Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 100
Offentligt
1619229_0001.png
Vurdering af flytning af Constable Pynt til
Mestersvig
Integra Aviation Academy Greenland
April 2016
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0002.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
Indholdsfortegnelse
Side
1. Baggrund ................................................................................................. 3
2. Forudsætninger og fremgangsmåde ........................................................ 4
3. Analyse..................................................................................................... 5
3.1
3.2
3.3
Nuværende situation .............................................................................. 5
Forventede operationer ........................................................................... 6
Anlægsudgifter ved udbygning af Mestersvig ............................................ 7
3.3.1 Omfang af anlægsarbejder ........................................................... 7
3.3.2 Samlede anlægsomkostninger ....................................................... 9
3.4
Driftsomkostninger ved en fælles civil/militær drift af Mestersvig ............... 10
3.4.1 Lufthavnsfaciliteter ...................................................................... 10
3.4.2 Bygningsfaciliteter ....................................................................... 11
3.4.3 AFIS-tjenesten ............................................................................ 11
3.4.4 Øvrigt lufthavnspersonale ............................................................ 11
3.4.5 Geninvesteringsbehov ................................................................. 11
3.4.6 Trafikafgifter og regularitetsomkostninger ..................................... 12
3.4.7 Andre driftsomkostninger............................................................. 12
3.4.8 Samlede driftspåvirkning ............................................................. 12
4. Forhold vedr. Ittoqqortoormiit............................................................... 14
5. Konklusion ............................................................................................. 15
Figurer
Figur 1: Lufthavnen i Nerlerit Inaat .................................................................................. 5
Figur 2: Mestersvig med installationer til civil trafik (rullevej, ny apron, hangar og
sikkerhedszone) ....................................................................................................... 8
Figur 3: Flyveretning ved an- og udflyvning i Mestersvig hhv. Constable Pynt .................... 12
Tabeller
Tabel 1: Opgivet driftsomkostninger for lufthavnen i Mestersvig ......................................... 6
Tabel 2: Anslåede anlægsomkostninger for Mestersvig lufthavn ......................................... 9
Tabel 3: Anslået driftspåvirkning ved fælles lufthavn i Mestersvig ..................................... 13
Bilag
Bilag 1 - Referencer ...................................................................................................... 16
Bilag 2 - Forkortelser .................................................................................................... 17
Bilag 3 - AIP reference sammenligning (BGCO og BGMV) ................................................. 18
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 2 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0003.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
1.
Baggrund
Denne rapport har baggrund i et tilbud fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG) til
Grønlands Selvstyre dateret 22. september 2015 (reference 01) og Hjemmestyrets
godkendelse af tilbuddet ved e-mail dateret 2. oktober 2015 (reference 02) om ”Vurdering af
flytning af Constable Pynt til Mestersvig”.
Hjemmestyret ønsker en analyse af de økonomiske konsekvenser ved en flytning af
operationer på Constable Pynt (Nerlerit Inaat) til Mestersvig, således at Mestersvig vil kunne
betjene samme mængde og type trafik som Nerlerit Inaat pt. betjener.
Analysen skal vurdere følgende:
1. Anlægsudgifter ved udbygning af Mestersvig til et niveau som Constable Pynt, dvs. bane,
rullebane og forpladsforbedringer, lysanlæg, skiltning, navigationshjælpemidler, m.m.,
etablering af nødvendige lufthavnsfaciliteter (plads i tårnet til civile operatører, hangarer,
garageanlæg, security, m.m.), anskaffelse af nødvendigt udstyr (snerydningsmateriel,
tankningsfaciliteter, strøm- og nødstrømsgeneratorer, udstyr til AFIS-operatørerne,
meteorologiudstyr, m.m.), hvor dette ikke kan overtages fra Forsvaret.
Anlægsomkostninger skal tage hensyn til, at flytbart udstyr fra Constable Pynt (f.eks.
snerydningsudstyr), hvor muligt og tilrådeligt flyttes til Mestersvig samt nødvendige
omkostninger til nedlukning af Constable Pynt.
Lufthavnen skal kunne beflyves hele året med de begrænsninger, en grusbane giver.
2. Driftsomkostninger ved en fælles civil/militær drift af Mestersvig sammenholdt med de
nuværende driftsudgifter ved drift af de to selvstændige lufthavne. Ved beregning af
driftsomkostninger skal der tages hensyn til at visse udgifter kan fordeles mellem
Forsvaret og MIT (Mittarfeqarfiit) (f.eks. etablering af fælles forplejning og indkvar-
teringsfaciliteter o.l.), samt at Forsvaret fortsat skal have de for Forsvaret nødvendige
faciliteter. Driften skal generelt sikre samme regularitet som på Constable Pynt.
Det forudsættes, at MIT også for drift af Mestersvig vil ”udstationere” nødvendigt
personale med dertil hørende omkostninger til f.eks. kost og logi.
Som option foretages en beregning af de økonomiske konsekvenser flytningen kan have for
trafikbetjeningen til/fra Ittoqqortoormiit (Scoresbysund), samt hvorvidt opretholdelsen af
samme niveau af betjening (helikoptertrafik) vil kræve anlægsinvesteringer i
Ittoqqortoormiit. Dette dækker primært etablering af en grusbane til afvikling af flytrafik.
