Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 143
Offentligt
AFTALE OM ANSKAFFELSE AF NYE KAMPFLY
København, den 9. juni 2016
Der er mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Radikale Venstre
indgået aftale om anskaffelse af nye kampfly til erstatning for de nuværende F-16 fly.
Partierne er enige om, at anskaffelsen af nye kampfly til erstatning af F-16 kampflyene er en investering i
Forsvarets fremtidige evne til at beskytte Danmark og danske interesser. Anskaffelsen fortsætter Danmarks
nuværende operative kapacitet inden for kampfly og sikrer, at Danmark fortsat har handlefrihed og evnen
til at hævde dansk suverænitet, at kunne indsættes i internationale operationer på niveau med
forpligtelserne i forhold til NATO’s krav og ultimativt bidrage til NATO’s kollektive forsvar af dansk og
allieret territorium. Danmarks muligheder for som suveræn stat at varetage egen sikkerhed og danske
interesser afhænger af Forsvarets evne til at opretholde fleksible og effektive kapaciteter, herunder kampfly.
Type
Forsvarsministeriets Nyt Kampfly Program har evalueret de tre deltagende kampflykandidater (Eurofighter
Typhoon, F-35A Joint Strike Fighter og F/A-18F Super Hornet) inden for strategiske, militærfaglige,
økonomiske og industrielle forhold. Inden for alle fire evalueringsområder er F-35A Joint Strike Fighter
vurderet til at rangere højere end de øvrige kampflykandidater.
På baggrund af evalueringsresultaterne er partierne enige om, at de fremtidige danske kampfly skal være af
typen F-35A Joint Strike Fighter.
Partierne bemærker, at F-35 fortsat befinder sig i udviklingsfasen, og at der følgelig er og fortsat vil være en
række risici forbundet med flyets udvikling. Partierne ønsker at følge udviklingen i F-35 programmet tæt og
vil løbende blive orienteret om fremdrift og risici i programmet.
Antal
Med udgangspunkt i det nuværende ambitionsniveau for opgaveløsningen for kampfly er partierne enige
om at anskaffe 27 F-35 A Joint Strike Fighter.
Partierne noterer sig, at der er lagt en række optimeringer og effektiviseringer til grund for
evalueringsresultatet. Partierne bemærker, at Forsvaret bør have frihed til at fastlægge de konkrete
initiativer til effektivisering og optimering af kampflystrukturen, således at opgaveløsningen kan ske uden at
kompromittere sikkerheden.
Indfasning
Med F-16 flyenes brugsmønster forventes det, at det sidste F-16 fly udfaset med udgangen af 2024.
Indfasningen af Joint Strike Fighter fly forudsættes gennemført over en periode på seks år (2021-2026).
Leveringsplanen muliggør, at de nationale opgaver kan løses selvstændigt med et nyt kampfly fra 2024. Det
betyder, at afvisningsberedskabet vil kunne opretholdes kontinuert.
Hvad angår indsættelsen i internationale operationer, kan der udsendes et begrænset kampflybidrag i løbet
af 2025 samtidig med, at løsningen af de nationale opgaver opretholdes. Fra 2027 forventes det, at Joint
Strike Fighter kan løse det fulde opgavekompleks både nationalt og internationalt.
Partierne er bekendt med, at der vil være en periode på cirka fem år (2022-2026), hvor danske kampfly ikke
vil kunne varetage den fulde opgaveløsning i internationale operationer. I perioden 2022-2024 vil der ikke
kunne gennemføres internationale operationer.
1
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Aftaleteksten om anskaffelsen af nye kampfly
1644495_0002.png
År
Levering af fly
(antal)
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
I alt
-
-
-
4
6
7
4
3
3
27
Drift og logistik
Partierne er enige om, at de danske kampfly fortsat skal operere fra Flyvestation Skrydstrup, der skal
ombygges og klargøres til at modtage F-35 kampflyene.
Partierne tilslutter sig, at Danmark udnytter de muligheder for ”Smart Defence”, samarbejde og
stordriftsfordele, der følger af, at F-35 brugerlande indgår i et partnerskab, herunder i relation til drift og
vedligeholdelse af flyene.
Finansiering
Anskaffelsen andrager akkumuleret over indfasningsperioden ca. 20,0 mia. kr. Partierne er enige om, at
anskaffelsen finansieres således:
Anvendelse af råderum under materielplanen på ca. 13,4 mia. kr. i perioden 2018-2026, idet den i FL
2016 forudsatte skrantning af forsvarsbudgettet i budgetoverslagsårene tilbageføres til forsvaret.
Disponering af provenuer fra gennemførte budgetanalyser af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og
Hjemmeværnet på akkumuleret ca. 2,3 mia. kr. i perioden 2018-26.
Fremrykning af råderum på materielplanen for 0,9 mia. kr. fra 2027 til perioden 2018-26 mod at
bevillingen nedskrives tilsvarende i 2027.
Gennemførelse af nye effektiviseringer i Forsvaret for 100 mio. kr. i 2018, 200 mio. kr. i 2019, 300 mio.
kr. i 2020 og 400 mio. kr. i 2021, i alt 3,0 mia. kr. samt yderligere 400 mio. kr. i anskaffelsesperioden.
Partierne forpligter sig til at udmønte disse initiativer i forbindelse med et kommende forsvarsforlig fra
2018-22.
Partierne er enige om, at ambitionen er, at effektiviseringerne gennemføres således, at der ikke reduceres i
Forsvarets øvrige operative kapaciteter. Forsvarsministeren vil i forhandlingerne om nyt forsvarsforlig
fremlægge et oplæg til disse effektiviseringer.
Partierne noterer sig, at fastlæggelse af anskaffelsesomkostningen først vil ske efter kontrahering med
leverandøren. Partierne er enige om, at usikkerheder finansieres inden for Forsvarets økonomiske ramme.
Forsvarsministeren vil fremlægge et aktstykke for Folketingets Finansudvalg vedrørende den samlede
anskaffelse, og partierne noterer sig, at Forsvarsministeren vil vende tilbage til Finansudvalget, hvis der
under anskaffelsesforløbet opstår væsentlige afvigelser, herunder økonomiske jvf. budgetvejledningen.
Partierne noterer sig endvidere, at Rigsrevisionen har tilkendegivet, at Rigsrevisionen på et passende
tidspunkt vil tage initiativ til at revidere kampflyanskaffelsen.
Det bemærkes, at nye kampfly forventes indkøbt i et antal såkaldte ”block buy”, der dækker flere års
leverancer. Partierne bag aftalen er enige om, at der forud for kontraktindgåelse om de sidste seks fly gøres
status i den til enhver tid siddende forligskreds. På dette tidspunkt kan kredsen træffe beslutning om at
anskaffe færre fly, hvis de første fly ikke er leveret rettidigt og til den forventede pris, som ligger til grund for
nærværende aftale.
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Aftaleteksten om anskaffelsen af nye kampfly
Det bemærkes endvidere, at den til enhver tid siddende forligskreds kan træffe beslutning om at anskaffe
flere fly inden for Forsvarets økonomiske ramme.
Forligspartierne er enige om, at der skal gøres en særlig indsats for at fremme dansk erhvervs muligheder
for medproduktion af flyene, og der etableres til formålet en faciliteringsmekanisme.
3