Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1562895_0001.png
Notat til Forsvarsudvalget
3. november 2015
Samarbejdet mellem det veterinære beredskab og Beredskabsstyrelsens operative
beredskab er velfungerende og nødvendigt for effektiv bekæmpelse af smitsomme
husdyrssygdomme.
Danmark har besluttet at råde over et smalt veterinært beredskab, hvilket forudsætter et
støtteberedskab under udbrud af smitsomme husdyrssygdomme. Uden et støtteberedskab vil
opgaven ikke kunne løftes og ikke leve op til hverken nationale eller EU-krav.
Både øvelses- og udbrudssituationer har vist et fuldt tilfredsstillende samarbejde med
Beredskabsstyrelsens operative beredskab. Senest blev det afprøvet i 2013, hvor der var udbrud af
fugleinfluenza i Danmark og flere andre europæiske lande. Via en hurtig og effektiv indsats lykkedes
det at begrænse smitten til én besætning i Danmark.
Opretholdelse af Danmarks status som fri for forskellige sygdomme herunder bl.a. mund- og
klovesyge samt svinepest har afgørende betydning for eksporten af animalske produkter. Det lader
sig kun gøre med et effektivt veterinært beredskab.
Konkret yder Beredskabsstyrelsens operative beredskab støtte i form af følgende:
Mandskab med specialviden. For eksempel:
o
Praktisk håndtering af foranstaltninger for at undgå, at smitten bringes ud af
besætningen. F.eks. afspærring af besætningen og desinfektion af udstyr.
o
Assistance under aflivning af dyrene.
Materiel i form af specialudstyr som det veterinære beredskab ikke råder over til daglig, og
som heldigvis kun sjældent er nødvendigt for det veterinære beredskab at råde over. For
eksempel:
o
Faciliteter for personer, der arbejder i besætningen.
Et effektivt støtteberedskab kræver endvidere en kommandostruktur, der gør det muligt at løfte
opgaven i flere måneder, hvilket Beredskabsstyrelsens operative beredskab har.
Den Danske Dyrlægeforening opfordrer derfor Forsvarsudvalget til at inddrage disse forhold under
drøftelserne af de planlagte besparelser i Beredskabsstyrelsen. Det er afgørende for Danmarks
fortsatte mulighed for at eksportere animalske produkter, at bekæmpelsen sker så effektivt som
muligt, så sygdomsfri status kan generhverves hurtigst muligt.
Mund- og klovesyge som eksempel
DTU Veterinærinstituttet har i forbindelse med et forskningsprojekt
1
afdækket en række generelle
tendenser i forbindelse med fremtidige udbrud af mund- og klovesyge i Danmark. Nye beregninger
viser, at de økonomiske og handelsmæssige konsekvenser af et mund- og klovesyge udbrud i
Danmark i gennemsnit vil ligge på ca. 7,2 mia. kroner
2
.
1
2
”Optimizing the control of foot-and-mouth disease in Denmark by simulation”
http://landbrugsavisen.dk/kvæg/mund-og-klovsyge-i-danmark-ville-koste-72-mia-kr
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Henvendelse af 3/11-15 vedrørende lukning af beredskabscentre i Jylland, fra Den Danske Dyrlægeforening
1562895_0002.png
Resultaterne fra projektet forudsætter bl.a., at det veterinære beredskab tilvejebringer,
koordinerer og indsætter den nødvendige mængde ressourcer så tidligt som muligt i forløbet for at
afgrænse udbruddet. Fødevarestyrelsen har indgået aftale med Beredskabsstyrelsen om, at denne skal
varetage visse opgaver ved bekæmpelse af et sygdomsudbrud
3
. Dette skyldes at Beredskabsstyrelsen
dels besidder den fornødne faglige kompetence til at gennemføre opgaverne, dels har en
velorganiseret kommandostruktur samt den fornødne personale- og materielmæssige robusthed til at
gennemføre flere samtidige indsatser. En rapport fra Fødevarestyrelsen
4
anslår behovet for assistance
fra Beredskabsstyrelsen. Antal nødvendige personer vises i nedenstående figur fra rapporten.
600
500
Værnepligtige
400
2. vagthavende
1. vagthavende
Antal personer
300
200
100
0
Dag1
Dag2
Dag3
Dag4
Dag5
Dag6
Dag7
Dag8
Dag9
Dag10
Dag11
Dag12
Dag13
Dag14
Uge 3
Uge 4
Uge 5
Uge 6
Uge 7
Uge 8
Uge 9
Uge 10
Uge 11
Uge 12
Uge 13
Uge 14
Uge 15
Uge 16
Uge 17
Uge 18
Uge 19
Uge 20
Uge 21
Uge 22
Uge 23
Uge 24-56
Dag efter epidemiens start. Efter dag 14 er beregnet gns. pr. dag for hver efterfølgende
uge
Figur 1 Behov for mandskab fra Beredskabsstyrelsen (fra Opskaleringsmodel for det veterinære beredskab)
3
4
Samarbejdsaftale mellem Beredskabsstyrelsen og Fødevarestyrelsen af 31. marts 2011.
Opskaleringsmodel for det veterinære beredskab