Rapporten indeholder en generel beskrivelse af forudsætninger og fremgangsmåde, en
beskrivelse af nødvendige investeringer, og hvorledes driften kan tilrettelægges samt en
konklusion vedr. anlægsinvesteringer og sammenligning af driftsomkostninger. Detaljer
omkring anlæg og drift er indeholdt i bilag.
Rapporten er udarbejdet af IAAG med støtte fra Integra A/S.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 3 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0004.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
2.
Forudsætninger og fremgangsmåde
I arbejdet med rapporten er følgende forudsætninger anvendt:
At anvendte regler og bestemmelser m.v. for etablering af lufthavne og operationer med
luftfartøjer i bl.a. det grønlandske område er sammen med anvendte dokumenter i øvrigt
anført i bilag 1. Definitioner og oversigt over anvendte forkortelser fremgår af bilag 3.
At både anlægs- og driftsomkostninger beregnes på et overordnet niveau med overslag
over omkostninger baseret på tidligere analyser og/eller Integra’s erfaring fra tilsvarende
projekter.
At MIT hhv. Forsvaret giver oplysninger om relevante driftsudgifter for drift af Mestersvig
hhv. Constable Pynt. Integra vil specificere, hvilke oplysninger der er nødvendige /
ønskelige. Som alternativ vil Integra selv give et overslag over disse omkostninger
baseret på tilgængeligt materiale.
At MIT hhv. Forsvaret giver oplysninger om krav til de faciliteter, lufthavnen skal tilbyde.
Fremgangsmåden som benyttes til udarbejdelse af rapporten er en systematisk gennemgang
af eksisterende rapporter og allerede indhentet viden. Dertil kommer afstemning af
informationer og konklusioner med kontakter med kendskab til Grønlandsk lufttrafik. Dette
gælder både eksterne kontakter som interne kontakter i Integra’s datterselskaber.
Som væsentlig kilde er anvendt de officielle AIP (Aeronautical Information Publication) for
hhv. Constable Pynt (Reference 3) og Mestersvig (Reference 4). Disse AIP’er giver en
systematisk beskrivelse af lufthavnens udstyr og services.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 4 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0005.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
3.
3.1
Analyse
Nuværende situation
MIT driver i øjeblikket en lufthavn ved Constable Pynt (Nerlerit Inaat) primært til betjening
af rejsende til/fra Ittoqqortoormiit (Scoresbysund). Lufthavnen blev i 1985 anlagt af det
amerikanske olieselskab ARCO (Atlantic Richfield Company) i forbindelse med
olieeftersøgning i Jameson Land. Lufthavnen blev solgt i 1990 og drives i dag af MIT.
Nerlerit Inaat beflyves på rutebasis af fastvingede fly fra Kangerlussuaq, som om sommeren
flyver transit til Island. Endvidere betjenes lufthavnen af Air Iceland (Norlandair) ca. én gang
ugentligt, primært for transit til Ittoqqortoormiit.
Lufthavnen ligger 40 km fra Ittoqqortoormiit, som betjenes med helikoptere af Air
Greenland. Denne tur tager cirka 15 minutter. I de gældende Air Greenland tidsplaner er der
6 daglige flyvninger mellem Constable Pynt og Ittoqqortoormiit. Herudover anvendes
lufthavnen af chartrede fly (General Aviation) i forbindelse med ekspeditioner i området eller
til Nordøstgrønlands Nationalpark. Endelig betjener lufthavnen en Search & Rescue
helikopter, som primært er placeret ved heliporten i Ittoqqortoormiit.
Figur 1: Lufthavnen i Nerlerit Inaat
Lufthavnen består af en 1.000 meter grusbane med landings- og banelys. Lufthavnen
beflyves typisk af DHC 7, Fokker 50 og ATR 42, men med reduceret payload på grund af den
store afstand til alternativ lufthavn. Lufthavnen yder flyveinformationstjeneste (AFIS), som
er åben i tidsrummet mandag til fredag 10:00 – 17:00
1
. Uden for åbningstiden skal der gives
mindst 3 timers varsel.
Lufthavnen har på grund af sin fjerne beliggenhed og hyppige aflysninger egen
indkvarteringsforhold og kantine. Der arbejder fast 7-9 personer i lufthavnen, herunder
1
Fra april til oktober.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 5 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0006.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
personale til told og paskontrol for udlændinge. Lufthavnen betegnes af de selskaber, som
beflyver den, som meget nedslidt.
