19. maj 2016
NOTAT 27: INDSAMLING AF DATA I SIMULATORER OG EVALUERINGSFLYVNING
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Ministeren bedes besvare hvilken validitet, data, der er indsamlet i en simulator, har frem
for data, der er indhentet under virkelige forhold. Herunder redegøre for, hvilke forskelle der
kan opstå i resultaterne af de to forskellige testmetoder (simulator vs. virkelige forhold).”
Grundlag
Notatet baseres på den militærfaglige evalueringsmodel samt på gennemførte validerende
aktiviteter, der understøtter evalueringen af kampflyenes overlevelsesevne og missionseffek-
tivitet.
Sagsfremstilling
Anvendelse af data indsamlet under evalueringsflyvninger og i flysimulatorer
Evalueringsflyvninger og flyvning i simulatorer er i evalueringerne brugt som validerende
tiltag, der skal undersøge, hvorvidt det primære datagrundlag, som baserer sig på leveran-
dørernes svar på de fremsendte RBI-spørgsmål, er retvisende. Øvrige validerende tiltag har
inkluderet brugerinterviews med andre brugere af flyene samt systemtekniske analyser.
Evalueringsflyvningerne har primært været gennemført for at kunne validere kandidaternes
flyve- og manøvreegenskaber, mens flyvning i simulatorer hovedsageligt har været gennem-
ført for at kunne validere kandidaternes overlevelsesevne og missionseffektivitet i taktiske
scenarier. Derfor har hvert validerede tiltag på forskellig vis kunne bidrage til at undersøge
rigtigheden af det primære datagrundlag.
Validitet af simulatorflyvning
Validiteten af data, som er indsamlet ved simulatorflyvning, afhænger af simulatorens kvali-
tet, og i hvor høj grad den er i stand til at kunne gengive virkelige forhold. Derfor er der i
forbindelse med simulatorflyvningerne været gennemført analyser af danske eksperter, som
har kunnet identificere virkelighedsgraden af den pågældende simulator. Dette er gjort ved
at kigge mere detaljeret på grundlaget for de bagvedliggende simuleringsmodeller, der dels
gengiver flyets egne flyveegenskaber, sensorer og systemer og dels simulerer det omkring-
liggende operationsmiljø.
For F-35-flyets vedkommende har eksperterne konkluderet, at simulatoren har en høj fideli-
tet, hvorfor validiteten af de indsamlede data er tilsvarende høj. Samme virkelighedsgrad
har ikke gjort sig gældende for de øvrige kandidater.
Validitet af evalueringsflyvning
Evalueringsflyvningerne har for Eurofighters og Super Hornets vedkommende været under-
lagt en række restriktioner i forhold til flyvehøjder, flyvehastighed og anvendelse af senso-
rer, som det i fredstid ikke er muligt at overskride. På trods heraf vurderes validiteten af et