Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1646668_0001.png
2015
RAPPORT FOR OPFYLDELSE AF MÅL
I FORSVARSMINISTERIETS
KLIMA- OG ENERGISTRATEGI SAMT
MILJØ- OG NATURSTRATEGI
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0002.png
Indholdsfortegnelse
INDLEDNING ....................................................................................................................................................3
RESUMÉ ...........................................................................................................................................................4
OVERSIGT OVER MÅLOPFYLDELSE 2015 .............................................................................................................8
MÅLOPFYLDELSE FOR FORSVARS-MINISTERIETS KLIMA- OG ENERGISTRATEGI .................................................. 10
1.1 ENERGIEFFEKTIVISERING I BYGNINGER ...................................................................................................... 11
1.1.1 OPTIMERING AF BYGNINGSMASSEN ..................................................................................................... 11
1.1.2 BYGGESTANDARDER............................................................................................................................ 12
1.1.3 CERTIFICERING .................................................................................................................................. 12
1.1.4 AUTOMATISERING............................................................................................................................... 12
1.2 ENERGI OG MILJØ I OPERATIONER ............................................................................................................. 14
1.2.1 ANALYSER .......................................................................................................................................... 14
1.2.2 MATERIEL ........................................................................................................................................... 14
1.2.3 ADFÆRDSÆNDRINGER ........................................................................................................................ 15
1.3 VEDVARENDE ENERGI OG ENERGI-OMLÆGNING .......................................................................................... 16
1.3.1 ANALYSER OG FASTLÆGGELSE AF MÅL ................................................................................................. 16
1.3.2 FORSØGSPROJEKTER OG ETABLERING AF VEDVARENDE ENERGIANLÆG................................................. 16
1.4 KLIMA- OG ENERGIRIGTIG ADFÆRD ........................................................................................................... 17
1.4.1 ÆNDRET MEDARBEJDERADFÆRD ......................................................................................................... 17
1.5 KLIMAREGNSKAB ....................................................................................................................................... 19
1.5.1 ÅRLIGE REGNSKABER OG OPGØRELSER ................................................................................................ 19
1.6 ENERGILEDELSE ........................................................................................................................................ 20
1.6.1 INDFØRELSE AF ENERGILEDELSE ......................................................................................................... 20
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0003.png
MÅLOPFYLDELSE FOR FORSVARS-MINISTERIETS MILJØ- OG NATURSTRATEGI ................................................... 21
2.1 MILJØ- OG ENERGIRIGTIGE INDKØB ........................................................................................................... 22
2.1.1 MILJØ- OG ENERGIHENSYN I INDKØBSPOLITIKKEN OG INTERNE RETNINGSLINJER ................................. 22
2.1.2 MILJØ- OG ENERGIHENSYN VED INDKØB OG STØRRE UDBUD ................................................................ 22
2.2 NATURBESKYTTELSE .................................................................................................................................. 23
2.2.1 SAMARBEJDE OG EKSTENSIVERING AF DRIFT ....................................................................................... 23
2.2.2 INTERNATIONAL NATURBESKYTTELSE .................................................................................................. 23
2.2.3 REKREATIV BRUG, FORMIDLING OG DIALOG ......................................................................................... 25
2.3 BESKYTTELSE AF DRIKKEVANDS-RESSOURCER ............................................................................................ 26
2.3.1 KORTLÆGNING OG REGISTRERING ...................................................................................................... 26
2.3.2 FORURENINGSUNDERSØGELSER OG INDSATSPLANER ........................................................................... 26
2.3.3 FOREBYGGELSE................................................................................................................................... 26
2.4 AFFALDSHÅNDTERING................................................................................................................................ 27
2.4.1 AFFALDSPRODUKTION, GENANVENDELSE OG DEPONERING ................................................................... 27
2.4.2 AFFALDSKORTLÆGNING OG REGISTRERING ......................................................................................... 28
2.4.3 KAMPAGNER OG UDDANNELSE ............................................................................................................. 28
2.5 STØJREDUKTION ....................................................................................................................................... 29
2.5.1 STØJDATA .......................................................................................................................................... 29
2.5.2 ØGET INFORMATION OG DIALOG OM STØJFORHOLD ............................................................................ 29
2.5.3 STØJBEGRÆNSENDE TILTAG................................................................................................................ 30
2.6 MILJØLEDELSE ........................................................................................................................................... 32
2.6.1 INDFØRELSE AF MILJØLEDELSE............................................................................................................ 32
2
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0004.png
INDLEDNING
Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt miljø- og naturstrategi 2012-2015 blev udgivet
henholdsvis 19. april og 4. juni 2012.
Forsvarsministeriet etablerede en styregruppe for miljø- og energiområdet, som skulle medvirke til at sikre
implementeringen af Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt miljø- og naturstrategi 2012-
2015. Styregruppen er sammensat af repræsentanter fra Forsvarsministeriets departement herunder
Forsvarsministeriets
Interne
Revision,
Den
Værnsfælles
Forsvarskommando,
Beredskabsstyrelsen,
Hjemmeværnskommandoen, Forsvarets Efterretningstjeneste, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Styregruppen for miljø- og energiområdet afgiver en årlig statusrapport for opfyldelse af målene i begge
strategier til Forsvarsministeriets departement. Årsrapporten godkendes i koncernledelsen og sendes til
orientering i forligskredsen bag forsvarsforliget samt forsvarsudvalget før den offentliggøres.
Styregruppens rapportering om fremdrift for de to strategiers mål sker på baggrund af myndighedernes
oplysninger om målopfyldelsen for hvert enkelt mål i de to strategier.
3
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0005.png
RESUMÉ
Rapporten omfatter status for de mål, som skulle opfyldes i 2015 i henhold til Forsvarsministeriets klima- og
energistrategi 2012-2015 samt miljø- og naturstrategi 2012-2015. Derudover indgår status for overførte mål fra
2012, 2013 og 2014, der endnu ikke var blevet opfyldt ved udgangen af 2014.
FORSVARSMINISTERIET KLIMA- OG ENERGISTRATEGI – MÅLOPFYLDELSE 2015:
Det overordnede mål (mission) med klima- og energistrategien har været, at Forsvarsministeriet med underlagte
myndigheder i sit arbejde for fred og sikkerhed, herhjemme og i udlandet, skulle nedbringe energiforbruget og
ikke unødigt bidrage til klimaforandringer.
Forsvarsministeriet med underlagte myndigheder har i forhold til klima- og energistrategien opfyldt 6 ud af de 11
mål, der skulle opfyldes i 2015 (inkl. overførte mål fra tidligere år). De resterende mål er delvist opfyldt.
Fremdriften i klima- og energistrategien 2012-2015 ser således ud:
Målene, der skulle opfyldes i 2015, dækker til sammen fem fokusområder i strategien.
Forsvarsministeriet har i 2015 fortsat haft fokus på energieffektivisering i bygninger. Der er gennemført
energieffektiviseringsprojekter for 225 mio. kr. i perioden 2011-2015. Projekterne er udvalgt blandt de
identificerede besparelsespotentialer i forbindelse med den lovpligtige energimærkning, der blev udført i
henholdsvis 2007 og 2009, idet projekter med kortest tilbagebetalingstid er prioriteret højest. Derudover er der
gennemført en række større energibesparende projekter samt gennemført konverteringer til fjernvarme.
4
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0006.png
Inddragelsen af miljø- og energihensyn i den operative opgaveløsning er behandlet i projektet Grøn Lejr (Hæren),
som blev afrapporteret i 2015, og der arbejdes nu frem mod at implementere tiltag svarende til processen i
projektet Smarter Sailing (Søværnet).
Der er fortsat gjort en indsats for at ændre medarbejdernes adfærd i en mere klima- og energirigtig retning og
inddrage medarbejderne i at finde nye klima- og energiløsninger. I 2015 blev
Energikørekortet
udarbejdet, og det
vil blive evalueret efter et år i drift.
Forsvarsministeriet udarbejder fortsat klimaregnskab og opgørelser over luftforurening fra aktiviteter. Uagtet at
Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 udløb med udgangen af 2015, vil der ske en fortsat
udvikling i Forsvarsministeriets Klimaregnskab og arbejdet med at tilvejebringe grundlaget for fastsættelse af
procentvise reduktionsmål for udledningen af CO
2
samt identificere indsatsområder for nedbringelse af NOx-,
SOx-, og partikeludledningen fra Forsvarsministeriets aktiviteter. Det har således ikke været muligt at fastsætte
reduktionsmål og indsatsområder i 2015, men arbejdet fortsættes i 2016.