Ca. 180 km nord-nordvest for Nerlerit Inaat ligger Mestersvig. Mestersvig er en militær
flyveplads med en 1800 meter grusbane med dagslys markeringer. Mestersvig er den
sydligste af de fire permanent bemandede stationer i Grønlands Nationalpark. I Mestersvig
opretholder forsvaret i form af Arktisk Kommando en vagt, der bl.a. fører tilsyn med området
samt støtter slædepatruljen Sirius og yder bistand til videnskabelige aktiviteter. Opgaven
som oprindelig blev givet til Forsvaret i 1988, var fortrinsvis at etablere en vagt til sikring af
værdierne på Mestersvig. Der er generelt ingen faciliteter til civile flyvninger (hangar,
overnatning, de-icing, m.m.). Mestersvig anvendes af militæret samt af chartrede fly
(General Aviation) i forbindelse med ekspeditioner i området eller til Nordøstgrønlands
Nationalpark (f.eks. angiver Norlandair, at de beflyver Mestersvig under chartring).
Forsvaret driver således ikke Station Mestersvig som en lufthavn og har heller ingen
flyveinformationstjeneste, landingshjælpemidler eller brand – og redningstjeneste. Som følge
heraf, så sker Forsvarets beflyvning af Mestersvig jf. Forsvarets regler for ”landing i terræn”.
Område
Løn for personel,
forstærkningspersonel
herunder
Omkostning i mio. kr.
2,0
4,2
2,0
0,8
3,0
I alt
12,0
Driftsomkostninger
2
(vedligeholdelse, brændstof m.v.)
Afskrivninger på
(maskinparken)
større anlæg
Skibstransport (forsyning)
Flytransport (forsyning m.v.)
Tabel 1: Opgivet driftsomkostninger for lufthavnen i Mestersvig
Det er væsentligt at påpege at Forsvarsministeriet endnu ikke truffet beslutning omkring den
fremtidige brug af Station Mestersvig, idet dette afventer resultatet af analysen af
Forsvarsministeriets fremtidige opgaveløsning i Arktis.
Forsvaret vil forventeligt fortsat have en vis interesse i, ved lejlighed, at anvende
landingsbanen i Mestersvig og nogle af de derværende faciliteter ifald det besluttes at
bemande lufthavnen civilt.
3.2
Forventede operationer
Trafikgrundlaget for Mestersvig efter udbygning vil i stor udstrækning afhænge af, om der
samtidigt etableres en egentligt lufthavn i Ittoqqortoormiit. Sker dette, må det forventes, at
hovedparten af den civile trafik vil anvende Ittoqqortoormiit, medens Mestersvig primært vil
2
Driftsudgifterne omfatter nødvendig vedligeholdelse af faciliteterne, idet der hertil kommer geninvesteringsbehov med henblik
på at opretholde aktivernes værdi.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 6 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0007.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
fungere som alternativ lufthavn til Ittoqqortoormiit
3
, betjene forsvarets fly samt betjene
chartrede fly til ekspeditioner eller turistrejser til Nationalparken.
Etableres der ikke en lufthavn i Ittoqqortoormiit, vil Mestersvig skulle betjene samme trafik
som Constable Pynt. Betjeningen af Ittoqqortoormiit vil fortsat skulle ske med helikopter,
dog nu med en betydelig længere flyvetid (200 km i stedet for 40 km).
3.3
Anlægsudgifter ved udbygning af Mestersvig
Ved vurdering af anlægsudgifter er det antaget, at Mestersvig lufthavn skal kunne beflyves
hele året med de begrænsninger, en grusbane giver.
Anlægsudgifter ved udbygning af Mestersvig til et niveau som Constable Pynt omfatter
følgende arbejder:
Renovering af banen herunder etablering af sikkerhedszoner på siden af banen (75 m til
hver side målt fra banemidte), hvis muligt
4
. Banen skal eventuelt forstærkes, for at
taxiing fly kan vende uden risiko for at synke ned i underlaget
5
.
Længden på banen på 1.800 m bibeholdes. Det vil formodentligt være nødvendigt for
den militære flytrafik med en lang bane. For civil trafik vil det kun være nødvendigt med
en 1.000 m bane. Det forventes, at zoner, som skal etableres for enden af banen, kan
holdes inden for 1.800 m på grund af dårlige terrænforhold ved begge baneender.
Den eksisterende Apron udvides (flyttes), da denne ligger inden for sikkerhedszonen,
som normalt skal friholdes af flyvesikkerhedsmæssige hensyn. Apron udvides uden for
sikkerhedszonen, syd for banen, hvor terræn allerede er planeret.
Der etableres banelys i form af kantlys (60 m mellerum), tærskel- og endebanelys.
Endvidere etableres lysmarkering af rullebane og Apron.
Skiltning etableres iht. gældende ICAO regler.
De eksisterende navigationshjælpemidler (NDB) benyttes som locator, m.m.
3.3.1 Omfang af anlægsarbejder
Fremtidigt layout er skitsemæssigt vist i Figur 2.
3
I en tidligere analyse, skønnede det daværende GLV, at den samlede regularitet for Scoresbysund forventes forbedret med
en bynær placering, men GLV havde ikke foretaget egentlige beregninger herpå. GLV skønnede, at banen vil have 75%
åbningstid for fly, dvs. der vil være behov for en alternativ lufthavn.
Syd for banen er terrænet gennemskåret af et flodleje, som vil fordyre en etablering af en fuld 75 m zone på denne side af
banen. Det forventes, at der kan opnås dispensation til den bredest mulige zone under hensyntagen til terrænforhold.
