15. maj 2016
NOTAT 2: F-35 FLYETS EVNE TIL AT OPERERE I ARKTIS MED ÉN MOTOR
Formål
Dette notat redegør for F-35’s evne til at operere i Arktis, herunder fra små lufthavne, samt
betydningen af, at flyet kun har én motor.
Grundlag
Notatet beror på den militærfaglige evaluering af F-35’s overlevelsesevne og missionseffek-
tivitet, som er baseret på informationer fra Joint Strike Fighter Program Office.
Sagsfremstilling
F-35’s evne til at operere i Arktis
Henset til F-35-flyets start- og landingsdistancer er det kun muligt at operere fra visse grøn-
landske landingspladser, herunder eksempelvis Thule Air Base og lufthavnen i Søndre
Strømfjord. Dette skyldes dels landingsbanens længde men også, at disse landingspladser
er forberedt til at kunne modtage og afsende militære fly.
Der er ikke i forbindelse med evalueringerne foretaget nærmere undersøgelser af danske
kampflys muligheder for at operere fra mindre grønlandske lufthavne. Dette vil i givet fald
kræve nærmere undersøgelser. Det bemærkes, at det ikke kun afhænger af landingsbaner-
nes længde, men også af en række logistiske forhold.
I den militærfaglige evaluering er F-35’s overlevelsesevne og missionseffektivitet vurderet i
et missionsscenarie, hvor flyet opererer fra Thule Air Base i det nordvestlige Grønland. Her
er det blandt andet undersøgt, hvorvidt flyet er i stand til at lette og lande fra korte og glat-
te baner. Det er dertil undersøgt, hvorvidt flyet er i stand til at kunne operere over store
afstande og samtidig løse en række overvågnings- og eftersøgningsopgaver. Evalueringsre-
sultaterne viser, af F-35 i dette arktiske missionsscenarie klarer sig bedre end de to andre
kandidater. Kampflykandidaternes specifikke start- og landingsdistancer er militært klassifi-
cerede, men kan på anmodning blive forevist forsvarsforligskredsen.
Betydningen af en motor for F-35’s evne til at operere i Arktis
Et moderne kampflys overlevelsesevne er afhængig af samspillet mellem mange forskellige
undersystemer, herunder flyets selvbeskyttelsessystemer, design, udformning og redundan-
sen af de elektriske og hydrauliske systemer. Evalueringen af F-35’s overlevelsesevne i det
arktiske missionsscenarie viser, at den har bedre overlevelsesevne end de to andre kandida-
ter, også på trods af, at F-35 kun har en motor. Dette skyldes primært, at pålideligheden af
moderne flymotorer er så stor, at de selv med større skader kan bringe et kampfly sikkert
tilbage til landing.