18. maj 2016
NOTAT 5: DET NUVÆRENDE OG FREMADRETTET FLYVETRÆNINGSMØNSTER
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”
Hvor ofte benyttes F-16 i dag i nationale træningsmissioner, og hvordan forventes behovet
at udvikle sig i de kommende år?
”
Grundlag
Notatet baseres for F-16 flyenes vedkommende på Forsvarets vurdering af det nuværende
og fremadrettede flyvetræningsbehov, mens flyvetræningsbehovet på F-35 baseres på eva-
lueringen af kandidaten.
Sagsfremstilling
Flyvetræningsbehov på F-16
F-16 benyttes dagligt til nationale træningsmissioner, da piloterne dels skal opretholde NA-
TO minimumskrav til kvalificerende flyvetimer samt nationale minimumskrav til at oprethol-
de flyvestatus og det niveauinddelte kvalifikationsprogram. En del af denne træning foregår
i synergi med den nationale opgaveløsning med afvisningsberedskabet.
Træningsbehovet for en fuldt bemandet pilotstruktur udgør 7.100 steltimer, hvilket er et
udtryk for flyvetimeproduktionen i et år, hvor Forsvaret ikke deltager i internationale opera-
tioner.
Da pilotstrukturen p.t. er underbemandet, er behovet en smule lavere (ca. 6.800 steltimer),
og det forventes derfor at stige mod de 7.100 steltimer, efterhånden som uddannelse af nye
piloter genetablerer den underbemandede struktur.
I forbindelse med udfasningen af F-16 flyet vil antallet af træningsmissioner reduceres
gradvist i takt med at de øges på det nye kampfly, indtil træningskravene er opnået på den
nye flytype.
Flyvetræningsbehov på F-35
På grund af avancerede flysimulatorer, viser typevalgsgrundlaget, at det fremadrettede fly-
vetræningsbehov på F-35 flyet bliver mindre end på F-16. Således forventes det, at antallet
af træningsflyvetimer for en fuldt bemandet pilotstruktur efter endt indfasning udgør cirka
5.200 timer.