I 2015 påbegyndte Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse implementering af energiledelse ved Flyvestation
Skrydstrup som et pilotprojekt. Målsætningen er, at Forsvarsministeriet systematisk vil indføre energiledelse efter
standarden ISO 50001:2011. Det er planlagt, at der indledningsvis implementeres energiledelse på de tre
operative flyvestationer. Efterfølgende implementeres energiledelse på de største etablissementer startende med
de etablissementer med det største energiforbrug. Det forventes, at implementeringen er tilendebragt inden
udgangen af 2020.
Forsvarsministeriet har opfyldt hovedparten af målene på klima- og energiområdet i strategiperioden. I
beskrivelsen af de konkrete mål er der redegjort nærmere for fem delvist opfyldte mål. Forsvarsministeriet vil
fortsat arbejde på at opfylde disse mål. Det drejer sig om montering af de resterende fjernaflæste målere,
analysearbejde omkring affaldshåndtering på lejrområdet og implementering af energiledelse på Flyvestation
Aalborg og Flyvestation Skrydstrup. Derudover forventer Forsvarsministeriet at få lejlighed til at uddele en klima-
og energipris i 2016 i anledning af afslutningen på strategiperioden.
Der er i figuren ovenfor angivet mål til opfyldelse efter 2015. Det omfatter udbredelsen af energiledelse til de
største etablissementer, der forventes opfyldt i 2020. De øvrige mål er en del af visionen i strategien. Opfyldelse
af visionsmålene er beskrevet under indledningen til kapitlet om målopfyldelsen.
5
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0007.png
FORSVARSMINISTERIET MILJØ- OG NATURSTRATEGI – MÅLOPFYLDELSE 2015:
Det overordnede mål (mission) med miljø- og naturstrategien har været at indarbejde miljø- og naturhensyn i alle
dele af Forsvarsministeriets myndigheders arbejde for fred og sikkerhed – herhjemme og i udlandet.
Forsvarsministeriet med underlagte myndigheder har opfyldt alle ti mål, der var sat til opfyldelse i 2015.
Fremdriften i miljø- og naturstrategien 2012-2015 ser således ud:
Det har været et fokusområde at tydeliggøre miljø- og energihensyn i Forsvarsministeriets indkøbspolitik og i
øvrige
interne
retningslinjer
for
indkøb.
Forsvarsministeriets
Materiel-
og
Indkøbsstyrelse
følger
et
indkøbskategoriprogram jf. forsvarsaftalen. For hver kategori udarbejdes en konkret miljøprofil, der kort og
overskueligt angiver de centrale relevante miljøelementer. På nuværende tidspunkt er der udarbejdet miljøprofiler
i kategoriprogrammerne vedrørende små- og mellemkaliber ammunition, skibsvedligeholdelse, hjulkøretøjer og
feltkost.
Med fokus på naturbeskyttelse udføres der løbende arbejde med udlægning af urørt skov og anden skovnatur.
Udlæg af de første 15 % (ca. 700 ha) er udført med udgangen af 2015. Analysearbejde er foretaget for at kunne
implementere 1. og 2. generations vandplaner i drifts- og plejeplanerne, og arbejdet med vurdering af
aktiviteternes påvirkning af de internationalt beskyttede naturtyper og arter er gennemført i perioden 2012-2015.
Forsvarsministeriet skal minimere sin affaldsproduktion og øge andelen af affald til genbrug og genanvendelse. I
takt med implementering af miljøledelse, som har været et særskilt fokusområde i strategien, fastsættes der
procentvise mål for minimering af affaldsproduktion og/eller aktiviteter, der skal føre til fastlæggelse af
procentvise mål for minimering af affaldsproduktion, øget genanvendelse og genbrug på etablissementerne. Der
arbejdes frem mod, at miljøledelse implementeres ved alle større etablissementer inden udgangen af 2018.
6
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0008.png
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har indført et centralt affaldsregistreringssystem, der skal imødekomme
behovet for større validitet og ensartethed i registreringer af affald.
Der er fokus på at minimere støjbelastningen fra ministerområdets aktiviteter. Den elektroniske indberetning fra
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse sker nu på baggrund af et registreringssystem til indberetning af støjende
aktiviteter.
Forsvarsministeriet har opfyldt alle målene på miljø- og naturområdet i strategiperioden bortset fra ét enkelt mål
på affaldsområdet, som er delvist opfyldt. Målet overføres til næste strategiperiode, da målet opnås i takt med
implementering af miljøledelse. Det er målsætningen, at Forsvarsministeriet systematisk vil indføre miljøledelse
efter standarden ISO 14001.
7
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0009.png
OVERSIGT OVER MÅLOPFYLDELSE 2015
Nedenstående oversigt illustrerer i hvilken grad de enkelte mål, der skulle opfyldes i 2015, i henholdsvis
Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 og Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-
2015, er blevet opfyldt. De overførte mål fra tidligere år er markeret med grå farve i oversigten.
FORSVARSMINISTERIETS KLIMA- OG ENERGISTRATEGI 2012-2015:
Delvis
opfyldt
Ikke
opfyldt
Mål
Der er afsat 225 mio. kr. til energieffektiviseringer (2011-2014). Der udover skal
minimum 3 % (svarende til ca. 50.000 m
2
) af bygningsmassen energirenoveres
årligt fra og med 2013.
Inden udgangen af 2013 skal der etableres og implementeres fjernaflæsning på
samtlige afregningsmålere.
Inden 2020 er der installeret, etableret og implementeret fjernaflæsning på
bygningsniveau i alle de bygninger, hvor det er vurderet rentabelt. I 2015 er
dette gennemført i 25 % af bygningerne.
Vi vil løbende i perioden og inden udgangen af 2015 indgå/deltage i
medfinansierede partnerskabsprojekter til energi- og miljøforbedrende tiltag.
Inden udgangen af 2014 skal mulighederne for at kunne anvende vedvarende
energi som lokal forsyning ved indsatser i udlandet analyseres og beskrives.
Inden 2015 skal hensyn til miljø og energi inddrages i opgaveløsningen
vedrørende lejrunderstøttelse af enheder, nationale støtteelementers
virksomhed, lokal bortskaffelse af materiel og genanvendelse af emballage og
transportemballage.
Inden udgangen af 2015 har vi revideret vores operative procedurer, manualer
og direktiver med henblik på at indarbejde miljø- og energihensyn.
Fra og med 2013 vil Forsvarsministeren årligt uddele en klima- og energipris til
årets bedste indsats på klima og energiområdet.
Fra og med 2013 laver vi årlige effektmålinger af kampagnerne udført det
foregående år ved at sammenligne energiforbruget før og efter kampagnerne.
Inden udgangen af 2012 vil vi på baggrund af kvantitative referencer fastlægge
mål for procentvise CO
2
-reduktioner samt identificere indsatsområder for
nedbringelse af NOx-, SOx- og partikeludledningen.
Inden udgangen af 2015 implementeres energiledelse på Flyvestation Aalborg,
Flyvestation Karup og Flyvestation Skrydstrup.
Opfyldt
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
8
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0010.png
FORSVARSMINISTERIETS MILJØ- OG NATURSTRATEGI 2012-2015:
Delvis
opfyldt
Ikke
opfyldt
Mål
Inden udgangen af 2014 skal der udarbejdes specifikke indkøbsdirektiver for
Forsvarsministeriets enkelte myndigheder, hvor miljø- og energikrav indgår.
I forbindelse med revision af de enkelte drifts- og plejeplaner vil vi løbende
udlægge arealer til urørt skov eller anden skovnatur i form af skovenge,
græsningsskov og områder med særlig forvaltning af døde træer (habitat-
trægrupper). Minimum 20 % af det samlede skovareal skal være udlagt hertil i
2018. Heraf skal minimum 15 % være udlagt i 2015.
Vi vil igangsætte et analysearbejde, så vi fra 2013 kan implementere
Miljøministeriets vandplaner (planer for forbedring af vandmiljøet).