Vægten af civile fly (f.eks. Dash-8) i forhold til vægten er militære fly (f.eks. C130) giver grund til at antage, at behovet for
forstærkning af banen er minimalt.
4
5
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 7 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0008.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
Figur 2: Mestersvig med installationer til civil trafik (rullevej, ny apron, hangar og sikkerhedszone)
Materiel til banevedligeholdelse (snerydning, brand og redningsudstyr, baneforbedrings-
udstyr (dozer), m.m.) ligesom flytbart udstyr som strøm- og nødstrømsgeneratorer forventes
fragtet til Mestersvig fra Constable Pynt, såfremt Forsvarets udstyr ikke er tilstrækkeligt, og
hvor omkostninger til fragtning rimeliggør dette, udstyrets tilstand og restlevetid taget i
betragtning.
Herudover etablering af nødvendige lufthavnsfaciliteter omfattende:
AFIS-installation i tårnet til civile operatører, primært med lysstyringssystem,
talekommunikationssystem og displaysystem til meteorologioplysninger (lokalvejr). Om
nødvendigt kan udstyr til AFTN-kommunikation installeres (til flyveplaner, udsendelse af
NOTAMs etc.), hvis ikke Forsvarets tilsvarende udstyr kan anvendes, eller meddelelser
indtelefoneres til centralt hold. Det forventes, at meteorologiudstyr og
kommunikationsudstyr kan flyttes og genavendes.
Hangar, for så vidt det vil være nødvendigt for at huse overnattende fly og/eller
redningshelikopter. AIP’en for Constable Pynt angiver, at der ikke er hangarfaciliteter
tilgængelige, hvorfor hangar ikke er forudsat etableret.
Garage- og værkstedsanlæg til opmagasinering og vedligeholdelse af det ekstra udstyr,
som skal betjenes. Forsvaret har allerede disse faciliteter. Garager skal udvides til at
huse yderligere materiel.
Flybrændstofdepot
6
med begrænset kapacitet. Mestersvig kan allerede påfylde
brændstof fra tønder. Der påtænkes ikke yderligere faciliteter.
Security og paskontrol, hvor der alene etableres manual scanning af bagage og
passagerer på grund af et meget begrænset passagerantal.
Herudover skal der etableres personale- og passagerfaciliteter:
6
Der foreligger aktuelt et godkendt projekt ved Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vedr. renovering af brændstoftankene på
Station Mestersvig til et beløb af ca. 52 mio. kr.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 8 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0009.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
Overnatningsfaciliteter, som skal omfatte faciliteter til både personale, personale i transit
og passagerer. Det maksimale faste personale, som samtidigt vil være til stede på
Mestersvig vurderes at være 6 til 7 personer. Endvidere vurderes det maksimale antal
personale i transit til at være 5 personer. Endelig er det vurderet baseret på trafiktal, at
der skal være overnatningsfaciliteter til 10 passagerer. Faciliteter omfatter værelser med
fællesbad (12 m
2
hvert) samt opholdsområde (30 m
2
). Dette giver et samlet areal på 295
m
2
. Det er forudsat, at faciliteterne etableres delvis i eksisterende bygninger, dels som
en tilbygning til disse
7
.
Kantinefaciliteter, som omfatter faciliteter til både personale og passagerer. Det er
forudsat, at faciliteterne etableres delvis i eksisterende bygninger, dels som en tilbygning
til disse og omfatter 80 m
2
(20 m
2
køkken og 60 m
2
spisesal).
Endelig vil der være omkostninger i forbindelse med flytning af materiel fra Constable Pynt
til Mestersvig, anslået til 1 mio. kr.
3.3.2 Samlede anlægsomkostninger
Omkostningerne i forbindelse med anlæg er angivet i Tabel 2.
Facilitet
Overnatning (295 m
2
* 25.000 kr./m
2
)
8
Kantine (80 m
2
* 20.000 kr./m
2
)
Told- og immigration
9
Forbedringer af banen
Udvidelse af apronområde
10
Landingsbanelys, mærkning, skiltning
Anden belysning og nødstrømsforsyning
AFIS udstyr
Arbejdspladser i tårn til AFIS
Garage og værkstedsfaciliteter
Transport af materiel fra Constable Pynt til Mestersvig
Nedlukning af Constable Pynt
11
Etablering af ny kloakering
Etablering af brandberedskab
Ændring og udvidelse af brændstofimport og opbevaring
Udskiftning af generatoranlæg
I alt
Tabel 2: Anslåede anlægsomkostninger for Mestersvig lufthavn
Anlæg (mio. kr.)
7,4
1,6
0,2
2,0
0,5
1,5
0,8
2,5
0,5
1,0
1,0
2,0
1,0
0,5
2,0
0,5
25,0
7
Forsvaret antages allerede at have faciliteter til at huse og bespise flybesætninger, eget lufthavnspersonale og passagerer,
som flyver til/fra naturparken.
