Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1561638_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Forsvarets
EH-101 helikoptere (II)
November
2015
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 11: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om Forsvarets EH-101 helikoptere (II), november 2015
1561638_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Forsvarets EH-101 helikoptere (II) (beretning nr. 1/2012)
19. oktober 2015
RN 1410/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Forsvarets EH-101 helikoptere (II),
som blev indledt med en beretning i 2012. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til
Statsrevisorerne af 18. januar 2013 og 25. november 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder Forsvarsministeriets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at
sagen kan afsluttes.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Forsvarsministeriet har via Forsvarets Flyvehavarikommission fået udarbejdet en
rapport om havariet.
Forsvaret har i al væsentlighed implementeret eller vil implementere anbefalinger-
ne fra Forsvarets Flyvehavarikommission.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i oktober 2012 en beretning om Forsvarets EH-101 helikoptere. Be-
retningen handlede om, hvorvidt helikopterne løste de opgaver, som de var blevet anskaf-
fet til. Det drejede sig om eftersøgnings- og redningsopgaver samt transportopgaver, her-
under troppetransport. Desuden handlede beretningen om Forsvarets opgørelse af de sam-
lede driftsomkostninger vedrørende EH-101 helikopterne. Beretningen var en opfølgning på
beretning nr. 17/2007, der handlede om Forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101
helikopterne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at EH-101
helikopterne stadig ikke kunne varetage alle de opgaver, som var forudsat ved beslutningen
om anskaffelsen i 2001.
Statsrevisorerne konstaterede endvidere, at Forsvaret nu kunne opgøre driftsomkostninger-
ne og de forventede levetidsomkostninger for EH-101 helikopterne, men kritiserede, at det
ikke var sket tidligere.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 11: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om Forsvarets EH-101 helikoptere (II), november 2015
1561638_0003.png
2
4. Da Rigsrevisionen afgav notatet til Statsrevisorerne den 25. november 2014, var der
umiddelbart forinden sket et havari med én af helikopterne under træning i Afghanistan.
5. Statsrevisorerne konstaterede i den forbindelse, at det var 13 år siden, at Folketinget
gav Forsvaret hjemmel til at anskaffe 14 nye EH-101 helikoptere, heraf 6 til troppetransport.
De sidste EH-101 helikoptere blev leveret til Forsvaret primo 2007. Helikopterne skulle an-
vendes dels til eftersøgnings- og redningsopgaver i Danmark, dels til transportopgaver, her-
under troppetransport i internationale operationer.
Statsrevisorerne fandt, at det havde taget utilfredsstillende lang tid, inden helikopterne kun-
ne løse troppetransportopgaven i internationale operationer. Først i juli 2014 blev 3 helikop-
tere indsat på mission i Afghanistan.
Statsrevisorerne afsluttede ikke sagen, idet man ville afvente resultatet af Forsvarets Flyve-
havarikommissions igangværende undersøgelse af havariet af én af helikopterne i Afgha-
nistan.
6. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på heli-
kopterens havari i Afghanistan.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Forsvarsministeriets initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende Forsvarsministeriets initiativer i forhold til en helikopters ha-
vari i Afghanistan. Gennemgangen er baseret på Forsvarets Flyvehavarikommissions rap-
port og brevveksling med Forsvarsministeriet.
Helikopterhavari i Afghanistan
8. Den 11. oktober 2014 havarerede én af de danske EH 101 helikoptere ca. 13 kilometer
nordøst for Mazar-e-Sharif i Afghanistan. Forsvarets Flyvehavarikommissions rapport forelå
den 6. maj 2015.
9. Formålet med Forsvarets Flyvehavarikommissions rapport var at klarlægge de flyvesik-
kerhedsrelevante forhold i forbindelse med havariet for at forhindre fremtidige havarier eller
reducere antallet af disse. Undersøgelsens formål var ikke at placere ansvar eller skyld hos
enkeltpersoner, myndigheder eller institutioner.
10. Det fremgår af Forsvarets Flyvehavarikommissions rapport, at helikopteren havarerede
i forbindelse med formationsflyvning og landingsøvelser i mørke sammen med en tysk heli-
kopter. De 2 helikoptere fløj en navigationstur, hvorefter de bl.a. skulle øve landinger. I for-
bindelse med en landing havarerede den danske helikopter.
