Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1639464_0001.png
Er F-35 det rigtige valg
til Danmarks
forsvarspolitiske
behov?
FOU-høring
25. maj 2016
Jacob Barfoed, PhD, major
Forsvarsakademiet
1
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0002.png
Overblik
Er F-35 ikke for
dårligt
et fly?
Er F-35 ikke for
godt
et fly?
Er 27 fly det
rette antal?
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0003.png
Er F-35 ikke for dårlig til
luftdueller?
Kort svar: NEJ!
…da luftdueller ikke
vindes blot på rå
manøvreevne
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0004.png
OODA-Loop konceptet
I luftduel: Kampfly med
relativt bedste
OODA-
loop vinder. Bedste = hastighed x kvalitet
Observation
– informationsindtaget
(sensorer)
Orientation
– at omsætte information til
overblik, og omsætte overblik til
handlemuligheder
(sensor fusion, våbensystem
interface med pilot, pilotens evner, træning, erfaring)
Decision
– træffe beslutning om handling
(pilotens
evner, træning, og erfaring)
Act
– omsætte beslutning til konkret handling
(flyets
manøvreevne (E-M teori), missilets ditto, piloten)
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0005.png
OODA-Loop konceptet
Forudsætter samme kvalitet pilot og missiler:
Observation
– informationsindtaget
(sensorer)
Orientation
– at omsætte information til
overblik, og omsætte overblik til
handlemuligheder
(sensor fusion, våbensystem
interface med pilot, pilotens evner, træning, erfaring)
Decision
– træffe beslutning om handling
(pilotens
evner, træning, og erfaring)
Act
– omsætte beslutning til konkret handling
(flyets
manøvreevne (E-M teori), missilets ditto, piloten)
5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0006.png
OODA-Loop konceptet
Forudsætter samme kvalitet pilot og missiler:
Observation
– informationsindtaget
(sensorer)
Orientation
– at omsætte information til
overblik, og omsætte overblik til
handlemuligheder
(sensor fusion, våbensystem
interface med pilot,
pilotens evner, træning, erfaring)
Decision
– træffe beslutning om handling
(pilotens
evner, træning, og erfaring)
Act
– omsætte beslutning til konkret handling
(flyets
manøvreevne (E-M teori),
missil ditto, piloten)
6
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0007.png
OODA-Loop konceptet
Forudsætter samme sensorkvalitet:
Observation
– informationsindtaget
(sensorer)
Orientation
– at omsætte information til
overblik, og omsætte overblik til
handlemuligheder
(sensor fusion, våbensystem
interface med pilot,
pilotens evner, træning, erfaring)
Decision
– træffe beslutning om handling
(pilotens
evner, træning, og erfaring)
Act
– omsætte beslutning til konkret handling
(flyets
manøvreevne (E-M teori),
missil ditto, piloten)
7
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0008.png
OODA-Loop konceptet
Forudsætter samme sensorkvalitet:
Observation
– informationsindtaget
(sensorer)
Orientation
– at omsætte information til
overblik, og omsætte overblik til
handlemuligheder
(sensor
fusion, våbensystem
Decision
– træffe beslutning om handling
(pilotens
evner, træning, og erfaring)
interface med pilot,
pilotens evner, træning, erfaring)
Act
– omsætte beslutning til konkret handling
(flyets
manøvreevne
(E-M teori), missil ditto, piloten)
8
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0009.png
Hvordan luftdueller vindes
Typiske luftdueller (dogfights):
Ikke 1 v 1, men 2 v X eller 4 v X
2 v X => overblik langt vigtigere end
manøvreevne
F-35 er en generation foran mht. overblik
=> F-35 er ikke for dårligt til luftkamp
9
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0010.png
Stealth og OODA-loop
konceptet
Påvirkning af modstanderens OODA-loop:
Observation
– informationsindtaget
(sensorer)
Orientation
– at omsætte information til
overblik, og omsætte overblik til
handlemuligheder
(sensor
fusion, våbensystem
Decision
– træffe beslutning om handling
(pilotens
evner, træning, og erfaring)
interface med pilot,
pilotens evner, træning, erfaring)
Act
– omsætte beslutning til konkret handling
(flyets
manøvreevne
(E-M teori), piloten)
10
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0011.png
Stealth og OODA-loop
konceptet
Påvirkning af modstanderens OODA-loop:
Observation
– informationsindtaget
(stealth)
Orientation
– at omsætte information til
overblik, og omsætte overblik til
handlemuligheder
(sensor
fusion, våbensystem
Decision
– træffe beslutning om handling
(pilotens
evner, træning, og erfaring)
interface med pilot,
pilotens evner, træning, erfaring)
Act
– omsætte beslutning til konkret handling
(flyets
manøvreevne
(E-M teori), piloten)
11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0012.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Fremtiden
12
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0013.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Fremtiden
13
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0014.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Fremtiden
14
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0015.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Fremtiden
15
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0016.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Fremtiden
16
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0017.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Fremtiden
17
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0018.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Fremtiden
18
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0019.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Vi bliver nok overrasket over den næste krig
Fremtiden
19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0020.png
Er et “stealthfly” ikke et
overkill for Danmark?