Kvadratmeterpris på en nybygning i Grønland er antaget til 35.000 kr./m
2
. Da der er eksisterende faciliteter, som renoveres
/ udvides, er kvadratmeterprisen reduceret til 25.000 kr./m
2
.
Omfatter en Check-in og immigration desk. Personale overføres fra Constable Pynt. Sikkerhedscheck af bagage og
passagerer udføres manuelt
Apronområdet skal udvides, da det nuværende område ligger inden for landingsbanens sikkerhedszone. Der er allerede
planeret terræn.
Kun den nødvendige nedlukning foretages for at minimere omkostninger. Nedlukning gøres på en miljømæssig forsvarlig
måde. Ifald nedlukning med nedbrydning og miljøoprydning medtages bør omkostningerne revurderes til en helt anden
størrelsesorden. I relation til miljøspørgsmål er der desuden et ansvarsforhold som i givet fald skal afklares.
8
9
10
11
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 9 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0010.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
Der er ikke i sammenligningen taget højde for eventuelle ekstraordinære anlægs-
omkostninger på Constable Pynt. Såfremt større renoveringsomkostninger er planlagt, burde
disse modregnes i anlægsomkostningerne for flytning til Mestersvig. Der er heller ikke taget
højde for, at en lukning af Constable Pynt vil resultere i en straks afskrivning af det udstyr,
som ikke flyttes.
Afskrivninger på anlæggene vurderes at være de samme før og efter en sammenlægning.
Forrentning af lån til investeringen antages af være 4% p.a. eller ca. 0,7 mio. kr. på
årsbasis.
Anlægsomkostningerne kunne reduceres lidt ved at genanvende mere udstyr fra Constable
Pynt, f.eks. lyssystemer, radiosystemer, m.m. Hvorvidt dette er relevant kræver en nærmere
gennemgang af udstyret. Endvidere vil genbrug af sådant udstyr påvirke beflyvningen af
Constable Pynt under flytning, hvilket ikke vurderes hensigtsmæssigt.
3.4
Driftsomkostninger ved en fælles civil/militær drift af
Mestersvig
I øjeblikket er der omkostninger til drift af to lufthavne. Med udgangspunkt i omkostningerne
ved at drive Constable Pynt i dag gennemføres i dette afsnit en vurdering af, om
driftsomkostningerne vil stige, hvis MIT driver Mestersvig.
Driftsomkostninger ved drift af Mestersvig fordeles på:
Drift af lufthavnsfaciliteter omfattende vedligeholdelse og renholdelse af bane og Apron,
banelys, elforsyning, depoter, vedligeholdelse af materiel, m.m.
Drift af bygningsfaciliteter (overnatning, kantine, garager, m.m.)
Drift af AFIS-tjenesten
Omkostninger til øvrigt lufthavnspersonale
Geninvesteringsbehov
Øgede trafikafgifter og regularitetsomkostninger.
Udgangspunktet er, at en civil/militær lufthavn i Mestersvig skal have samme trafikbetjening
som i Constable Pynt, dvs. være åben alle hverdage samt herudover efter anmodning.
3.4.1 Lufthavnsfaciliteter
Overordnet set vil omkostningerne ved drift af lufthavnsfaciliteterne med tilhørende materiel
på Mestersvig være de samme som på Constable Pynt. Forsvaret skal allerede vedligeholde
faciliteterne og materiellet på Mestersvig, og tilsvarende skal MIT vedligeholde Constable
Pynt. Driften af Mestersvig er pt. mindre krævende end for Constable Pynt, da der f.eks. ikke
er vedligeholdelse af lyssystemer, m.m.
Den væsentligste ændring er en forøget banelængde m.m. Dette vil medføre
meromkostninger til banerenovering, vedligeholdelse af større Apron og vedligeholdelse af
yderligere 900 meter kantlys, skilte, m.m. Dette kunne give en meromkostning i
størrelsesordenen 300.000 kroner.
Herudover vurderes de ikke-personalerelaterede omkostninger til drift af en civil/militær
lufthavn i Mestersvig at ligge på samme niveau som i Constable Pynt.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 10 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0011.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
3.4.2 Bygningsfaciliteter
Som for lufthavnsfaciliteterne vil omkostningerne ved drift af bygningsfaciliteter på en fælles
lufthavn ikke være markante, men i stor udstrækning være på niveau med omkostningerne i
Constable Pynt. Der er ikke markant flere bygninger i Mestersvig at vedligeholde, og via
anlægsinvesteringer vil de vigtigste bygninger blive renoveret. Det vurderes ikke, at
bygningsvedligeholdelse på Mestersvig vil overstige omkostningerne på Constable Pynt.
3.4.3 AFIS-tjenesten
Da Mestersvig opgraderes med egen AFIS-tjeneste, kan de omkostninger Forsvaret har ved
at have AFIS-tjenesten udført fra Nuuk reduceres for så vidt angår tjenesten i selve
lufthavnen. Da den lokale AFIS-tjeneste i samarbejde med security-personale (ved
baneinspektion) endvidere skal sikre, at bane og tilhørende områder er fri for forhindringer,
kan Forsvarets personale aflastes denne opgave.
