede F-version af Super Hornet frem for
den én-sædede E-version.
2) At Forsvarsministeriet anvender en forventet stellevetid for F/A-18 Super Hornet på
6.000 flyvetimer jf. oplysninger fra US Navy i svar på RBI2014.
3) At de beregnede omkostninger for F/A-18 er overvurderet med 50-100 pct.
Vedrørende punkt 1 og punkt 2 henvises til notat 31 (vedr. to-sædet Super Hornet) og notat
32 (vedr. stellevetid for F/A-18F Super Hornet). Endvidere henvises til notat 57 (Kammerad-
vokatens vurdering af Boeings oplysninger). Resten af dette notat omhandler punkt 3.
F/A-18 Super Hornet - anskaffelsesudgifter
I materialet fra Boeing refereres til det amerikanske statsbudget for 2017 (PB2017) og en
amerikansk budgetteret købspris på 78 mio. US dollar pr. fly vedrørende køb af to F/A-18 i
2017. Endvidere har Boeing omregnet typevalgsrapportens samlede anskaffelsesudgifter til