Vi vil i perioden 2012-2015 vurdere vores aktiviteters påvirkning af internationalt
beskyttede naturtyper og arter. Arbejdet omfatter både vores arealer og de
aktiviteter og projekter, der foregår i naturen uden for disse arealer, eksempelvis
på havet og i luften.
I 2013 vil vi på baggrund af bedre affaldsregistrering og -kortlægning fastsætte
procentvise mål for minimering af affaldsproduktionen samt skærpede
målsætninger for genanvendelse og genbrug
Inden 2015 foretages elektronisk indberetning om overholdelse af støjvilkår til
tilsynsmyndigheden (kommunerne).
Vi vil inden 2015 etablere en central registrering til at indberette støjende
aktiviteter til tilsynsmyndighederne for skydebaner, øvelsespladser, skyde- og
øvelsesterræner samt flystøj for målrettet at kunne minimere støjbelastningen i
forhold til støjfølsomme områder.
I 2012 laver vi en samlet indgang på internettet til oplysninger om tidspunkter
for kommende større øvelser på vores arealer.
I forbindelse med løbende renoveringer af skydebaner vil vi udvikle alternative
støjdæmpende foranstaltninger (for eksempel forbedring af støjvolde,
materialevalg til kuglefang og brug af simulatorer) for at kunne etablere de mest
støjbegrænsende og samfundsøkonomiske løsninger.
Vi vil løbende i perioden inddrage hensyn til støjbelastning ved materielindkøb
og reducere støjbelastningen, hvor det vurderes muligt.
Opfyldt
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
9
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0011.png
MÅLOPFYLDELSE FOR FORSVARS-
MINISTERIETS KLIMA- OG ENERGISTRATEGI
Klima- og energistrategiens overordnede mål (mission) har været, at Forsvarsministeriet med underlagte
myndigheder i sit arbejde for fred og sikkerhed, herhjemme og i udlandet, skulle nedbringe energiforbruget og
ikke unødigt bidrage til klimaforandringer.
Visionen for Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 har været, at Forsvarsministeriet inden
udgangen af 2020 skulle:
Reduceret energiforbruget med minimum 20 % i forhold til 2006. Inden udgangen af 2015 skulle
energiforbruget være reduceret med minimum 15 %.
Øget andelen af elforbruget, der stammer fra vedvarende energi til minimum 60 %. Inden udgangen af
2015 skulle andelen være på minimum 25 %.
Reduceret den CO
2
-udledning, som er afledt af aktiviteterne (dog ikke operative aktiviteter) med 40 % i
forhold til 1990. Inden udgangen af 2015 skulle udslippet være reduceret med 30 %.
Samtlige mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 har understøttet strategiens mission og
vision. Opfyldelse af hvert enkelt konkret mål i strategien har således været ”trædesten” til at bringe
Forsvarsministeriets koncern tættere på opfyldelse af missionen og visionens målsætninger. Status for
fremdriften i forhold til visionens reduktionsmål forventes at fremgå af Forsvarsministeriets Klimaregnskab 2015.
Reduktionen i energiforbrug henviser til forbrug til opvarmning og elforbrug i den opvarmede bygningsmasse,
som også svarer til rammerne i
Cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner
. Visionsmålet blev opfyldt
i 2014 med en konstateret besparelse på 11,7 % i forhold til 2006. For at nå målet på en 15 % reduktion i 2015
skulle der således spares yderligere 12,7 GWh i 2015. Målopfyldelsen for 2020 kræver en besparelse på yderlige
19,6 GWh, såfremt det konstateres i det kommende klimaregnskab for 2015 at 2015-målet er nået.
Andelen af vedvarende energi (VE) i form af el, som produceres af Forsvarsministeriet ændrede sig ikke i 2015.
Produktionen, der primært stammede fra solcelleanlæg, var i 2014 på 1,6 GWh svarende til en andel på 1,4 % af
det samlede energiforbrug. Stort set al el, der blev brugt på Forsvarsministeriets etablissementer, blev købt via
Energi Danmark som på deres hjemmeside oplyser, at 35 % af strømmen i forsyningsnettet stammer fra
vindkraft, 10 % fra vandkraft, 9 % fra biobrændsler, 4 % fra affald samt 2 % fra solcelleanlæg. Andelen af VE i
det offentlige forsyningsnet kan altså opgøres til 60 % svarende til visionsmålet.
Der blev i 2014 opnået en reduktion på 63 % af CO
2
-udledningen i forhold til 2006 fra energiforbrug til el samt
opvarmning. En medvirkende årsag var, at Forsvarsministeriet udfasede fossile brændsler på flere større
etablissementer eksempelvis ved overgang til brug af biogas i Nymindegab Lejren i 2015. Der skete samtidig en
generel omlægning af den danske el- og kraftvarmeproduktion generelt til mindre CO
2
-intensive brændsler samt
en øget anvendelse af vedvarende energikilder. På nationalt plan faldt CO
2
-udledningen med 29 % i perioden
1990 til 2013.
10
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0012.png
1.1 ENERGIEFFEKTIVISERING I BYGNINGER
Formålet med fokusområdet har været at forbedre energieffektiviteten i de bygninger, som Forsvarsministeriet
råder over.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emner:
Optimering af bygningsmassen
Byggestandarder
Certificering
Automatisering
1.1.1 OPTIMERING AF BYGNINGSMASSEN
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville optimere anvendelsen af bygningsmassen ud fra en samlet
hensyntagen til energiforbrug, alder, funktion og fremtidig anvendelse. Mål nr. 2 under målsætningen blev delvist
indfriet i 2013 og 2014 og blev overført til 2015. De øvrige to mål blev opfyldt og afrapporteret i 2012.
Mål 2:
” Der er afsat 225 mio. kr. til energieffektiviseringer (2011-2014). Derudover skal minimum 3 % (svarende til ca.
50.000 m2) af bygningsmassen energirenoveres årligt fra og med 2013”
Der blev gennemført projekter for de afsatte 225 mio. kr. i perioden 2011-2015. Projekterne var udvalgt blandt
de identificerede projekter i forbindelse med den lovpligtige energimærkning, idet projekter med kortest
tilbagebetalingstid er prioriteret højest. Derudover blev der gennemført en række større energibesparende
projekter herunder konverteringer til fjernvarme ved Flådestation Frederikshavn.
Målsætningen om energirenovering af 50.000 m
2
, svarende til 3 % af bygningsmassen, var baseret på en
forventet implementering af det oprindelige EU direktiv på området. Dette krav blev dog ved Cirkulære om
energieffektivisering i statens institutioner af 5. juli 2014 erstattet af et krav om 14 % reduktion af
energiforbruget fra 2006 til 2020.
Der er derfor ikke blevet udarbejdet en metodik, der kan afdække, om 3 % af bygningsmassen energirenoveres
årligt.
Der
fokuseres
fremover
energieffektive
tiltag,
når
der
udføres
renoverings-
og
vedligeholdelsesprojekter. Udviklingen i energiforbruget opgøres hvert år samlet i forbindelse med udarbejdelsen
af Forsvarsministeriets Klimaregnskab og indberettes til Energistyrelsen.
I forbindelse med salg af energibesparelser til forsyningsselskabet udfører Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
en standardiseret beregning af energibesparelser ved udførelse af særskilte energieffektiviseringsprojekter.
Forsyningsselskabet verificerer beregningen og indberetter den til Energistyrelsen som et led i opfyldelsen af
forsyningsselskabets spareindsats. Beregningen omfatter således kun en delmængde af de aktiviteter, som
bidrager til reduktion af energiforbruget i Forsvarsministeriet.
Målet er opfyldt.
11
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0013.png
Flådestation Frederikshavn. Foto: Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
1.1.2 BYGGESTANDARDER
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville sætte yderligere fokus på anvendelsen af lavenergi-
byggestandarder. Målet blev opfyldt og afrapporteret i 2013.
1.1.3 CERTIFICERING
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet vil øge andelen af bæredygtigt byggeri (herunder bl.a. byggeri
med lavt energiforbrug, lav miljøbelastning og et godt indeklima). Målet blev opfyldt og afrapporteret i 2013.