AFIS-tjenesten vil være på samme niveau i Mestersvig som på Constable Pynt, hvorfor
omkostningerne vil være de samme.
Vedr. AFIS-tjeneste, driver Forsvaret ikke en sådan på Station Mestersvig, hvorfor
nuværende omkostningen hertil indledningsvis må sættes til nul.
3.4.4 Øvrigt lufthavnspersonale
Ifølge oplysninger har Forsvaret to fastansatte medarbejdere på Mestersvig. Dette personale
udfører stort set de samme opgaver, som personalet i Constable Pynt. Det kan derfor
antages, at en fælles civil/militær lufthavn vil kunne betjenes med samme niveau af det
personale, som pt. betjener Constable Pynt. Driftsomkostningerne vil således reduceres med
2 årsværk, inkl. omkostninger til udstationering, transport til/fra arbejdssted, m.m. Det er
antaget, at dette sammenlagt kan give en besparelse på 1,5 mio. kr. i forhold til driften af to
lufthavne.
Som udgangspunkt vil driftsomkostningerne ved Mestersvig derfor ligge på samme niveau
som på Constable Pynt. Det forudsættes, at MIT også for drift af Mestersvig vil
”udstationere” nødvendigt personale med de dertil hørende omkostninger til f.eks. kost og
logi. Dette er tilsvarende for militærets personel.
3.4.5 Geninvesteringsbehov
Det materiel, som anvendes i lufthavnen, skal udskiftes med mellemrum. Denne udgift vil
ved en fælles lufthavn reduceres, fordi den samlede maskinpark er mindre. Den samlede
maskinpark (to dozers, fork lift, traktor, biler, skumtender (CAT5), redningsbåde samt
elforsyning) vil have en værdi på mellem 7 og 10 mio. kr. med en typisk levetid på 15 år.
Det gennemsnitlige geninvesteringsbehov er således 460.000 til 670.000 kroner pr. år.
Maskinparken ved en fælles civil/militær drift af Mestersvig sammenholdt med den
maskinpark, som anvendes i Constable Pynt, kan være lidt større på grund af den længere
bane, men dette vil være en marginal meromkostning (kun et spørgsmål om, hvor lang tid
det tager f.eks. at rydde en bane for sne).
Driften skal generelt sikre samme regularitet som på Constable Pynt.
Det vurderes, at meromkostninger til geninvesteringer vil være i størrelsesordenen 100.000
kroner pr. år.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 11 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0012.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
3.4.6 Trafikafgifter og regularitetsomkostninger
Afgifter fra trafikken på Mestersvig vil efter sammenlægningen i store træk være som på
Constable Pynt. Forsvarets fly betaler ikke afgifter af anvendelse af Mestersvig, og det
forventes ikke, at en fælles lufthavn, uanset at denne er placeret tættere på nationalparken,
vil have markant øget trafik.
Der er derfor ikke indkalkuleret nogen indtægtsstigning i forbindelse med sammen-
lægningen.
For så vidt angår omkostninger ved manglende regularitet har Air Greenland i tidligere
analyser anført, at op mod 50% af alle flyvninger på Constable Pynt måtte aflyses på grund
af dårligt vejr, herunder specielt turbulens i forbindelse med an- og udflyvning til Constable
Pynt. En overordnet sammenligning af an- og udflyvningsforhold er vist i nedenstående
figur.
Figur 3: Flyveretning ved an- og udflyvning i Mestersvig hhv. Constable Pynt
I Constable Pynt ligger banen ca. 1.200 meter fra højere bjergterræn, som kan påvirke
indflyvningen ved vinde fra VSV. I Mestersvig ligger banen ca. 3.000 meter fra højere
bjergterræn, som kan påvirke indflyvning ved vinde fra SSV. På grund af afstande og
turbulensvindretninger skulle regulariteten for beflyvning af Mestersvig alt andet lige være
højere end for Constable Pynt. Dette i sig selv skulle give mindre aflysninger og dermed
mindre omkostninger ved beflyvning. Der er ikke i analysen medtaget en gevinst ved en
højere regularitet, da besparelsen ikke kan kvantificeres.
3.4.7 Andre driftsomkostninger
Forsvaret vil have visse omkostninger i Mestersvig, som vil forblive uændret ved en
sammenlægning. Disse omkostninger relateres til Forsvarets specifikke opgaver.
3.4.8 Samlede driftspåvirkning
Den forventede påvirkning af driftsomkostninger ved at drive en fælles lufthavn i forhold til
de omkostninger, som den nuværende drift af Constable Pynt har, er opgjort i Tabel 2.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 12 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0013.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
Område
Lufthavnsfaciliteter
Bygningsfaciliteter
AFIS-tjeneste
Øvrigt lufthavnspersonale
Geninvesteringer
Afgiftsstigning fra trafik
Regularitetsomkostninger
I alt
Påvirkning i mio. kr.
+0,3
-
-
-
+0,1
-
-
+0,4
Tabel 3: Anslået driftspåvirkning ved fælles lufthavn i Mestersvig
Baseret herpå kan det konkluderes, at sammenlægningen vil øge driftsomkostningerne i
forhold til driften af Constable Pynt med i størrelsesordenen 400.000 kroner på årsbasis, dvs.
marginal højere end driften af Constable Pynt pt. koster.
