Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648004_0001.png
19. maj 2016
NOTAT 22: SERVICERING AF KAMPFLY I DANMARK
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Ministeren bedes redegøre for, om regeringen vil sikre, at de nye kampfly bliver service-
ret i Danmark på samme måde som F-16 flyene gør i dag. Herunder, hvordan det vil blive
sikret.
hold til etablissementsstrukturen og antal berørte medarbejdere i Danmark. I fald man
lader service gå til Italien eller andre lande, bedes Ministeren redegøre for, om udgiften
da vil være omfattet af modkøbsreglerne?”
Ministeren bedes redegøre for planerne for vedligehold af de nye kampfly både set i for-
Grundlag
Notatet beror på kandidaternes besvarelse af Request for Binding Information 2014 samt
evalueringsresultaterne.
Sagsfremstilling
Som det kendes fra F-16 flyene vil der fortsat skulle gennemføres vedligeholdelse på Flyve-
station Skrydstrup. Det nye kampflys opgavekompleks er tilsvarende F-16 flyenes opgaver,
hvilket betyder, at de daglige opgaver med klargøring, afsendelse og modtagelse af kampfly
og servicering stort set er det samme. Fighter Wing Skrydstrup skal fortsat være i stand til
at varetage disse opgaver, og organisationen skal være dimensioneret til at varetage opga-
verne, når der eksempelvis sendes fly og personel i internationale operationer, samtidig med
at der flyves afvisningsberedskab og pilottræning på Flyvestation Skrydstrup.
På nye kampfly forventes der at være mindre vedligeholdelse end på F-16 fly. Der ombyttes
i højere grad reservedele, i stedet for at flyet afventer, at delene repareres. Desuden for-
ventes vedligeholdelseskonceptet for F-35 Joint Strike Fighter at være mere effektivt end på
F-16, idet der i større omfang gøres brug af integrerede fejlfindings- og diagnosticeringssy-
stemer. De nye fly er derfor flyveklare i længere tid og bruger mindre tid på værksted end
F-16 flyet.
Den endelige struktur og organisation er ikke fastlagt, men der forventes ca. 10 % færre
medarbejdere på Flyvestation Skrydstrup. Det er det samlede bemandingskrav i år med
internationale operationer, der er dimensionerende for driftsstrukturen og logistikorganisati-
onen. Det skyldes, at logistikstrukturen som tidligere nævnt her både skal understøtte de
internationale operationer ude, samt trænings- og afvisningsberedskabsaktiviteter hjemme.
Udover vedligeholdelsen på Flyvestation Skrydstrup, så udføres der i dag vedligeholdelse af
F-16 flyene på Hovedværkstedet i Aalborg. I dag anvender Hovedværksted Aalborg ca. 40
årsværk til komplekst og længerevarende F-16 vedligeholdelse. For nyt kampfly er det ikke
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
planlagt, at hovedværkstedsvedligeholdelse skal ske på Hovedværksted Aalborg. Det vil væ-
re en billigere løsning, at gennemføre vedligeholdelsen indenfor brugersamarbejdet i regio-
nale vedligeholdelsescentre og i tæt samarbejde med andre brugere.
Industrisamarbejde og vedligeholdelse af nyt kampfly
For serviceaftaler vedrørende vedligeholdelse af danske kampfly i udlandet gælder det, at
Danmark kan pålægge den udenlandske leverandør et krav om industrisamarbejde jf. de
danske administrative retningslinjer herfor.
Ved et valg af F-35 gælder der det særlige forhold, at det er aftalt i rammerne for JSF-
partnerskabet, at partnerlandene ikke må stille krav om industrisamarbejde. Dette gælder
for produktionen, vedligeholdelsen og videreudviklingen af flyet. I stedet konkurrerer danske
virksomheder om ordrer efter ”best value”-princippet, der bl.a. dækker over pris, kvalitet og
forsyningssikkerhed. Det betyder også, at danske virksomheder har muligheder for at kon-
kurrere med andre partnerlandes forsvarsvirksomheder om vedligeholdelseskontrakter til
den globale flåde af F-35 fly.
I Europa vil der være flere større F-35 værkstedsfaciliteter, som partnerlandene i fællesskab
gør brug af. For nuværende er der aftaler med samlefabrikken i Italien om vedligeholdelse
af flystel, og Tyrkiet etablerer en facilitet til motorvedligeholdelse. Norge og Holland har
budt ind på motorvedligeholdelse, men der er endnu ikke indgået endelig aftale. Henset til
størrelsen af de danske virksomheder i forsvarsindustrien, vil disse typisk indgå som under-
leverandører til større virksomheder, f.eks. i forhold til vedligeholdelse af komponenter.
Det bør i den forbindelse bemærkes, at de virksomheder eller nationer, som ønsker at etab-
lere faciliteter til vedligeholdelse af fly i partnerskabet selv skal afholde alle omkostninger til
etableringen.
SIDE 2/2