1.1.4 AUTOMATISERING
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville øge anvendelsen af intelligent, automatiseret styring af
energiforbruget i bygninger. Mål nr. 1 under målsætningen blev delvist indfriet i 2013 og 2014 og blev overført til
2015. Mål nr. 2 under målsætningen skulle opfyldes i 2015. Det øvrige mål blev opfyldt og afrapporteret i 2012.
12
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0014.png
Mål 1:
” Inden udgangen af 2013 skal der etableres og implementeres fjernaflæsning på samtlige afregningsmålere”
Der skete i foråret 2015 en revurdering af projektet i forhold til at sikre den økonomiske rentabilitet. I forbindelse
med opgørelse af el, vand- og varmeforbruget for 2014 til brug for den lovpligtige indberetning af energiforbruget
til Energistyrelsen den 1. juni og til brug for udarbejdelse af klimaregnskabet for 2014 kortlagde
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse via fakturakontrol målere til el, vand og varme med postadresser og måler-
ID. Med disse oplysninger er det muligt at tilgå langt de fleste energileverandørers hjemmesider og derved få
adgang til fjernaflæsning af forbrugsmålere.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse opbyggede en oversigt over alle Forsvarsministeriets elmålere, som blev
registreret ved Energi Danmark, hvorved Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse samtidig opnåede en bedre
forbrugspris på el. Desuden blev det muligt at aflæse Forsvarsministeriets elmålere online på internettet.
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
fik
adgang
til
forbrugsoplysninger
hos
fjernvarmeselskaber
og
gasselskaber, hvorved ca. 95 % af varmeforbruget nu kan aflæses online. De resterende ca. 5 % for henholdsvis
fyringsolie og træpiller opgøres indtil videre fortsat manuelt via fakturakontrol eller ved leverandørkontakt.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse opsætter ikke fjernaflæste vandmålere ud over den monterede mængde
på 35 %, som var status i 2014, idet de forventede energieffektiviseringsfordele ikke står mål med
etableringsomkostningerne. I 2015 har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse opgjort vandforbruget via
fakturakontrol. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplyser, at forsyningsselskaberne på sigt selv vil opsætte
fjernaflæste vandmålere, hvorved målsætningen på den vis opfyldes omkostningsbevidst.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har ansvaret for hvert år at opgøre forbruget af el, vand og varme til brug
for den lovpligtige indberetning til Energistyrelsen samt til brug for udarbejdelse af Forsvarsministeriets
Klimaregnskab. Systemet omkring fjernaflæsning vil løbende blive udbygget ved implementering af fjernaflæsning
på bygningsniveau, hvor det er rentabelt, inden 2020 og ved den planlagte implementering af energiledelse på
alle større etablissementer frem mod 2020.
Målet er delvist opfyldt.
Mål 2:
” Inden 2020 er der installeret, etableret og implementeret fjernaflæsning på bygningsniveau i alle de bygninger,
hvor det er vurderet rentabelt. I 2015 er dette gennemført i 25 % af bygningerne”
Målere skulle kun sættes op i de bygninger, hvor det blev vurderet, at der kunne opnås en fordel ved indsamling
af forbrugsdata på bygningsniveau eksempelvis ved implementering af energiledelse. Behovet og muligheden for
opsætning af målere blev vurderet individuelt for hvert etablissement.
Der blev dog etableret målere på bygningsniveau på flere af de store etablissementer såsom Hjørring Kaserne (90
%), Aalborg Kaserner (100 %), Almegårds Kaserne (100 %), Flyvestation Aalborg (80 %) og Flyvestation
Skrydstrup (80 %). Dette vurderes tilsammen at udgøre 25 % af den opvarmede bygningsmasse. I 2015 blev der
etableret målere på bygningsniveau på Flyvestation Skrydstrup i forbindelse med implementeringen af
energiledelse. Flere målere på bygningsniveau forventes etableret i forbindelse med den fortløbende
implementering af energiledelse på alle større etablissementer.
Målet er opfyldt.
13
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0015.png
1.2 ENERGI OG MILJØ I OPERATIONER
Formålet med fokusområdet har været at øge inddragelsen af miljø- og energihensyn i den operative
opgaveløsning.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emner:
Analyser
Materiel
Adfærdsændringer
1.2.1 ANALYSER
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville gennemføre analyser, der kunne føre til opstilling af miljø- og
energimålsætninger for den operative del af Forsvarsministeriets virke. Mål nr. 1 under målsætningen skulle
opfyldes i 2015. Mål nr. 5 under målsætningen blev delvist opfyldt i 2014 og skulle opfyldes i 2015. De øvrige fire
mål blev opfyldt og afrapporteret i 2012 og 2013.
Mål 1:
Vi vil løbende i perioden og inden udgangen af 2015 indgå/deltage i medfinansierede partnerskabsprojekter til
energi- og miljøforbedrende tiltag”
Målet er afgrænset til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses myndighedsområde. Styrelsen har
deltaget i projekter om Fuel Cells som energikilde samt måling af energiforbrug i lejre.
Målet er opfyldt.
Mål 5:
Inden udgangen af 2014 skal mulighederne for at kunne anvende vedvarende energi som lokal forsyning ved
indsatser i udlandet analyseres og beskrives”
Den Værnsfælles Forsvarskommando (Hærstaben) har udarbejdet
Studie Grøn Lejr
. Studien har redegjort for en
række indsatsområder, hvor energibesparende teknologi vil være til rådighed og vil kunne vurderes moden samt
anvendelig i sammenhæng med operative lejr i internationale missioner. Materielanskaffelser med lav risiko vil
kunne gennemføres med energibesparelser til følge. Studien har endvidere anbefalet en række fortsatte test,
dataindhentning og andre initiativer på kort, mellem og lang sigt. I forbindelse med rapporteringen for 2014 blev
der redegjort for, at Beredskabsstyrelsen havde gennemført såvel analyse- som udviklingsarbejde for opbygning
af et lejrkoncept, der afspejlede målsætningen om øget anvendelse af lokalt forekommende vedvarende energi.
Målet er opfyldt.
1.2.2
MATERIEL
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet inden for sammenlignelige områder som minimum skulle leve op
til civile standarder og gennemføre logistisk optimering, uden at det ville kompromittere operative forhold. Mål nr.
14
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0016.png
3 under målsætningen blev delvist opfyldt i 2014 og skulle opfyldes i 2015. De øvrige to mål blev opfyldt og
afrapporteret i 2014.
Mål 3:
Inden 2015 skal hensyn til miljø og energi inddrages i opgaveløsningen vedrørende lejrunderstøttelse af
enheder, nationale støtteelementers virksomhed, lokal bortskaffelse af materiel og genanvendelse af emballage
og transportemballage”
Målet skulle ses i sammenhæng med projektet Grøn Lejr, som omtales under mål 5 i afsnittet
Analyser
, således at
Den Værnsfælles Forsvarskommando kunne inddrage anbefalinger i opgaveløsningen fra afrapporteringen af
projektet. Den Værnsfælles Forsvarskommandos delanalyse
lokal bortskaffelse af materiel og genanvendelse af
emballage og transportemballage
blev udskudt til efter 2015. Analysen vil blive afgrænset til at se på lokal
bortskaffelse af emballage, samt genanvendelse af affald, vand og varme i forbindelse med danske militære lejre
etableret i regi af internationale operationer. Analysen vil være afgrænset til at behandle emnet i forbindelse med
stationære lejre etableret i forbindelse med internationale operationer. Stationære lejre er defineret ved at have
flere lejrfunktioner, en mere systematisk struktur og placeret på samme lokalitet over en længere periode. I
forbindelse med rapporteringen for 2014 blev der redegjort for, at Beredskabsstyrelsen havde gennemført såvel
analyse- som udviklingsarbejde for opbygning af et lejrkoncept, som ville kunne inddrages i opgaveløsningen.
Målet er delvist opfyldt.
1.2.3 ADFÆRDSÆNDRINGER
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville ændre den individuelle og kollektive adfærd under operative
forhold, så hensynet til miljø og energi blev indarbejdet i alle de sammenhænge, hvor det ikke kompromitterer
opgaveudførelsen. Mål nr. 2 under målsætningen skulle opfyldes i 2015.
Det øvrige mål blev opfyldt og
afrapporteret i 2013.