Det har ikke været muligt at få oplyst driftsomkostninger for Constable Pynt, men vurderes
at udgøre 10 mio. kroner. Driften af Mestersvig opgives af militæret at være 12 mio. kroner,
således kan de samlede driftsomkostninger anslås til 22 mio. kroner. Justeres for
driftspåvirkningen ved en fælles lufthavn vil driften af en fælles lufthavn være 10,4 mio.
kroner, som nu fordeles på to brugere. Anvendes en relativ fordeling i forhold til de
eksisterende omkostninger vil den civile andel af driftsomkostningerne udgøre ca. 7,4 mio.
kroner, eller en besparelse i størrelsesordenen 2,6 mio. kroner på årsbasis.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 13 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0014.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
4.
Forhold vedr. Ittoqqortoormiit
Der er tidligere gennemført analyser af en mulig etablering af en kortbanelufthavn i
Ittoqqortoormiit med en tilhørende lukning af Constable Pynt. I 2004 blev de samlede
anlægsomkostninger beregnet til at ligge mellem 100 og 130 mio. kr. afhængig af placering.
I de økonomiske konsekvensberegninger vedr. rentabiliteten i denne investering inddrages
besparelser ved lukning af Constable Pynt samt en forventet reduktion af driftstilskud fra
Hjemmestyret til helikopterruten fra Constable Pynt til Ittoqqortoormiit.
Analysen vedr. flytning af Constable Pynt til Mestersvig vil være påvirket af en beslutning om
Ittoqqortoormiit. Besparelser i driften af Constable Pynt indgår som en positiv effekt i begge
beregninger. Ligeså forventes hovedparten af trafikken på Constable Pynt at overgå til
Ittoqqortoormiit, medens det for analysen af sammenlægningen antages at trafikmængden
på en fælles lufthavn vil være den samme (dvs. al trafik fra Constable Pynt flytter til
Mestersvig).
Bygges en lufthavn i Ittoqqortoormiit vil det have som konsekvens, at investeringsbehovet
for en fælles lufthavn i Mestersvig falder markant eller helt bortfalder, da de flytyper, som
vedbliver med at betjene Mestersvig, ikke vil kræve meget mere, end hvad Forsvaret
allerede tilbyder. Mestersvig kunne da alene være en fremskudt lufthavn for besøgende til
nationalparken (turister), som ankommer til Grønland via Ittoqqortoormiit i transit til
Mestersvig. Mestersvig kunne formodentligt betjenes af de samme fly, som anflyver
Ittoqqortoormiit eller betjenes med helikopter. Tilsvarende kunne Mestersvig betjene fly med
forsyninger til f.eks. Station Nord via Ittoqqortoormiit (som nu flyver via bl.a. Svalbard) og
anvendes som alternativ destination til Ittoqqortoormiit, hvorved vægtbegrænsninger for
beflyvning af Ittoqqortoormiit kunne reduceres.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 14 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0015.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
5.
Konklusion
Etablering af en fælles civil/militær lufthavn i Mestersvig vil kræve en investering i anlæg på
Mestersvig i størrelsesorden af 25 mio. kr. Denne investering vil bringe Mestersvig på samme
niveau som den nuværende Constable Pynt og i visse tilfælde (f.eks. banelængde og
bredde) på et højere niveau. Anlægsinvesteringerne forudsætter, at en del materiel, primært
til banevedligeholdelse og elforsyning, flyttes til Mestersvig. Anlægsinvesteringerne
modregner ikke planlagte anlægsinvesteringer i Constable Pynt, som ikke skal gennemføres
på grund af flytningen eller Forsvarets anlægsinvesteringer i Mestersvig, som bliver
overflødiggjort af investeringerne i civile anlæg. Disse oplysninger har ikke været
tilgængelige for IAAG.
Det er vurderingen, at driften af en fælles lufthavn i forhold til driften af Constable Pynt vil
give en årlig merudgift på 400.000 kroner. Forventede driftsomkostninger tager ikke hensyn
til mulige stigninger i trafikafgifter eller reduktion i operatøromkostninger som følge af en
forventet højere regularitet. Tilsvarende indeholder besparelserne ikke regulering for bortfald
af større renoveringsarbejde i Constable Pynt, som bliver overflødiggjort med de
investeringer, der er indeholdt i anlægsbudgettet. Modsat er der ikke i beregningen
medtaget et muligt stigende driftstilskud for helikopterbetjeningen af Ittoqqortoormiit som
følge af en længere flyvetid. Besparelsen skal fordeles på begge brugere. Er omkostningerne
ved driften af Constable Pynt pt. 10 mio. kroner, vil omkostningerne ved driften af
Mestersvig være 10.4 mio. kroner, men modsat nu vil de 10,4 mio. kroner skulle afholdes af
to parter. For den civile drift kan en fælles lufthavn formodentligt reducere
driftsomkostningerne i størrelsesordenen 3 mio. kroner pr. år.
