19. maj 2016
NOTAT 19: MULIGHEDEN FOR FORTSAT AT ANVENDE F-16
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Ministeren bedes be- eller afkræfte, om der vil være mulighed for at købe F-16 fly. I fald
det godt kan lade sig gøre at købe F-16 fly, bedes ministeren redegøre for, hvorfor det
ikke er blevet nævnt som en mulighed fortsat at operere med F-16.
hvis Danmark fortsætter med kun at have F-16 som kampfly i fremtiden.”
Ministeren bedes redegøre for, om det er muligt, samt hvilke konsekvenser det vil have,
Grundlag
Notatet baseres på Aftale på Forsvarsområdet 2013-2017, RBI 2014 samt analyser fra For-
svarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
Sagsfremstilling
Mulighederne for at anskaffe nye F-16
I overensstemmelse med Forsvarsaftalen 2013-2017 blev typevalgsprocessen genopstartet i
2013. Det skete med følgende kandidater: Eurofighter, F-35, Gripen og Super Hornet. Disse
fly var også en del af de fly, som Forsvarskommissionens beretning af 1998 fremlagde, som
mulige kandidater til erstatning af de danske F-16 fly. Af de fire valgte leverandørerne af
Eurofighter, F-35 og Super Hornet at besvare den RBI, som Forsvarsministeriet sendte til
kandidaterne i april 2014. De er således de tilbageværende kandidater i konkurrencen.
Såfremt Danmark måtte ønske at anskaffe nye F-16, ville det afhænge af den amerikanske
regering, hvorvidt man fra amerikansk side ønsker at tilbyde flyet til Danmark. Forsvarsmini-
steriets Materiel- og Indkøbsstyrelse vurderede i 2014, at prisen på nye F-16 er sammenlig-
nelig med prisen på mere moderne kampfly.
Konsekvenser ved fortsat at anvende F-16
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har vurderet, at der over tid vil være færre
og færre lande – særligt blandt dansk forsvars sædvanlige samarbejdspartnere - der anven-
der F-16 kampfly. Det vil ske i takt med, at andre lande anskaffer nyere flytyper, hvilket vil
have betydning for Danmarks muligheder for fremtidigt samarbejde med andre F-16 bruge-
re. Danmark vil således over tid blandt andet skulle stå alene med de omkostninger, der vil
være til anskaffelse af nye reservedele samt de omkostninger, der vil være til opdatering og
vedligeholdelse af flyene. I den forbindelse skal det også bemærkes, at nye F-16 fly struktu-
relt er væsentligt anderledes fra Flyvevåbnets nuværende F-16 fly, hvorfor eksisterende
reservedele mv. til de danske F-16 ikke nødvendigvis kan anvendes på nye.
Herudover vil de nuværende F-16 flys operative relevans også aftage over tid i takt med
den teknologiske udvikling af flyets mulige trusler, som flyet kan stå overfor samt leve op til