Mål 2:
Inden udgangen af 2015 har vi revideret vores operative procedurer, manualer og direktiver med henblik på at
indarbejde miljø- og energihensyn”
Målopfyldelsen på Den Værnsfælles Forsvarskommandos område skulle ses i rammen af projekterne Grøn Lejr
(Hæren) og Smarter Sailing (Søværnet). Der blev således fokuseret på de procedurer, manualer og direktiver, der
kunne relateres til lejrområdet og skibene. Der blev implementeret konkrete tiltag i Søværnet på baggrund af
Smarter Sailing. Der udestår fortsat nogle testarbejder i projekt Grøn Lejr, inden der træffes de endelige valg for
fortsat implementering. Revideringen af de relevante dokumenter finder derfor fortsat sted i takt med dette.
Beredskabsstyrelsen gennemgik i strategiperioden de relevante direktiver og manualer og i fornødent omfang
tilrettet disse med henblik på at identificere specifikke punkter, hvorigennem der direkte kan ske en mindskning
af miljø- og energipåvirkningen.
Eksempelvis blev der indført fokus på begrænsning af unødvendig tomgangskørsel og andre tiltag, der reducerer
køretøjernes miljø- og energipåvirkning.
Målet er opfyldt.
15
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0017.png
1.3 VEDVARENDE ENERGI OG ENERGI-
OMLÆGNING
Formålet med fokusområdet har været, at Forsvarsministeriet ville øge brugen af alternative og vedvarende
energikilder.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emner:
Analyser og fastlæggelse af mål.
Forsøgsprojekter og etablering af vedvarende energianlæg.
1.3.1 ANALYSER OG FASTLÆGGELSE AF MÅL
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville undersøge og katalogisere mulighederne for integration af
vedvarende energi for at fastlægge kvantitative, målbare mål for anvendelsen af vedvarende energikilder. Målene
blev opfyldt og afrapporteret i 2013.
1.3.2 FORSØGSPROJEKTER OG ETABLERING AF VEDVARENDE
ENERGIANLÆG
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet vil gennemføre energieffektiviseringsforsøg og etablere
vedvarende energianlæg på udvalgte etablissementer. Målene blev opfyldt og afrapporteret i 2012 og 2013.
Solcelle anlæg på Flyvestation Skrydstrup.
16
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0018.png
1.4 KLIMA- OG ENERGIRIGTIG ADFÆRD
Formålet med fokusområdet har været at ændre medarbejdernes adfærd i en mere klima og energirigtig retning.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emne.
Ændret medarbejderadfærd
1.4.1 ÆNDRET MEDARBEJDERADFÆRD
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville opnå positive klimaeffekter og besparelser på
energiforbruget ved at inddrage medarbejderne i at finde nye klima- og energiløsninger samt måle og ændre
medarbejdernes klima- og energiadfærd. Mål nr. 1 og 5 under målsætningen blev delvist indfriet i 2013 og 2014
og blev overført til 2015. De øvrige mål blev opfyldt og afrapporteret i perioden 2012-2014.
Mål 1:
” Fra og med 2013 vil Forsvarsministeren årligt uddele en klima- og energipris til årets bedste indsats på klima og
energiområdet”
Prisen skulle bidrage til at understrege det fokus, der er på klima- og energi inden for Forsvarsministeriets
område. Prisen skulle uddeles indenfor ministerområdets myndigheder for et initiativ eller projekt, der havde
skabt eller måtte forventes at skabe resultater inden for klima- og energiområdet. Prisen skulle uddeles til den
enhed – det være sig sektion, kontor, afdeling eller myndighed – som havde udført eller var i gang med at udføre
initiativet eller projektet. Det ville således ikke nødvendigvis være den overordnede myndighed, som skulle
modtage prisen.
Uddelingen af en klima- og energipris blev i 2013 og 2014 udskudt af Forsvarsministeriet i den forventning, at der
ville kunne indstilles flere kandidater, når flere projekter var igangsat. Forsvarsministeriet bad i maj 2015
styregruppen om indstillinger til prisen. Det forventes, at Forsvarsministeriet får lejlighed til at uddele prisen i
2016 i anledning af afslutningen på strategiperioden.
Målet er delvist opfyldt.
Mål 5:
” Fra og med 2013 laver vi årlige effektmålinger af kampagnerne udført det foregående år ved at sammenligne
vores energiforbrug før og efter kampagnerne”
I målet har der været lagt op til, at effekten af en kampagne skulle evalueres ved at sammenligne
energiforbruget før og efter kampagneindsats. Generelt erfarede Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, at det
ikke var hensigtsmæssigt at evaluere på forbrug alene. Dette skyldtes, at en forbrugsbesparelse nemt kunne
påvirkes af andre faktorer som eksempelvis en kold vinter, større ændringer i bemanding, ændret bygningsbrug,
ekstra øvelser, osv. I stedet for konsekvent at evaluere på forbrugstal blev det derfor foreslået fremover at
formulere specifikke evalueringsmål og -metoder forud for hver enkelt kampagne. Eksempler på alternative
evalueringsmetoder for energiforbrug før og efter kan nævnes interviews om holdningsændringer, test af
målgruppes viden umiddelbart før og efter en kampagne og nogle måneder senere, antal klik på en hjemmeside,
antal brugere der har gennemført et kursus.
17
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0019.png
Siden primo 2014 har kampagnevirksomhed på klima- og energiområdet og på miljø-, affalds- og naturområdet
samt indenfor projekt Grønne Etablissementer været samlet. Dog blev Energikørekortet udarbejdet i 2015, og det
vil blive evalueret efter et år i drift. Evalueringen vil foregå i et samarbejde mellem Forsvarsakademiet,
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og de fagpersoner samt brugere, som også har været involveret i
udviklingen af systemet. Evalueringen vil dække over en gennemgang og evaluering af hele programmet – med
de enkelte fagmoduler, som programmet er opbygget af.
Målet er opfyldt.
Affaldskampagne opstillet ved Beredskabsstyrelsen i Hedehusene.
18
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0020.png
1.5 KLIMAREGNSKAB
Formålet med fokusområdet har været at udarbejde klimaregnskab og opgørelser over luftforurening fra
Forsvarsministeriets aktiviteter.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emne:
Årlige regnskaber og opgørelser
1.5.1 ÅRLIGE REGNSKABER OG OPGØRELSER
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet årligt vil udarbejde et klimaregnskab, hvilket skal føre til
fastlæggelse af procentvise reduktionsmål for CO2-, NOx-, SOx- og partikeludledning. Mål nr. 2 skulle have været
indfriet i 2012, men blev overført til 2013. Mål nr. 2 blev ikke opfyldt i 2013 og kun delvist opfyldt i 2014 og blev
overført til 2015. Mål nr. 1 blev opfyldt og afrapporteret i 2012.
Mål 2:
” Inden udgangen af 2012 vil vi på baggrund af kvantitative referencer fastlægge mål for procentvise CO
2
-
reduktioner samt identificere indsatsområder for nedbringelse af NO
x
-, SO
x
- og partikeludledningen”
Grundlaget for at skulle fastlægge mål for procentvise CO
2
-reduktioner samt identificering af indsatsområder for
nedbringelse af NO
x
-, SO
x
- og partikeludledningen har været de data, der indgår i et klimaregnskab.
Forsvarsministeriet har udgivet klimaregnskab for 2012 og 2013. I det kommende klimaregnskab for 2014 har det
været muligt at opgøre udledningen af NOx, SOx og partikler fra etablissementsdriften. NOx-, SO
X
- og
partikeludledningen kan på grund af manglende data fra Forsvarsministeriets transportaktiviteter endnu ikke
opgøres for alle transporttyper og alle forbrug af drivmidler. Derfor omfatter baseline for NOx-, SO
X
- og
partikeludledningen alene elforbrug, opvarmning af etablissementer, visse transporttyper samt drivmiddelforbrug
til biler under 3.500 kg.
Det var ikke muligt at fastsætte reduktionsmål og indsatsområder i 2015, men arbejdet vil fortsætte i 2016.
Uagtet at Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 udløb med udgangen af 2015, vil der ske en
fortsat udvikling i Forsvarsministeriets Klimaregnskab og arbejdet med at tilvejebringe grundlaget for fastsættelse
af procentvise reduktionsmål for udledningen af CO
2
samt identificere indsatsområder for nedbringelse af NOx-,
SOx-, og partikeludledningen fra Forsvarsministeriets aktiviteter vil også fortsætte. Dette videre arbejde vil tage
udgangspunkt i den værdifulde erfaring, der er opsamlet.