Anlægsinvesteringer såvel som driftsbesparelse er i væsentlig grad afhængig af, hvorvidt der
anlægges en kortbane lufthavn i Ittoqqortoormiit. Anlægges denne lufthavn må det antages,
at en stor del af den trafik, som kunne betjene Mestersvig, vil flytte til Ittoqqortoormiit.
Mestersvig kunne da alene være en fremskudt lufthavn for besøgende til nationalparken
(turister), som ankommer til Grønland via Ittoqqortoormiit i transit til Mestersvig og for
Forsvarets fly. Endvidere kunne Mestersvig i dette tilfælde anvendes som alternativ
destination til Ittoqqortoormiit.
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 15 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0016.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
Bilag 1 - Referencer
Ved udarbejdelse af nærværende rapport er følgende referencer blevet anvendt:
01
02
03
04
05
06
07
08
09
Integra Aviation Academy Greenland (IAAG) e-mail med tilbud til Grønlands Selvstyre
dateret 22. september 2015
Grønlands hjemmesyres e-mail dateret 02 Okt 2015 med godkendelse af reference 01
AIP Grønland - Constable Pynt (BGCO), 14 Maj 2015
MIL AIP Denmark - Mestersvig (BGMV), 06 Mar 2014
En trafikøkonomisk analyse af en lufthavn ved Ittoqqortoormiit udarbejdet af Buch &
Partners ApS, August 2001
Hovedindfaldsport til Nationalparken, Logistikudviklingsgruppe, November 2007
Sags nr. 2013-083854
.
Dok. nr. 1215027. Besvarelse af § 37-spørgsmål om lufthavne og
transport i Ittoqqortoormiit og Tasiilaq, 28. Maj 2013
BL 3-9, Bestemmelser om brand- og redningstjeneste, Statens Luftfartsvæsen, Juli 1995
Forsvarsministeriets e-mail dateret 04 Apr 2016, Sagsnummer 2016/001451
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 16 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0017.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
Bilag 2 - Forkortelser
AIP
BL
CAT
ICAO
IAAG
ILS
LGT
LLZ
NDB
RWY
TWY
SID
Aeronautical Information Publication
Bestemmelser for civil Luftfart
Category
International Civil Aviation Organization
Integra Aviation Academy Greenland
Instrument Landing System
Light
Localizer
Non-directional Beacon (radiofyr)
Runway
Taxiway
Standard Instrument Departure
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 17 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0018.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
Bilag 3 - AIP reference sammenligning (BGCO og BGMV)
AIP
Kap
4.
4.
5.
6.
Etablering af civile
servicefunktioner i Mestersvig
Serviceydelser og faciliteter
(Laste- og lossehjælpemidler)
Serviceydelser og faciliteter
(Brændstof- og olietype)
Begrænset hotel kapacitet og kantine
Brand- og redningstjeneste (CAT 5,
ref BL 3-9, Bestemmelser om brand-
og redningstjeneste)
Sæsonmæssig anvendelighed –
Rydning
Forpladser, rulleveje og checkpunkt
data
Manøvreområders styre- og
kontrolsystemer og afmærkning
Tilgængelige meteorologiske
oplysninger
5,9
N/A
Personale overføres fra Constable
Pynt til Mestersvig
Brandslukningsudstyr (skumtender)
og søredningsudstyr (både) flyttes til
Mestersvig. Dash 8-Q200 kræver CAT
5 (en skumtender)
Snerydningsudstyr til rådighed. Flyttes
til Mestersvig
Rullevejens bredde: 20 m
RWY/TWY LGT bruges som
dagmarkering
Ydelse af briefing: AVBL via AFIS
NIL
Ingen brand- og redningsudstyr
N/A
-
Jet A1
Anlægsomkost
ning (Mio Dkr)
N/A
Specifikation (BGCO) - civil
-
Specifikation (BGMV) – militær
Gaffeltruck
7.
8.
9.
11.
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke tilgængelig i tøperioden
Grus
12
Mærkning, ingen lys
Via METCENTER BGSF og BGMV
12
Det antages at rullevejens bredde er 20 m
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 18 af 19
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Rapport fra Integra Aviation Academy Greenland (IAAG): Vurdering af flytning af Constabelpynt til Mestervig
1619229_0019.png
Constable Pynt/Mestersvig
Undersøgelser og Vurderinger
14.
15.
18.
19.
22.
Landings- og banebelysning
Anden belysning og
nødstrømsforsyning
Lufttrafiktjeneste
kommunikationsfaciliteter
Radio navigations- og
landingshjælpemidler
Flyveprocedurer
1,5
0.8
2,5
N/A
N/A
Påkrævet som AIP BGCO -> BGMV
Påkrævet som AIP BGCO -> BGMV
AFIS løsning
FAC ILS CAT VAR : L (Locator)
SID er etableret til begge
baneretninger.
Ingen lys
NIL
Radio: 118.100 MHz, 4050 KHz
NDB
NIL
1200356 – Constable Pynt.doc
2016-04-06 (Rev. 1.02)
Side 19 af 19