Helikopteren kørte over et sæt hjulspor, der gik på tværs af landingsretningen, hvorved he-
likopteren begyndte at ryste voldsomt og gik ind i en vedvarende meget kraftig vibration op
og ned. Rystelserne var så kraftige, at piloterne i tiltagende grad ikke kunne kontrollere de-
res bevægelser, og de oplevede at blive kastet rundt i sikkerhedsselerne. Deres briller med
lysforstærkende optik (”Night Vision Goggles”) faldt af, så de ikke kunne se noget i mørket,
hverken uden for helikopteren eller inde i cockpittet. Kun et svagt lys fra instrumenterne var
synligt, men de kunne ikke læses på grund af rystelserne.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 11: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om Forsvarets EH-101 helikoptere (II), november 2015
1561638_0004.png
3
Piloten identificerede rystelserne som værende af en type betegnet ”vertical bounce”, hvor-
for han slog stabiliseringssystemet fra og forsøgte at trække helikopteren i luften igen. Efter-
følgende har Forsvarets Flyvehavarikommission vurderet, at rystelserne i stedet skyldtes
”biomechanical feedback”, hvilket kræver en anden reaktion fra piloten for at få helikopteren
til at falde til ro. Det samlede forløb fra landing til havari tog ca. 20 sekunder. Herefter lå he-
likopteren på siden med knækkede rotorblade og haleparti. Alle ombord kunne forlade heli-
kopteren ved egen hjælp via rampen bagude.
Helikopteren, inden oprydning var påbegyndt.
Foto: Forsvaret
11. Igennem helikopteruddannelsen trænes piloterne alene i ”vertical bounce”-rystelser, og
piloten reagerede instinktivt ud fra det, han havde lært igennem uddannelsen. Den type ry-
stelser, der rent faktisk forekom i forbindelse med havariet, har til dato ikke været anset for
kritiske. Hertil kommer, at rystelserne ikke hidtil har kunnet genskabes i en helikoptersimu-
lator. Derfor har den type rystelser ikke tidligere indgået i piloternes praktiske uddannelse.
12. Forsvarets Flyvehavarikommission har undersøgt for en lang række af mulige fejl, fx tek-
niske fejl på motorer, samtaleanlæg, rotorblade, manglende uddannelse, manglende certi-
ficeringer, forkerte olieblandinger, manglende vedligeholdelse, vejrforhold og navigations-
systemer. Ifølge Forsvarets Flyvehavarikommission skyldtes havariet et sammenfald af for-
skellige faktorer såsom helikopterens følsomhed over for de rystelser, der indledte havariet,
at piloten ikke kunne se hjulsporene på grund af støv og den overrumplende korte tid på
20 sekunder, der gik fra landing til den afsluttende kollision med jordoverfladen. Forsvarets
Flyvehavarikommission peger også på, at havariet skyldtes pilotens fejltolkning af rystel-
serne og den deraf afledte forkerte exit-strategi.
13. Forsvarets Flyvehavarikommission har opstillet en række anbefalinger til forbedring af
flyvesikkerheden, bl.a. tiltag, der skal forbedre besætningernes muligheder for at identifi-
cere og håndtere de forskellige typer af vibrationer, når de opstår. Derudover nævnes til-
tag, der kan gøre helikoptertypen mindre følsom over for de opståede rystelser, og anbefa-
linger om bedre fastholdelse af ”Night Vision Goggles”, højnelse af sikkerheden i forbindel-
se med støvlandinger, nødbelysning i kabinen og udveksling af information mellem bruger-
nationerne.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 11: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om Forsvarets EH-101 helikoptere (II), november 2015
1561638_0005.png
4
14. Forsvaret har oplyst, at alle anbefalingerne fra Forsvarets Flyvehavarikommission er im-
plementeret eller vil blive implementeret i den kommende tid. Der er dog i tilknytning til en en-
kelt anbefaling beskrevet en løsning, som i øjeblikket er et udviklingsprojekt hos leverandø-
ren, hvorfor dette område følges af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
15. Den havarerede helikopter blev den 30. marts 2015 transporteret til producenten Agusta
Westlands facilitet i Storbritannien. Agusta Westland har vurderet de materielle skaders over-
ordnede omfang. På baggrund heraf har producenten meddelt Forsvarsministeriets Materiel-
og Indkøbsstyrelse, at det vurderes muligt at genopbygge helikopteren.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har indgået aftale med Agusta Westland
om at foretage en såkaldt Strip Survey, hvor hver enkelt delkomponent vurderes nærmere.
Denne undersøgelse forventes at vare til og med udgangen af 3. kvartal 2015. Herefter vil
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse i løbet af 4. kvartal 2015 foretage en en-
delig vurdering af omkostninger og tidshorisont for genopbygningen af helikopteren.
16. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Forsvarets Flyvehavarikommission har ud-
arbejdet en rapport om havariet af Forsvarets helikopter i Afghanistan i efteråret 2014, og
at Forsvaret i al væsentlighed har implementeret eller vil implementere anbefalingerne fra
Forsvarets Flyvehavarikommission. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen
kan afsluttes.
Lone Strøm