Målet er delvist opfyldt.
19
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0021.png
1.6 ENERGILEDELSE
Formålet med fokusområdet har været at indføre energiledelse efter standarden ISO 50001:2011.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emne:
Indførelse af energiledelse
1.6.1 INDFØRELSE AF ENERGILEDELSE
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet systematisk vil indføre energiledelse efter standarden ISO
50001:2011. Mål nr. 2 skulle opfyldes i 2015. Det andet mål skulle opfyldes i 2020.
Mål 2:
” Inden udgangen af 2015 implementeres energiledelse på Flyvestation Aalborg, Flyvestation Karup og
Flyvestation Skrydstrup”
Det har været planen, at der indledningsvis blev implementeret energiledelse på de tre operative flyvestationer.
Efterfølgende skulle der implementeres energiledelse på de største etablissementer startende med de
etablissementer med det største energiforbrug. Det forventes, at implementeringen er tilendebragt inden
udgangen af 2020, som det fremgår af mål nr. 1 under målsætningen.
I 2015 påbegyndte Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse implementering af energiledelse ved Flyvestation
Skrydstrup som et pilotprojekt.
Det er hensigten, at energiledelse skal forvaltes lokalt i komiteer rundt om i landet, hvor de eksisterende
miljøkomiteers arbejdsområde lokalt udvides til også at skulle varetage energiledelse. Udvidelsen vil ske i
forbindelse med opstart af energiledelse ved de respektive etablissementer. Komiteernes betegnelse bliver
herefter ændret til Miljø- og Energikomiteer. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil være koordinerende
myndighed på opbygning og implementering af energiledelse, mens myndighederne indmelder energiforbedrende
tiltag gennem de respektive Miljø- og Energikomiteer.
Målet er delvist opfyldt.
20
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0022.png
MÅLOPFYLDELSE FOR FORSVARS-
MINISTERIETS MILJØ- OG NATURSTRATEGI
Missionen med miljø- og naturstrategien 2012-2015 har været at indarbejde miljø- og naturhensyn i alle dele af
Forsvarsministeriets myndigheders arbejde for fred og sikkerhed – herhjemme og i udlandet.
Visionen med miljø- og naturstrategien 2012-2015 har været, at Forsvarsministeriet skulle være:
Miljøbevidst ved at:
- fremme miljø- og naturbeskyttelse i egen virksomhed.
- bidrage til miljøløsninger i egen virksomhed gennem holdningsbearbejdning og aktiv handling.
Proaktiv på miljøområdet ved at:
- iværksætte forureningsforebyggende aktiviteter.
- være en aktiv medspiller i forhold til udviklingen af miljø- og naturlovgivningen.
- arbejde frem mod et miljøledelsessystem efter standarden ISO 14001:2004.
Orienteret mod ”mest miljø for pengene” ved at:
- prioritere miljø- og naturindsatsen ud fra en omkostningseffektiv betragtning.
- handle aktivt i miljøsager så tidligt som muligt, så skader på natur og miljø ville blive minimeret.
Samtlige mål i Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-2015 har understøttet strategiens mission og
vision. Opfyldelse af hvert enkelt konkret mål i strategien har således været en ”trædesten” til at bringe
Forsvarsministeriets myndigheder tættere på opfyldelse af mission og vision.
Ved at arbejde på at indføre miljøledelse efter standarden ISO 14001:2004 på alle større etablissementer frem
mod 2018 har der været opnået en bevidstgørelse om, hvordan Forsvarsministeriets aktiviteter påvirker miljøet.
Dermed har Forsvarsministeriet proaktivt kunne fremme beskyttelsen af miljø og natur. Der er opnået en
systematisk viden om forureningspotentielle aktiviteter, så forureningsforebyggende aktiviteter har kunne
målrettes og indsatserne prioriteres ud fra princippet ”mest miljø for pengene”. Der har eksempelvis været fokus
på, at en række af Forsvarsministeriets aktiviteter foregår i områder med særlige drikkevandsressourcer samt
Forsvarsministeriets forpligtigelse til at efterleve Regeringens affaldsmål. Støjende aktiviteter er en nødvendig del
af Forsvarsministeriets virke, og der har været konstant opmærksomhed på, hvorledes støjgenerne kan
begrænses. Derudover har Forsvarsministeriet sikret, at den biologiske mangfoldighed, herunder de internationalt
beskyttede naturtyper og arter fortsat blev fremmet og beskyttet ved udlægning af områder til urørt skov og
skovnatur. Forsvarsministeriet har ligeledes udført naturvurderinger af Forsvarsministeriets aktiviteter med
henblik på at vurdere påvirkningen af de internationalt beskyttede naturtyper og arter.
Forsvarsministeriet har været aktiv ved udvikling af miljø- og naturlovgivningen såvel nationalt som internationalt.
Forsvarsministeriet er repræsenteret i Nordisk Baltisk Forsvarsregi, i det uformelle DEFNET samarbejde om miljø i
EU landene og i NATO regi, hvor der bl.a. drøftes udvikling af fælles procedurer for anvendelse af sonar ved
marine øvelser samt undersøgelser og oprensning af skydeterræner. Ligeledes har der været samlet erfaringer
med anvendelsen af tunge våben og deres effekt på miljøet, således at fremtidig træning med disse
våbensystemer kan ske så skånsomt overfor miljøet som muligt i projekt Heavy Weapons.
21
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0023.png
2.1 MILJØ- OG ENERGIRIGTIGE INDKØB
Formålet med fokusområdet har været at foretage miljø- og energirigtige indkøb.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emner:
Miljø- og energihensyn i indkøbspolitikken og interne retningslinjer
Miljø- og energihensyn ved indkøb og større udbud
2.1.1 MILJØ- OG ENERGIHENSYN I INDKØBSPOLITIKKEN OG INTERNE
RETNINGSLINJER
Målsætningen har været, at miljø- og energihensyn skal tydeliggøres i Forsvarsministeriets indkøbspolitik og i
øvrige interne retningslinjer for indkøb. Mål nr. 4 blev delvist opfyldt i 2014 og skulle opfyldes i 2015. De øvrige
tre mål blev opfyldt og afrapporteret i 2013.
Mål 4:
” Inden udgangen af 2014 skal der udarbejdes specifikke indkøbsdirektiver for Forsvarsministeriets enkelte
myndigheder, hvor miljø- og energikrav indgår”
Der har været foretaget en afgrænsning i forhold til myndighedsområdet således, at målsætningen har omfattet
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Beredskabsstyrelsen. Dette har dækket langt den største del
af koncernens indkøb. Øvrige myndigheders indkøb har ikke været omfattet.
I forbindelse med rapporteringen for 2014 blev der redegjort for, at Beredskabsstyrelsen havde igangsat
udarbejdelse og opdatering af Beredskabsstyrelsens specifikke indkøbsdirektiver, herunder de fornødne miljø- og
energikrav, med udgangspunkt i Forsvarsministeriets koncernfælles indkøbspolitik.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har fulgt et indkøbskategoriprogram jf. forsvarsaftalen. For hver
kategori udarbejdes en konkret miljøprofil, der kort og overskueligt angiver de centrale relevante miljøelementer.
Med udgangen af 2015 var der udarbejdet miljøprofiler i kategoriprogrammerne vedrørende små- og
mellemkaliber ammunition, skibsvedligeholdelse, hjulkøretøjer og feltkost.
Miljøprofilerne er et dynamisk værktøj, der opdateres og suppleres med relevante data, når disse erkendes, for
eksempel i forbindelse med driften af kategorien. En konkret miljøprofil kan suppleres af relevant teknisk eller
videnskabeligt baggrundsmateriale og kan uddybe eller supplere data. I forbindelse med den fortsatte udvikling
af kategoriprogrammet forventer Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse løbende at udarbejde
yderligere miljøprofiler og opstille miljøkrav til de enkelte kategorier. Der vil således blive udgivet en række
specifikke indkøbsdirektiver og ikke blot ét.
Målet er opfyldt.
2.1.2 MILJØ- OG ENERGIHENSYN VED INDKØB OG STØRRE UDBUD
Målsætningen har været, at miljø-
og energikrav skulle indgå i alle Forsvarsministeriets væsentlige indkøb og
udbud.
