Før NATO-topmødet i Warszawa i juli:
Tilbyd fastfrysning af rustningsniveauet og en Helsinki II-proces
Det tegner til, at den militære optrapning i Østersøområdet vil få en tand mere som resultat af det
forestående NATO-topmøde d. 8-9 juli i Warszawa.
NATO-landene synes at være enige om, at der på rotationsbasis skal udstationeres 4-6 bataljoner
(op til ca. 6.000 soldater) i primært de tre baltiske lande, men Polen, Rumænien og Bulgarien
ønsker også NATO-tropper stationeret. Det vil blive de første NATO-kampsoldater udstationeret i
Østeuropa siden den kolde krigs afslutning, nogle af dem placeret et par timers kørsel fra Skt.
Petersborg. Det ventes, at Danmark vil yde et bidrag på ca. 150 soldater under britisk NATO-
kommando til stationering i Estland.
Rusland har forudsigeligt protesteret og allerede bebudet, at man vil tage forskellige militære
modforholdsregler. Moskva har indikeret at ville føre tre hærdivisioner (i alt ca 30.000 mand) tæt på
grænserne til Baltikum og Polen. Desuden en permanent udstationering af avancerede
våbensystemer, der kan bestykkes med taktiske atomvåben i enklaven Kaliningrad, tæt på Polen og
ikke langt fra Sverige og Danmark.
NATOs oprustning begrundes med russisk fremfærd på Krim, i Østukraine samt aggressiv adfærd
fra russiske militærfly, og generel mistillid til den russiske regering og til autoritære tendenser i det
russiske samfund.
Rusland ser omvendt, at Vesten (især USA og nogle af de europæiske NATO-lande) længe har ført
en truende og offensiv politik, som i praksis har søgt at marginalisere Rusland og ignorere dets
legitime sikkerhedsinteresser. Vesten har over en årrække rykket EU og NATO tættere og tættere
på Rusland. Warszawapagten blev opløst efter den kolde krig, men NATO (der fra sin
grundlæggelse var et instrument i den kolde krig) blev ikke opløst, men tværtimod udvidet i flere
omgange. En ny sikkerhedsarkitektur for hele Europa, som inkluderede Rusland, Ukraine og lande
på Balkan, blev trods løfter herom i 1990 ikke realiseret. Mulighederne for en kollektiv
sikkerhedsstruktur, der kunne have forenet Europa, og ikke delt Europa,blev tabt.
Der findes klare interessesammenfald og klare interessekonflikter mellem Vesten (USA, EU,
NATO) og Rusland. Det er ikke helt de samme punkter, hver part bringer op som den
bagvedliggende konflikt – men når én part føler, at der er en konflikt, må det tages alvorligt også af
den anden part.
Er der alternativer til den spiral af opfattede trusler, som hver part mærker fra den anden side, med
tilhørende skabelse af permanente uligevægtstilstande, som angiveligt kun kan imødegås med nye
runder af gensidig oprustning?
Ja, det mener vi, der er.
Page
1
of
3