DK F-16 missioner
Kosovo 1999
Afghanistan 2002-2003
Air Policing Baltikum og Island 2004- idag
Libyen 2011
Kuwait (mod IS i Irak) 2014-2015
Tyrkiet (mod IS i Irak og Syrien) 2016
Vi bliver nok overrasket over den næste krig
Fjenden tilpasser sig => køber moderne
luftforsvarssystemer
20
Fremtiden
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0021.png
Er 27 fly det rette antal
F-35?
Kort svar: JA!
…hvis alle de opstillede forudsætninger
holder
Stor usikkerhed…
Rapport fra udvalget for
dimensionering af nyt kampfly:
Alle forudsætningsknapper drejes ud til det
ekstreme => giver kun 1,6 fly mindre (27)
Tyder på at forudsætningerne ved 28 fly i
forvejen var opstillet som
best case
21
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0022.png
Er 27 fly det rette antal
F-35?
Udvalgte forudsætninger
70 % af flyene er til enhver tid operative
Hver fly flyver 250 timer/året
Vi udsender maksimalt i 12 mdr. pr. 3 år
Der behøves markant færre kampfly piloter
til optimering, udvikling, og militærfaglig
rådgivning
Piloterne og deres familier kan klare et
ekstremt arbejdspres i mindst 17 år
22
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0023.png
Rådighedsrate på 70 %
Rådighedsrate = hvor mange fly er
klar ud af det samlede antal
DK F-16 ligger på omkring 50 %
Hvis F-35 rådighedsrate følger F-16 skal vi
have 20 % flere fly end beregnet (+5)
Er 70 % realistisk? Smart defense…
23
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0024.png
Hver fly flyver 250
timer/året
Sammenhæng med rådighedsrate:
lavere rådighedsrate => færre timer/år
DK F-16 har historisk fløjet 165
timer/året
Hvis DK F-35 kun flyver 200
timer/året:
Behov for 25 % flere fly end beregnet (+7)
Kræver effektiv og robust logistisk struktur
24
Er 250 timer/året realistisk?
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0025.png
Udsendelse i 12 mdr. + to
års pause
Konflikter følger ikke denne
teoretiske planlægning
Ny konflikt kan komme kort efter afslutning
på forrige => ikke 2 års pause
Varer ofte længere end 12 mdr. => kortere
pause (som F-16 nu) og/eller længere ude
end 12 mdr.
Oftere udsendelse => flere piloter
=> flere fly
25
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0026.png
Piloter i stabe, styrelser og
skoler
Generel sagsbehandling
Planlægger øvelser
Planlægger INTOPS
Følger den teknologiske udvikling
Koncept- og udviklingsarbejde
Forskning og undervisning
Spørgsmål fra Folketinget og FMN
Ledelsesfunktioner
Udgør en operativ pilotreserve
26
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0027.png
Piloter i stabe, styrelser og
skoler
Opgaverne falder nedad…
Ender på Skrydstrup som i forvejen
er skåret ind til benet, og lidt til.
Kompromitterer flyvesikkerheden
Øger risikoen for fejl under INTOPS
27
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0028.png
Piloter i stabe, styrelser og
skoler
Opgaverne falder nedad…
Ender på Skrydstrup som i forvejen
er skåret ind til benet, og lidt til.
Kompromitterer flyvesikkerheden
Øger risikoen for fejl under INTOPS
=> Ingen INTOPS?
28
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0029.png
Arbejdsforhold
INTOPS: typisk 12-14 timers dage, 6
dage om ugen =>
72-84 timer/ugen
Hjemme:
48 timer/ugen
samt to ugers
mindre ferie
Mindst 17 års operativ tjeneste
INTOPS med familien i opløsning?
Hvornår overskrides grænsen?
Kombineret med 12 års tjenestepligt –
etisk forsvarligt?
29
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0030.png
Konklusion omkring antal
Bottom line (uændrede opgaver):
Færre end 27 fly: Helt urealistisk
27 fly: extreme best case
Ingen robusthed – hverken på materiel eller
piloter
Kun lidt skal gå galt for at 27 fly ikke er nok
28 Fly: Best case
Skåret ind til benet - minimal robusthed
+Robusthed der modsvarer virkeligheden
30
Flere end 28 fly: realistic case
Kan supplere op senere
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639464_0031.png
Samlet Konklusion
F-35 er det rette fly
Køb mindst 27 fly, helst 28
Suppler op senere
Når alle kan se at flyet løser opgaven
perfekt, men at der ikke er nok…
Når vi mister fly…
31