De fire mål blev opfyldt og afrapporteret i 2012 og 2013.
22
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0024.png
2.2 NATURBESKYTTELSE
Formålet med fokusområdet har været at udvikle naturværdierne på Forsvarsministeriets arealer, så de kunne
understøtte en aktiv uddannelsesmæssig benyttelse, den biologiske mangfoldighed og offentlighedens rekreative
brug.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emner:
Samarbejde og ekstensivering af drift
International naturbeskyttelse
Rekreativ brug, formidling og dialog
2.2.1 SAMARBEJDE OG EKSTENSIVERING AF DRIFT
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet fortsat ville være førende indenfor naturforvaltning af militære
arealer gennem et styrket samarbejde med offentlige såvel som private samarbejdspartnere i ind- og udland. Mål
nr. 2 skulle opfyldes i 2015. De øvrige to mål blev opfyldt og afrapporteret i 2012.
Mål 2:
” I forbindelse med revision af de enkelte drifts- og plejeplaner vil vi løbende udlægge arealer til urørt skov eller
anden skovnatur i form af skovenge, græsningsskov og områder med særlig forvaltning af døde træer
(habitattrægrupper). Minimum 20 % af det samlede skovareal skal være udlagt hertil i 2018. Heraf skal minimum
15 % være udlagt i 2015”
Arbejdet med udlægning af urørt skov og anden skovnatur er blevet udført løbende. Udlæg af de første 15 %
(ca. 700 ha) blev udført med udgangen af 2015, idet der blev udlagt 874 ha til urørt skov og anden skovnatur.
Især arealkategorierne græsningsskov og urørt skov blev øget i løbet af 2015. Habitat-trægrupper har været
udpeget flere steder i løbet af 2015. Disse udpegninger udføres løbende, efterhånden som Ingeniørregimentet og
evt.
andre
relevante
regimenter
har
behov
for
skovområder
til
sprængnings-,
fældnings-
og
indtrængningsøvelser. Det endelige mål på udlægning og udførelse på 20 % (ca. 900 ha) forventes opnået med
udgangen af 2018. Efterhånden som første generation af drifts- og plejeplaner revideres, bliver de forskellige
typer skovnatur løbende planlagt, og områderne, hvor aktiviteterne skal udføres, bliver udpeget på terrænerne.
Målet er opfyldt.
2.2.2 INTERNATIONAL NATURBESKYTTELSE
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet prioriterer naturen på sine arealer og arbejder aktivt for at sikre
bevarelsen af internationalt beskyttede arter og naturtyper (herunder arter og naturtyper omfattet af reglerne for
EU habitat- og fuglebeskyttelsesområder – de såkaldte Natura 2000-områder). Mål nr. 2 og 3 skulle opfyldes i
2015. Det øvrige mål er opfyldt og blev afrapporteret i 2012.
23
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0025.png
Mål 2:
” Vi vil igangsætte et analysearbejde, så vi fra 2013 kan implementere Miljøministeriets vandplaner (planer for
forbedring af vandmiljøet)”
Et analysearbejde blev foretaget i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse for at kunne implementere 1. og 2.
generations vandplaner i drifts- og plejeplanerne (3. generations vandplanerne foreligger endnu ikke).
Opfyldelsen af målet blev udsat fra 2012 til 2015 idet udarbejdelsen af vandplaner i Naturstyrelsen var forsinket.
Analyse og implementering af 1. generationsvandplaner i drifts- og plejeplanerne blev foretaget (dog undtaget
Flyvestation Aalborg, hvor der i høringssvar var taget forbehold). Implementeringen i drifts- og plejeplanerne
skulle sikre, at målsætningen i vandplanerne opfyldes. Analysearbejde for konsekvenser af 2. generation af
vandplanerne blev også udført. Analysen konkluderede, at der i forhold til vandløbsindsatsen var et enkelt særligt
opmærksomhedskrævende udpeget indsatsområde (Hevring), men at dette kunne håndteres teknisk. Andre
opmærksomhedspunkter har været i forhold til spildevandshåndtering, jordforurening, miljøfarlige stoffer samt
udpegede
områder
med
særlige
drikkevandsinteresser.
Dette
område
har
haft
generelt
fokus,
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse kan være på forkant med eventuelle miljøkrav.
Målet er opfyldt.
Mål 3:
” Vi vil i perioden 2012-2015 vurdere vores aktiviteters påvirkning af internationalt beskyttede naturtyper og
arter. Arbejdet omfatter både vores arealer og de aktiviteter og projekter, der foregår i naturen uden for disse
arealer, eksempelvis på havet og i luften”
Vurderingen af Forsvarsministeriets aktiviteters påvirkning blev foretaget med udgangspunkt i EU’s Habitatdirektiv
og Fuglebeskyttelsesdirektiv og den heraf følgende danske implementeringslovgivning.
Arbejdet med vurderingen af aktiviteternes påvirkning af de internationalt beskyttede naturtyper og arter blev
gennemført i perioden 2012-2015. Arbejdet blev gennemført i form af løbende naturvurderinger (screeninger og
konsekvensvurderinger) af marine, terrestriske aktiviteter samt aktiviteter i luften. Arbejdet med igangsættelse og
udarbejdelse af procedurer, herunder udvikling af administrative værktøjer og planer, blev gennemført.
Procedurerne
blev
udarbejdet
sammen
med
de
relevante
myndigheder
under
Forsvarsministeriets
myndighedsområde og anvendes i praksis.
Målet er opfyldt.
24
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0026.png
2.2.3 REKREATIV BRUG, FORMIDLING OG DIALOG
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville give offentligheden adgang til arealer i det omfang
sikkerhed, uddannelse og naturbeskyttelsesindsatsen kunne tillade det samt åbent formidle og gå i dialog
omkring naturforvaltningen. Målene blev opfyldt og afrapporteret i 2012.
Forsvarsministeriet ejer nogle af de bedst bevarede naturområder i Danmark.
25
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0027.png
2.3 BESKYTTELSE AF DRIKKEVANDS-
RESSOURCER
Formålet med fokusområdet har været, at Forsvarsministeriet ville yde en målrettet indsats på arealer for at
beskytte Danmarks drikkevandsressourcer.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emner:
Kortlægning og registrering
Forureningsundersøgelser og indsatsplaner
Forebyggelse
2.3.1 KORTLÆGNING OG REGISTRERING
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville kortlægge potentielle forureningskilder i områder med
drikkevandsinteresser og registrere kortlægningerne i et forureningsregister. Målet blev opfyldt og afrapporteret i
2014.
2.3.2 FORURENINGSUNDERSØGELSER OG INDSATSPLANER
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville gennemføre konkrete indsatser til beskyttelse af
drikkevandet på arealer beliggende i områder med særlige drikkevandsinteresser. De to mål blev opfyldt og
afrapporteret i 2014.
2.3.3 FOREBYGGELSE
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ved placering og udøvelse af nye aktiviteter ville sikre, at disse
ikke udgør en risiko for drikkevandsressourcerne samt forebygge miljøuheld gennem oplysning. Målene blev
opfyldt og afrapporteret i 2012 og 2013.
26
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0028.png
2.4 AFFALDSHÅNDTERING
Formålet med fokusområdet har været, at Forsvarsministeriet ville minimere affaldsproduktionen og øge andelen
af affald til genbrug og genanvendelse.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emner:
Affaldsproduktion, genanvendelse og deponering
Affaldskortlægning og registrering
Kampagner og uddannelse
2.4.1 AFFALDSPRODUKTION, GENANVENDELSE OG DEPONERING
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet skal minimere sin affaldsproduktion og øge andelen af affald til
genbrug og genanvendelse. Mål nr. 2 under målsætningen blev delvist opfyldt i 2013 og i 2014 og blev overført
til 2015. Det øvrige mål blev opfyldt og afrapporteret i 2012.
Mål 2:
” I 2013 vil vi på baggrund af bedre affaldsregistrering og -kortlægning fastsætte procentvise mål for minimering
af affaldsproduktionen samt skærpede målsætninger for genanvendelse og genbrug”
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har indført et centralt affaldsregistreringssystem, der skal imødekomme
behovet for større validitet og ensartethed i registreringer af affald. I takt med implementering af miljøledelse,
som er et særskilt fokusområde i strategien, fastsættes der procentvise mål og/eller igangsættes aktiviteter, der
skal føre til fastlæggelse af procentvise mål for minimering af affaldsproduktion, øget genanvendelse og genbrug
for etablissementerne. Der arbejdes frem mod at miljøledelse implementeres ved alle større etablissementer
inden udgangen af 2018.
Målet er delvist opfyldt.
27
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0029.png
Beredskabsstyrelsen Hedehusene har fokus på nem tilgængelighed og adfærdspåvirkning med affaldshåndteringen.
Foto: Beredskabsstyrelsen
2.4.2 AFFALDSKORTLÆGNING OG REGISTRERING
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville foretage en affaldskortlægning, herunder registrering af
miljø- og oplagspladsernes stand, affaldsmængder og affaldsstyring. Målene blev opfyldt og afrapporteret i 2013
og 2014.
2.4.3 KAMPAGNER OG UDDANNELSE
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet gennem uddannelse og kampagner ville sikre, at det vil være
nemt for medarbejderne at håndtere affald korrekt samt forbedre kildesortering hvorved andelen, der genbruges
og genanvendes, øges. Målene blev opfyldt og afrapporteret i 2012, 2013 og 2014.
28
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0030.png
2.5 STØJREDUKTION
Formålet
med
fokusområdet
har
været,
at
Forsvarsministeriet
ville
minimere
støjbelastningen
fra
ministerområdets aktiviteter.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emner:
Støjdata
Øget information og dialog om støjforhold
Støjbegrænsende tiltag
2.5.1 STØJDATA
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet vil skabe et bedre datagrundlag for støjpåvirkning for at kunne
sætte de mest effektive tiltag i værk. Mål nr. 4 og 5 er delvist opfyldt i 2014 og overført til 2015. De øvrige mål
blev opfyldt og afrapporteret i 2012 og 2013.
Mål 4:
” Inden 2015 foretages elektronisk indberetning om overholdelse af støjvilkår til tilsynsmyndigheden
(kommunerne)”
Den elektroniske indberetning fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er sket på baggrund af opbygning af
registreringssystemet til indberetning af støjende aktiviteter, som blev udført jf. beskrivelsen under mål nr. 5.
Opfyldelsen af målet er således sket i takt med opfyldelsen af mål nr. 5 nedenfor.
Målet er opfyldt.
Mål 5:
” Vi vil inden 2015 etablere en central registrering til at indberette støjende aktiviteter til tilsynsmyndighederne for
skydebaner, øvelsespladser, skyde- og øvelsesterræner samt flystøj for målrettet at kunne minimere
støjbelastningen i forhold til støjfølsomme områder”
Projektet blev ikke færdiggjort i 2014 på grund af forsinkelse i foranstaltningen af adgangen til registreringen.
Registreringssystemet er nu blevet gjort tilgængeligt, og der er gennemført en uddannelse af personalet.
Registreringssystemet kan udskrive årlige støjrapporter, som indberettes til tilsynsmyndighederne jf. mål nr. 4.
Målet er opfyldt.
2.5.2 ØGET INFORMATION OG DIALOG OM STØJFORHOLD
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet ville have en åben og tidlig dialog med interessenter og
myndigheder for at forebygge støjsager og støjklager – og ville løbende advisere offentligheden om større øvelser
på arealerne samt i civilt terræn. Målet under målsætningen skulle have været opfyldt i 2012 men blev udsat til
2013. Målet blev ikke opfyldt i 2013 og delvist opfyldt i 2014. Målet blev overført til 2015.
29
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0031.png
Mål 1:
” I 2012 laver vi en samlet indgang på internettet til oplysninger om tidspunkter for kommende større øvelser på
vores arealer”
Målet om at oprette et annonceringssystem skulle have været indfriet i 2012. Der blev i 2012 gennemført en
undersøgelse af muligheder for at samle oplysningerne, og det var herefter hensigten i 2013 at finde en løsning,
der tilgodeså fleksibiliteten ved inddragelse af hensyn til lokale forhold (naboarrangementer mv.). Det fremgik af
statusrapporten for 2013, at der på baggrund af vurdering af konsekvenserne ved anvendelse af en central
offentliggørelse blev truffet beslutning om, at der i 2014 skulle oprettes en internetbaseret indgang til
offentliggørelse af kommende større øvelser, herunder undersøgelse af muligheder for en form for SMS/mail
besked til borgere, der har tilmeldt sig advisering.
Annonceringssystemet blev opbygget, og der har været foretaget en oplæring af de medarbejdere, som skal
betjene systemet fremover.
Målet er opfyldt.
2.5.3 STØJBEGRÆNSENDE TILTAG
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet løbende ville arbejde med forbedringer på støjområdet for at
kunne sikre, at støjbelastningen fra vores aktiviteter ville kunne holdes på et minimum. Mål nr. 1 under
målsætningen blev delvist opfyldt i 2013 og i 2014 og blev overført til 2015. Mål nr. 2 skulle opfyldes i 2015.
Mål 1:
” I forbindelse med løbende renoveringer af skydebaner vil vi udvikle alternative støjdæmpende foranstaltninger
(for eksempel forbedring af støjvolde, materialevalg til kuglefang og brug af simulatorer) for at kunne etablere de
mest støjbegrænsende og samfundsøkonomiske løsninger”
Det har vist sig, at udviklingen i forhold til støjdæmpende foranstaltninger på skydebaner går i retning af, at det
vil være nødvendigt at designe individuelle støjdæmpende foranstaltninger for hvert enkelt skydebaneanlæg -
både for at sikre en tilstrækkelig støjdæmpning i henhold til lokale krav og tage hensyn til økonomien. Denne
individuelle tilgang er blandt andet baggrunden for ændringen i løsningsmodellen for Sjælsø skydebaner, hvor
den oprindelige jordvoldsløsning blev ændret til en kassettetagsløsning
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Hærens Kamp- og Ildstøttecenter vil fortsætte arbejdet med at
optimere skydebanernes funktion, kuglefang samt at minimere miljøbelastningerne mest muligt.
Målet er
opfyldt.
Mål 2:
” Vi vil løbende i perioden inddrage hensyn til støjbelastning ved materielindkøb og reducere støjbelastningen,
hvor det vurderes muligt”
Der blev foretaget en afgrænsning i forhold til indkøb i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og i
Beredskabsstyrelsen. Øvrige myndigheders indkøb blev ikke omfattet.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har fremhævet vilkår for støj i alle kategorispecifikke
indkøbsdirektiver for Den Værnsfælles Forsvarskommando og Hjemmeværnet i de såkaldte miljøprofiler. Støj
vurderes på flere måder i anskaffelser dels som arbejdsmiljøproblem og dels som et miljøforhold.
30
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0032.png
Gennem strategiperioden indgik Beredskabsstyrelsen flere rammeaftaler på indkøbsområdet, hvori krav om
støjreduktion indgik særskilt og flere er på vej. De fleste krav, hvor relevant, har refereret til gængse
markedsstandarder og dermed lever materiellet op til de arbejdsmiljømæssige minimumskrav. Ligeledes har
støjbelastning været et af de punkter, som Beredskabsstyrelsen bl.a. har vurderet tilbuddene på i forbindelse
med den samlede evaluering af tilbud, og dermed har leverandører, alt andet lige, opnået en bedre bedømmelse
jo mindre støjbelastningen er.
Målet er opfyldt.
31
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Rapport om opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi samt miljø- og naturstrategi i 2015, fra forsvarsministeren
1646668_0033.png
2.6 MILJØLEDELSE
Formålet med fokusområdet har været at indføre miljøledelse efter standarden ISO 14001:2004.
Fokusområdet har været underopdelt i følgende emne:
Indførelse af miljøledelse
2.6.1 INDFØRELSE AF MILJØLEDELSE
Målsætningen har været, at Forsvarsministeriet systematisk ville indføre miljøledelse efter standarden ISO
14001:2004. Mål nr. 1 skal opfyldes i 2018. De øvrige fire mål blev opfyldt og afrapporteret i 2013.
Almegårds Kaserne blev i 2013 certificeret i forhold til kravene i standarden ISO 14001.
32
Opfyldelse af mål i grønne strategier 2015